Turvakaukalon tarve?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Autoton-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Autoton-75

Vieras
Auttakaahan!

Esikoinen syntymässä ja asumme suuren kaupungin keskustassa, joten meillä ei ole autoa kun emme sitä tarvitse. Olen kaikki tarvittavat hankinnat tehnyt, paitsi turvakaukalon. Ihan hävettää kun en tiedä. Eli tarvitaanko turvakaukaloa jos ei käytä autoa? Brion vaunujen kanssa saimme kovan kantokopan, jolla voimme kuljettaa vastasyntynyttä. Ymmärtääkseni turvakaukalossa on eritäin kätevä kuljettaa lasta, mutta kannattaako meidän sellainen ostaa?

Mielipiteitä, kiitos!!!

Eihän sitä kaukaloa tarvitse jos ei ikinä autolla liiku.
Mun mielestä kaukalo oli kamala ja luovuttiin siitä 7kk iässä kun poitsu jo istui ja seisoi. Mielummin kuljetin vauvaa vaunuissa tai liinassa!

Riippuu kai siitä miten usein kuljette autolla, onko teillä esimerkiksi mummolat pitkän tai hankalan matkan päässä? Pääsettekö ihan joka paikkaan julkisilla vielä vauvankin kanssa?

Onko teillä lähipiirissä tuttavia joilta kaukaloa voi lainata tarpeen tullen? Ehkä jollain olisi ylimääräinen kaukalo? Me olemme antaneet omamme lainaksi parille autottomalle ystävälle lastemme välissä/jälkeen, mikä on ollut kummallekin osapuolelle kätevää.

Ainoa tilanne voisi olla kova kiire, jolloin tarvitsette kyytiä tai taksia vaikkapa sairaalaan. Toisaalta siinä tilanteessa ehkä ambulanssi on jo paikallaan...

Autolla kuljettaessa kaukalo on pakollinen, eikä vaununkoppaa saa missään nimessä edes harkita kuljetusvälineeksi! Se ei ole riittävän turvallinen.

Me asutaan Helsingissä eikä autoa ole, mutta kaukalo oli ja nyt turvaistuin ja molemmilla on ollut käyttöä mm. äkillisten lastenklinikkareissujen takia. Yöllä bussit ei liiku ja joskus sairaalasta on päästy vasta klo 23 jolloin julkisia ei mielellään enää käyttäs vauvan/taaperon kanssa. Myös rajussa vatsataudissa olevaa lasta en lähtenyt julkisilla kuljettaa. Saahan tilattua taksin jossa on istuin, muuta siihen tulee lisämaksu ja joutuu odottamaan taksia pidempään.

Niin ja kuulemani mukaan jotkut taksikuskit eivät edes osaa kiinnittää kaukaloa oikein. Ei tietysti mikään ihme, kun sillä on varmaan tosi harvoin käyttöä ja hakevat sen vaan jostain varastolta tarpeen tullen... Toisaalta kaikki kaukalot eivät sovi kaikkiin autoihin, turvavyöt saattavat esim. olla liian lyhyet, joten siinä mielessä oma kaukalo-vieras auto -yhdistelmä ei aina liene kaikkein kätevin, varsinkaan jos on kiire... Siltikin oman kaukalon kiinnitys autoon ja vauvan kiinnitys kaukaloon on ilman muuta varmempi, kun sen tekee itse ja tietää mitä tekee ja kaukalon vyöt on jo valmiiksi säädetty sopiviksi omalle vauvalle.

Minä ehkä hankkisin jonkin edullisen ja kevyen kaukalon, varmuuden vuoksi. Jos aiotte vauvauintiin mennä, niin siellä pesutiloissa kaukalo on erittäin kätevä, kun lapsen saa siihen kiinni siksi aikaa kun itse käy suihkussa ja pukee.

Me olemme saaneet lainaksi kaksi kaukaloa, joista toinen on itsessään niin painava, että minä en sitä kovin montaa metriä pysty kantamaan, jos lapsi on siinä.

Hyvä kysymys, itse olen miettinyt samaa. Entä kun lähtee synnytyslaitokselta kotiin taksilla? Olimme ajatelleet että jos turvakaukalo osoittautuu tarpeelliseksi ostamme sen lapsen synnyttyä. Kuljemme todella vähän autolla. Vain tuo laitokselta kotiin meno taksilla mietityttää, pitääkö sen takia hankkia kaukalo?

Ei siinä kaukalossa ole muuta kätevää kuin se, että sen tarvii autossa. Ihan järkyttävä homma siinä on lasta raahata mukanaan. Liinassa tai vaunuilla on todella paljon helpompi ja vähemmän hikinen urakka. Vauvauintikin sujuu ihan hyvin ilman kaukaloa, jos vähän on viitseliäisyyttä eikä yksin ole liikenteessä.

Kyllä synnäriltä tullessa pitää olla kaukalo, jos autoa/taksia käyttää. Ja kannattaa hankkia sen verran ajoissa, että voi harjoitella sen kiinnittämistä, ettei sitten h-hetkellä mene sormi suuhun.

Me ei ehditty ostaa turvakaukaloa, kun vauva päättikin tulla hieman aikaisemmin maailmaan, mutta saatiin Naistenklinikalta lainaksi turvaistuin kotimatkaa varten. Mies vei sen sitten takaisin samana päivänä.

Yhteistyössä