Turhat tavarat kotona

  • Viestiketjun aloittaja jeips
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25250365:
Itse asiassa juuri googlasin ja tuolla sivuilla sanottiin näin:

"
Jäteasemilla vastaanotetaan maksullisena kaatopaikkajätteen pieneriä. Kaatopaikkajätettä on se jäte, jota ei voida kierrättää eikä hyödyntää energiana. Siihen kuuluvat esim.:

- PVC-muovia sisältävät tuotteet, esimerkiksi putket, johdot, letkut, pressut, puhallettavat uimalelut, kerniliinat, muovimapit, sadetakit. Tunnistamattomat muovit.
- kipsilevyt
- ikkunat raameineen
- mineraalivilla (lasi- ja kivi/vuorivilla). Puhallusvilla (mineraalipitoinen villa säkitettynä).
- hiomapaperit
- vesivahinkosaneerausjätteet
- tulipalojätteet
- isot tuhkamäärät (yli 20 l)
- runkopatjat
- muu kierrätys- ja polttokelvoton jäte"

Eli jäteasemalle pitää viedä ja vielä maksaakin, jee!
No onpas kyllä älyttömän typerä käytäntö. Toki voit ihan mihin tahansa puistoroskikseen ym. lykätä omat jätteet pienissä pusseissa, että ei kaatopaikalle asti tarvitse mennä aina mutta kuitenkin. Tietää, että kaikki eivät viitsi vaivautua, että polttavat sitten PVC:täkin.
 
tuli vaan mieleen
Viekää ne oikeasti käyttökelpoiset tavarat kierrätyskeskuksiin tai Konttiin tai jonnekin. Minusta on ainakin jotenkin ihan tyhmää että ihmiset heittää täysin käyttökelpoista tavaraa roskiin. Tosi usein näkee roskakatoksessa ihan ehjiä huonekaluja jne. Kontti toimittaa kai vaatteita ym. myös köyhiin maihin sellaisille ihmisille jotka oikeasti tarvii niitä, joten se on siksikin hyvä vaihtoehto
 
KONTTI-KETJU LYHYESTI
Kierrätystavaratalot kymmenellä paikkakunnalla
- Joensuu, Kuopio ja Siilinjärvi (Kontti-myymälä), Lahti (myös Kontti-Putiikki), Lappeenranta, Oulu, Pori, Rovaniemi, Tampere ja Turku.
- Ketjuhallinnon toimisto Jyväskylässä.

Konteissa myydään lahjoitettua tavaraa: mm. vaatteita, huonekaluja ja kodin käyttöesineitä.

Konttien tuotto käytetään Punaisen Ristin avustustyöhön.

Tuotosta käytetään
- 50 % ohjelmatyöhön paikallisen piirin alueella.
- 25 % järjestön katastrofirahaston kartuttamiseen.
- 25 % Kontti-ketjun toiminnan kehittämiseen.

Osa lahjoitetuista vaatteista lähetetään Kalkun logistiikkakeskukseen ja siten avustuskohteisiin maailmalle. Konteista haetaan myös hätäapua kotimaan katastrofeihin, esimerkiksi kotinsa tulipalossa menettäneille perheille.

Kontit työllistävät henkilöitä, joilla on takanaan 500 päivän työttömyysaika ja oikeus saada korotettua palkkatukea.

Kontti-ketju vuonna 2010
- Kontti-ketjussa työskenteli 29 esimiestä tai vastuuhenkilöä.
- Kontit tarjosivat tuetun työllistämisen eri muotoihin perustuvia työpaikkoja 901 henkilölle. Lisäksi toiminnassa oli mukana muutamia kymmeniä työharjoittelijoita ja vapaaehtoisia.
- Kontit toimittivat kansainväliseen vaateapuun yli 115 000 kg vaatteita.
- Liikevaihto oli 4,9 miljoonaa euroa.

Kontti-ketju lyhyesti
 
Jeips
Tulipa käytyä ostoshelvetissä eli naapurikaupungin ostoskeskuksessa...hyvin huomaa, kun on tehnyt päätöksen ettei halua kotiinsa mitään turhaa niin siinä tulee punnittua hyvin tarkkaan mitä ostaa muillekaan joululahjaksi jottei sitten tule ostettua mitään krääsää muillekaan.
 
"vieras"
Tulipa käytyä ostoshelvetissä eli naapurikaupungin ostoskeskuksessa...hyvin huomaa, kun on tehnyt päätöksen ettei halua kotiinsa mitään turhaa niin siinä tulee punnittua hyvin tarkkaan mitä ostaa muillekaan joululahjaksi jottei sitten tule ostettua mitään krääsää muillekaan.
Juu. Krääsällä tai "krääsälläkin" muistaminen on hirveän epäkohteliasta, jos sitä ajattelee omalle kohdalle. Nykyisin tuntuu, että ihmiset ovat enenevässä määrin tätä mieltä, sekä saaja- että antajapuolella.
 
Jeips
[QUOTE="vieras";25253278]Juu. Krääsällä tai "krääsälläkin" muistaminen on hirveän epäkohteliasta, jos sitä ajattelee omalle kohdalle. Nykyisin tuntuu, että ihmiset ovat enenevässä määrin tätä mieltä, sekä saaja- että antajapuolella.[/QUOTE]

Jos jotain olen tässä oppinut niin vaikka joku ihana sisustustavara sopisi minusta jonkkun ystäväni kotiin kuin nenä päähän niin kannattaa silti ottaa selvää onko lahja tervetullut. Ei välttämättä suoraan kysymällä, mutta aina pystyy sen verran johdattelemaan keskustelua ja saada sitten sitä kautta selville lahjaksi aikomansa asian tarpeellisuus lahjansaajalla.
Ja ennen kuin nyt kukaan tulee sanomaan jotta lahja on lahja ja aina yhtä arvokas niin kyllä mä haluan/toivon jotta mun antama lahja on mieluisa ja tulee tarpeeseen. Ollaan meinaan saatu miehen sukulaisilta niin paljon sellaista mistä ollaan mietitty et jaahans mitäs me tällä tehdään...?
 
en säilö turhaa
Luin aikaa sitten artikkelin jossa sanottiin, että ihminen tarvitsee sata tavaraa...tosin en ole varma oliko siinä sana tarvitsee vai joku toinen...ja se juttu on jäänyt mieleeni. Tosin tuohon sataan tavaraan en varmasti pääse....mutta jos nyt edes saisin kaiken ylimääräisen pistettyä pois mm tarvitsenko todella seitsemän talvitakkia...no en, mutta olen jotenkin perustellut tämän takkipaljouden sillä, että pitää olla erilaisia ja erivärisiä takkeja. No ehkäpä mä teen tuossakin rajauksen ja pistän vaikkapa kolme takkia pois.

Mulla on paljon takkeja ja laukkuja. En halua koko talvea samoissa kulkea, Villatakkeja ja puseroita myös paljon, mieleni tekevi vaihdella.
Pojan kaappia ja muita päivitän usein ja annan eteenpäin mitä voi, loput vaan roskiin.
 
Joo, on täällä kaikkea turhaakin vaikka yritän jatkuvasti kierrättää ja muutenkin lahjoittaa pois. Uusimpana aluevaltauksena mulla on mökille vieminen, mikä on melko tyhmää sekin, mutta aina ei raaski kaikkea antaa poiskaan. Kirjoja ja levyjä löytyy ihan liikaa samoin lasten leluja! Mut se on beyond my command...
 
Jeips
Joo, on täällä kaikkea turhaakin vaikka yritän jatkuvasti kierrättää ja muutenkin lahjoittaa pois. Uusimpana aluevaltauksena mulla on mökille vieminen, mikä on melko tyhmää sekin, mutta aina ei raaski kaikkea antaa poiskaan. Kirjoja ja levyjä löytyy ihan liikaa samoin lasten leluja! Mut se on beyond my command...
Meillä on kans aivan liikaa lapsilla leluja ja siitä ei voi syyttää kuin itseään. Tosin tänä vuonna esitin toiveen sukulaisille ja kummeille, jotta lelut ovat vaihtoehto nro 2...
 
......
Tuntuu jotenkin mukavalta, että muutkin painivat samojen ongelmien kanssa ja ovat tulleet samoihin johtopäätöksiin...

Minulla on kova hinku päästä kaikesta turhasta eroon, ja sitä on kerääntynyt todella paljon. Minusta tuntuu, että voin henkisesti huonosti kun talossa on liikaa tavaraa. Se ahdistaa ihan oikeasti, tuntuu fyysisenä ahdistuksena. Ihailen nykyään puhtaita pintoja ja tietynlaista askeettisuutta. Liika tavara jopa oikeasti pelottaa - olen kai nähnyt liikaa dokumentteja hamstraajista...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;25249617:
anoppilani on juuri sellainen. kaapin oven kun avaa ei tiedä mitä tippuu niskaan, kaikki mihin vaan tavaraa mahtuu on tungettu täyteen. myös kaikki tasot täynnä roinaa, lehtiä yms. ahdistavaa. eivät osaa organisoida, tai luopua roinasta.
Oma anoppilani on kans ihan täynnä tavaraa. Keittiön tasollakin säilytellään leipäpaketteja, ketsuppipurkkia, mausteita, jauhoja yms. kun ei taida kaappeihin mahtua. Eikä siellä uskalla kaapin ovia availla tai saa jotain niskaansa
 
"vieras"
Viekää ne oikeasti käyttökelpoiset tavarat kierrätyskeskuksiin tai Konttiin tai jonnekin. Minusta on ainakin jotenkin ihan tyhmää että ihmiset heittää täysin käyttökelpoista tavaraa roskiin. Tosi usein näkee roskakatoksessa ihan ehjiä huonekaluja jne. Kontti toimittaa kai vaatteita ym. myös köyhiin maihin sellaisille ihmisille jotka oikeasti tarvii niitä, joten se on siksikin hyvä vaihtoehto
Kun ihan oikeasti on paikkakuntia jossa mikään ei ota vastaan. Minä sain todella hyvän työpöydän eräältä rakennustyömaalta, kun olivat purkamassa parakkeja ja satuin sopivasti hollille. Viimeinen parakki kyseessä, muut oli jo viety, vuokraparakkeja eli mitään huonekaluja ei saa jättää ja kun käyttäjiä oli eri firmoista kukaan ei kokenut omistavansa hunekaluja. Olivat tarjonneet Konttiin, mutta sieltä olivat ilmoittaneet etteivät ota vastaan yhtäkään toimistohuonekalua kun niitä on jo jokapaikka täynnä eikä kellekään kelpaa. Kierrätyskeskus ei ottanut myöskään vastaan ja ainoa paikka olisi ollut kaatopaikka.
 
Jeips
Mä olen jonkun verran pistänyt vaatetta ja muuta lasten rompetta tuonne Karjalaan lastenkoteihin. Sinne siis lähtee seuraavakin lasti jonka saan vaan kaapeista kasaan.
Mutta tässä tulee ihan hauska juttu...tai no onko se nyt hauska...no joka tapauksessa, mun yksi ystäväni sanoi et hän voisi kanssa katsoa kaapeistaan hieman vaatteita ja tuoda ne Karjalaan lähetettäväksi. Hän sitten soitteli jossain kohden ja kysyi et mahtuvatko vaatteet meillä säilymään hetken ja niitä on paljon. Vastasin et tänne vaan, kun luulin et hän tuo jätesäkkejä jota kuinkin tyyliin viisi. Kyllä meillä miehen kanssa loksahti leuat auki, kun ystäväni ajoi meidän oven eteen ja sanoi et tässä näitä meidän ylimääräsisiä vaatteita sinne Karjalaan....seitsemäntoista isoa jätesäkkiä täpötäynnä :D Eli ei meillä onneksi ihan noin paljoa ole vaatteita ylimääräisenä tilaa viemässä :D
 

Yhteistyössä