Turvakaukalon jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "turvis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja tiedoksi nekkuketulle: kyllä tietoisuus selkä menosuuntaan matkustamisen eduista leviää kaiken aikaa sinne Keski-Eurooppaan ja Amerikkaankin, joten varmasti se saavuttaa jonakin päivänä myös sinut :) Pohjoismailla ja varsinkin Ruotsilla on pitkät perinteet turva-asioiden edelläkävijänä.

http://babyproducts.about.com/od/carseats/qt/rear_facing.htm
 
Ai luki oikein moottorilehdessä? Asutaan Saksassa ja ihan huttua. Saksassa kaupasta ei noita malleja edes saa. Olen tähän asiaan ihan mielenkiinnosta enemmänkin perehtynyt ja tosiaan monessa kolarityypissä tuo Suomen tapa vaarallisempi puhumattakaan miten inhottavaa on istuttaa lapsia selkä menosuuntaan. Ei kannata aina olla niin sinisilmäinen ja kuvitella, että vain Suomessa osataan asiat ja välitetään aidosti lasten turvallisuudesta. Maailmassa on aika paljon sävyjä mustan ja valkoisen välillä.

No se lastentarvikeliikkeen totuus ei välttämättä ole se virallinen totuus, eipä nämä suomessakaan myy aina sitä mitä virallisesti suositellaan. Voit kaivaa sieltä Moottorilehdestä- tai jostakin suomalaisesta sanomalehdestä (niissä oli sama juttu) alkuperäisen, virallisen lähteen (itse en sitä tähän nyt löydä). Sinulla se mustavalkoinen katsanto on, kun absoluuttisesti väität vain suomalaisten olevan väärässä, kun minä kerron muidenkin maiden kyseenalaistavan vanhoja periaatteita.
 
[QUOTE="Heivaan";26565746]Juuri oltiin 1v3kk vanhan lapsen kanssa lomalla Keski-Euroopassa. Ei ollut autovuokraamossa tarjolla kuin naama menosuuntaan -istuimia, joten sellaisella mentiin.

Kolaria emme onneksi ajaneet, mutta jo ihan tavallisessa liikennevirrassa esim. jyrkemmissä mutkissa tai liikenneympyröissä lapsen pää retkahti eteenpäin niin, että hän tyrskähti itkuun kesken unien. Tämän kokemuksen perusteella minun on erittäin vaikea kuvitella sellaista kolaria, jossa naama menosuuntaan istuvan tuon ikäisen niska ei vahinkoa kärsisi.[/QUOTE]

Aika harvassa autovuokraamossa on ylipäätään mitään asiallisia turvaistuimia tarjolla. Ruotsissa auton vuokratessamme ei saanut minkäänlaista turvaistuinta, ainoa vaihtoehto olisi ollut istuin koroke. Onneksi meillä oli vuodenikäiselle kaukalo mukana. Ja kyse ihan Hertzin autovuokraamosta, ei mistään pikkupuljusta.
 
Koska yhä edelleen niskaan tuleva kuormitus on alhaisin selkämenosuuntaan istuimissa ja se on se olennaisin, koska on kaikista vaarallisista jos niskalle sattuu jotain.
Noista palkki-istuimista on myös tutkimuksia joissa ne ei ole pärjännyt niin hyvin... Autoliiton testeissä ei muuten ole läheskään kaikkia selkämenosuuntaan istuimia ja yksikään selkämenosuuntaan istuin ei ole saanut istuin ei ole saanut muuta arvosanaa niskankuormituksesta kuin "erittäin alhainen"

Nytpä voisi sitten "vicy" kertoa, missä ja koska onn julkaistu sellaisia tutkimuksia, joissa palkki-istruimet eivät ole pärjänneet hyvin. Totta on, että selkä menosuuntaan asennettavissa istuimissa on suorassa nokkakolarissa pienemmät rasitukset lapsen niskalle ja päälle, mutta kuten näissä Autoliittojen ja kuluttajaviranomaisten teettämissä testeissä on todettu, ei riitä, että istuin on turvallinen vainn yhdessä kolarityypissä, vaikka se olisikin se pahin. kannattaa myös selvittää tilastollisesti, kuinka monta tällaista kolaria Suomessakin on tapahtunut viime vuosina ja kuinka moni lapsi niissä on todella menehtrynyt ja vammautunut.

Toivottavasti saamme lähivuosina myyntiin sellaisia selkä menosuuntaan asennettavia turvaistuimia, jotka olisivat turvallisia kaikissa kolarityypeissä, eikä vain testiradalla ajettaessa suoraan päin kiinteää estettä.

Autoliitojen testeissä on myös testattu kaikki Suomessakin myynnissä olevat selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet, jotka ovat kaupoista saatavissa testin valmisteluhetkellä. Ainoa Suomessa (tuskin muualla maailmaassa enää vuosiin) myynnissä oleva istuin, joka ei ole ollut testissä on Britax Two-Way Elite, joka onkin niin vanha istuinmalli, että tuskin sitä nykykriteereillä kannattaisi edes testata.
 
Selkämenosuuntaanistuimet siis saavat huonompia kokonaistuloksia, koska 50% testituloksista perustuu että istuimella on ns. korkea helppokäyttöisyys. Ne ovat isompia istuimia kuin kasvot menosuuntaan ja hankalampi kiinnittää autoon, jos ei ole isofixia.


Eikö suurin osa turvaistuimen valmistajistahan ole tuolta keski-Euroopasta? Se selittäisi miksi eniten testataan kasvot menosuuntasn istuimia.

Kun tämän vuotisessa testissä testattiin myös puhallettava (!) istuin, niin minusta se on outoa. En voisi millään kuvitella että sellainen suojaa yhtään mitään, ja saipa se heikko-testituloksen.

Myös "MInna77":lle sama kysymys. Mistä ole saanut sellaisen käsityksen ja mihin perustat väittssei, että testituloksista 50% perustuu helppokäyttöisyyteen. On törkeää hiettää tuollaisia vääriä väitteitä ja hrhauttaa lukijoita. Testituloksissa on erikseen saatavana erittely turvallisuudesta ja erikseen noista käyttöominaisuuksista. Se, että suuuirn osa turvaistuinvalmistajista on Keski-Euroopasta taas ei voi olla syynä siihen, että testataan eniten kasvot menosuuntaan olevia istuimia, vaan se, että sellaisia ei juurikaan valmisteta. Eniten testataan kasvot menosuuntaa asennettavia istuimia siksi, että kaikkiaan
15% kaikista turvaistuimalleista on selkä menosuuntaan asennettavia. Joten jos ei ole mitä testat, niin vaikeaa niitä on sitten testiin laittaa.

On hyvä, että myös tällainen puhallettava turvaistuin on testattu ja huonoksi havaittu. Sehän
on testin perimmäinen tarkoituskin - erottaa turvalliset vähemmän turvallisista. Siksi myös
on hyvä, että tämä testi kertoo selkä menosuuntaan asennnettavien mallien puutteet siinä kuin muidenkin kokonaisturvallisuudeltaan muidenkin huonojen mallien. Olisi väärin, jos pelkästään se, että istuin
on selkä menosuuntaan tarkoittaisi, että sen huonoja ominaisuuksia tai turvallisuuspuutteita ei saisi
julkaista. Suomalaisilla tuntuu olevan omituinen käsitys, että selkä menosuuntaan istuminen pelastaa ian, vaikka kolari tulisi mistä suunnasta tahansa ja istuin olisi kuinka huono rakenteeltaan.
 
Ai luki oikein moottorilehdessä? Asutaan Saksassa ja ihan huttua. Saksassa kaupasta ei noita malleja edes saa. Olen tähän asiaan ihan mielenkiinnosta enemmänkin perehtynyt ja tosiaan monessa kolarityypissä tuo Suomen tapa vaarallisempi puhumattakaan miten inhottavaa on istuttaa lapsia selkä menosuuntaan. Ei kannata aina olla niin sinisilmäinen ja kuvitella, että vain Suomessa osataan asiat ja välitetään aidosti lasten turvallisuudesta. Maailmassa on aika paljon sävyjä mustan ja valkoisen välillä.

Itseasiassa turvallisin istumasuunta riippuu kolarityypistä. Suomessa lähdetty siitä, että suurin osa kolareista liukkaiden aiheuttamia peräänajoja, joissa tuo koettu parhaaksi. Sula kausi suomalaisia lapsia sitten istutetaan nassu väärään suuntaan ihan turhaa. On se kumma, kun esim. Keski-Euroopan maat ja USA pitävät tuota naama menosuuntaa turvallisempana, mutta Suomi se ei taivu.

Selkämenosuuntaan on turvallisin, koska perääntulokolarissa on pienemmät voimat kuin nokkakolarissa. Nokkakolareissa on useimmin kuolononnettomuuksia ja vakavia loukkaantumisia kuin peräänajossa.

Niin kuin tuossa edellä mainittiin, Ruotsissa ollaan tutkittu asiaa. Selkämenosuuntaan-idea on itseasiassa Ruotsista lähtöisin. Ruotsin VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut on tutkinut asiaa. Sieltä lähti yksikkö jokaiselle kuolonkolarin onnettomuuspaikalle, jossa oli onnettomuuksissa lapsia, yhdessä pelastusyksiköiden kanssa, 10 vuoden ajan, ja he oppivat että yhdessäkään onnettomuudessa, jossa lapsi istui selkämenosuuntaan, ei lapsi kuollut. Tämän luin norjalaisen Trygg trafikk-sivuilta. Sikring av barn i bil: Hvorfor anbefaler man bakovervendte seter når det så ofte skjer påkjørsler bakfra? Yritin löytää VTI:n omaa linkkiä, mutta en tähän hätään löydä.
 
[QUOTE="Heivaan";26565746]Juuri oltiin 1v3kk vanhan lapsen kanssa lomalla Keski-Euroopassa. Ei ollut autovuokraamossa tarjolla kuin naama menosuuntaan -istuimia, joten sellaisella mentiin.

Kolaria emme onneksi ajaneet, mutta jo ihan tavallisessa liikennevirrassa esim. jyrkemmissä mutkissa tai liikenneympyröissä lapsen pää retkahti eteenpäin niin, että hän tyrskähti itkuun kesken unien. Tämän kokemuksen perusteella minun on erittäin vaikea kuvitella sellaista kolaria, jossa naama menosuuntaan istuvan tuon ikäisen niska ei vahinkoa kärsisi.[/QUOTE]

Eikö tuollaisissa jyrkissä mutkissa mitä kerroit lapsen pää retkahda sivulle eikä eteenpäin. Joko teillö on ollut joku todella huono vuokraistuin tai sitten se on väärin kiinnitetty. Sillä mitenpäin lapsi istuu ei voi ollaa fysiikan lakien mukaan tuohon mitään vaikutusta. Pään sivusuojat estavät hyvässä istuimessa aina tuon tapaisen pään retkahduksen.
 
Meillä valittiin (1 v. 4 kk) tuo tutkimuksissa parhaiten menestynyt Cybexin juno fix istuin. Hyvin lapsi siinä tuntuu viihtyvän. On kasvot menosuuntaan laitettava istuin ja saa isofix kiinnityksenkin. Mikään istuin ei taida olla kuitenkaan ihan 100 % turvallinen, kun onnettomuus sattuu :-(. Minä luotan saksalaisen insinöörin taitoon kehittää hyviä ja turvallisia istuimia :-)
 
Selkämenosuuntaan on turvallisin, koska perääntulokolarissa on pienemmät voimat kuin nokkakolarissa. Nokkakolareissa on useimmin kuolononnettomuuksia ja vakavia loukkaantumisia kuin peräänajossa.

Niin kuin tuossa edellä mainittiin, Ruotsissa ollaan tutkittu asiaa. Selkämenosuuntaan-idea on itseasiassa Ruotsista lähtöisin. Ruotsin VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut on tutkinut asiaa. Sieltä lähti yksikkö jokaiselle kuolonkolarin onnettomuuspaikalle, jossa oli onnettomuuksissa lapsia, yhdessä pelastusyksiköiden kanssa, 10 vuoden ajan, ja he oppivat että yhdessäkään onnettomuudessa, jossa lapsi istui selkämenosuuntaan, ei lapsi kuollut. Tämän luin norjalaisen Trygg trafikk-sivuilta. Sikring av barn i bil: Hvorfor anbefaler man bakovervendte seter når det så ofte skjer påkjørsler bakfra? Yritin löytää VTI:n omaa linkkiä, mutta en tähän hätään löydä.

Tämä on sitä tekstiä, mitä on vuosikymmenet julkaistu. Siinä on todella paljon totta, mutta edelleen peräänkuulutan sitä, että miksi selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet ovat vuosikymmenestä toiseen olleet turvaistuimina huonoja ja saaneet aina laajemmin kuin niskaan kohdistuvia rastiuksia testatessa huonoja tuloksia. Selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet olisivat todellakin suositeltavia, kunhan valmistajat pystyisivät kehittämään sellaisen selkä menosuuntaan asennettavan turvaistuimen, joka olisi rakenteeltaan, kiinnitystavaltaan ja suojausominaisuuksiltaan riittävä hyvä KAIKISSA kolarityypeissä. Nythän testit juuri paljastavat, että näin ei ole. Voisimme nyt siirtyä keskustelemaan turvaistuimien turvallisuudesta sen sijaan, että keskustelemme kuinka päin OLISI turvallista istua, jos turvaistuimet olisivat aina turvallisia.

Uskon, että lähivuosina, turvaistuimien määräysten tiukentuessa turvaistuinvalmistajien täytyy perehtyä yhä enemmän valmistamiensa turvaistuimien todelliseen turvallisuuteen riippumatta siitä miten päin niissä istutaan. Suomessakin on pystytty valmistamaan ja myymään melkolailla surkeita turvaistuimia vain siksi, että meillä on ollut tämä suositus ja sen avulla turvaistuimien valmistajat ja maahantuojat ovat voineet välttää todellisien kysymysten eteen joutumisen, kun lähes kaikki kilpailu on poistettu tällä suosituksella.
 
"Selkämenosuuntaan on turvallisin, koska perääntulokolarissa on pienemmät voimat kuin nokkakolarissa. Nokkakolareissa on useimmin kuolononnettomuuksia ja vakavia loukkaantumisia kuin peräänajossa."

Voisitko vielä esittää jonkin tilaston, jossa tämä olisi faktana osoitettavissa. vai onko vain niin, että tämä väite perustuu johonkin odotusarvoon tai oletukseen, joka on teoreettinen.

Kun lukee esim. Liikennevahinkokeskuksen tilastoja, niin tuolle ei löydy oikein perusteluja, kun Suomessa tapahtuu niin harvoin yleensäkään sellaisia onnettomuuksia, joista seuraukset lapsille ovat kuolemaan tai vakavaan vammautumiseen johtavia. Erityisesti on vaikeaa löytää vielä näistä todella harvoista onnettomuuksista sellaisia, joissa todistettavasti istumasuunta olisi estänyt vammautumisen tai kuoleman. Niissä harvoissa tapauksissa mm. viime vuonna lapsi on menehtynyt siitä huolimatta, että on ollut selkä menosuuntaan. Joten tämä keskustelu ja syyllistäminen on saanut täysin omaa merkitystänsä suuremmat mittasuhteet Suomessa.

Jos keskustelisimme yhtä innokkaasti muista ympäristötekijöistä, jotka vaikuttavat lasten kuolemiin ja vammautumisiin, säästäisimme merkittävästi enemmän tuskaa ja ikävää kuiin väittelemällä turvaistuimista ja istumasuunnista, joiden merkitys on häviävän pieni ajatellen kohtalokkaita lapsille tapahtuvia onnettomuuksia. Ehkä tämä vain on helpommin mustavalkoiseksi käännettävissä ja kaikki äidit kuvittelevatt ymmärtävänsä tämän turvallisuusalueen ja kaikki siihen liittyvät tekniset turvallisuustekijät.
 
"....turvaistuimista ja istumasuunnista, joiden merkitys on häviävän pieni ajatellen kohtalokkaita lapsille tapahtuvia onnettomuuksia."

Ai, onko se häviävän pieni merkitys kun 15kg painoinen lapsen kaulaan kohdistuu 50km/h vauhdin törmäyksessä kohdistuu 180-220kg voimat kasvot menosuunnassa, verraten selkämenosuunnassa 40-60kg?

"Voisitko vielä esittää jonkin tilaston, jossa tämä olisi faktana osoitettavissa. vai onko vain niin, että tämä väite perustuu johonkin odotusarvoon tai oletukseen, joka on teoreettinen."

Tilasto on Norjasta, luulisin ettei ole suuria eroja täällä pohjoismaiden kesken. Sivulla 22 pylvästilasto sivun alalaidassa. http://www.vegvesen.no/_attachment/130037/binary/302637 Påkjørskjel bakfra=peräänajo, møteulykket=nokkakolari, drepte=menehtyneet, hardt skadet=pahasti loukkaantuneet.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Heivaan";26565746]Juuri oltiin 1v3kk vanhan lapsen kanssa lomalla Keski-Euroopassa. Ei ollut autovuokraamossa tarjolla kuin naama menosuuntaan -istuimia, joten sellaisella mentiin.

Kolaria emme onneksi ajaneet, mutta jo ihan tavallisessa liikennevirrassa esim. jyrkemmissä mutkissa tai liikenneympyröissä lapsen pää retkahti eteenpäin niin, että hän tyrskähti itkuun kesken unien. Tämän kokemuksen perusteella minun on erittäin vaikea kuvitella sellaista kolaria, jossa naama menosuuntaan istuvan tuon ikäisen niska ei vahinkoa kärsisi.[/QUOTE]

Olisiko kuskin syytä tarkistaa ajotapansa?? Meillä lapsi ollut kasvot menosuuntaan -istuimessa (Kiddy Comfort) vuoden ikäisestä asti, eikä koskaan ole pää retkahtanut niin että olisi itkemään alkanut. Kuulostaa, että te olette laittaneet ihan liian pienen istumaan siihen istuimeen.
 
[QUOTE="vieras";26570231]Olisiko kuskin syytä tarkistaa ajotapansa?? Meillä lapsi ollut kasvot menosuuntaan -istuimessa (Kiddy Comfort) vuoden ikäisestä asti, eikä koskaan ole pää retkahtanut niin että olisi itkemään alkanut. Kuulostaa, että te olette laittaneet ihan liian pienen istumaan siihen istuimeen.[/QUOTE]

Autoa ajoi itse asiassa kaksi eri kuskia :) Ja sikäläisessä liikennevirrassa ei olisi noita kurveja voinut juuri iisimminkään ottaa, tai olisi aiheuttanut sumppuuntumista ja siten vaaratilanteita.

Mitä lapsen mittoihin tulee, ne olivat ihan istuimen suosituksien mukaiset. Yksivuotisneuvolassa pituus oli 81 ja paino 12,5, nykyään pituus varmaan jo lähempänä 85:ttä. Oliko teidän lapsenne yksivuotiaana paljonkin meidän muksua isompi? ;)

Inhottava kokemus oli, mutta onneksi ei jouduttu mihinkään onnettomuuteen. Ja tämä vahvisti kyllä käsitystäni, että meidän lapsemme matkustaa selkä menosuuntaan niin kauan kuin mitenkään mahtuu. Onneksi omassa istuimessa on reilusti tilaa.
 
Eikö tuollaisissa jyrkissä mutkissa mitä kerroit lapsen pää retkahda sivulle eikä eteenpäin. Joko teillö on ollut joku todella huono vuokraistuin tai sitten se on väärin kiinnitetty. Sillä mitenpäin lapsi istuu ei voi ollaa fysiikan lakien mukaan tuohon mitään vaikutusta. Pään sivusuojat estavät hyvässä istuimessa aina tuon tapaisen pään retkahduksen.

Istuin oli ihan tavallinen ja Suomessakin suosittu naama menosuuntaan -turvaistuin. (ei siis palkki-istuin) Sen kiinnitti matkaseurueeseemme kuulunut henkilö, jonka oma (isompi) lapsi on käyttänyt samaa istuinta. Lapsen paino oli istuimen käyttöohjeiden mukainen.

Ainoa suositus, jota rikoimme, oli pohjoismainen suositus kuljettaa lasta kolmivuotiaaksi selkä menosuuntaan. Fiksu suositus, täytyy sanoa.
 

Yhteistyössä