tutti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja välttämätön ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

välttämätön ?

Vieras
Askarruttaa eräs asia. Tutti on vauvalle huvitutti ja yöllä imemistarpeen tyydyttäjä. Monet Äidit painivat saman ongelman kanssa, Miten saada lapsi eroon isompana tutista ja miten saada vauva nukkumaan pidempiä yöunia ilman tuttia jne.

kysynkin, Onko tarpeellista ollenkaan antaa vauvalle tuttia? (vauva imi peukaloa Äidin masussa)

Eli tuttien puolesta puhujat ja vastaan, teitä kaivataan nyt!

Kaikki lapseni ovat käyttäneet kouluikään asti tuttia ja paljon siitä oli sanomista. Niin vaan on kauniit tasaiset hammasrivit kaikilla. Lapset lopulta itse heittivät tutin pois.
Yhtä lapsista yritin vierottaa, mutta oli mennyt ostamaan kaupasta pari uutta. Annoin sitten olla.

Oon aatellut, että sitten kun on vieroituksen aika, on helpompi ottaa lapselta tutti pois kuin peukalo, heh!

Mutta ihan vakavasti: Kyllä meillä ainakin oltaisiin ihan pulassa, jos ei tuttia käytettäisi. Varmasti hermot olisi menneet jo aikapäivää sitten lapsen huutoa kuunnellessa. Nyt vaan laitetaan tutti (tai niin kuin meillä sitä kutsutaan: tuppi) suuhun ja lapsi rauhoittuu satatuhatta kertaa helpommin! :)

Ei oo tuttia, kun ei sitä huoli ja hyvin pärjätään ilmankin. Tarjottiin kyllä ahkerasti, mut kaveri päätti toisin. Imeskelee kyllä kaikkea muuta esim. purulelua ja jonkin verran käsiään, mutta ei lussuta peukaloa.

Meidän tyttö ei tuttia huolinut oikeastaan laisinkaan ennen kun hampaat tulivat. Hampaiden tulon yhteydessä peukalo ja välillä koko käsikin oli jatkuvasti suussa ja silloin tarjosin tuttia uudelleen. Ja niin se sitten vaan kelpasikin ja olen siitä erittäin tyytyväinen, koska mielummin tutti kuin peukalo. Tyttö on nukkunut 5 kk ilman tuttia ja vaikka nyt tutti maistuu, niin ei ainakaan vielä ole unissaan tuttia itkenyt. Joskus harvoin nukahtaa tutti suuhun, mutta otan sen suusta pois ja tyttö ei siihen herää. Meillä siis käytetään tuttia vain päivisin ja hereillä ollessa.

Sama täällä,tutti ei kelvannut.Mutta nukutaanpa yöt hyvin,ei ole tutitusta 25 kertaa yössä.Kun ´neiti nukkuu,hän myös nukkuu sen 6-10 tuntia putkeen.Ja myös äiti!!
Eikä meillä huudeta sen enempää,3 aiempaa olivat tuttilapsia,tyttö ei vaan tarvitse tuttia.

Meillä kolmas lapsukainen vauvaiässä (kohta 4kk). Kukaan lapsista ei ole huolinut tuttia. Tämä kolmas nyt sillontällön vähän saattaa imaista, mutta eipä juuri voi tutinsyöjäksi kutsua. Meillä ei ilmeisesti sitten tuo imemisen tarve ole ollut kenelläkään kovin suuri, sillä keneltäkään ei ole tarvinnut peukaloakaan katkaista ;-) Ei ole siis sekään maistunut. Tissillä ovat olleet sinne vähän alle tai vähän yli vuoden nuo isommat ja tämä kolmas nyt vielä täysimetyksellä. Huvitutiksi en ole kuitenkaan itsekään alkanut, vaan tissi on ruokailua varten.

Minun kokemuksen mukaan siis ei todellakaan ole välttämätön, mutta riippuu tosiaan kovasti lapsesta. Niin, ja hampaiden oikomista on tuttikielteisyydestä huolimatta:-) Se onkin sitten ihan toinen juttu...

Tehotyttö

mä olin ennen vauvan syntymää sitä mieltä että ilman muuta vauvan täytyy syödä tuttia, eihän sitä koskaan saa muuten hiljaseksi :), no meidän vauvapa päätti että hän ei syö tuttia vaikka äippä kantoi kaupasta jos jonkinmoista muotoiltu, luonnonkumista, silikonista....

Jälkeenpäin oon kyllä ajatellu että enpä taida antaa seuraavallekaan tuttia kun näin hyvin on pärjätty ilman. Öisin nukkuu läpeensä ellei oo jotain vaivaa, ei tarvi nousta laittamaan tuttia suuhun eikä ole tutista vieroitusta edessä. Eikä tarvi huolehtia että onhan tutti matkassa.

Meillä ei ollut myöskään peukalon imemistä.

Taitaa olla lapsen imemistarpeesta kiinni tarviiko tutin vai ei.Meillä poika 3 kk ja tutti todella tärkeä,nukkuessaankin lupsuttaa suuta vaikka tutti olisi tippunut.Varmaan se kuitenkin parempi kun peukku tai nyrkki,sitäkin tungetaan suuhun urakalla.

Meillä tyttö(5kk) ei ole oppinut imemään tuttia. Mielestäni hänellä on aikamoinen imemistarve, mutta tutti ei vaan pysy hänen suussaan. Eilen illalla kun hän hartaasti nyrkkejään imeskeli yritin taas tuttia, mutta hän yökkäili vaan.

Sanoin lääkärille nyrkkien imemisestä ja hän meinasi, että antaa vaan imeskellä. Harvemmin pelkkä peukalo on suussa. Yöt on kyllä ihania nukutaan n. 8 tuntia heräämättä ja ei ole onneksi tutti""rumpaa"".

Meillä ykkösellä oli tutti vuoden ikään. Tyttö oli herkkä itkemään ei siis rauhoittunut oikein millään joten koettiin tutti tärkeäksi. Tuossa vuoden iässä sitten yöt meni niin rikkonaisiksi, että jätettiin tutti pois ja vierotus onnistu muutamassa yössä. Kakkoselle ei kelvannut tutti ei millään eikä sitä sitten tarvinnutkaan. Oli rauhallisempi ja imi kieltään unissaan. Vieläkin se on rullalla suussa kun nukkuu vaikka ikää on kohta 5v. Tälle kolmoselle ikää 7 vko tutti kelpaa jotenkuten. En anna kuin rauhoittaakseni eli jos näyttää ettei tarvitse en sitä suuhun lykkää, mutta joskus hepulin sattuessa se rauhottaa ja sillä pääsee uneen paremmin kiinni. Yö unille ei ole vielä tuttia tarvinnut antaa ja toivottavasti ei tarvitsekaan. Tissin imuttelu riittää ennen unia. Hampaat vanhemmilla lapsilla molemmilla ""suorassa"".

Yhteistyössä