Tutti pois taaperolta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jäi kesken....

eli korvatulehdus kierteellä on todettu olevan yleisimpiä tutin käyttäjillä. Tämä yhteys on kuitenkin tilastollinen. Ja voihan olla, että kipeät lapset ovat enemmän tutin tarpeessa kuin muut? (vaikkakin olettaisin että tämä olisi vakiotu tutkimuksissa) yhteydet ovat kuitenkin tilastollisia. Me olemme korvatulehduksilta välttyneet ja tunnen myös tutittomia lapsia, jotka ovat joutuneet korvakierteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja jaiks:
Alkuperäinen kirjoittaja daa:
Tää on mulle niin arka paikka, että ei vain tee mieli huutaa vaan huudan, että "V*ittu HERÄTKÄÄ!" Lapset ovat erilaisia. Varmasti nämä asiat ovat jokaisessa perheessä prioriteettejä.

Mikä tekee toisista lapsista niin erilaisia, että on heidän oman terveytensä mukaista syödä tuttia taaperoiässä ja sen jälkeen?

Ei taaperoiän jälkeen. Meillä yritetään vähitellen jättää tuttia pois ja toivon, että 2-vuotispäivänä se olisi kokonaan pois käytöstä.

Meillä tilanne on se, että lapsi on äärimmäisen tempperamenttinen. Tämä tarkoittaa sitä, että hän voi helposti huutaa uhmassaan 1,5h kiljuen kaarella niin että m i k ä ä n ei auta. Uhma on tärkeä asia lapselle ja tunteiden hallinta myöskin. Jos perhe-elämää voidaan edes vähän helpottaa sillä, että lapsi ottaa hädän hetkellä tutin niin kyllä se on tärkeä. Myäs yöllä tutti on todella tärkeä. Jos lapsi herää ilman tuttia niin hän etsii tutin sängystä ja nukahtaa.

Päiväkodin tädeiltä olen kuullut, että tutti on erittäin tärkeä lapselle jos itkettää tai väsyttää.

Korvatulehdus yh

Juu, tuntuvat nykyään olevan lapset paljon "tempperamenttisempia" kuin ennen. :) Varsinkin, jos sitä tempperamenttia halutaan käyttää syynä johonkin. Tottakai tutti on tärkeä, jos siitä _on_tehty_ sellainen. Eräskin taaperon äiti antoi tässä eräänä aamuna kulkea paljain jaloin, koska ei lapsen "tempperamentin" vuoksi saanut lapselle kenkiä jalkaan. Nyt lapsi on kuumeessa.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Tyttö oli 1 v 10 kk, kun tutti otettiin pois. Siinä vaiheessa hän puhui jo kokonaisia lauseita. Kaikki hämmästelivät, kuinka hyvin 2 vuotias neitosemme puhui.

Mun tyttö oli 2 v 5 kk kun unitutti otettiin pois, ja oli puhunut pitkiä lauseita jo vuoden ajan ennen sitä :)

Mutta jos lapsella on puheen kehityksessä ongelmaa, niin ei yötäpäivää suussa oleva tutti sitä ainakaan paranna...

Mä oon ainakin niin laiska äiti, etten oo kumpaakaan lastani tutin takia itkettänyt. Enkä aio itkettää mahdollisia tulevia lapsiakaan tutin takia, vaan saavat käyttää sitä just niin kauan kunnes ovat valmiita siitä vapaaehtoisesti luopumaan :D. Siis nukahtamisen apuna ja lohtuna vaikka verikokeessa tms. Eipä noista kumpikaan oo koskaan yötäpäivää tutti suussa ollutkaan.

Tää on mulle niin arka paikka, että ei vain tee mieli huutaa vaan huudan, että "V*ittu HERÄTKÄÄ!" Lapset ovat erilaisia. Varmasti nämä asiat ovat jokaisessa perheessä prioriteettejä.

Mikä tekee toisista lapsista niin erilaisia, että on heidän oman terveytensä mukaista syödä tuttia taaperoiässä ja sen jälkeen?

Ei taaperoiän jälkeen. Meillä yritetään vähitellen jättää tuttia pois ja toivon, että 2-vuotispäivänä se olisi kokonaan pois käytöstä.

Meillä tilanne on se, että lapsi on äärimmäisen tempperamenttinen. Tämä tarkoittaa sitä, että hän voi helposti huutaa uhmassaan 1,5h kiljuen kaarella niin että m i k ä ä n ei auta. Uhma on tärkeä asia lapselle ja tunteiden hallinta myöskin. Jos perhe-elämää voidaan edes vähän helpottaa sillä, että lapsi ottaa hädän hetkellä tutin niin kyllä se on tärkeä. Myäs yöllä tutti on todella tärkeä. Jos lapsi herää ilman tuttia niin hän etsii tutin sängystä ja nukahtaa.

Päiväkodin tädeiltä olen kuullut, että tutti on erittäin tärkeä lapselle jos itkettää tai väsyttää.

Korvatulehdus yh

Juu, tuntuvat nykyään olevan lapset paljon "tempperamenttisempia" kuin ennen. :) Varsinkin, jos sitä tempperamenttia halutaan käyttää syynä johonkin. Tottakai tutti on tärkeä, jos siitä _on_tehty_ sellainen. Eräskin taaperon äiti antoi tässä eräänä aamuna kulkea paljain jaloin, koska ei lapsen "tempperamentin" vuoksi saanut lapselle kenkiä jalkaan. Nyt lapsi on kuumeessa.

Höpöhöpö. Pikkasen on eri asia kulkeeko lapset paljain jaloin vai saako tutin suuhun kun on paha olla. Ihan kiva,e että teillä on sujunut mallikkaasti tämän asian kohdalla. Eiköhän se Siperia vielä sinuakin kouli.

Esikoinen söi tuttia 2 vuotiaaksi asti, hyvin oppi puhumaan..viimeinen puoli vuotta tuosta oli niin että tutti oli päikkäreillä ja yöllä vain käytössä.

Kuopus ei pahemmin huoli tuttia, kun saa tissillä olla niin paljon kuin lystää..Tutti lentää kiukkuisesti ulos suusta jos sitä tarjoaa :D jospa nyt ei sille tavalle oppisikaan, ei tarttis sit miettiä tutin pois ottamistakaan...

Jutussahan puhuttiin tutin JATKUVASTA käytöstä. Totta kai se vaikuttaa, jos taapero on koko ajan tutti suussa. Mutta kyllä puheen ongelmat oikeasti johtuvat ihan muusta. Meillä esikoinen ei ole koskaan kelpuuttanut tuttia, silti puheterapiassa on käyty jo kolme vuotta. Ja terapiassa nimenomaan imemisharjoitukset ovat tärkeä osa oppimista. Kuopus on käyttänyt unituttia, eikä puheen kehityksessä ole mitään vaikeuksia. Kohtuullinen tutin imeminen päinvastoin on edistänyt hänen puheen kehitystään. Joissakin tutkimuksissa on todettu, että tutti suussa nukkuville vauvoille ei tapahdu kätkytkuolemia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jutussahan puhuttiin tutin JATKUVASTA käytöstä. Totta kai se vaikuttaa, jos taapero on koko ajan tutti suussa. Mutta kyllä puheen ongelmat oikeasti johtuvat ihan muusta. Meillä esikoinen ei ole koskaan kelpuuttanut tuttia, silti puheterapiassa on käyty jo kolme vuotta. Ja terapiassa nimenomaan imemisharjoitukset ovat tärkeä osa oppimista. Kuopus on käyttänyt unituttia, eikä puheen kehityksessä ole mitään vaikeuksia. Kohtuullinen tutin imeminen päinvastoin on edistänyt hänen puheen kehitystään. Joissakin tutkimuksissa on todettu, että tutti suussa nukkuville vauvoille ei tapahdu kätkytkuolemia.

Sinä kun nyt kaadoit omalla kokemuksella tämän brittitutkimuksen niin minäkin voin sitten kaataa tuon sinun mainitsemasi tutkimuksen: meidän lapset ei ole syöneet tuttia eivätkä myöskään ole kuolleet kätkytkuolemaan. :D

Hei te kaikkitietävät palstamamat ja -papat. Kertokaa, että mihin mennessä oikeasti olisi hyvä luopua tutista. Kysyn siis niiltä jotka hyväksyy tutin kuitenkin johonkin ikään asti :) Meidän 1v10kk tyttö syö tuttia päiväunilla ja yöunille NUKAHTAESSAAN, ei muutoin. Puhuu hyvin, hampaissa ei näy muutoksia. Koskaan ei syö eikä pyydä tuttia päivällä. Eli tuleeko vääjäämättä jossain vaiheessa ongelmia hampaiden kanssa, jos syö tuttia vielä esim 2,5v ikäisenä? Siirtäisin vieroitusta mielelläni parilla kuukaudella koska olen nyt niin pahoinvoiva ja väsynyt, että omat voimat ei tässä alkuraskaudessa taida riittää siihen. Ja lisäksi on ihanaa kun tutti heiluu vaunuissa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Sinä kun nyt kaadoit omalla kokemuksella tämän brittitutkimuksen niin minäkin voin sitten kaataa tuon sinun mainitsemasi tutkimuksen: meidän lapset ei ole syöneet tuttia eivätkä myöskään ole kuolleet kätkytkuolemaan. :D

En ymmärrä logiikkaasi. Miten se että lapsesi eivät kuolleet kätkytkuolemaan ilman tuttia kumoaisi sen, että tutti suussa nukkuvilla kätkytkuolemat on harvinaisempia.

Mä oon aina ollut siinä uskossa, että vauvat kaipaavat tuttia väsyneinä nukkumaan käydessä. Mulle on ollut itsestään sevää, ettei ole tarkoitus viettää muuten vain aikaa tuttisuussa. Siitä mä en ole ihan varma, mikä olisi hyvä ikä ottaa unitutti pois. Helpoin ehkä siinä 1v tietämillä, mutta en ukso unitutin käytön haittaavan puhetta oleellisesti isommallakaan, koska eihän ole tarkoitus nukkuessa puhuakaan.

Hei te kaikkitietävät palstamamat ja -papat. Kertokaa, että mihin mennessä oikeasti olisi hyvä luopua tutista. Kysyn siis niiltä jotka hyväksyy tutin kuitenkin johonkin ikään asti :) Meidän 1v10kk tyttö syö tuttia päiväunilla ja yöunille NUKAHTAESSAAN, ei muutoin. Puhuu hyvin, hampaissa ei näy muutoksia. Koskaan ei syö eikä pyydä tuttia päivällä. Eli tuleeko vääjäämättä jossain vaiheessa ongelmia hampaiden kanssa, jos syö tuttia vielä esim 2,5v ikäisenä? Siirtäisin vieroitusta mielelläni parilla kuukaudella koska olen nyt niin pahoinvoiva ja väsynyt, että omat voimat ei tässä alkuraskaudessa taida riittää siihen. Ja lisäksi on ihanaa kun tutti heiluu vaunuissa ;)

Meillä pojista viimeinenkin luopui tutista 9kk ikäisenä, mutta tytöltä otettiin unitutti pois vasta 3v. Mä en tiedä vielä, miten on vaikuttanut hampaiden kutoon reikiintymisen suhteen. Vielä ei ole reikiä, mutta en tiedä voiko nyt jatkossa tulla herkemmin aiemman tutinsyönnin takia. Tutti kuitenkin teki selvän kolon ylä ja alahampaiden väliin, mutta sekin on näemmä umpeutunut puolessavuodessa.

tutkimuksissa on todettu, että tutti suussa nukkuville vauvoille ei tapahdu kätkytkuolemia.

En ymmärrä logiikkaasi. Miten se että lapsesi eivät kuolleet kätkytkuolemaan ilman tuttia kumoaisi sen, että tutti suussa nukkuvilla kätkytkuolemat on harvinaisempia. [/quote]

Väitätkö tosissaan ettei tutti suussa nukkuva voi kuolla kätkytkuolemaa?

En minäkään ymmärrä sitä, että sen tutin pitää roikkua koko ajan suussa.
Tai kun 3-vuotiaalla näkee tutin suussa ja puhuu sieltä välistä. :o

Meidän 1v3kk syö tuttia, päiväunilla ja yöunilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Tämäkin vielä..mitän seuraavaksi..
mitäs sitten jos puhe on myöhässä ja laps syöny peukaloo,voi voi..

Joo, ei sitä peukkua niin vaan jätetäkään pois...

Eikä siihen kannata edes yrittää puuttua jos vaikka tempperamenttiselle lapselle tulee asiasta paha mieli. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Tämäkin vielä..mitän seuraavaksi..
mitäs sitten jos puhe on myöhässä ja laps syöny peukaloo,voi voi..

Joo, ei sitä peukkua niin vaan jätetäkään pois...

Eikä siihen kannata edes yrittää puuttua jos vaikka tempperamenttiselle lapselle tulee asiasta paha mieli. :(

Miten neuvoisit ylläolevaa, kenen lapsi syö peukaloa? Sullahan varmasti on kokemusta tästä.

Mun muksulla oli tutti 1v9kk asti ja mitään haittaa ole ollu. Nukkuessaan lapsi ei puhu ja tuttia ei lutuuttanu kokoajan. En oo samaa mieltä ton tutkimuksen kanssa että tutista ois vaan haittaa. Vierotuskin sujui tosi helpolla.

Mulle hammatarkastaja puhui että 2v mennessä ois hyvä luopua tutista. Hänkään ei yhtään sanonu ettei ollenkaan sais. Itsekin ajattelin että vierotan viimestään 2v ja se sitte tehtiin jo ennen kun alko olla souvaamista sen kanssa ja suussa lähinnä nukahtaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Minkä takia sitä tuttia ylipäänsä pitää enää taaperoikäiselle antaa...en ole koskaan moista ymmärtänyt.

Ei kaikkee tarttekaan ymmärtää, kunhan sen että tapoja on monia =)

Ei varmaankaan tartte. Mut kyllä silloin vois jo harkita tuttia pois ottavansa, jos lapsen etuhampaissa on kolo tutin syömisestä. Mutta sama kai se mulle, iteppähän varmaan jokainen vanhempi lapsensa hoitaa ja huolehtii niistä parhaaksi katsomallaan tavalla.

Mutta ei se varmaan sitten niin paha ole jos tuttia syö vaan yöllä tai päikkäreillä. Tuo meidän 10 kk ikäinen ei edes enää tykkää muuten imeskellä tuttia kun nukkuessaan. Jos päivällä hereillä ollessa laittaa tutin, niin sylkäsee vaan pois. Niin ei se varmaan nukkuessaan yritä puhua. :D

Jatkuva käyttö on eri asia kuin vain unilla tutin käyttö. Meidän esikoinen puhui 5 sanan lauseita 1,5 vuotiaana niin että vieraatkin sai selvää, vaikka unitutti olikin käytössä. Että ei se ihan niin yksioikoinen asia ole.

Yhteistyössä