Turun IVF-hoidot

Mulle tehtiin helmi-maaliskuussa IVF TYKSissä ja olin ainakin ihan tyytyväinen saamaani palveluun.

Mulla IVF:n syynä oli paha endometrioosi ja toinen munasarja poistettu jne jne.

Lääkärit kaikki oli ihan ok, erityisesti tykkäsin siittä mieslääkäristä ja hoitajat oli mukavia. ja jos oli jotai ongemia/kysymyksiä niin aina sai apua soittamalle IVF-hoitajalle ja jos hän ei osannut auttaa, jätti lääkärille soittopyynnön ja aina soitettiin takasin.

Mulla tehtiin pitkän kaavan mukaan, ei tiedä tehdäänkö TYKSissä edes lyhyellä. Yhdella munasarjalla sain aikaseks n. 28 rakkulaa, joista 20 oli munasolu, 8 hedelmöitty ja 6 oli käyttökelpoisia, mikään ei ollu mikään valioyksilö. kaks alkiota siirrettiin ja toinen kiinnitty ja nyt menossa rv 15+6

Kysy vaan mitä haluut tietää, en nyt osaa oikeen muuta kirjoittaa.

Sanna ja Nipsu 15+6

Minulle on tehty kaksi ICSI-hoitoa. Jälkimmäisessä tosin osa munasoluista hedelmöitettiin IVF:llä. Hoito tehtiin lyhyellä kaavalla, koska heti alussa oli selvää, että reakoisin vahvasti lääkitykseen. Meillä syynä miehen siittiövasta-aineet sekä minun lievä PCO.

Samaa sanon kuin edellinenkin. Vain positiivista sanottavaa sekä lääkäreistä, että hoitajista. Vaikka välillä lääkäri vaihtuikin, niin silti siellä pyrittiin siihen, että sama lääkäri hoitaisi koko hoidon läpi. Ja hoito eteni selkeästi eteenpäin, aina sai soittaa ja kysyä, jos jotain epäselvää jäi. Ainoa miinus mikä mieleeni tulee, on ettei aina pääse läpi soittoajalla. Onneksi ottavat puheluita vastaan vielä senkin jälkeen.

Minulla on hoitovaste ollut todella suuri. Ekalla kerralla kypsyi yli 70tä ja toisella kerralla yli sata rakkulaa. Tämän vuoksi punktiot on tehty minulle nukutuksessa, koska muuten munasarjojen sijainnista ja rakkulamäärästä johtuen toimenpide olisi ollut liian 'raskas'. Jälkimmäisessä jouduin jäämään osastolle yöksi tiputukseen hypeririskin vuoksi. Tuolloinkin minusta pidettiin todella hyvää huolta. Hoitajat sekä lääkäri kertoivat tilanteesta minulle selvästi heti ja lääkäri kävi pariin kertaankin ennen kotiuttamista kyselemässä vointiani. Hyperiä en onneksi kehittänyt.

Plussasin jo ekassa hoidossa, mutta raskaus meni alkuunsa kesken. Myös tuolloin olin yhteydessä klinikkaan ja sain mielestäni hyvää palvelua. Pääsin esim. nopeasti ultraan, jossa tarkastettiin tilanne.
Viimeisimmän hoidon PAS toi myös plussan ja nyt on menossa rv20 :)

Samaa linjausta jatkan minäkin.
Positiivisia on kokemukset olleet. Itselläni IVF/ICSI tehtiin 5/06 lyhyellä kaavalla myöskin PCO:n takia. Minulla munasoluja saatiin 28, 11 hedelmöittyi ja 5 jakautui alkioiksi. Epäonnistuneen tuoresiirron jälkeen on tehty 2 PAS-siirtoa ja pakastin on nyt tyhjä. Mutta masussa kasvaa lapsukainen rv 38 mennään joten pian jo hoidon tulokset ovat ihasteltavissa oikein konkreettisesti ;) ! :heart: :heart:

Mielestäni asiat ovat edenneet nopeasti ja tarvittaessa on saanut ajan lääkärille. Soittoajat ovat ruuhkaisia mutta soittopyynnön voi hyvin jättää kansliaan IVF-hoitajalle vaikka heti aamusta jos on kiireistä asiaa tai ei pysty soittoajalla soittamaan.
Lääkärit ja hoitajat mukavia.
Itsekin kannattaa olla aktiivinen ja kysellä askarruttavia asioita.

Hoitoihin palaan positiivisella mielellä tulevisuudessa.

Kiitoksia vastauksistanne. Itselläni on nimittäin IVF edessäpäin tän vuoden puolella.Sinänsä olen minäkin sitä mieltä, että on saanut hyvää palvelua, etenkin tältä kyseiseltä mieslääkäriltä, joka on mielestäni todella mukava ja ainoana selittänyt asiat tarvitsematta itse tehdä tarkentavia kysymyksiä. Ihmettelen kyllä aika paljonkin sitä, että paljon jää tietoa saamatta, jollet sitä itse kysy (niin kuin on käynyt useammalla kerralla)! Hoito ei näin ollen aina yksilölliseltä tunnu.

No toi lapsettomuunpuoli TYKSissä on ainoo mihin olen ollut tyytyväinen. Olen siellä muuten saanu juosta joku 4 vuotta endometrioosin ja syöpäarvojen takia ja todella töykeetä kohtelua on välillä. Ja ku multa poistettu vasen munasarja niin väen vänkää on muutama lääkäri koittanu ettiä sitä poistettua, ja sit ku olen tajunnu et mitä se lääkäri runnoo, niiin todennu, että EI MULLA OLE SITÄ MUNASARJAA että voitko lopettaa et saattu niin hemmetisti. Eli ei ne jaksa ees lukea potilaiden papereita. Tätä ongelmaa ei onneks tuolla lapsettomuuspuolella ollu ja siellä on kohdeltu ihan ihmisenä, ei liukuhihna-potilaana.

Hei, Meillä on ensimmäinen yritys koeputkihedelmöityksellä takana. Ensin näytti ettei saada munarakkuloita toimimaan toivotulla tavalla ja ettei hoitoja kannata jatkaa. Otimme kuitenkin riskin. Aluksi näytti ettei munarakkuloita kasvaisi kuin 3, nostimme annostusta ja saatiin 6 näkyviin. hoitojen kannalta olisi hyvä saada 5-15 munarakkulaa, kaikissahan ei ole munasolua ja osa on tietenkin ylikypsiä. Punktio päivänä saatiinkin ihmeen kaupalla 14 munasolua kerättyä joista 12 oli hyvää ja kaksi ylikypsää. 12 hedelmöittyi ja jakaantui ja yksi siirrettiin ja loput meni pakkaseen. Olen 26-vuotias ja minulla on toinen munanjohdin tukossa ja toinen osittain auki. Eli luonnonmenetelmällä aika kehnot mahdollisuudet tulla raskaaksi. Viime syksynä oli kuitenkin luonnollinen hedelmöittyminen mutta meni heti viikon jälkeen kesken. Toivo nousi joten menimme hoitoihin ja nyt ensimmäinen hoito takana. Valitettavasti alkio ei kiinnittynyt, mutta menemme syksyllä uudestaa. Yritän nyt tiputella vähän painoa ja alan taas liikkumaan. Toivottavasti seuraavaksi oli onnea. Onnea ja toivoa kaikille jotka tämän kokemuksen on tarkoitettu käymään läpi. Monet itkut on itketty, mutta toivotaan että jonain päivänä se ihme tapahtuisi myös meille.

Se varmaan riippuu vähän tilanteesta, miten on jonoa. Ite pääsin heti lapsettomuuspuolelle, kun olin ollu laparoskopiassa, kun siellä selvis, että jäljellä olevan munasarjakaan ei enää varmaan kauaa toimi.

Jos saa kysyä, omenenkukka, niin mikä teillä syynä, et tehdään IVF?

Meillä mun poistettu munasarja, toisen toimivuudesta pidemmän päälle ei takuita, paha endo, joka oli jo kasvanut tuolta paksusuolesta läpi jne.

Ootte kirjoitelleet, että TYKS:ssä pyritään siihen, että yksi lääkäri vie hoidon läpi alusta loppuun. Onko IVF sitten niin tarkasti etukäteen suunniteltu, että tämä mahdollistuu? Kertokaa vähän tarkemmin hoidoista, onko paljon UÄ-kertoja jne.

No mulla oli pitkällä kaavalla IVF. Eka sain päivän, jolloin piti Procren piikki pistää, sen vaikutus oli 5vkoa. Sitte kun kuukautiset oli alkanu ja mulla jo loppunutkin, niin oli käynti, jossa ultrattiin ja katottiin että kaikki ok, että munasarjat on lepotilassa ja sit annettiin lupa, että voi aloittaa piikittelyn. Sitte piikitin Puregonia ja seuraavalla vkolla ma menin aamulla labraan verikokeisiin ja pvällä soitin tulokset ja sain luvan jatkaa piikittelyä.
Sitte keskiviikkona aamulla taas labraan ja sit oli lääkärikäynti, missä katottiin ultralla tilannetta, et miten on rakkulat alkanu kasvaa ja limakalvon paksuus ja pvällä taas soitto ja jatkot lääkkeiden piikittämisestä ja tämä sama homma oli perjantaina.
Sillon vikalla kerralla sai ohjeet koska lopetetaan piikitys ja koska laitetaan irrotuspistos ja koska seuraavalla vkolla on punktio. Mä ite piikitin lauantaihin asti ja su laitoin irrotuspiikin ja ti oli punktio eli kerättiin ne munasolut.

Noin suurinpiiretein hoito meni mulla, mut se on yksilöllistä miten menee, mullaki lisättiin piikkiannosta ja määrättiin muutama lisäpvä piikitykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja omenankukka:
Missä TYKS:ssä munasolujen keruu tapahtuu, jossain poliklinikan huoneessa? Ja nää samat gynekologit tekevät sen? Ootteko saaneet palkallista sairaslomaa toimenpiteen jälkeen?
Toi sairasloman palkallisuus taitaa riippua työnantajasta. Itselläni KVTS ja kyllä ihan palkallisena sain punktion jälkeiset saikkupäivät. Kunnallisella työnantajalla se on muistaakseni yht. 60pv kalenterivuodessa kun voi olla saikulla palkallisena.

Lääkäreistä sen verran että omalla kohdallani oli viimeksi se tilanne että vain kaksi lääkäriä oli työssä ja silloin olivat vuoroviikoin poliklinikalla ja vuoroviikoin toimenpiteissä, joten ei aina ollut sama lääkäri hoidon aikana. Mutta kun siellä on vain ne kolme lääkäriä niin kaikki tulee kyllä tutuiksi.
Erilaisia persooniahan he ovat mutta varmasti ammattilaisia kaikki.

Yhteistyössä