Tutkimus kertoo suomenkielisten oppilaiden olevan osaavampia kuin muita kieliä puhuvat oppilaat

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lukeminen kannattaa. Suosittelen lukemista typerien aloitusten ja kommenttien väsääjälle. Selvästi huomaa ettei hän lukenut tutkimusta kuin huitaisten.
Uutisesta:

"Suomea tai ruotsia toisena kielenään opiskelevien tulokset olivat selvästi muita heikompia."

"Suomenkielisissä kouluissa tytöt kehittyivät kirjoittamisessa hyvin. Suomenkielisten koulujen poikien ja ruotsinkielisten koulujen tyttöjen kehitys oli melko hyvää, mutta ruotsinkielisten koulujen poikien kehitys oli selvästi muita heikompaa.

S2-oppimäärää opiskelevat tytöt ylsivät kehityksessään ruotsinkielisten koulujen poikien tasolle. Kaikkein heikointa kehitys oli S2-oppimäärän pojilla."

Noiden tietojen pohjalta on mahdollista asettaa kieliryhmät järjestykseen osaamistason mukaan ja ap:n otsikointi näyttää silloin olevan oikein. Lukeminen tosiaan kannattaa ja myöskin avoin suhtautuminen uuteen tietoon, vaikka se olisi ristiriidassa oman maailmankuvan kanssa.

Siksi kysyin viisaimmilta koska en ymmärtänyt tutkimuksen laajuutta ja sitä millä kielellä tutkimus tehtiin.
Lue ap:n linkistä

ARVIOINTIIN osallistui yhteensä 8 046 oppilasta 274 koulusta. Heistä 7 064 oli suomenkielisistä ja 982 ruotsinkielisistä kouluista. Oppilaista 553 opiskeli suomea tai ruotsia toisena kielenä. Osaamista mittaavat tehtävät tehtiin tietokoneilla tai tableteilla koulun opetuskielellä.

Hurjaa, että ei jätetä enää luokalle, vaan päästetään läpi, vaikka ei osaa lukea. Ja miten Suomessa ennen vaalittiin sitä, että n. 100 % osaa lukea. Tämä on taidettu hylätä.

vierailija
Kuinkahan tutkimuksen tulokset muuttuisivat, jos se tehtäisiin Ruotsissa ruotsiksi, tai Venäjällä venäjäksi
On ymmärrettävää, että Suomessa suomalaiset hallitsevat kielen paremmin kuin siirtolaiset.
👍Hyvä Algoma. Miltä tuntuisi, jos palstan kieli vaihtuisi yllättäen esim. ukrainaksi.
Montako sanaa osaisitte kirjoittaessanne viestin ilman sanakirjaa ja nettikääntäjää?

vierailija
UKRAINALAINEN Slava Ukraini -tervehdys on noussut Venäjän aloittaman hyökkäyssodan myötä tunnetuksi ympäri maailmaa. Suomeksi tervehdys tarkoittaa ”Kunnia Ukrainalle”.

Olen oppinut vain tämän lauseen ja sota on jatkunut kohta vuoden.
Joka puolella puhutaan ukrainaa. Ei suomalaiset ole mistään kotoisin sanon itse suomalaisena. Monikieliset lapset ovat ihania. Suomalainen vaikenee kahdella kotimaisella kielellä. Vanha vitsi pitää edelleen paikkansa.

vierailija
UKRAINALAINEN Slava Ukraini -tervehdys on noussut Venäjän aloittaman hyökkäyssodan myötä tunnetuksi ympäri maailmaa. Suomeksi tervehdys tarkoittaa ”Kunnia Ukrainalle”.

Olen oppinut vain tämän lauseen ja sota on jatkunut kohta vuoden.
Joka puolella puhutaan ukrainaa. Ei suomalaiset ole mistään kotoisin sanon itse suomalaisena. Monikieliset lapset ovat ihania. Suomalainen vaikenee kahdella kotimaisella kielellä. Vanha vitsi pitää edelleen paikkansa.
Suomalaisilla on vain yksi kotimainen kieli ja se on suomi.

Yhteistyössä