Turvakaukalon ottaminen lentokoneeseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matkustaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on ollut turvakaukalo koneessa moneen otteeseen. Välillä jo terminaalissa on tiedetty, että koneessa on paikkoja vapaana, niin meidät on laitettu sellaisen vapaan paikan viereen, niin on saatu turvakaukalo omalle istuimelle. Viimeistään portilla on selvinny, että onko tilaa. Kannattaa kysellä! Jos tilaa ei ole ollut, niin lentoemäntä on sen turvakaukalon johonkin (?) laittanut ja lähtiessä antanut taas mukaan. Joskus vauva on saanut olla jopa nousut ja laskut omassa turvakaukalossaan, mutta jotkut taasen kieltävät sen jyrkästi. Onhan lentokentillä kaikenlaisia kärryjä, jos ei jaksa kaukaloa kädessä raahata!!:heart:

[QUOTE="vieras";22292630]Hätäuloskäyntipaikoilla on velvollisuus auttaa muita matkustajia hätätilanteen sattuessa. Mitenkäs siinä auttaa muita pienen vauvan kanssa? Siihen ei myöskään pääse huonosti liikkuvat aikuiset. Oletko varma että puhe oli juuri hätäuloskäyntipaikoista, eikä eturivin paikoista?[/QUOTE]

Olen aika varma. Ja tästä on vain muutama viikko aikaa kun soitin. Mutta meillä ei kyllä ole vauvaa, taapero vain. Se nainen mainitsi siis molemmat, hätäuloskäynnit ja ensimmäiset paikat. Hämmentävää.

No kunhan varaan liput niin tiedustelen asiaa uudelleen.

Olen aika varma. Ja tästä on vain muutama viikko aikaa kun soitin. Mutta meillä ei kyllä ole vauvaa, taapero vain. Se nainen mainitsi siis molemmat, hätäuloskäynnit ja ensimmäiset paikat. Hämmentävää.

No kunhan varaan liput niin tiedustelen asiaa uudelleen.

Et sä sen taaperonkaan kanssa pysty muita auttamaan... Kysy asiaa tarkemmin, tuo kuulostaa tosi omituiselta!! Aina mitä itse olen nähnyt niin lentoemäntä käy keskustelemassa niiden kanssa jotka niillä paikoilla istuvat, ja kertoo mitä sitten hätätilanteessa pitää tehdä. Ja siinä en ole koskaan nähnyt lapsia tai huonosti liikkuvia aikuisia.

[QUOTE="vieras";22292721]Et sä sen taaperonkaan kanssa pysty muita auttamaan... Kysy asiaa tarkemmin, tuo kuulostaa tosi omituiselta!! Aina mitä itse olen nähnyt niin lentoemäntä käy keskustelemassa niiden kanssa jotka niillä paikoilla istuvat, ja kertoo mitä sitten hätätilanteessa pitää tehdä. Ja siinä en ole koskaan nähnyt lapsia tai huonosti liikkuvia aikuisia.[/QUOTE]

No en kyllä pystykään. Kysyn kyllä sitten =)

Tuohon hätäuloskäyntipaikkaan. Siihen ei saa laittaa lapsia, eikä huonosti liikkuvia aikuisia. Näin on minulle ihan suoraan kerrottu, kun kerran matkustin kipeän polven kanssa ja toivoin hätäuloskäyntipaikkaa sen suuremman jalkatilan vuoksi.

Mulla on ollut kerran kaukalo mukana, ja viimeiseksi kerraksi jäi. äärettömän hankalaa. Liina on paljon parempi. Jos teillä on 9 tunnin vaihtoaika niin saattaa olla että laukut eivät mene automaattisesti jatkolennolle, varsinkin jos lentoyhtiö ei ole sama. kannattaa ottaa selvää. Ei varmaankaan ole myöskään kovin kätevää raahata sitä kaukaloa pitkin kaupunkia mukana.

[QUOTE="puddighinu";22293328]Mulla on ollut kerran kaukalo mukana, ja viimeiseksi kerraksi jäi. äärettömän hankalaa. Liina on paljon parempi. Jos teillä on 9 tunnin vaihtoaika niin saattaa olla että laukut eivät mene automaattisesti jatkolennolle, varsinkin jos lentoyhtiö ei ole sama. kannattaa ottaa selvää. Ei varmaankaan ole myöskään kovin kätevää raahata sitä kaukaloa pitkin kaupunkia mukana.[/QUOTE]

Saakohan Puolassa kuljettaa vauvaa ilman turvavarustetta autossa? Suomessa ei saa mutta miten mahtaa olla Puolassa?

[QUOTE="puddighinu";22293353]eikös suomessakin saa väliaikaisesti kuljettaa ilman kaukaloa, tyyliin taksissa ja bussissa...[/QUOTE]

Eikö se koske vain pakottavassa tarpeessa. Esim lapsen sairastuessa äkillisesti tms.

[QUOTE="mä";22297268]Mites ois kantoreppu tai liina, siinähän se vauva menis hyvinkin lennon vaihtojen aikana ja muutenkin.[/QUOTE]

Kuten aikaisemminkin kerroin. Liina tulee joka tapauksessa mukaan. Kaukaloa tarvittaisiin 9 tunnin vaihdon aikana kulkiessamme autolla Varsovaan ja takaisin sekä vauvan nukkuessa kentällä (saa molemmat vanhemmatkin levätä, kun vauva ei ole liinassa).

Tarkasta lentoyhtiöltä onnistuuko. Yleisten ohjeiden mukaan turvakaukaloa ei saa koneeseen ottaa koska ei voida taata että sille on koneessa tilaa. Jos koneessa on tilaa niin onnistunee. Otatteko rattaita / vaunuja mukaan? Ruumaan saatte kaukalon parhaiten niin että laitatte samaan pussiin rattaiden kanssa.

varauloskäytävien kohdalla ei todellakaan saa istua pienet lapset tai vauvat vanhempineen- kuten ei myöskään vanhukset tai muuten huonosti liikkuvat, eikä myöskään lattialla saa olla MITÄÄN.

[QUOTE="niin";22298384]Tarkasta lentoyhtiöltä onnistuuko. Yleisten ohjeiden mukaan turvakaukaloa ei saa koneeseen ottaa koska ei voida taata että sille on koneessa tilaa. Jos koneessa on tilaa niin onnistunee. Otatteko rattaita / vaunuja mukaan? Ruumaan saatte kaukalon parhaiten niin että laitatte samaan pussiin rattaiden kanssa.[/QUOTE]

Rattaita ja vaunuja emme ota mukaan. Tiedätkö tuleeko kaukalosta jotain lisämaksua?

Kaukalosta ei tule lisämaksua. Koneeseen ottaminen taitaa tosiaan olla lentoyhtiöstä ja paikkatilanteesta kiinni. Kyllä me on reissuilla matkustettu taksilla ilman turvakaukaloa, ettei asioista tule liian hankalia. Bussilla matkustamme aina ilman turvaistuimia!

Kaukalosta ei tule lisämaksua. Koneeseen ottaminen taitaa tosiaan olla lentoyhtiöstä ja paikkatilanteesta kiinni. Kyllä me on reissuilla matkustettu taksilla ilman turvakaukaloa, ettei asioista tule liian hankalia. Bussilla matkustamme aina ilman turvaistuimia!

Meillä ei siis ole omaa autoa, mutta määränpäässä kuljemme paljon autolla, joten kaukalo on pakko ottaa mukaan. Voisi toki harkita, jos laittaisi vaan ruumaan kaukalon, ja kulkisi Puolassa (lentojen välillä) ilman kaukaloa. Suostuvatkohan taksikuskit ottamaan vauvan kyytiin ilman turvavälinettä?

Meidät on ainakin otettu kyytiin ilman turvaistuinta Kanarialla, Saksassa ja Ranskassa.
Kaukalo meillä oli mukana ekalla reissulla, pojan ollessa puolivuotias, jolloin saimme menomatkalla kaukalon viereen, tyhjälle istuimelle. Takaisin tullessa kaukalo piti laittaa täyden koneen vuoksi ruumaan. Asia selvisi molemmissa suunnissa lähtöselvityksessä.

Mun vinkkini lentokentällä nukkumiseen on se, että ensin nukutat vauvan liinaan vaikka kävellen ympyrää, sitten etsitte vapaan penkin johon laitatte jomman kumman aikuisen takin alustaksi, ja varovasti avaat liinan ja lasket vauvan siihen nukkumaan. Me on ravintolassakin tehty joskus niin että on laitettu kaksi käsinojalista tuolia vastakkain "kopaksi", takki alle ja vauva siihen kellimään.

Yhteistyössä