Turkki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vanilla

Vieras
Onko kellään kokemuksia Turkista?
Uskaltaako sinne matkustaa raskaana ollessa ja mitä kannattaa ottaa huomioon?
Marraskuussa ajateltiin varata matka, kun keväällä tulee vauva.
Itseäni pelottaa että ruoissa on jotain "vikaa" tai pakteerikanta tms. on vaarallinen.

Kiitos avuliaille vastauksista!=).

Minä ainaskin aikoinaan sain just Turkista , Alanyasta, kunnon turistiripulin. Ennen sitä ja sen jälkeen en ole vastaavaa kokenut. Kannattaa siis katsoa mitä suuhunsa pistää ja minkälaisessa paikassa.

Itse olin heinäkuussa Alanyassa. Rv 20. Söin paljon hedelmiä ja vältin maitotuotteita. Ei ollut mikään. Margarita- hotellin lähellä on Heikinbaari, jossa saa todella hyvää ja laadukasta ruokaa. Suomalaisten suosima paikka ja serkkuni oli sielä töissä yhden kesän.

Alanyassa käytiin miehen kanssa pari vuotta sitten. Vaikka kuinka yritettiin olla varovaisia ruoan suhteen, niin saatiin molemmat ihan perinteinen kunnon turistiripuli =(
Voisin kuvitella pahan ripulin olevan aika ikävä raskaana ollessa.

Kymmenisen kertaa ollaan Turkissa käyty ja kaikkea syöty (tosin yleensä ulkoimailla katsoo vähän tarkemmin mitä syö ja MISSÄ syö) ja koskaan ei ole mitään ongelmia ollut(*kopkop puuta). Keväällä raskauteni takia aattelimme ottaa varman päälle ja reissussa oltiin Kreikassa ja ihan karseen mahataudin sain sieltä, ihan normi hygieniaa noidattaen...

Että ei se katso aikaa eikä paikkaa missä iskee!

Kaksi kertaa ollaan oltu siellä, eikä ole tullut mitään. Yksi missä kannattaa olla tarkkana em. lisäksi on se, että ei juo kauaa samasta pullonsuusta jos sitä säilyttää lämpimässä. Oman suun pöpöt saastuttaa juoman nopeasti. Eli nestettä paljon ja pienistä pulloista.

Moikka! Itse oli viime kesänä turkissa ja raskaana. Olen käynyt turkissa 2x enkä koskaan ole ollut ripulissa. Matkat ovat onnistuneet oikein hyvin, eikä missään valittamista. Sitäpaitsi turkkilainen ruoka on hyvää!
tietenkin vältät jääpaloja, pesemättömiä tuoreita hedelmiä, hanavettä mitä tav. turistikin välttää. Kyl se reissu hienosti menee, matkaan vaan :) Olen itse käynyt alanyassa ja ichmelerissa.

aloita maitohappobakteerien syönti n. kaksi viikkoa ennen matkaa ja jatka vielä n. viikko matkan jälkeen. Ja tietty extra-hyvä huoli hygieniasta. Ja kun käytte rafloissa syömässä niin katso, että annoksesi tulee eteesi höyryävän kuumana! En suosittele syömään salaatteja (pesty kraanavedellä), maitopohjaisia tuotteita yms.

Kysy vielä lisää neuvolastasi. Osaavat varmasti kertoa paljon vinkkejä miten pienentää riski saada mahatauti.

(Itse sain ripulin ihan koto-suomen suositusta ketjuravintolasta heinäkuussa joten varmahan ei voi olla missään!)

Yhteistyössä