Turhat tavarat kotona

  • Viestiketjun aloittaja jeips
  • Ensimmäinen viesti
Miksi sitä pyykkitelinettä ei vois lahjoittaa jollekin?
Samoin mattoa?
Tai kirppis, kierrätyskeskus?
No kun ne eivät ole käyttökelpoisia. Itse tosin aioin säästää pyykkitelineen, kun ajattelin, että kyllä sitä vielä jotenkin voi käyttää, vaikka siitä jalat ovatkin poikki :D Tuolla aiemmin jo sanoinkin, etten haluaisi viedä kierrätyskeskukseen tavaraa, jota kukaan muukaan ei huolisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25250135:
Ai siis sinne minne laitetaan säilyketölkitkin? Ja mikä on sähkönkeräyspaikka ja mikä on tavallista jätettä? Joo kyllähän nämä varmaan löytyisi, jos oikein kaivelisi, mutta kun sitä rojua on tosiaan kaapit pullollaan niin se vie aikaa ja sinne "sähkönkeräyspaikalle" tulee niin harvoin lähdettyä, niin ne tulee vain nakeltua tuonne kaappiin.

Pointti taitaakin olla vain siinä, mistä löytäisi sen ajan ja energian, että saisi nuo kaapit tyhjättyä ja löydettyä niille rojuille oikeat paikat ja vielä viemään ne sinne. Ja vielä pitämään huolen, ettei sitä rojua enää sinne kertyisi. Olisiko vapaaehtoisia talkoisiin?
Sinne, samaan paikkaan.

Otapa joku päivä ja tempase. Vaikka ne sähköhommelit yhtenä päivänä, keräät ne ensin sieltä kaappien kätköistä.

Hyvinkin tuttua. Meillä on tuossa kauppaan mennessä paikka, jonne voi viedä. Laitan yleensä ukon asialle.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25250140]Taulun mahdollinen lasi sekajätettä. Selvensikö? :D[/QUOTE]

Minulla ei ole mitään hajua, mihin sekajäte täällä viedään? Meillä on omakotitalon roska-astia vain poltettavalle jätteelle ja noissa keräyspisteissä on vain lasi, metalli ja paperikeräysastiat. Eli jäteasemalle siis kaiken muun kanssa ilmeisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25250186:
Minulla ei ole mitään hajua, mihin sekajäte täällä viedään? Meillä on omakotitalon roska-astia vain poltettavalle jätteelle ja noissa keräyspisteissä on vain lasi, metalli ja paperikeräysastiat. Eli jäteasemalle siis kaiken muun kanssa ilmeisesti.
Katopa oman paikkakunnan nettisivuilta, siellä yleensä on tietoa.
 
[QUOTE="vieras";25250251]Hei!
Mihin voisin lajitella kaikki vhs-kasetit? ovatko ne sekajätettä?
niitä tuskin enää kukaan katsoo, joten eivät ota kierrätyskeskukseenkaan?[/QUOTE]

Laita minulle tulemaan, keksin kyllä niille muuta käyttöä. Maksan postarit.
 
[QUOTE="vieras";25250251]Hei!
Mihin voisin lajitella kaikki vhs-kasetit? ovatko ne sekajätettä?
niitä tuskin enää kukaan katsoo, joten eivät ota kierrätyskeskukseenkaan?[/QUOTE]
Niitäkin on koko ajan kirpalla.
Jos on kaupasta ostettuja, niin kyllä kelpaa kierrätyskeskukseen ja konttiin.
Mä myin omiani kirpalla 50 snt:llä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;25250264:
Niitäkin on koko ajan kirpalla.
Jos on kaupasta ostettuja, niin kyllä kelpaa kierrätyskeskukseen ja konttiin.
Mä myin omiani kirpalla 50 snt:llä.
Joo, siis ihan kaupasta ostettuja. meillä ei ole ollut videolaitetta vuosiin, mutta nuo kasetit on jääny kaappiin pyörimään. nyt pakkasin ne jättikokoiseen kauppakassiin. täytyy kysäistä kierrätyskeskuksesta ottavatko niitä.
 
[QUOTE="vieras";25250274]Joo, siis ihan kaupasta ostettuja. meillä ei ole ollut videolaitetta vuosiin, mutta nuo kasetit on jääny kaappiin pyörimään. nyt pakkasin ne jättikokoiseen kauppakassiin. täytyy kysäistä kierrätyskeskuksesta ottavatko niitä.[/QUOTE]
Lähetä ropsille, se maksaa postit ja virkkaa niistä mattoja.

(onks sulla lasten leffoja?)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25250186:
Minulla ei ole mitään hajua, mihin sekajäte täällä viedään? Meillä on omakotitalon roska-astia vain poltettavalle jätteelle ja noissa keräyspisteissä on vain lasi, metalli ja paperikeräysastiat. Eli jäteasemalle siis kaiken muun kanssa ilmeisesti.
On pakko olla sekajäteastia. Ei kaikki jäte ole energiajätettä. Vai mihin teillä laitetaan esim. pvc-muovi ja vauvojen vaipat ja kaikki muu sopimaton.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25250173:
Entäs runkopatja?
[QUOTE="vieras";25250137]patja on kokonaisena sekajätettä, mutta kannattaa aukaista mattoveitsellä ja pihdeillä poistaa helposti metalliosat (keräykseen), niin on energiajätettä.[/QUOTE]
Sama toimii runkopatjaankin. Jalat ovat joko poltettavaa tai energiajätettä tai sitten metallinkeräykseen. Sängyn runko on poltettavaa jätettä kaatopaikalla eli kaiken saa kierrätettyä, jos haluaa nähdä vähän vaivaa ja purkaa.
 
[QUOTE="vieras";25250319]On pakko olla sekajäteastia. Ei kaikki jäte ole energiajätettä. Vai mihin teillä laitetaan esim. pvc-muovi ja vauvojen vaipat ja kaikki muu sopimaton.[/QUOTE]

No sepä se, kun en tiedä. Tämä on niin ihme systeemi, kun tähän asti tuo astia on ollut sellainen kaatopaikkajäteastia, niin nyt siihen tuli oikein tarra ja tiedotteet, että sinne tulee tästä lähtien vain poltettava jäte ja biojätekin pitäisi laittaa kompostiin tai johonkin(?) biojäteastiaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25250345:
No sepä se, kun en tiedä. Tämä on niin ihme systeemi, kun tähän asti tuo astia on ollut sellainen kaatopaikkajäteastia, niin nyt siihen tuli oikein tarra ja tiedotteet, että sinne tulee tästä lähtien vain poltettava jäte ja biojätekin pitäisi laittaa kompostiin tai johonkin(?) biojäteastiaan.
Kannattaa kysyä jäteyhtiöstä. Tuo ei ole mahdollinen tilanne, koska silloin sinne laitetaan sellaistakin mitä ei missään nimessä kuulu ja saa polttaa.
 
[QUOTE="vieras";25250354]Kannattaa kysyä jäteyhtiöstä. Tuo ei ole mahdollinen tilanne, koska silloin sinne laitetaan sellaistakin mitä ei missään nimessä kuulu ja saa polttaa.[/QUOTE]

Itse asiassa juuri googlasin ja tuolla sivuilla sanottiin näin:

"
Jäteasemilla vastaanotetaan maksullisena kaatopaikkajätteen pieneriä. Kaatopaikkajätettä on se jäte, jota ei voida kierrättää eikä hyödyntää energiana. Siihen kuuluvat esim.:

- PVC-muovia sisältävät tuotteet, esimerkiksi putket, johdot, letkut, pressut, puhallettavat uimalelut, kerniliinat, muovimapit, sadetakit. Tunnistamattomat muovit.
- kipsilevyt
- ikkunat raameineen
- mineraalivilla (lasi- ja kivi/vuorivilla). Puhallusvilla (mineraalipitoinen villa säkitettynä).
- hiomapaperit
- vesivahinkosaneerausjätteet
- tulipalojätteet
- isot tuhkamäärät (yli 20 l)
- runkopatjat
- muu kierrätys- ja polttokelvoton jäte"

Eli jäteasemalle pitää viedä ja vielä maksaakin, jee!
 

Yhteistyössä