Tuplia odottavat LA heinä-joulukuun aikoihin 2013

Mitähän Elmeriinille kuuluu?

Sallalla alkaa olla kans jännät ajat käsillä :)

Murotar ja Juuni, kiva kuulla teistäkin taas!

Karcci, voi ihanaa, jaksat vielä kekkereitä järkkäillä :) Toivottavasti oli hyvät bileet :)

jenniferi, kiva kun kävit tälläkin puolella! Ja tosi kiva lukea teidän juttuja tuolla toisella puolella :) Kiva kun on "jatkopaikka" suoraan tiedossa niin ehkä saadaan aikanaan kaikki pallomahat täältä siihen ketjuun ;)

TR ihana maha, näyttää vielä niin "pieneltä" (kun kattoo tätä omaa jättiläistä) :D Tuntuu, että kun rv33 tuli täyteen, niin siitä lähtien on ollu jo ihan tosi tukalaa tän mahan kanssa ja jotenkin tää paisuminenkin tuntuu olevan nyt ihan tolkutonta, viikko viikolta käy vaan hirveemmäks! Tää pallomaha ois jo ihan valmis synnyttämään, tytöillä vaan ei taida olla mikään kiire... :/

Pohjoistuuli, kummasti tosiaan vaihtelee sairaaloittain noi käytännöt synnytyksen suhteen. Tietääkö muuten joku koska kaksosista lähetään sairaalaan??? Kun yksösestä sanotaan, et kotona ollaan niin kauan, kun kestää olla (ellei oo syöksysynnyttäjä) - päteeköhän sama kaksosiin vai onko sinne sairaalaan syytä hakeutua jo aikasemmin?

Crofti, pakko nostaa sulle hattua, että jaksat vielä noitten vaivojen keskellä hoitaa taaperoa! Mä en kyllä enää millään jaksaisi, vaikkei edes mitään ylimääräisiä vaivoja ole, on vaan niin iso tää maha, että enää ei kertakaikkiaan pysty! Onneksi esikoinen on päivähoidossa ja mies auttaa iltasin ja viikonloppusin. Vaunulenkeillekään en enää pysty muuta ku viemään esikoisen 500 m päähän tarhaan ja sekin lenkki tuntuu mahassa! Nyt oon vielä jonkun ihme flunssan kourissa, ihan jäätävä kurkkukipu, mikä tuntuu vievän ihan kaikki voimat ja otan parin tunnin välein parin tunnin nokosia, huh! Menispä äkkiä ohi ennen synnytystä, sillon kyllä tarvitaan kaikki voimat!

Synnytys tosiaan vähän mietityttää. Oon miettiny, että pitäiskö ja ehtiikö ne magneettikuvat vielä pyytämään. Vaikka molemmat ois rt niin onhan niitäkin tapauksia ollu, että b onkin pyörähtnyt pt ja tullu peppu edellä. Mutta mulla siis a rt, b pt. Ja muutamassa pt-synnytyksessä ovat tulleet jalat edellä, mikä normaalisti olis sektion paikka. Ehkä soittelen noista magneettikuvista äippäpolille ensviikolla... Ultra on viikonpäästä ja tulevalla viikolla neuvola. Ja äitiysloma alkaa maanantaina, jee :) Tosiaan flunssan ja oman olon kanssa täällä pinnistellään. Vaikkei mitään erityisvaivoja olekaan, ihan vaan jo tämä maha teetättää niin paljon tuskaa, on ihan jatkuvasti kireä ja tuntuu, että missään asennossa ei ole hyvä olla, lonkat puutuu öisin kyljelläänmakoilusta ja kyljenkääntö on aina hirvee projekti, samoin käveleminen on aika hidasta löntystämistä ja maha alkaa hyvin äkkiä painamaan, mun mahani on kyllä jo venytetty ihan äärimmilleen ;)

Maibei 34+5
 
  • Tykkää
Reactions: TR
heippa kaikille!

Täällähän alkaa oleen jo porukka ihan loppusuoralla masujen kanssa! ihanaa :) pitkälle ootte päässeet!

Meillä tytöt täyttää keskiviikkona jo 2kk!! aika menee niiin nopeasti. Molemmat jo tuplannu syntymäpainonsa eli 5kilosia pötkylöitä nyt :heart: Syövät hyvin, hymyilevät paljon ja yöt nukkuvat kokonaan heräämättä. Tänä aamunakin herättiin koko porukka vasta kympin jälkeen =) tsemppiä loppuraskauteen ja tuleviin synnytyksiin. Käyn palstalla edelleen lukemassa pari kertaa viikossa kuulumisia :)

[/URL][/IMG]

T: Minde87 ja tytsyt
 
Viimeksi muokattu:
Maibei ~ mä olettaisin, että magneettikuvat ehtii vielä ottaa, koska ei multakaan ole niitä vielä otettu.. Mulla on keskiviikkona lääkärikäynti, jossa tarkistetaan asennot ja katsotaan magneettikuvien tarve. Viimeksi kätilö vaan sanoi, että jos synnytys käynnistyisi ennen kuvien ottamista, niin sektio voidaan tehdä päivystyksessä.

Täällä ei oo oikeastaan annettu mitään muita ohjeita synnytyksen käynnistyessä kuin se, että pitää soittaa päivystykseen. Mä luotan, että sieltä antavat sitten ne toimintaohjeet ( milloin pitää mennä, millä pitää mennä, kuinka pitkään voi odottaa jne). Meillä on nyt korostettu joka käynnillä, että herkästi on vaan yhteydessä sinne päivystykseen (eikä esim. neuvolaan enää näillä viikoilla).

Vähän tuossakuulostelin, että oltaisko meilläkin tulossa kipeiksi. Esikoinen tuntuu yskivän jonkin verran. Se tästä nyt vielä puuttuu, että se alkais sairastaa. Itelläkin on vetämätön olo, mutta se nyt on ollut muutenkin tää ns. normaali olotila viime aikoina. Toivottavasti ei iske flunssa..

Pohjoistuuli 36 + 2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: maibei
Hei kaikki!

Tänään ultrassa kävi ilmi, että A ei ole kasvanut laisinkaan edellisestä mittauksesta, ja vettä ei myöskään ole. Sektio siirrettiin siis jo huomiselle! Vuorokauden päästä en ole enää raskaana!!! Kamalasti jännittää, mutta pakko luottaa, että kaikki menee hienosti. Pitäkää meille peukkuja huomenaamulla, ja voikaa kaikki oikein hyvin!

Salla 37+0, viimeistä päivää raskaana!
 
Apua! Jännitys sentään. Huomiselle onnea, Salla.

Maibei: Kyllähän se B voi kääntyä, mutta itselläni ainakin molemmat vauvat ultrattiin ennen varsinaista synnytystä ja A:n synnyttyä lääkäri piti kiinni B vauvasta ja kokeili, että vauva on tulossa hyvässä asennossa ensin alas ja sitten ulos. Sitten vasta sain luvan synnyttää B:n eli supistusten taas alkaessa ponnistaa. En tiedä, mitä olisivat tehneet, jos B olisi ollut huonossa asennossa. NÄhtävästi lääkäri olisi yrittänyt ohjata vauvan päätä oikeampaan asentoon. Vai tarkoititko, että jos sitten vauvaB olisikin synnytyksen ollessa jo käynnissä kääntynyt perätilaan yllättäen, mikä vasta ponnistus vaiheessa huomattaisiin. Ei kai se kovinkaan todenäköistä ole? Vai onko?

Hurjasti jännitän kyllä teidän kohta synnyttävien puolesta :).
 
  • Tykkää
Reactions: Salla80
Sallalle hurjasti tsemppiä huomiseen!!!

Jenniferi, jostain luin, että jollakin oli b kääntyny, käsittääkseni a:n synnyttyä. Sitä vaan vähän ihmettelin, kun ennen aina puhuttiin, että jos b on pt niin sitä yritettäs vielä kääntää a:n synnyttyä ja nyt tää viimesin lääkäri jutteli, että nykykäytännön mukaan ei enää käännettäis... Kyllä mä ainakin aion pyytää ;) Jotenkin se perätilasynnytys ei vaan houkuta, olkoonkin kuin pieniä vauvoja tahansa mutta pieni olen minäkin.

Huomenna neuvola ja jo 35 viikkoa täynnä! :)

Maibei 34+6
 
  • Tykkää
Reactions: Salla80
Mulla oli B perätilassa kun A syntyi.. sitten kääntyi rt ja siitä taas perätila :) tayssissa sanoivat että eivät kääntele vaan antavat vauvan syntyä rauhassa, ettei turhaan sorkita. Ne vaan ultraili että missä asennossa on tulossa ja sanoivat sitten kun voisin alkaa ponnistaa. Perä-jalkatarjonnassa meitin B sitten synty, tuntu samalta kun A:n synnytys, ainoo että se pää tuli vikana :) eikä sekää oikee tuntunu miltään.
 
  • Tykkää
Reactions: maibei
Jee, vihdoinkin saamme lisää vauvoja! Tsemppiä, hyvin se menee!!

Ite kävin eilen polilla ja hirmu kokoisiksi väitti lääkäri vauvoja ja ihmetteli miksei ole tehty sok.rasitusta ym..
B:n vedet oli vähentyny joten viikon päästä uudestaan ja voipi olla että käynnistetään samalla.

Nythän se paniikki iski että ne on oikeesti kohta syntymässä!
A:n pää on niin alhaalla että kannattaa varautua jo aikaisempaan lähtöön.

Kai tuon kassin vois varmuuden varalta pakata..

T. Crofti 35+0 poks
 
Crofti ~ minkä kokoiset hirmut siellä on?

Mä alan olla ihan poikki ja kypsä tähän oloon. Makuuasento on ainoa hyvä. Vähän jos yrittää istua, niin kohta joku polkee nivusiin, että vaihdas asentoa. Esikoinen on nyt toista päivää mun kanssa kotona. Aika uuvuttavaa, joten hatunnosto teille, joiden lapset on kotona nyt odotusaikana. Yhdeksältä oli jo tänään, että "äiti, mitä me voitais tehdä".

Vähän yrittänyt tota esikoista valmistella siihen, että äidin pitää mennä sairaalaan, kun vauvat syntyy. Toistaiseksi se päättyy itkuun joka kerta. Sit kun on itelläkin herkkä mieli, niin muakin alkaa itkettää. Pitäis varmaan antaa isän selittää...

Elmeriini ~ mikäs sulla on vointi ja tilanne?

Pohjoistuuli 36+4
 
Täällä käyty neuvolassa taas ja kaikki edelleen hyvin. Sf-mitta 41,5cm. Luulen ja toivon, et se oli vika kerta kun tungen itteni tän mahan kanssa auton ratin taa, sen verran epämukavaa oli! Neuvolassa mun on kätevämpi käydä autolla kun taas äippäpolilla bussilla, vaikka molemmat lähellä onkin, joten toivon etten enää sais käskyä mennä neuvolaan, kun kerta virtsat ja verenpaineet on koko ajan pysyny hyvinä!

Crofti, muakin kiinnostais tietää minkä kokoset vauvat sulla on? Sulla on tainnu olla koko ajan meistä kolmesta jouluaattomammasta isoimmat vauvat, vaikka ei ne täälläkään mitään pieniä enää oo. Mitenköhän Katrillilla menee? Mulla on muuten sairaalakassi ollu jo pitkään valmiina, sieltä ei puutu ku kamera, puhelin ja neuvolakortti, kun sitä tarttee vielä noilla polikäynneillä ;) Miehelle oon pakannu valmiiks vauvoja varten kotiintulovaatekassin, minkä saa sitten tuoda kaukaloiden kanssa :)

Pohjoistuuli, mä alan kanssa olla ihan kypsä tähän olooni! Ei vaan pysty enää mihinkään ja koko ajan olo vaikeutuu! Mä toivon todella hartaasti, että ensviikolla (rv36) aletaan käynnistelemään!

Mä mietin täällä kanssa, että mitä Elmeriinille kuuluu?

Maibei 35+0
 
maibei Mä yritän kans jo välttää autolla ajamista, koska se vaan on niin inhottavaa. Ei meinaa löytyä hyvää asentoa. Mä käyn julkisilla tuolla Kättärillä, mutta kyllä sekin alkaa olla kohta koettelemus. Siinä on jonkin verran kävelymatkaa pysäkiltä..

Mulla on kans laukut pakattuna. Kummankin laukun päällä on post-it lappu, että mitä pitää vielä lisätä :) Miehenkin pakotin jo ostamaan jotain mehuja ja limuja kotiin, jotka voi sit napata mukaan. Eväitä voi sit ottaa tarpeen mukaan. Viimeksi tehtiin niin, että mentiin synnärille kaupan kautta :) Mä kärvistelin autossa supistuksien kanssa ja mies mietti kaupassa, että mitä ostaa :D Huomasi kyllä, että oltiin ekaa kertaa liikenteessä silloin.. No, itse synnytys oli niin nopea eikä saatu perhehuonetta, niin jäi mieheltäkin eväät syömättä. Oli syönyt sit patonkinsa aamupalaksi.

Äh tätä oloa. Odotan kyllä huomista äitipolikäyntiä. Eilen illalla vauvat oli ihan villillä tuulella ja maha vaan heilui puolelta toiselle. Ihmeesti niillä on sitä tilaa vielä. Oli muuten viime yönä ehkä pahin närästys"kohtaus" koko raskauden aikana. Heräsin yöllä siihen, että hirveät happamat nesteet nousi kurkkuun. Esikoinen yski just siihen aikaan ja mietin, että tähänkö ne yöunet loppuikin. No, onneksi Rennie auttoi ja sain unen päästä kiinni.. Väsymys on ollut muuten viimeiset pari viikkoa ihan huipussaan.

Pohjoistuuli 36+4
 
Kaksi viikkoa sitten pojat oli 2,3 ja 2,2. Ja nyt pelkän mahanympäryksen perusteella 3,2 ja 2,7. Eihän nuo paikkaansa voi pitää! Mahanympäryskin on otettava tietystä suunnasta ja epäili itsekin tulosta..

Tänään on taas ollu tosi p***a päivä, kivut tosi kovat ja aamusta asti supistanu..
Mitta täyttyy!!!
 
Täällä ollaan ja luetaan muitten juttuja ja jännätään syntyviä vauvoja! :wave:
On ollut jotenkin mukamas "kiirettä" :D ja väsynyt olo, ettei ole tullut kirjoiteltua. Luettua kuitenkin.

Croftilla on aika jättivauvat! :confused: Mulla oli viime viikon torstaina sf-mitta 35. Aika huikea mitta Maibeilla :) Tänään käyty ultrassa. Kummatkin on nyt raivotarjonnassa. A:n joku virtaus oli ylärajoilla, josta syystä tarkistuskäynti perjantaina. Jos on epäilystä loppuraskauden TTTS:stä niin hoitomuotona on synnytys :x


MUTTA kyseessä on kuitenkin varmistus, kaikki arvot olivat rajoissa. Tosin B oli kasvanut kahdessa viikossa 100 g, kun taas A 200 g. Mutta painot on kuitenkin aika samat, eli A: 2477, B: 2247.

En tiedä onko synnytystapa sitten leikkuri, jos on loppuraskauden TTTS?

t. Katrilli 35+0
 
Hei viimein!

Kaksi ihanaa ja hyväkuntoista pientä tyttöä A 2720g ja B 2190g syntyivät viime torstaina sektiolla (37vko tasan). Vauvat voivat heti hyvin ja heillä ei ole ollut mitään ongelmia hengittämisessä eikä muutenkaan.:)

Itselläni kävi hieman huonommin ja jouduin raskaysmyrkytyksen jatkuvan pahenemisen takia toiselle osastolle hoitoon ja eilen vasta pääsin vauvojen ja miehen luo. Nyt alan olla taas tässä maailmassa, aika huono kunto tosin edelleen, eilen pääsin vasta ensimmäisen kerran kävelemään ja meno on sen mukaista..

Mutta vauvat voi hienosti ja ovat aivan ihania pieniä taistelijoita.<3

Sektio itsessään meni tosi hyvin, sitä ei kannata pelätä, mulla suurimman ongelman toi raskausmyrkytys, joka on riippumaton synnytystavasta jos on tullakseen.

Tsemppiä kaikille synnytyksiin ja muutenkin, laittelen sitten tarkemmin viestiä kun tästä tokenen.:)

Elmeriini ja tytöt 5pv
 
Onnea Elmeriinille ja tytöille!!! Ihanaa :heart: Kovasti jaksuja äidille oman voinnin parantamiseen!

Maibei 35+0

Ps. Katrilli, en usko että ttts-epäily on varsinkaan näilla viikoilla este alatiesynnytykselle, toivottavasti kaikki menee hyvin, mä ainakin oon jo ihan valmis synnyttämään ;)
 
Onnea Elmeriini ja tytsyt!!! Tsemppiä omaan paranemiseen.

Jospa tänään sais nukuttua vähän paremmin. Aamulla pitää lähteä jo ennen seiskaa liikkeelle, kun tarvii käydä labrassa ja ehkä käyrillä ennen 8:30 lääkäriaikaa... ja syödäkin jotain siinä välissä, et saa käyrät otettua kunnolla. Toiveikkain mielin lääkäriä tapaamaan :D

Pohjoistuuli 36+4
 
Onnea Elmeriini!!

Jotenkin huvittuneesti luen näitä juttuja ja varsinkin tuosta väsymyksestä..sehän on vasta edessäpäin :D välillä ihan tulee ikävä raskausajan öitä :) Tai riippuuhan tuo ihan vauvoista, kuinka nukkuvat :)

Jk
 
Onnea elmeriinille tyttäristä!!! Pikaista toipumista toivon sinulle.

Juu, yöt ovat huonontuneet huomattavasti sitten raskausajan. Tietenkin oma vointi on parempi, mutta määrällisesti unta tulee nyt murto-osa verrattuna raskausajan nukkumiseen.

Sallan kuulumisia odotellaan nähtävästi seuraavaksi.
 
Tuli tosta nukkumisesta mieleen. Esikoisen aikaan mua ärsytti kovasti, että miksi ei saa nukkua loppuraskautta, kun sitä valvomista ehtii kyllä harrastamaan! Ensimmäiset 3 kk meni vauvan kanssa hyvin (varmaan hormoonihuurut autto), puolvuottakin vielä meni mutta muistan että 9kk kohdalla aloin olla ihan hajalla, kun ei tissistä saanu millään vierotettua eikä pullo kelvannu :( Kaikki kikat kokeiltiin mutta vasta 1v suostui jättämään rinnan ja se loppuaika oli kyllä todella raskas! Tuplien kanssa on tietysti varmaan ihan eri juttu, kun kaiken joutuu tekee tuplana...

Mutta oon kyllä aivan ihmeissäni, että nyt oon pystyny nukkuu tosi hyvin! Melkeen ainoot heräämiset johtuu joko esikoisesta tai flunssasta! Esikoinen känähtää kerran yössä tällä hetkellä (vaikka on toki pitkään nukkunu kokonaisia öitä) ja ennen tätä flunssaa jäin sen jälkeen aina 2-3h hereille, nyt varmaan flunssa väsyttää niin, että nukahdan pian uudestaan. Sitten herään vielä kerran yössä hirveeseen kurkkukipuun (joka aina helpottaa päiväsaikaan) ja meen juomaan kuumaa mehua ja takas nukkumaan. Paremmin oon nukkunu kun esikoista odottaessa :) Mutta tää maha.... mä oon jo ihan valmis! ;)

Mahastakin tuli vielä mieleen juttu esikoisen ajalta. Luin vanhoja kirjoituksia ja sieltä löyty tällanen pätkä. Loppuraskaus tuntui sillonkin raskaalta (vaikka ei oo mitään tähän verrattuna) ja odotin kovasti sitä, että liikkuminen helpottuisi synnytyksen jälkeen. Ajattelin, että sitten saa sukat taas tosta noin vaan jalkaan - no eihän se ollutkaan ihan niin helppoa sektiohakasten ja -haavan kanssa ;) No toisaalta, se oli onneksi enää lyhyt aika :) Mä en kyllä tajuu, miten joku voi vielä kaivata tätä mahaa synnytyksen jälkeen :p

Maibei 35+1
 

Yhteistyössä