Turvakaukalo pohdintaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piprane ema
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piprane ema

Aktiivinen jäsen
02.08.2006
9 124
1
36
Tässäpä mietin, että onko tosiaan pakko ostaa 100-200e turvakaukalo, jotta se on varmasti turvallinen vai eikö pitäisi voida luottaa siihen, että edullisemmatkin merkit toimivat vaaratilanteessa?

Muistan, että tytöllä oli joku aktan perus kaukalo vuonna 2001 ja pojalla sit joku britaxin tuunatumpi versio vuonna 2005, nyt kolmannelle mietinnässä, että kannattaako oikeesti laittaa isoja summia kaukaloon..
 
Myös se miten ja mihin kohti autoa istuin sioitetaan on sidoksissa kaukalon turvallisuuteen!! Varmasti jos kaukalo on kiinnitetty takapenkillä keskelle se on turvallisempi paikka mitä etupenkillä.. oli kyse halvasta tai kalliista istuimesta.
Onko teidän lähipiirissä ketään joka oisi valmis luopumaan omasta kaukalostaan? kirpputorilta tms en uskaltaisi ostaa, mutta tutulta kyllä
 
mulla on tuttu joka käyttänyt samaa kaukaloa vuodesta 2002 asti ja neljällä lapsella. ja liikkuvat autolla paljon. joku akta merkkinen taitaa olla. enkä muista nyt ovatko sen edes uutena hankkineet silloin 02kaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
mulla on tuttu joka käyttänyt samaa kaukaloa vuodesta 2002 asti ja neljällä lapsella. ja liikkuvat autolla paljon. joku akta merkkinen taitaa olla. enkä muista nyt ovatko sen edes uutena hankkineet silloin 02kaan..

Niin? Ei sen turvallisuudesta ole mitään näyttöä.
 
Meillä ei hinta ratkaissut, vaan se, että kuinka turvallinen kaukalo oli. Kannattaa lukea testituloksia,olikohan niitä nyt autoliiton sivulla, vai missä. Ei se kallein aina paras ole, mutta hinnan ei tosiaankaan pitäisi olla se ratkaiseva tekijä, kun on kyse oman lapsen turvallisuudesta!
 
nyt oikeesti kaipaan vastauksia. Onko mitään dokumenttia siitä, että lapselle kävis huonommin "halvassa" kaukalossa jos kolari sattuu? Miksi minä sinisilmäisenä luotan siihen, että lastentarvikkeita myyvät liikkeet ovat luotettavia ja turvallisia kaukalo kauppiaita merkistä ja hinnasta riippumatta..

esim. ora lux kaukalon löysin äsken netistä tarjouksessa 59e ja sit oli joku be one merkkinen normihinnaltaan 69e.

Minä ehdin kyllä säästää rahaa ja ostaa sit vaikka sen 200e maksavan kaukalon, mutta saanko oikeasti sille rahalle sen ansaitseman vastineen vai pärjäänkö vähemmälläkin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
mulla on tuttu joka käyttänyt samaa kaukaloa vuodesta 2002 asti ja neljällä lapsella. ja liikkuvat autolla paljon. joku akta merkkinen taitaa olla. enkä muista nyt ovatko sen edes uutena hankkineet silloin 02kaan..

Niin? Ei sen turvallisuudesta ole mitään näyttöä.

Tähän minäkin jo takerrun ku sanotaan, että jos on yli 5v vanha niin ei voi enää luottaa turvallisuuteen eli noin minä en kyllä toimisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
näkyy olevan uusia 69 eurosta ylöspäin ja ei ole kysymys tinkimisestä vaan siitä, että rahastetaanko meitä hyväuskoisia tässäkin asiassa aivan turhaan.

No mä en nyt ihan ymmärrä tota logiikkaa kummiskaan tässä asiassa. Kai sä ajattelet sitten samalla tavalla kaikkien vauvatarviekkeiden kohdalla. Ei se, että jos ostatkin sen vajaat pari sataa maksavan kaukalon tee susta mitenkään tyhmempää sinisilmää - ja voithan vielä erotuksen säästää kun ostat kirpparilta muutaman kympin vaunut. Eipä tarvi miettii jos tulis kolari, että oisko parempi ja muhkeempi kaukalo ollut suojaavampi.
Tuossa linkitetyssä 69euron kaukalossa on olemattomannäköset pehmusteet ja suojat reunoilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
nyt oikeesti kaipaan vastauksia. Onko mitään dokumenttia siitä, että lapselle kävis huonommin "halvassa" kaukalossa jos kolari sattuu? Miksi minä sinisilmäisenä luotan siihen, että lastentarvikkeita myyvät liikkeet ovat luotettavia ja turvallisia kaukalo kauppiaita merkistä ja hinnasta riippumatta..

esim. ora lux kaukalon löysin äsken netistä tarjouksessa 59e ja sit oli joku be one merkkinen normihinnaltaan 69e.

Minä ehdin kyllä säästää rahaa ja ostaa sit vaikka sen 200e maksavan kaukalon, mutta saanko oikeasti sille rahalle sen ansaitseman vastineen vai pärjäänkö vähemmälläkin?

onhan niistä tehty testejä että mitkä on hyviä. jostain luin että noi halvimmat ei oo läpäisseet mitään testejä ja osassa halvoista väitetään että on äpäissy mut ei oo vaan valehtelevat. siinä jutussa suositeltiin ostamaan ns merkkikaukalo jotka luonnollisesti maksaa vähä enemmän ku halpikset. Tästä aiheesta oli muistaakseni Kuluttaja-lehdessä, olisko niiden nettisivuilla tää juttu. Käypä kattoos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
näkyy olevan uusia 69 eurosta ylöspäin ja ei ole kysymys tinkimisestä vaan siitä, että rahastetaanko meitä hyväuskoisia tässäkin asiassa aivan turhaan.

No mä en nyt ihan ymmärrä tota logiikkaa kummiskaan tässä asiassa. Kai sä ajattelet sitten samalla tavalla kaikkien vauvatarviekkeiden kohdalla. Ei se, että jos ostatkin sen vajaat pari sataa maksavan kaukalon tee susta mitenkään tyhmempää sinisilmää - ja voithan vielä erotuksen säästää kun ostat kirpparilta muutaman kympin vaunut. Eipä tarvi miettii jos tulis kolari, että oisko parempi ja muhkeempi kaukalo ollut suojaavampi.
Tuossa linkitetyssä 69euron kaukalossa on olemattomannäköset pehmusteet ja suojat reunoilla.

vaunuissaki vaan on turvallisuuseroja. Meillä on halpikset sekä Emmaljungat ja ku niitä vertaa niin tosi paljon on eroja monissa asioissa. Kalliimmat on tukevammat, kaikin puolin turvallisemmat. halvemmista on jätetty monia juttuja pois just siks et on saatu niiden hinta halvemmaksi.
 
suomessakaan ei siis oo mitään lakia mitä paskaa saa myydä turvatuotteena??

no onko kellään kokemusta Hauck merkistä? Löysin hyvännäköisen ja turvallisen oloisen kaukalon nettisivulta, mutta mikähän toi merkki sit on olemassaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
näkyy olevan uusia 69 eurosta ylöspäin ja ei ole kysymys tinkimisestä vaan siitä, että rahastetaanko meitä hyväuskoisia tässäkin asiassa aivan turhaan.

No mä en nyt ihan ymmärrä tota logiikkaa kummiskaan tässä asiassa. Kai sä ajattelet sitten samalla tavalla kaikkien vauvatarviekkeiden kohdalla. Ei se, että jos ostatkin sen vajaat pari sataa maksavan kaukalon tee susta mitenkään tyhmempää sinisilmää - ja voithan vielä erotuksen säästää kun ostat kirpparilta muutaman kympin vaunut. Eipä tarvi miettii jos tulis kolari, että oisko parempi ja muhkeempi kaukalo ollut suojaavampi.
Tuossa linkitetyssä 69euron kaukalossa on olemattomannäköset pehmusteet ja suojat reunoilla.

vaunuissaki vaan on turvallisuuseroja. Meillä on halpikset sekä Emmaljungat ja ku niitä vertaa niin tosi paljon on eroja monissa asioissa. Kalliimmat on tukevammat, kaikin puolin turvallisemmat. halvemmista on jätetty monia juttuja pois just siks et on saatu niiden hinta halvemmaksi.

käsi sydämelle : voitko sä verrata vaunujen turvallisuusjuttuja turvakaukaloiden vastaaviin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
nyt oikeesti kaipaan vastauksia. Onko mitään dokumenttia siitä, että lapselle kävis huonommin "halvassa" kaukalossa jos kolari sattuu? Miksi minä sinisilmäisenä luotan siihen, että lastentarvikkeita myyvät liikkeet ovat luotettavia ja turvallisia kaukalo kauppiaita merkistä ja hinnasta riippumatta..

esim. ora lux kaukalon löysin äsken netistä tarjouksessa 59e ja sit oli joku be one merkkinen normihinnaltaan 69e.

Minä ehdin kyllä säästää rahaa ja ostaa sit vaikka sen 200e maksavan kaukalon, mutta saanko oikeasti sille rahalle sen ansaitseman vastineen vai pärjäänkö vähemmälläkin?

Euroopan autoliitot ja EU:n kuluttajaviranomaiset testaavat turvakaukaloita ja -istuimia rankimmalla testillä. Niihin voi luottaa ja ikävä kyllä se on pitkälti niin, että halvimmat ovat testituloksissa myös huonoimpia.

Jos ei satu mitään kolaria, niin varmaan on maksanut turhaan kalliista kaukalosta, mutta siinä se pointti onkin. Jos taas sattuu kolari, niin onko ottanut turhan rikin säästämällä.

Tosielämän kolareista taas annetaan niin vähän tietoa, että on vaikea kenenkään sanoa, onko joku kaukalo erityisesti pelastanut kolarissa. Yleinen amattilaisten käsitys on, että paremmin sunnitellut ja rakenteeltaan kehityksen kärjessä olevat mallit ovat kalliimpia ja suojaavat parhaiten.
Siksi suurimmat valmistajat tekevät jatkuvaa tutkimus- jan kehitystyötä, joka maksaa.

Halvimmat merkit taas ovat niiden vanhojen mallien huonoja kopioita ja usein kalliimpien näköisiä, mutta rakenteeltaan yksinkertaisempia, koska nämä kopioiden tekijät ja myyjät eivät tee sitä kalleinta kehitystyötä.



 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
näkyy olevan uusia 69 eurosta ylöspäin ja ei ole kysymys tinkimisestä vaan siitä, että rahastetaanko meitä hyväuskoisia tässäkin asiassa aivan turhaan.

No mä en nyt ihan ymmärrä tota logiikkaa kummiskaan tässä asiassa. Kai sä ajattelet sitten samalla tavalla kaikkien vauvatarviekkeiden kohdalla. Ei se, että jos ostatkin sen vajaat pari sataa maksavan kaukalon tee susta mitenkään tyhmempää sinisilmää - ja voithan vielä erotuksen säästää kun ostat kirpparilta muutaman kympin vaunut. Eipä tarvi miettii jos tulis kolari, että oisko parempi ja muhkeempi kaukalo ollut suojaavampi.
Tuossa linkitetyssä 69euron kaukalossa on olemattomannäköset pehmusteet ja suojat reunoilla.

vaunuissaki vaan on turvallisuuseroja. Meillä on halpikset sekä Emmaljungat ja ku niitä vertaa niin tosi paljon on eroja monissa asioissa. Kalliimmat on tukevammat, kaikin puolin turvallisemmat. halvemmista on jätetty monia juttuja pois just siks et on saatu niiden hinta halvemmaksi.

käsi sydämelle : voitko sä verrata vaunujen turvallisuusjuttuja turvakaukaloiden vastaaviin.

No en tiedä, mutta esim meidän kärryissä ku vauva makaa halvassa nii jos vahingossa kolauttaisin vaunut johonki terävään nurkkaan nii halpiksissa ei oo ku ohut kangas suojana, vauvan pää kolahtais heti. Kalliimmissa taas tämä on huomioitu ja siitä on teräksestä tehty suojasysteemi niin, että on vastaavalla tavalla kolauttaisin vahingossa niin vauvalle ei kävis kuinkaan. Tässä yks esimerkki. Ehkä turvallisuus ei oo niin tärkeää vaunuissa ku kaukalossa, mutta vahinkoja sattuu niidenki kanssa. Yksi tuttu joutui onnettomuuteen vaunujen kanss(auto ajoi vahingossa päälle) ja sille oli onnettomuuden tutkija sanonu et jos vauvalla olis ollu muovista tehdyt halpisrattaat nii ei olis selvinny tällistä elossa, mut vauvalla oli laadukkaat kärryt nii säilyi vahingoittumattomana.

Mutta jokainen toki tekee näisä hankinnoissa kuten haluaa. Mutta mä en jaksa uskoa, että kallis ja halpa olis samanveroista. Halpa on halpa just sen takia että siitä on jätetty tiettyjä ominaisuuksia pois. Ei sitä tarvi ku ottaa vierekkäin halpa ja kallis ja verrata niitä nii kyl sen näkee sen eron. Oli tavara mikä tahansa.
 

Yhteistyössä