Tuttavaperheessä yli 10 lasta.. miten ihmeessä kukaan tervejärkinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mietiskelijä"

Vieras
jaksaa pyörittää sitä arjen rumbaa :O
Maitopurkit tyhjenee niin, että silmissä vilisee. Kokoajan saa raahata kaupasta niska limassa tavaraa. Puhumattakaan pyykkihuollosta. Entäpä, kun perheeseen tulee joku flunssa tai mahatauti.. huhhuh!
Koko perhe ei mahdu yhteen autoon. Kaikki lomamatkat/-reissut maksaa aivan älyttömästi.

En todellakaan pysty ymmärtämään miten joku jaksaa, itse kuluisin puhkipoikki jo päivän aikana. Perheenäiti ei halua asiasta jutella ja kuulla päivittelyjä. Hän on todennut vain, että rakastaa lapsia ja haluaa elää noin.

Olen onnellinen yh, yhden lapseni kanssa ja nautiskelen aamupalaa juuri tässä koneen ääressä :)

• Tykkää
Reactions: Doves
Olen jo kauan sitten oppinut että jokainen taaplaa tyylillään. Niin kauan kuin ystäväsi ei valita sinulle siitä että ei meinaa jaksaa niin suuren katraan kanssa niin älä kommentoi vaan ilmaise ihailusi maltillisesti. Jos alkaa valittamaan niin vasta siinä vaiheessa voi kysyä että mitä mietti siinä vaiheessa kun sen kymmenennen lapsen hankki. Eikö?

Kymmenlapsisen perheen isommat on jo aika omatoimisia. Lapset osallistuvat enemmän kotihommiiin kuin "normiperheessä"

Mutta kylä minullekin tämä kaksi lasta on aika riittävä. Kolmas raskaus (jota ei kylläkään tule) olisi ehdoton maksimi meidän perheessä

Asennekysymys.

Jos kaupassakäynti on "niska limassa tavaran raahaamista", niin ei se varmaan kovin kivaa olekaan. Mutta jos kaupassa käynti on ihan mukavaa puuhaa ja tapa hankkia perheelle ruokaa, en näkisi sitä mitenkään negatiivisenä asiana.

Jos ruo 10-lapsen äiti on yhtään ns. järkevä, hän ei suinkaan hoida pyykkirumbaa yksin. Kuten en hoida minäkään, kolmen lapsen äiti.

Sairastelut ei ole kivoja, oli perheessä sitten 1 tai sen 10 lasta. Mutta eiköhän joku ole aina siinä määrin tolpillaan, että voi toista auttaa.

Koko perhe mahtuu yhteen autoon, jos perheeseen ostetaan bussi. Ja vaikka eivät mahtuisikaan, niin so? Kai sitä kahdellakin autolla voi kulkea? Ei meidänkään perhe mahdu yhden polkupyörän kyytiin, mutta siksi niitä onkin useampi.

Kaikki reissut maksaa varmasti isommalla porukalla todella paljon, mutta kaikki ihmiset eivät edes perusta reissujen päälle tai toisaalta perustavat niin paljon, että ovat valmiita niistä paljon maksamaan.

Ihmisiä on monenlaisia. En ehkä itsekään voisi kuvitella olevani äiti kymmenelle, mutta en myöskään yhdelle. Mullahan olisi ihan liikaa luppoaikaa jos perheessä olisi vain yksi lapsi, josta pitää huolta.

Olen onnellinen kolmen äiti, joka nautti juuri lapsensa tekemää aamupalaa tässä koneen ääressä.

Meillä on 9 lasta ja vauvakuumetta ilmassa. Olen 35v ja mies 41v, lapset 1-15v. Maitoa menee paljon ja jos koko perhe on oksennustaudissa niin se todella on kamalaa. Rakastan pyykinpesua, siivoamista ja ruoanlaittoa. Perhe mahtuu yhteen isoon tila-autoon. Ollaan käyty joka toinen vuosi ulkomailla, viimeksi Espanjassa. Suomessa lomaillaan paljon ja joka kesä käydään kolmessa huvipuistossa. Maksaahan se kun monta henkilöä mutta kyllä siihen on varaa kun käyttää rahoja oikein.

Tervejärkisiä ollaan miehen kanssa molemmat, tykätään lapsista ja lapsiperheen hulinasta. Mitään uskonnollista vakaumusta meillä ei ole (aina sitä luullaan). Kun tähän on tottunut niin tämä on ihan luonnollista, helppoa ja nautinnollista. Olen kiitollinen miehestäni ja lapsistani. Muutama lapsi meille olisi vielä tervetullut.

Jos olisi vain yksi lapsi niin tulisin varmaan hulluksi siinä hiljaisuudessa ja tylsyydessä. =D

Kymmenlapsisen perheen isommat on jo aika omatoimisia. Lapset osallistuvat enemmän kotihommiiin kuin "normiperheessä"

Tämä se on useimpien monilapsisten perheiden surullinen totuus. :( Lapsuus on melko erilainen kun on pienestä pitäen "äidin pikku apulainen". Eteenkin tämä on edelleen tyttöjen kohtalo...

Minusta asia on erittäin surullinen asia niiden isompien lasten kannalta. Minulla on esim. on yksi jo yli 50 -kymppinen ystävä. Hän joutui aikoinaan esikoistyttönä äidin ollessa yötöissä hoitamaan nuoremmat veljensä (hänellä oli alkuun "vain" 4 nuorempaa sisarrusta). Sitten hänen ollessa 15 vuotias, äiti sai vielä yhden lapsen. Tämä isosisko sitten käytännössä hoiti tämän vauvan täysin. Vieläkin hän muistelee, että kavereiden kanssa kaupungilla käydessä hänellä oli aina lastenvaunut mukana ja ei tarvinnut haaveillakaan illalla mihinkään tansseihin lähtemisestä. Vaikka ystäväni rakastaa sisarruksiaan yli kaiken, on asia hänet niin traumatisoinut, että nuoresta saakka vannoi, ettei koskaan naimisiin mene ja lapsia hanki. Tämä päätös on myös pitänyt. :)

[QUOTE="vieras";27824471]Meillä on 9 lasta ja vauvakuumetta ilmassa. Olen 35v ja mies 41v, lapset 1-15v. Maitoa menee paljon ja jos koko perhe on oksennustaudissa niin se todella on kamalaa. Rakastan pyykinpesua, siivoamista ja ruoanlaittoa. Perhe mahtuu yhteen isoon tila-autoon. Ollaan käyty joka toinen vuosi ulkomailla, viimeksi Espanjassa. Suomessa lomaillaan paljon ja joka kesä käydään kolmessa huvipuistossa. Maksaahan se kun monta henkilöä mutta kyllä siihen on varaa kun käyttää rahoja oikein.

Tervejärkisiä ollaan miehen kanssa molemmat, tykätään lapsista ja lapsiperheen hulinasta. Mitään uskonnollista vakaumusta meillä ei ole (aina sitä luullaan). Kun tähän on tottunut niin tämä on ihan luonnollista, helppoa ja nautinnollista. Olen kiitollinen miehestäni ja lapsistani. Muutama lapsi meille olisi vielä tervetullut.

Jos olisi vain yksi lapsi niin tulisin varmaan hulluksi siinä hiljaisuudessa ja tylsyydessä. =D[/QUOTE]

Voitko käsi sydämellä vannoa, että isommat lapsesi saavat elää normaalin lapsuuden ja nuoruuden? Ja ennenkun vastaat, mieti asiaa rehellisesti hetki. Mikäli vastaus on edelleen kyllä, haluan onnitella sinua ja joka päivä panostamaan siihen, että asia myös pysyy sellaisena.

[QUOTE="vieras";27824531]Voitko käsi sydämellä vannoa, että isommat lapsesi saavat elää normaalin lapsuuden ja nuoruuden? Ja ennenkun vastaat, mieti asiaa rehellisesti hetki. Mikäli vastaus on edelleen kyllä, haluan onnitella sinua ja joka päivä panostamaan siihen, että asia myös pysyy sellaisena.[/QUOTE]

Tottakai saavat. Ainoat pakolliset "kotityöt" isommilla lapsilla on omien huoneiden siivoukset. Lastenvahteina meillä toimii isovanhemmat ja palkatut lastenvahdit, ei sisarukset. Jokaiselle lapselle riittää kahdenkeskistä aikaa molempien vanhempien kanssa joka päivä, sitä aikaa järjestetään.

[QUOTE="vieras";27824642]Tottakai saavat. Ainoat pakolliset "kotityöt" isommilla lapsilla on omien huoneiden siivoukset. Lastenvahteina meillä toimii isovanhemmat ja palkatut lastenvahdit, ei sisarukset. Jokaiselle lapselle riittää kahdenkeskistä aikaa molempien vanhempien kanssa joka päivä, sitä aikaa järjestetään.[/QUOTE]

Tuota olen myös paljon pähkäillyt, että lapsille jää vähemmän aikaa, kun niitä on iso lauma. Jos teillä on järjestetty asia noin, niin hieno homma.

Itse olen surrut ainoastaan sitä asiaa tässä meidän perheessä.. lapsellani ei ole sisaruksia ja mietin, että onko hän joskus ehkä yksinäinen. Toivottavasti löytää ihanan miehen ja perustaa perheen.

Jos sisaruksia on kymmenen, niin onko niidenkään kanssa sitten enää niin kovin läheinen? Tuskin ainakaan kaikkien kanssa.

[QUOTE="vieras";27824642]Tottakai saavat. Ainoat pakolliset "kotityöt" isommilla lapsilla on omien huoneiden siivoukset. Lastenvahteina meillä toimii isovanhemmat ja palkatut lastenvahdit, ei sisarukset. Jokaiselle lapselle riittää kahdenkeskistä aikaa molempien vanhempien kanssa joka päivä, sitä aikaa järjestetään.[/QUOTE]

Meillä ei ole kuin 4 lasta, ja silti pakollisiin kotitöihin kuulu joka päivälle yksi askare "yhteisistä tiloista", alkaen kouluiästä. Vanhin vahtii nuorinta n. 1-3 x kk kauppareissun tms ajan, ja se on aina vapaaehtoista ja palkallista.

Toivottavasti tuo eka lause ainakin on totta. Täyttä toiveunta ja kuvitelmaa sen sijaan on, se muka että "Jokaiselle lapselle riittää kahdenkeskistä aikaa molempien vanhempien kanssa joka päivä, sitä aikaa järjestetään." Tämä onnistuu vain, mikäli olette miehen kanssa joulupukkeja.

[QUOTE="vieras";27824471]Meillä on 9 lasta ja vauvakuumetta ilmassa. [/QUOTE]

Taidat olla addiktoitunut raskaana olemiseen / pikkuvauvoihin? Keskittykää nyt muutama vuosi niihin jo saamiinne lapsiinne.

Ammattini puolesta olen kuunnellut useita alan asiantuntijoiden luentoja, jotka kaikki ovat todenneet, että äiti ei pysty riittävästi tukemaan jokaista lasta oman ikätasonsa mukaisesti mikäli perheessä on yli 5 lasta.

[QUOTE="...";27824826]Ammattini puolesta olen kuunnellut useita alan asiantuntijoiden luentoja, jotka kaikki ovat todenneet, että äiti ei pysty riittävästi tukemaan jokaista lasta oman ikätasonsa mukaisesti mikäli perheessä on yli 5 lasta.[/QUOTE]

No entäs se perheen isä?

jo yksi vanhempi pystyy kunnialla hoitamaan sen 5 lasta, niin kaksi vanhempaa sitten varmaan kykenee 10 lapsen kunniakkaaseen hoitoon?

Meillä ei ole aivan kymmentä mutta monta lasta kummiskin.
Mä olen pohtinut paljonki tuota että tarviiko äidin olla joka sekunti vain lapsia varten? Mikä paha siinä on jos lapsista kasvaa jo pienestä pitäin oma-aloitteisija ja toimelijaita?
Ja miksi mä opettaisin lapset laiskoiksi ja siihen että kaikki tulee ku manulleillallinen. Jokainen osallistuu kodinaskareisiin taitojensa mukaan. Isompien ei tarvi hoitaa pienempiä muuten ku joskus sen aikaa leikkiä/viihdyttää että saan ruoan laitettua tai postin haettua esim. Ja jokainen joutuu vuorollaan osallistuun ruoanlaittoon. Tiskivuorot on,imurointivuorot,elukoiden hoitoon osallistutaan vuorollaan jne.
Ja jos lapsilla ei olis tekemistä niin tekeminen tahtois olla tietokoneella istumista tai jotain ilkeyttä. Kuskaan vastineeksi sitten lapsia harrastuksiin. Ja matkaa täältö on joka paikkaan pitkästi.
Eihän tämä elämä aina niin herkkua ja ruusuillatanssimista ole mut tuskin se on kellään muullakaan :D onnellisia ollaan joka tapauksessa ja lapset on tasapainoisia ja monesti kuulenki kehuja muilta että kuin hyvin on mennyt.
Olen itsekki isosta perheestä ja en minä katkera ole että jouduttiin kotihommia tekeen. Enpähän ole ollu uusavuton ku omilleni olen lähteny 16vuotiaana ;)

Kyllähän sitä rahaa menee mut kaikki vaan tahtoo maksaa.

Jotkut tuntuvat hankkivan niitä lapsia täysin itsekkäistä syistä. Minun mielestäni isompien lapsien ei kuulu olla vastuussa pienistä tai "joutua" tekemään äidin ja isän hommia, vain sen takia että ovat vanhempia ja lapsia on paljon. Totta kai lapsille kuuluu kotitöitä ja pitää osata pitää silmällä sisaruksia, mutta ei niin että menettävät samalla oman palan lapsuutta ja huolettomuutta.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Minulla on yli kymmenen sisarusta, enkä koe että en olisi saanut tarpeeksi huomioata vanhemmiltani. Vaikka varmasti olen saanut vähämmän kuin ne joilla on muutama sisarus. Mutta sisaruksista minulla on aina ollut seuraa. Ja eikai sen äidinkään tarvi vain kokoajan olla lapsiaan varten, ihan hyviä kansalaisia meistä on kasvanut, vaikka emme ole kokoajan vanhempien täyttä huomiota saaneetkaan, ja katkeruutta ei ole lapsuudesta, vaan koen saaneeni onnellisen lapsuuden, jossa ei leikkikavereita puuttunut.

Nykyään sitä aivan liikaa hössötetään miten lapsi tarvisi kokoajan vanhempien täyden huomion, ja lapsen pitäisi saada olla "lapsi" ainakin 18 vuotiaaksi (siis sitä ennen ei tarvitse ottaa mistään vastuuta, eikä kotitöihin yms. muihin osallistua) Sitten ihmetelleen miksi siitä omasta kultamussukasta on tullut niin saamaton ja omaaloitteeton.

Kaverillani on 14 ja hienosti on lapsensa kasvattanut! Isoimmat jo muuttaneet omilleen ja omiakin lapsia jo heillä. Tietysti kaikki laittavat perheessä kortensa kekoon. Alakoululaiset osaa tehdä ruokaakin todella hienosti, samoin pyykkihuolto on jokaisen vastuulla jne. Ei näytä ainakaan uupuneelta, vaan oikein tyytyväinen perhe kaikin puolin. Se on eri asia jos hirveä määrä lapsia ja kaikki laiminlyöty eikä elämänhallintaa ollenkaan.

Mä mietin sitä että jos oikeesti pärjää 10 muksun kanssa ja tykkää hommastansa niin miksi ei?? Kaikki ei pärjää edes yhden lapsen kanssa. Mulla on 3 lasta ja se on ihan maksimi. En jaksais enempää.Tai kaikkeen tottuu;) Rahan käyttö varmaan tosi tärkeää. Kun tuntuu ettei nytkään riitä. Mutta kaikkea voi opetella.

[QUOTE="vieras";27824471]Meillä on 9 lasta ja vauvakuumetta ilmassa. Olen 35v ja mies 41v, lapset 1-15v. Maitoa menee paljon ja jos koko perhe on oksennustaudissa niin se todella on kamalaa. Rakastan pyykinpesua, siivoamista ja ruoanlaittoa. Perhe mahtuu yhteen isoon tila-autoon. Ollaan käyty joka toinen vuosi ulkomailla, viimeksi Espanjassa. Suomessa lomaillaan paljon ja joka kesä käydään kolmessa huvipuistossa. Maksaahan se kun monta henkilöä mutta kyllä siihen on varaa kun käyttää rahoja oikein.

Jos olisi vain yksi lapsi niin tulisin varmaan hulluksi siinä hiljaisuudessa ja tylsyydessä. =D[/QUOTE]

:laugh: :laugh: loistavaa parodiaa.

[QUOTE="Mietiskelijä";27824422]jaksaa pyörittää sitä arjen rumbaa :O
Maitopurkit tyhjenee niin, että silmissä vilisee. Kokoajan saa raahata kaupasta niska limassa tavaraa. Puhumattakaan pyykkihuollosta. Entäpä, kun perheeseen tulee joku flunssa tai mahatauti.. huhhuh!
Koko perhe ei mahdu yhteen autoon. Kaikki lomamatkat/-reissut maksaa aivan älyttömästi.

En todellakaan pysty ymmärtämään miten joku jaksaa, itse kuluisin puhkipoikki jo päivän aikana. Perheenäiti ei halua asiasta jutella ja kuulla päivittelyjä. Hän on todennut vain, että rakastaa lapsia ja haluaa elää noin.

Olen onnellinen yh, yhden lapseni kanssa ja nautiskelen aamupalaa juuri tässä koneen ääressä :)[/QUOTE]

Ihmiset ovat erilaisia.
Luultavasi tuttavillesi sinun elämäntapasi olisi jotain mitä "eivät itse kestäisi" ja kaikkea muuta kuin onnellisen kuuloista.

:)

Yhteistyössä