Turvaistuimista: kasvot vai selkä menosuuntaan eli uskoako liikenneturvaa vai autoliiton testejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan pihalla

Vieras
Ihmettelen tässä että mikä nyt sitten olis paras, kun aina on toitotettu että pienet lapset pitäis olla selkä menosuuntaan, mutta sitten autoliiton testeissä kaikki hyvän arvosanan saaneet istuimet on kasvot menosuuntaan, ja selkä menosuuntaan istuimet on saanut jotain välttäviä ja tyydyttäviä vain.
Tämmösen löysin, mutta tässäkään ei vastata suoraan mikä sitten on turvallisin:
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/euroopassa_kasvot_menosuuntaan_suositus.php

Siis periaatteessa selkä menosuuntaan, mutta käytännössä testien perusteella myynnissä olevista tuoleista kasvot menosuuntaan on turvallisimpia??

Tässä yksi
Monet tutkimukset ovat osoittaneet että alle 3-vuotiaan lapsen kaularanka kestää huonosti etutörmäyksen seuraukset 5-pistevaljailla kasvot menosuuntaan turvaistuimissa. Kiddyn turvapalkki ohjaa tasaisesti koko ylävartalon taipumaan turvallisessa asennossa turvapalkin päälle jolloin törmäysenergia ei kohdistu pelkästään lapsen kaularankaan. Kiddy turvapalkin ansiosta jo 9kk ikäinen voi matkustaa turvallisesti kasvot menosuuntaan.

Sivutörmäystilanteissa Kiddy istuimet ovat erityisen turvallisia. Sen sivutörmäyssuojat ovat kattavat ja niissä käytettävä Honey comb -materiaali on energiaa imevää materiaalia joka on huomattavasti tehokkaampaa kuin yleisesti käytetty EPP.

Turvapalkillisessa istuimessa ei myöskään tarvitse pelätä että lapsi avaa omin avuin lukituksen kesken matkanteon.

Kiddy turvaistuinten testitulokset puhuvat puolestaan. Kiddy istuimet ovat menestyneet luotettavissa testeissä vuodesta toiseen. Ks. testituloksia täältä.
http://www.kiddyturvaistuimet.fi/faq.html

Osta Kiddy. Ne ovat pärjänneet testeissä parhaiten ja ovat silti kasvot menosuuntaan istuttavia. Se miks nen on niin turvallisia perustuu siihen, että siinä on se palkki eikä hartioiden yli tulevia turvavöitä. Katso Kiddyn esittelyvideo niin ymmärrät. Meillä on kolme kiddy takapenkillä ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Niskat ei retkota kun lapset nukkuu ja palkki on mukava oma pöytä siinä edessä. Kasvot kun istuu menosuuntaan niin lapsikin viihtyy paremmin. Tavallisessa viispistevaljaat omaavassa istuimessa en ikinä istuttaisi kavot menosuuntaan. Kiddyssä on muuten myös loistava hinta - reilu 250? ja muuta istuinta et sitten enää ikinä joudukaan hankkimaan, menee n. 12v. asti:)

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/toimipaikat/helsinki/helsingin_aluetoimiston_tiedotteet.php?we_objectID=3009

Meillä alle kolmevuotiaat matkustaa aina selkä menosuuntaan. Se on minun tietojen mukaan turvallisin tapa ja toimin sen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ehrth:
Tässä yksi
Monet tutkimukset ovat osoittaneet että alle 3-vuotiaan lapsen kaularanka kestää huonosti etutörmäyksen seuraukset 5-pistevaljailla kasvot menosuuntaan turvaistuimissa.

Mutta mites tuo Kiddy verrattuna selkä menosuuntaan istuimiin??
Haluaisin siis tietää just sen, että onko selkä menosuuntaan aina turvallisempi niin kuin liikenneturva valistaa, vai onko just joku tommonen kiddy kuitenkin turvallisempi...

Tuntuu että tarjolla on vaan huonoja vaihtoehtoja joista sitten täytyy valita paras :(
Mä ostin Britaxin Securan ja Recaron Polaricin.
Mä en oikein noihin autoliiton testeihin luota kun siellä painotetaan millon mitäkin kankaan pesuominaisuutta eikä sieltä kaikkia tuoleja edes löydy. Sitäpaitsi joku euro?joku testit ja ruotsalaisten tosiaan on tullut ihan toisiin lopputuloksiin monissa.
Ainakin tuohon Recaroon Autoliitto kommentoi että olis ei niin hyvät sivutörmäyssuojat, mutta mun nähdäkseni siinä on kyllä paaaaaljon paremmat kuin tuossa Britaxissa. Ja se oli testivoittaja jossain toisessa sitten. Mä en luota enää kohta mihinkään. Ainakaan turvaistuinmyyjiin.
No mee ja tiedä :(

Alkuperäinen kirjoittaja lotta:
Osta Kiddy. Ne ovat pärjänneet testeissä parhaiten ja ovat silti kasvot menosuuntaan istuttavia. Se miks nen on niin turvallisia perustuu siihen, että siinä on se palkki eikä hartioiden yli tulevia turvavöitä. Katso Kiddyn esittelyvideo niin ymmärrät. Meillä on kolme kiddy takapenkillä ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Niskat ei retkota kun lapset nukkuu ja palkki on mukava oma pöytä siinä edessä. Kasvot kun istuu menosuuntaan niin lapsikin viihtyy paremmin. Tavallisessa viispistevaljaat omaavassa istuimessa en ikinä istuttaisi kavot menosuuntaan. Kiddyssä on muuten myös loistava hinta - reilu 250? ja muuta istuinta et sitten enää ikinä joudukaan hankkimaan, menee n. 12v. asti:)

Mä oon aika skeptinen ton jakkaran suhteen. Onks siinä vaan 3 pistevyöt? Ja jos niin millaset? Meidän luikero on onnistunu irrottautumaan muutamista.

. Se miks nen on niin turvallisia perustuu siihen, että siinä on se palkki eikä hartioiden yli tulevia turvavöitä. Katso Kiddyn esittelyvideo niin ymmärrät. )

Esittelyvideo ei toiminu, mutta tuolta turvallisuustestin videosta näytti kyllä aika pahasti pää retkahtavan ja naama osuvan siihen palkkiin. Mutta silti sitä oli kehuttu siellä!?

Mites muuten jos lapsi on 3-vuotias mutta alle 13kg niin eikös pitäisi olla vielä selkä menosuuntaan kunnes kasvaa tuon 13 kg yli vai miten sen ohjeen ymmärrätte?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:

Mä oon aika skeptinen ton jakkaran suhteen. Onks siinä vaan 3 pistevyöt? Ja jos niin millaset? Meidän luikero on onnistunu irrottautumaan muutamista.

No auton kolmipistevyöt..Ja kun se turvapalkki tulee syliin niin aika hankala siitä on pois luikerrella jos se on kunnolla kiinnitetty.

Kannattaa katsoa mitä ominaisuutta on painotettu!!! Monissa miinuksena on esim kankaiden irrotus hankalaa tai istuin ei ole vakaa auton istuimella. Kankaita nyt irrotetaan aika harvoin ellei lapsi satu oksentelemaan jatkuvasti autossa. Istuimen vakauden tietää taas vasta kun sitä on kokeillut OMAAN autoon. Autojen penkit on niin erilaisia. Meilläkin on istuin joka on todella tukeva toisessa autossa ja toisessa kiikkerämpi.

Alkuperäinen kirjoittaja laalaa:

No auton kolmipistevyöt..Ja kun se turvapalkki tulee syliin niin aika hankala siitä on pois luikerrella jos se on kunnolla kiinnitetty.

Siis auton kolmipistevyöt 9kk vanhalle??? :o
Joo ei. Toi luikertelee hankalammistakin pois.

Kannattaa googlettaa tuon istuimen kuva niin ymmärtää miten se toimii, jos ei tuossa ylempänä ollut linkkiä. Siis se istuin ja TURVAPALKKI tulee kiinni niillä 3pistevöillä, ei itse lapsi.

Kannattaa googlettaa tuon istuimen kuva niin ymmärtää miten se toimii, jos ei tuossa ylempänä ollut linkkiä. Siis se istuin ja TURVAPALKKI tulee kiinni niillä 3pistevöillä, ei itse lapsi.

Niitten nettisivut on remontissa. Pikkukuvasta ei näkynyt muuta kuin se palikka ja täällä sanottiin vaan että olan yli ei tule turvavöitä.
Mutta siis kai se lapsi tulee jollakin siihen penkkiin kiinni?

On muitakin ilman viisipisteöitä toimivia etutyynylisiä turvaistuimia kuten Cybex Pallas. Pallas perustuu EuroTest (Autoliitto ja Kulkuttajaviranomaiset) testeissä parhaaksi rankattuun Cybex Solution X turvavyöistuimeen. Näissä istuimissa käyttöaika on noin 9 kk-12 vuotta, joten Pallas on paras vaihtoehto 15-36 kg painoisille, n-. 2,5 vuotta-12 vuotta.

Pallas antaa varmaankin parhaan kokonaissuojan lapselle kaikissa törmäystilanteissa ja sen kallistuskulmaa voi säätää ajon aikanakin lasta tai istuinta irrottamatta. Pallas on tällä hetekllä pisimmälle kehitetty etutyynyä käyttävä turvaistuin.

Totta on, että etutyyny (tai joku palkki) rasittaa parhaimmillaan yli 30% vähemmän lapsen päätä, niskaa ja rintakehää kuin 5-pistevöillä varustetut turvaistuimet kasvot menosuuntaan. Ja joka tapauksessa kannattaa muistaa turvaistuinta ostaessaan, että lapsi tulee istumaan monta vuotta pidempään kasvot menosuuntaan kuin selkä menosuuntaan ja isilloion testeissä huonosti menestyneet selkä menosuuntaan olevat istuimetkinovatr selkä menosuuntaan asennettuina yleensä vuoden tai kaksi. Lopun aikaa ne eivät ole juurikaan turvallisia kasvot menosuuntaan käännettyinä, koska ovat kompromisseja turvallisuusominaisuuksista.

Se turvapalkki laitetaan lapsen syliin, istuimessa on välit mihin sen palkin reunat tulee ja sit auton vöillä kiinnitetään se palkki paikalleen. Lantiovyö+olkavyö pujotetaan palkkiin samasta välistä, ja ne pitää sen paikallaan. Toi palkki on aika kookas, joten kyllä se lapsi pysyy sen takana.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
. Se miks nen on niin turvallisia perustuu siihen, että siinä on se palkki eikä hartioiden yli tulevia turvavöitä. Katso Kiddyn esittelyvideo niin ymmärrät. )

Esittelyvideo ei toiminu, mutta tuolta turvallisuustestin videosta näytti kyllä aika pahasti pää retkahtavan ja naama osuvan siihen palkkiin. Mutta silti sitä oli kehuttu siellä!?

Erona tuossa onkin se, että retkahdus tapahtuu ylävartalosta, ei kaulasta niin kuin normaaleilla valjasvöillä varustetuissa istuimissa. Eli törmäyksessä kyllä retkahtaa, mutta ylävartalo myötäilee sitä retkahdusta ja näin kaulaan kohdistuu paljon vähemmän vetoa kuin jos hartiat olisi tiukasti kiinni penkissä. Se palkki on pehmustettu ja matka niin lyhyt, että kyllä naama kestää vaikka siihen lämähtäisikin.
Mä en myöskään usko, että lapsi pystyisi sieltä palkin alta pois kiemurtelemaan, tulee se niin tiukkaan siihen eteen. Todennäköisempää mielestäni, että tavalliset vyöt onnistuisi avaamaan.

Tuntuu että tarjolla on vaan huonoja vaihtoehtoja joista sitten täytyy valita paras :(

Aivan samalta tuntui kun valittiin turvaistuinta. Mä päädyin lopulta ankaran vertailun,pähkäilyn ja hermojen menettämisen jälkeen isofix kiinnitteiseen istuimeen. Ja niin että on selkämenosuuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija ejk:

Aivan samalta tuntui kun valittiin turvaistuinta. Mä päädyin lopulta ankaran vertailun,pähkäilyn ja hermojen menettämisen jälkeen isofix kiinnitteiseen istuimeen. Ja niin että on selkämenosuuntaan.

Samoin, mutta kyllä niitä harmaita hiuksia tuli ensin tupottain revittyä päästä. Hirveeseen syyllistämiseen tuntuu perustuvan koko turvaistuinmarkkinat. Ainakin myyjien ja keskustelupalstojen puolesta. Autoliitto ei ainakaan auta asiaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija ejk:

Samoin, mutta kyllä niitä harmaita hiuksia tuli ensin tupottain revittyä päästä. Hirveeseen syyllistämiseen tuntuu perustuvan koko turvaistuinmarkkinat. Ainakin myyjien ja keskustelupalstojen puolesta. Autoliitto ei ainakaan auta asiaa :(

Ihanaa että on kohtalotovereita! :D

Yhteistyössä