Tutit astianpeukoneessa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eräs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eräs

Vieras
Eli muistaakseni joku kirjoitti että pesee tuttipullojen tuttiosatkin astianpesukoneessa??

Voiko näin tehdä? Ja mihin olette tuttiosat pistäneet koneessa?

(Tuplasini onko sinulla tietoa tai jollain muulla, ajattelin että jos voi pestä sinä varmaan tietäisit, kun teillä on tuota pullorumbaa kahden edestä :D)

Ei sais laittaa koska konetiskiaine on kauheaa myrkkyä. Itse kuitenkin kokeilin kerran ja ei tullut edes puhtaaksi ja muuttui harmaaksi koko tuttiosa. En suosittele mutta omapa on asianne. Siskolla on ihan oma teline tiskikoneessa tutteja varten, ostettu kaupasta.

Muistaakseni noissa tuttien ja tuttipullotuttien ohjeisssa lukee, että tutit huuhdotaan (kylmällä?) vedellä eikä pesuainetta saa käyttää. Huokoinen materiaali imee pesuaineet itseensä ja vauva sitten lutkuttaa ne mahaansa.

Käytän tosin noita luonnonkumisia tutteja, silikonituttien ohjeisiin en ole pahemmin perehtynyt.

Pesukoneeseen en kyllä laittaisi minkään sortin tuttia.

Siis TÄH? olen aina pessyt tutit ""käsin"" fairilla ja pulloharjalla! Ei todellakaan mielestäni pelkkä vesi riitä puhdistukseen! Ei edes keittäminen, ilman pesua!

Kaikki muut osat pesen koneessa, paitsi tuttiosat. Ne on niin huokoista materiaalia, että ei kyllä ole tarkoitettu koneessa pestäväksi. Koneessa yleensäkkin muovit kellastuu ja menee turhuiseksi, varmaan liian tuhtia ainetta ja kyytiä muoville.
Yleensä teen niin, että heti käytön jälkeen huuhtelen tutit kylmällä vedellä (maito irtoaa), sitten jemmaan muovikoriin...ja kun alan niitä pesemään, niin liotan vähän aikaa lämpimässä Fairy-vedessä ja heiluttelen siellä sekä huuhtelen puhtaaksi. Tuttiosia on niin monta, ettei tarvitse olla kokoaikaa pesemässä.

Lunttasin Ainun tuttiohjetta: ""Puhdista tutti päivittäin juoksevassa vedessä ja keitä tarvittaessa. Älä käytä astianpesuainetta tai konepesua.""

Ohje on tavallisesta tutista, pullotutin pakkausta en löytänyt tähän hätään.

Ja tarkoitus ei ole nyt kiistellä tai inttää, piti tarkastaa oman mielenrauhani vuoksi. Äitiyslomalla näet aivot tuppaavat olemaan aika vähäisella toiminnalla ja meinaa välillä mennä luotto niiden toimintaan..

Olen tehnyt myös noin kuin hn. Tärkeäähän on ensin huuhtelu kylmällä vedellä, pesee sitten ne tai mitä tekeekin.

Luonnonkumiset varmaan imevätkin pesuaineen itseensä, silikoniset olen pessyt fairylla.

Vinkiksi, että jos otat joskus käyttöön taikamukin, niin älä laita sitä koneeseen. Huomasin, että se muki tai osat jotenkin kutistui? sillä se alkoi falskaamaan.

En kyllä uskaltaisi pestä tutteja enkä edes pulloja koneessa. Tiskikoneen pesuaine on kauheeta myrkkyä ja sitä jää aina vähän myös astioihin. En nyt sentään halua myrkyttää lastani. Toisaalta ei vesi edes mene kunnolla pullojen sisälle. Kyllä vanha konsti on parempi, eli tiskiharja ja käsintiski tavallisella astianpesuaineella. Eihän se nyt mikään iso homma oo pestä pulloja käsin. Huuhtelen vielä pullot aina todella hyvin, vaikka tiskaan käsin.

kätilö jo sanoi, että jos pulloruokintaan on mentävä, tuttiosia ei sitten koneeseen. Muut osat kyllä.
Tutit keitän edelleen, vaikka poika on jo 9kk, mutta musta se on kätevää. Muuten ei tule säästeltyä pöpöiltä...

PEsen yleensä tutit ja pullot käsin ja käytän fairya, kun ei muuten tule puhdasta. Joskus sitten joko keitän sekä pullot ja tutit tai laitan pullot pesukoneeseen, joka siis korvaa keittämisen. Tämän jälkeen kuitenkin kaadan jokaiseen vielä kiehuvaa vettä ja annan vaikuttaa.

Minni, en laita siksi koneeseen että olisin siis laiska vaan siksi että se on vastaava toiminto kuin että keittäisi eli desinfioisi pullot.

Tehkääpä testi: peskää pullot niin kuin olette tähänkin asti pesseet. Kuivattakaa ja kaatakaa sitten vettä vaikka puolilleen ja antakaa olla jonkin aikaa. Sitten maistakaa vettä. Minä otan aina vettä tytölle pulloon mukaan kun lähdetään kaupungille tms. Kerran sitten oli pää kipeä ja piti ottaa särkylääke mutta ei ollut itsellä vettä. Hörppäsin tytön pullosta ja purskautin samantien ulos! Maistui ihan tiskiaineelle! Niinpä olen sen jälkeen usein käsinpesunkin jälkeen vielä kaatanut pulloihin kiehuvaa vettä ja antanut vaikuttaa.

Minäkin olen käyttänyt tuttien pesuun astianpesuainetta!!!Tuntuu, että eivät lähde puhtaiksi ilman ainetta, vaikka tutit myös keittää. Varsinkin oma maito on niin rasvaisen oloista, että tuttiosaan jää rasva kalvo. Mitenkä nyt sitten olisi paras toimia??

Meillä oli todella pullorumbaa, mutta onneksi tytöt luopuivat pullosta jo 9kk ikäisenä ;)

Totta, niinkuin jo moni kirjoittikin, tuttiosien pesua koneessa ei suositella.En minäkään niitä koneessa ikinä pessyt, käsin tiskiaineella ja pienellä pulloharjalla.Välillä keittelin pesun jälkeen.Pesuainejäämiä kun jää astioihin ja pehemeät tuttiosat *imaisevat* sitä itseensä enemmän.Pullotkin huuhtelin keitetyllä vedellä kun otin koneesta.

Näin siis meillä, ja hyvin toimi ;))

Minä kyllä pesen kaikki koneessa ja niin tekee kaikki kaveripiirissäkin keltä vaan kone löytyy. Aina on ollut kaikki puhdasta, koneen avattua huuhtelen kylmällä. Lastentarvikkeesta ostin astianpesukonetta varten tarkoitetun tuttikorin, vähän vastaava kun haarukoille ym. eli siinä tutit pysyy paikoillaan korin sisään sitte kierreosat ja huvitutit ym. pienet. Myrkkyjä en pelkää, tuskin niistä itsekään voisi syödä jos niin myrkyllistä olisi. Mutta alle 3kk vauvalle en pesisi koneessa koska vauvan oma bakteerikanta masuun ei ole kehittynyt sitä ennen.

Mää pesen kaikki astiat vielä käsin, mistä meitin kullannuppua syötän.
Vaikka kuinka noudattaa annosteluohjeita ja konekin ihan kunnosa, niihin jää aina sellanen kumma lima.
Koittakaas vaikka.
Laittaa vaan vaikka lautasen hanan alle ja käsillä sitä hipeltää.

Kyllä mä olen itteäni monasti soimannu kun oon niin laiska , etten pese koko köörin kamoja käsin vaan tollasta myrkkymasiinaa siinä köökissäni pitelen.

Kyä fairi ja käsipesu vaan siskot on se millä pysys kädekki ja sisäelimet varsiinki iskussa.

Fairy ja nyt on menossa Pirkka, molemmat on näitä tabletteja. Fairy on mielestäni parempi, seuraavaksi meinaan kokeilla Lidlin tuotteita, on paljon halvempia kun nää mitä oon kokeillu.

Oheisena Ainun pullotutin pesuohje:

Hoito-ohjeet.
Puhdista äidinmaidon tai muiden juomien kanssa kosketuksissa olleet tuotteet seuraavasti:
Huuhtele tai liota ensin kylmässä vedessä. Pese lämpimällä vedellä. Käytä vähän pesuainetta ja huuhtele huolellisesti. Keitä käyttötiheydestä riippuen esim. kerran päivässä.

Yhteistyössä