tusinanimet..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyvä nimi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyvä nimi

Vieras
Minkä takia te ihmiset annatte lapsille nimiä joita mahtuu oikeasti 13 tusinaan? Tällä ei todellakaan ole tarkoitus loukata ketään vaan mietin miksi harvinaisempia nimiä ei käytetä enemmän? Tietenkin jokaisen nimi on tarkkaan harkittu ja valittu ja merkitsee jotain mutta harvinaisempia nimiä harrastetaan vähän.. Miksi? Enkä tarkoita mitään Jorma-Jekateriinus yhdistelmiä vaan vähän persoonallisempia nimiä..

Niiín, samaa olen joskus itekkin miettinyt. Jotkut on saattanut vaan mieltyä johonkin nimeen vaikka vuosia ennemmin lapsen hankintaa. Eikä ole sit halunnut vaihtaa nimeä miksikään vaikka olisi TOSI suosittu nimi.

Meillä on kummankin tytön nimet ollu heidän syntymävuotenaan kymmenen suosituimman listalla mut me ei todellakaan tiedetty/osattu ajatella et noin vois olla kun kummankaan nimi ei ollut kuitenkaan mikään hetken muotijuttu, sattui aan meneen niin et tuli monta muutakin saman nimistä.

Sulla on nyt lievästi sanottuna kapea katsantokanta tähän aiheeseen. Ei aiheuta muille kuin mielipahaa haukkua muiden itse puolisonsa kanssa lapselleen valitsemia nimiä. Kuten tuhansia kertoja ollaan tälläkin palstalla todettu, jokaisella erilainen maku, ja jokainen nimi varmasti sille ko. lapselle täydellisesti sopiva. En edes tiedä, miksi vaivauduin vastaamaan, saisi jättää nämä tämmöset alotukset nostamatta...

Kun kerta kyseisestä nimestä/nimistä tykkään niin miksei....?! Oisko pitäny antaa sellanen nimi, joka on itsestä ihan hirvee ihan vain sen takia, ettei tulis ikuna samannimistä vastaan? Ihme touhua.....!

Meiän lasten nimet on molemmat sellasia että ovat ihan suomalaisia ja kalenterista löytyviä mutta eipä tuu joka mutkassa vastaan. Meiän aika pienessä kunnassa ei oo (neuvolatädin mukaan) ollu n. 20 vuoteen samanlaisia etunimiä. Ja ihan tavalliset lasten nimet on. Tarkotuksella valittu hieman erilaiset nimet.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylähullu:
Sulla on nyt lievästi sanottuna kapea katsantokanta tähän aiheeseen. Ei aiheuta muille kuin mielipahaa haukkua muiden itse puolisonsa kanssa lapselleen valitsemia nimiä. Kuten tuhansia kertoja ollaan tälläkin palstalla todettu, jokaisella erilainen maku, ja jokainen nimi varmasti sille ko. lapselle täydellisesti sopiva. En edes tiedä, miksi vaivauduin vastaamaan, saisi jättää nämä tämmöset alotukset nostamatta...

siis kun nimenomaan en tarkoita haukkua enkä mollata ketään, päinvastoin! jos nimi on muotia niin entäs sitten? jos rakastat sitä nimeä niin se pitää lapselle antaa! vaan tahtoisin ymmärtää miksi ihmiset niin paljon ovat niihin muotinimiin rakastuneet, monilla niitä on, miks ei mitään persoonallisempaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Tättähäärä:
ja mun lapsella on sellainen nimi joka on tällä palstalla haukuttu aivan kauheaksi :ashamed: Mutta onneksi en tällaisesta välitä vaan mielestäni lapsellamme on maailman suloisin nimi

Minusta sellaista nimeä ei voi antaakkaan suomen lain mukaan et haukkumaan voisin ruveta. Ainoastaan kummastusta voisi herättää se jos nimi olisi sellainen et tarvisi hieroa aivonystyröitä miettiessä kuuluuko nimi tytölle vai pojalle.

Persoonallisuuskaan ei välttämättä oo se paras juttu.. Jokainen antaa lapselleen sen nimen kuin haluaa,mutta joskus tulee mietittyä,että miksi.. Liian persoonallinen joukosta erottuva voi kostautua.. :/

Mutta nämä nimiasiat ovat kyllä turhia kiistan aiheita..

Olen laittanut lapsilleni sellaiset nimet joista minä ja miehemme pidämme ja jotka myös sopivat lapsillemme kuin nakutettu. Mä viis veisaan vaikka samoja nimiä oli 99 sadasta tai jos ne ovat lähiönimiä tai vanhojen ihmisten nimiä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Hiipiliini:
Miks te vedätte herneen nenään jos otsikko/alotus ei just teitä miellytä ? Eiks silloin vois vaan ohittaa jutun ja siirtyä seuraavaan ???

Hmm.. mä vastasin aloittajan kysymykseen että miksi ja luulin että ap myös vastauksia halusi. Herneitä ei ole nenässä eikä muutakaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sankkuli:
Jaa sua ei yhtään haittaa vaikka jotkut antaa tusina nimiä, silti piti oikein aloitus aiheesta tehdä :p

voi enhän mä tiennyt että teillä näin karvat nousee pystyyn, ei ollu tarkotus.. ite omistan aika persoonallisen nimen. minua on siitä kiusattukkin mutta nyt aikuisena rakastan nimeäni! omalle pojalleni annoin aika tavallisen nimen, ei harvinainen mutta ei ihan joka toisella.. mietin vaan kumpi lasta häiritsee enemmän, se että luokalla on 6 samannimistä vai että muutaman kommentin omasta nimestä kuulee?

Nimien suosiohan menee sykleissä. Eli kun itse valitsin pojille nimiä niin automaattisesti jäi pois sellaiset nimet, joita on paljon omassa ikäluokassani. Ei siksi, että niissä olisi jotain vikaa vaan siksi, että ne tuntuu minun korvissani juuri tylsän tavallisilta. Sitten oli lukuisa joukko muita nimiä, jotka oli jo käytössä tutulla/sukulaisella tai ei muuten vaan miellyttäneet. Itse en tykkää erikoisista, keksityn kuuloisista, väliviivallisista tai sitten näistä k=c ja V=W tyylin nimistä. Tässä muutama syy miksi meidän pojille tuli tavalliset suomalaiset nimet. Toisen nimi ei kyllä taida mahtua 10 suosituimman joukkoon. Minusta kuitenkin annoimme meidän pojille parhaat mahdolliset nimet.

Yhteistyössä