Turvakaukalo pohdintaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piprane ema
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kiitos autoliiton sivun linkittäjälle.

vaunuista sen verran, että meinaan tulokasta työnnellä retroissa samettivaunuissa ja luotan niihin kyllä enemmän kuin yhteenkään uuteen vaunumalliin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
suomessakaan ei siis oo mitään lakia mitä paskaa saa myydä turvatuotteena??

no onko kellään kokemusta Hauck merkistä? Löysin hyvännäköisen ja turvallisen oloisen kaukalon nettisivulta, mutta mikähän toi merkki sit on olemassaan?

Suomessa on laki, mitä saa myydä turvakaukalona tai -istuimena. Jos tuote on joskus läpäissyt viranomaisten laissa määritellyt ECE44 testit, sitä saa myydä ja se täyttää jonkinlaiset perusvaatimukset. Juuri siksi esim. autoliitot tekevät viranomaismääräyksia vaativampia testejä, jotka julkaistaan autoliittojen ja kuluttajaviranomaisten toimesta. www.autoliitto.fi ja www.kuluttaja.fi sivuilla. Tottakai turvakaukaloiden kuten periaatteessa kaikkien tuotteiden kohdalla on hyviä ja huonompia tuotteita, joita saa myydä. Hinta usein kertoo myös laadusta. Näin se vain on. On sitten ostajan harkinnassa ostaako hyvän vain huonomman, mutta laillisen tuotteen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
nyt oikeesti kaipaan vastauksia. Onko mitään dokumenttia siitä, että lapselle kävis huonommin "halvassa" kaukalossa jos kolari sattuu? Miksi minä sinisilmäisenä luotan siihen, että lastentarvikkeita myyvät liikkeet ovat luotettavia ja turvallisia kaukalo kauppiaita merkistä ja hinnasta riippumatta..

esim. ora lux kaukalon löysin äsken netistä tarjouksessa 59e ja sit oli joku be one merkkinen normihinnaltaan 69e.

Minä ehdin kyllä säästää rahaa ja ostaa sit vaikka sen 200e maksavan kaukalon, mutta saanko oikeasti sille rahalle sen ansaitseman vastineen vai pärjäänkö vähemmälläkin?

onhan niistä tehty testejä että mitkä on hyviä. jostain luin että noi halvimmat ei oo läpäisseet mitään testejä ja osassa halvoista väitetään että on äpäissy mut ei oo vaan valehtelevat. siinä jutussa suositeltiin ostamaan ns merkkikaukalo jotka luonnollisesti maksaa vähä enemmän ku halpikset. Tästä aiheesta oli muistaakseni Kuluttaja-lehdessä, olisko niiden nettisivuilla tää juttu. Käypä kattoos.


Kirjoittaja tarkoittaa varmaankin kuluttajaviranomaisten varoitusta ostamasta epämääräisistä nettikaupoista piraattiturvaistuimia eli väärennöksiä, joita alkaa ilmaantumaan jo Suomeenkin. Ne ovat alkuperäisen näköisiä, mutta turvallisuudeltaan olemattomia. Isoista tunnetuista lastentarvkeliikkeistä ostettaessa voi olla varma, että siellä ei myydä piraattituotteita. Jo oikeiden valmistajien oma kontrolli toimii näissä liikkeissä. eri asia on nämä halpistuotteet, jotka tehdään usein alkuperäisen valmistajan tuotannosta poistamilla vanhentuneilla muoteilla ja malleilla.

 
Alkuperäinen kirjoittaja halpa on aina halpa:
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
suomessakaan ei siis oo mitään lakia mitä paskaa saa myydä turvatuotteena??

no onko kellään kokemusta Hauck merkistä? Löysin hyvännäköisen ja turvallisen oloisen kaukalon nettisivulta, mutta mikähän toi merkki sit on olemassaan?

Suomessa on laki, mitä saa myydä turvakaukalona tai -istuimena. Jos tuote on joskus läpäissyt viranomaisten laissa määritellyt ECE44 testit, sitä saa myydä ja se täyttää jonkinlaiset perusvaatimukset. Juuri siksi esim. autoliitot tekevät viranomaismääräyksia vaativampia testejä, jotka julkaistaan autoliittojen ja kuluttajaviranomaisten toimesta. www.autoliitto.fi ja www.kuluttaja.fi sivuilla. Tottakai turvakaukaloiden kuten periaatteessa kaikkien tuotteiden kohdalla on hyviä ja huonompia tuotteita, joita saa myydä. Hinta usein kertoo myös laadusta. Näin se vain on. On sitten ostajan harkinnassa ostaako hyvän vain huonomman, mutta laillisen tuotteen.

Tähän pakko mainita mistä jo aiemmin laitoin eli kuluttaja-lehdessä oli juttua tästä ECE44-testistä, että siinä jutussa oli että monissa halpisistuimissa väitetään et on läpäissy ko testin mut eivät todellisuudessa ole, niitä ei välttämättä oo testattu millään tavalla. siks suositeltii ettei tilaa netistä ulkomailta eikä osta halpismerkkejä, koska niiistä ei tiedä onko niitä testattu missään koskaan.
 

Yhteistyössä