Tuttipullo pois

  • Viestiketjun aloittaja VILMA-KISSA
  • Ensimmäinen viesti
VILMA-KISSA
Kuinkas teillä on saatu tuttipullot pois käytöstä?

Meillä kun poika on oikea pullonlutkuttaja niin tarvisin neuvoja,kuinka saada pullo pois? :eek:

Entäs sitten tutti

Ja minkä ikäisenä olette saaneet "vieroitettua pullosta ja tutista? :wave:
 
Pullo jätettiin pois vähän ennen vuoden ikää, mutta tuttia syödään vieläkin. Ikää siis 1.1 v. Pullo vaan jätettiin pois, ei kaivannut sitä yhtään, vaikka itse luulin, että varmaan kaipaa...
Tutti onkin sitten nukkumaanmenessä tärkeämpi, saas nähdä kuinka siitä aikanaan luovutaan! Aioin kuitenkin suosiolla siirtää tota tutista luopumista ainakin hetken vielä.
 
citrus82
meillä poika täyttää huomenna 1v ja viikon verran ollaan koitettu päästä pullosta eroon...toiminut yleensä vain unipullona...olen vienyt pojan melkein heti ruuan jälkeen nukkumaan ja useasti se on onnistunutkin et en anna pulloo...on ollut jo päiviä ettei sitä ole paljoo kaivannut =) ainoa ongelma tässä taitaa enää olla se et poika herää öisin satunnaisesti ja sillon on pullo saatava :ashamed: eli muuten ei oikeestaan enää tarvi pulloa paitsi joinakin öinä...ja tuttia ei ole oikeastaan koskaan syönyt,jos ei lasketa sitä kun oli ihan vasta syntynyt,ei koskaan oppinut syömään sitä oikein :/

täällä oli jokunen aika pinkka jossa paljon hyviä neuvoja mitä myöskin itse olen noudattanut,ainakin jossain määrin...joillakin oli onnistunut niin että oli vaan kylmästi heittänyt pullotutit roskiin mut meillä se ei onnistu noiden öiden takia(niin tää yöherääminen on alkanut vasta n8-9kk iässä...)
 
Mami76
Pullo jäi kun tyttö n. 1.2 vuotiaana lopetti maidon juomisen muuta kun ruuan kanssa. Iltamaito (tai se tilkka minkä juo) menee nokkamukistakin joten ajattelin että nyt on ehkä hyvä hetki. Tuttia imee vielä ja saa rauhassa imeäkin niin kauan kun sitä tuntuu tarvitsevan. Olisin kyllä antanut rauhassa juoda tuttipullostakin niin kauan kun hyvältä tuntuu. Miksi sinun pitäisi erottaa lapsi pullosta jos hän kerran siitä tykkää juoda? Anna lapsesi olla rauhassa pikkuinen, ja juoda pullosta ainakin niin kauan kunnes ymmärtää itse miksi pullosta pitää luopua. Antaisin mielelläni maitopullon tytölle, nyt täytyy tarkasti katsoa, että hän todella saa maitotuotteita tarpeeksi kun maitoa menee vain vähän ruuan kanssa ja illalla ehkä 20 ml.
 
citrus82 harmaana
mami76..

ei se pullo niille hampaille hirveän hyvää kyllä tee...me saatiin hammashoitajalta hirmuset saarnat pullon käytöstä ja varsinkin siitä yöllä syömisestä niin se ainakin herätti mut että mielummin vierotan pullosta nyt kuin 2vuotiaana jos edes hieman ennalta ehkäisisi sitä että hampaat ei menisi huonoon kuntoon.

ja mä laitan puuroon maitoo,poika syö jugurtin pvässä ja aina ruualla juo mukista maitoa,eli näin takaan sen että saa kalsiumia tarpeeksi..ja nyt kun on saanut vähemmän pulloa niin on alkanut juomaan ruualla paljon enempi sitä maitoa =)
 
Mami76
No joo, onhan noista hammashoitajista / -lääkäreistä kuultu. Omaa maalaisjärkeä saa käyttää tässäkin asiassa. Varsinkin nuoremmat hoitajat, olivat ne sitten hammas- tai neuvolatätejä, tuntuvat tekevän vanhemmista vaan hysteerisiä näillä ihme jutuillaan. On myös olemassa hammaslääkäreitä, jotka sanovat että tuttipullolla tai tutilla ei ole hampaille mitään haittaa. Esimerkkinä voin pitää itseäni joka melkoisen vanhaksi käytti kumpaakin ja hammasrivi on harvinaisen suora eikä mitään oikomisia ym. ongelmia ole koskaan ollut.
Yösyöminen onkin taas eri juttu. Jos lapsi saa illalla vatsansa täyteen niin nälkäänsä se ei taatusti yöllä herää vaan on tottunut siihen yöpulloon tai mukiin. Sitähän voi koittaa korjata antamalla tutin.
Tähän asiaan lääkäri sanoi meille että 6 kk ikäisenä on ehdottomasti lopetettava yösyötöt tai saadaan viedä kolme vuotiaanakin lapselle jugurtit yms yöllä sänkyyn. Toisten mielestä tämä ok, toisten mielestä ei joten...
 
pullosta ollaan juuri luopumassa,,,ikää puoltoista v.
päivällä vaan pullot raakasti pois ja nokkis tai tav. muki käyttöön. ja pikkuhiljaa jättää myös unimaidon pois...hyvin on pelannu pari päivää... =) ei tarvinnut nukkumaan mennessäkkään pulloa toissa iltana, mukista vain annettiin puuron jälkeen maito.
 
citrus82 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2005 klo 12:25 Mami76 kirjoitti:
Yösyöminen onkin taas eri juttu. Jos lapsi saa illalla vatsansa täyteen niin nälkäänsä se ei taatusti yöllä herää vaan on tottunut siihen yöpulloon tai mukiin. Sitähän voi koittaa korjata antamalla tutin.
Tähän asiaan lääkäri sanoi meille että 6 kk ikäisenä on ehdottomasti lopetettava yösyötöt tai saadaan viedä kolme vuotiaanakin lapselle jugurtit yms yöllä sänkyyn. Toisten mielestä tämä ok, toisten mielestä ei joten...
saa kyllä illalla vatsansa täyteen,ei tässä siitä voi olla ainakaan kyse.ja heräämistä ei tapahdu joka yö.meillä loppui yöherääminen pojan ollessa 1vkoa ja uudelleen alkoi 8-9kk...ja herää normaalisti 4-5.30välillä ja ei todellakaan rauhotu ennen kun pullon saa.on kyllä kaiken maailman silittelyt ja hyssyttelyt kokeiltu mut silti en jaksa uskoa et nälkää olis varsinkaan lapsella joka nukkuu ihan kepeästi 11-12h niinä öinä kun ei herää.....eli ton lääkärin mukaan mun pitäs antaa pojan vaan huutaa yöllä niin kauan et väsyy siihen omaan huutoonsa....ja tutille en lähe enää tässä vaiheessa opettamaan,eikä edes sitä ole halunnut kun kokeiltu on.ja kyllä mä huomaan et pulloa ei enää tarvii ku usein se on melkein täys ollut herätessä...haluaa vaan lutkuttaa sitä huvikseen.ongelmia oli ne mitä tahansa on varmasti jokaisella jossain kohtaa ;)
 
1Xäiti
Kyselin samaa asiaa vähän aikaa sitten ja silloin sain neuvoksi, että pullosta kannattaa erota kertaheitolla. Niinpä yhtenä aamuna päätin, että tänään loppui pullottelu ja pullon sijasta tarjosin nokkamukia. Samaisessa kyselyssäni joku ihana äiti muisti vielä mainita, että nestemäärät saattavat laskea pullon poisjätön myötä vähäksi aikaa, muttei kannata huolestua, ne kyllä nousevat ylöspäin taas. Näin meillä. Ensimmäisinä päivinä nestettä meni minun mielestäni todella vähän, mutta sitkeästi tarjosin silti vain nokkamukia. Nyt nestettä (maitoa) menee mukista riittävästi. Ainoastaan unipullo on meillä vielä käytössä ja vaikka näin, ei silti päivällä kaipaa pulloa.
Tuttia syödään vieläkin, poika 1v1kk enkä ole omalla kohdallani vielä nähnyt tästä luopumista ajankohtaisena.
 
Elina26
meiltä lähti eilen pullot mummon mukaan!!!
Mä olen jo pitkään ajatellut, että pitäis ottaa pullo pois, mutta eilen se vaan sitten tapahtui... Tytöllä ikää 1v8kk!

Ilta meni huudoksi ja kuikuksi, mutta sängystä ei noussut! En antanut yksin huutaa;oltiin isin kanssa vuorotellen rauhottamassa neitosta. 3 tunnin huudon jälkeen tyttö nukkui 7h ja niin pitkää yhtäjaksoista unta meillä ei ole nukuttu vielä koskaan (paitsi mummolassa) siis kuopuksen kanssa... Päiväunillekin nukahti ihan vaivattomasti,ei huutanut tms. ollenkaan!!

Me otettiin esikoiselta ensin päikkäri pullo pois ja sitten yöpullo vähän myöhemmin. Hän ei huutanut ollenkaan pullon perään! Ja tuttikin häneltä "vaan" unohtui,nuorempi ei ole tuttia syönyt ikinä...

Pitää vaan muistaa itse pysyä päätöksessään ja ymmärtää pienen "ikävää" pulloa kohtaan!! Mulle tuli eilen kamalan kurja olo, kun ressu huusi kuin hengenhädässä, mutta nyt on jo parempi, kun yö meni paremmin kuin odotin ja nää päikkärit! Kyllä se kannataa kestää, on kunnon unet sen pienen "rääkin" arvoiset!! =)
 
ana
meidän poika, kuukauden päästä 2-vuotta, ei ole koskaan tuttia tarvinnut, mutta unipullo on sen sijaan käytössä edelleen. sekä päikkäreillä että yöunille mennessä. Yöllä ei kuitenkaan heräile, vaan nukkuu n. 10 tunnin yhtäjaksoiset unet. Yöpullo jätettiin pois 1,5 vuoden iässä vaihtamalla neste maidosta veteen, mikä ei sitten pojan mielestä ollutkaan kiva juttu. Pari yötä protestoi, mutta sen jälkeen on nukkunut pääasiassa hyvin yönsä.

Meillä maitopullo on ihan selvästi rauhoittumisen väline, sillä poika ei kaipaa pulloa muulloin kuin nukkumaan mennessä. Luulen, että lähaikoina opetellaan nukahtamaan ilman maitoa ja yritetään totutella juomaan maito mukista.
 
Meillä on otettu pullot pois kokonaan 8kk iässä ja juotu siitä asti nokkamukista.Ei ole yö/nukahtamis maitoa ollut sen jälkeen. Pidimme silloin unikoulun jonka myötä nuo jäi pois ja on nukkunut siitä asti koko yön omasa huoneessa. En sitten tiedä miten se onnistuu "noin" isolla. Meillä poika nyt 1v 1kk ja loppu vuodesta ois tarkoitus jättää tutitkin ennen seuraavan syntymistä. La helmikuussa. :)
 

Yhteistyössä