Tuttu pyytää ristiäislahjaksi rahaa, paljonko kuuluisi antaa??

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mut kutsuttiin ristiäisiin, ja kutsussa toivotaan tytölle lahjaksi rahaa, tilinumero on mukana. Lapsen isä on oman isäni uuden vaimon poika, siis jonkin sortin "velipuoli", mutta emme ole kovinkaan läheisiä, en ole esim. koskaan käynyt tämän pariskunnan kotona eivätkä he miun luona. Juhlapyhinä kuitenkin yleensä näemme ym.

Kuinka paljon tilille oikein pitäisi laittaa rahaa? Taustaa sen verran, että mie oon opiskelija ja tulot siis opintotuen verran eli 470 e kuussa + osa-aikaisesta työstä saan parisataa kuussa lisää.

"xxxx"
Jos olen muistanut vastasyntynyttä jo aiemmin jotenkin (vaatteet, lahjakortti tms.), en ristiäispäivänä ainakaan 10 enempää antaisi. Enkä itse ole odottanut ristiäisissä mitään lahjaa muutakuin kummeilta kummilusikan lapsille.

eli 10-20e.

no musta ristiäsilahjaksi on hieman hassua antaa rahaa, ellei lapsella ole sitten tiliä minne keräävät ja jonka saa isona ja jos kummit ostaa sitten niitä "muistoesineitä"...

Itse lahjan saisi varmaan pienemmällä summallakin, sitten taas joku 10 euroa tuntuu hassulle antaa rahana, mä varmaan laittaisin 50 euroa tosin pienen pienistä tuloista kuten siulla se olisi liian iso summa, kuten taitaisi olla mullekin mutta pieni summa rahana näyttää jotenkin vähältä.... tai sitten veisin lahjan kaikesta huolimatta....

Viimeksi muokattu:
Saraldo
Ensimmäinen kerta kun kuulen, että jo ristiäislahjaksikin pyydetään rahaa : /. Joka tapauksessa, en ehkä antaisi enempää kuin 10-20€. Tai sitten voisit miettiä, että miten paljon olisit valmis laittamaan tavaralahjaan ja muutat sen rahaksi. Itse ostaisin tuossa tilanteessa lapselle jonkun pehmolelun...

"miu"
Itse antaisin 20e. Meillä kyllä pojan kummit antoivat kummilahjat (eli niitä perus sormus lusikka ym) ja muut toivat muuta, esim vaatetta, leluja ym. Kuitenkin kaikki toivat jotain pientä.

[QUOTE="vieras";23611906]Kummit ja isovanhemmat yleensä tuo lahjoja, muut muistaa läsnäolollaan.[/QUOTE]

Mie oon kyllä samaa mieltä.
Mut jos jotain veisin, niin se olis esim. body, body & housut, joku lasten satukirja.

Piti vielä lisätä et raha ei oo mun mielestä ristiäislahja.

Siis oikeastiko?
Oli pakko tulla katsomaan avaus, et ei kai ristiäisiin kukaan esitä lahjatoiveita, saati sitte rahaa? Yleensähän ristiäisissä on vaan lähimmät. Ja joo, musta tuo 10e, max 20e kuulostaa ihan hyvälle, vähä kuin veisit kukkia tai vaikka bodyn.

"vieras"
Meilläpäin ei ole tapana antaa mitään lahjoja kastajaisissa, kummit on tietenkin luku erikseen. Kortin olen aina vienyt. Mutta tässä tapauksessa antaisin varmaan max 20€, koska en ilkeäisi olla antamattakaan. Aika erikoista kuitenkin pyytää rahaa.....

"aapee"
Joo siis kutsussa lukee, että tytölle nimenomaan on tuo oma tili perustettu, johon rahat voi laittaa.
Jos mie ostaisin tavaralahjan, niin tuskin juuri kymppiä enempää siihen laittaisin, jonkun bodyn tai lelun varmaan ostaisin. Netistä tai kirppariltakin voisi hyvin löytää jotain hyväkuntoista kukkarolle sopivaa lahjaa.
Mut ei sitä nyt oikeen kehtaa tilille 10 euroa laittaa, se on niin vähän... Oliskohan se 20 euroa sit... Vaikka ei kyllä oikeen huvittais moista summaa antaa, se on kuitenkii miulle opiskelijana iso raha...

juuuu
[QUOTE="vieras";23611943]Meilläpäin ei ole tapana antaa mitään lahjoja kastajaisissa, kummit on tietenkin luku erikseen. Kortin olen aina vienyt. Mutta tässä tapauksessa antaisin varmaan max 20€, koska en ilkeäisi olla antamattakaan. Aika erikoista kuitenkin pyytää rahaa.....[/QUOTE]

Sama täällä päin. Kummit muistaa ja sellaiset tuo esim vaatetta, jotka ei ole vielä muuten vauvaa nähneet, mut esim isovanhemmat ei anna lahjoja. Hirveetä rahastusta. Meillä ristiäiset olleet sitä paitsi pieni perhejuhla, sisarusten, isovanhempien ja kummien kesken.

MrsSmith
Rahaa vain jos lapsella on jo oma tili mihin vanhemmat ei pääse (näitä tilejä on, et varat nostettavissa vasta kun muksu 15 -18v). Muuten vain tavaraa... Mistä sä voit tietää, että antamasi 10-20€ ei mene vanhempien omiin juttuihin vaan sillä oikeasti ostetaan lapselle jotain.

Meillä tapana viedä lahja aina ristiäisiin. Rahaa ei kyllä kukaan ole pyytänyt, ei myös mekään olla esitetty mitään lahjatoiveita koskaan. Rahaa ovat jotkut tuoneet, joillekin se on helpoin ja vaivattomin tapa muistaa.

Mutta jos joku vartavasten pyytää rahaa, niin 10€ on mun mielestä kyllä tosi nolo summa. 20€ on jo sellanen että kehtaa viedä. Yks hyvä on tosiaan antaa vaik lahjakortti jonneki sopivaan paikkaan :)

Saraldo
Rahaa vain jos lapsella on jo oma tili mihin vanhemmat ei pääse (näitä tilejä on, et varat nostettavissa vasta kun muksu 15 -18v). Muuten vain tavaraa... Mistä sä voit tietää, että antamasi 10-20€ ei mene vanhempien omiin juttuihin vaan sillä oikeasti ostetaan lapselle jotain.
Hyvä pointti. Nämä lasten omat tilit tuppaa jossain vaiheesa vähän tyhjenemään, kuin äiti ja isi vähän lainaa.... Mä olen edelleen pehmolelun tai jonkun muun edullisen tavaralahjan kannalla. Jos ei kelpaa, niin omapa on häpeänsä.

"vieras"
[QUOTE="aapee";23611969]Mut ei sitä nyt oikeen kehtaa tilille 10 euroa laittaa, se on niin vähän.[/QUOTE]

No jos he kehtaavat pyytää rahaa niin ei kai sitä summaa pidä hävetä..

"aapee"
Hyvä pointti. Nämä lasten omat tilit tuppaa jossain vaiheesa vähän tyhjenemään, kuin äiti ja isi vähän lainaa.... Mä olen edelleen pehmolelun tai jonkun muun edullisen tavaralahjan kannalla. Jos ei kelpaa, niin omapa on häpeänsä.
Nämä vanhemmat on kuitenki ihan hyvin toimeentulevia ihmisiä, siis molemmilla vakityöpaikat ja kolmekymppisiä, että ei ole mistään köyhistä kyse. En siis usko että lapsen tililtä rahaa lainailisivat.

"vieras"
Itse olin 6kk työttömänä ja rahat todella tiukilla, lapsen säästötilillä oli noin tuhat euroa.. Sossussa katsoivat ne koko perheen rahoiksi ja eivät myöntäneet toimeentulotukea. Tästäkin syystä tuollainen säästötili on erittäin hyvä, kukaan meistä ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Yhteistyössä