Ei tuossa erityisen yllättävää tietoa tullut. Jos esim. äidinkielenään suomea puhuva ja äidinkielenään italiaa puhuva lapsi saavat samat avut italiankielisessä opetuksessa, on suomea puhuvalla melkoinen takamatka kirittävänä. Ei ihme, jos pärjää heikommin kuin italiaa puhuva.
Keinona artikkelin ongelmiin Suomessa lienee lisäopetustunnit suomen/ruotsin opetteluun, jos äidinkieli ei ole lapsella kumpikaan niistä. Ja samalla koko perheelle. Ei ole kenenkään etu, jos tulee koulupudokkaita.
Toki lisätukimahdollisuus pitää olla myös äidinkieleltään suomea tai ruotsia puhuville. Mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Vanhemmille kannattanee myös opettaa kuinka tärkeää lukuharrastus on. Moni kuvittelee ”lukutaidon” riittävän, mutta tärkeää olisi osata pitkien tekstien sisäistäminen. Ei riitä, että osaa lukea whatsupviestien sisällön tai pelihahmon lausahdukset. Tai artikkelien otsikot.
Yllättävää oli ruotsinkielisten hiukan heikompi menestys suomenkielisiin nähden. Mikähän sitä selittää?