tupakoivia odottajia??

  • Viestiketjun aloittaja äippä85
  • Ensimmäinen viesti
äippä85
hirveenhuono omatunto kun tupakoin ja rk33. mutta kun lopettaminenkaan ei onnistu!! onko muita samassa tilanteessa??ensimmäisessäkin raskaudessa poltin jonkin verran ja syntyi terve noin 4kg poika.
 
Odotan kolmatta lastamme rv 27+2 ja tupakoin edelleen toisinaan..eli yleensä vain hermosavuja..tavoitteena kokonaan lopettaminen,mutta ei ole vieläkään onnistunut :( Yritys jatkuu...
Ensimmäisen raskauden ajan poltin vielä paljon ja poika syntyi täysiaikaisena ja painoi 3840g..Toisessa raskaudessa poltin jo paljon vähemmän,niin kuin nytkin..eli noin 10 tupakkia per viikko. Ja tyttö painoi täysiaikaisena 3940g... Hävettää ja harmittaa silti tämä tupakointini,enkä halua puolustella sitä lainkaan. Laita meiliosoitteesi jos haluat meilailla mun kanssa. =) :hug:
 
Ensimmäistä ku odotin,niin polttelin myös "hermosavuja". Mutta lopulta se jäi kokonaan poijes.(pitää ottaa ittiä niskasta kiinni) Nykyään en polta olin minä raskaana tai en.(oluen merkeissä hiukan)
Onhan se tosi,että lapsesta ei heti välttämättä huomaa,että äiti on polttanut,mutta kouluiässä alkaa näkyyn,jos on näkyäkseen.Esim.oppimisvaikeuksia/ylivilikkaus. Itellä on toistaseksi ihan terveet lapset. :whistle:
Olen turissut monet kerrat neuvolan tätien kanssa asiasta ja nehän ei sitä oikkeen hyväksy,mut useat ovat sanoneet että"parempi polttaa ne "hermosauvut",entä stressata asiasta! stressikään ei ole lapselle hyväksi. Olen sitä mieltä,että jos polttaa niin täytyy sitten osata kantaa vastuu tekemisistään! Jokainen tekee miten ite lystää....onhan se selvää pässinlihaa,et jos se on sinulle haitallista,niin se on myös vaaville...


 
Samaa mieltä olen minäkin,vastuu tupakoinnistani ja sen vaikutuksista on yksin minulla. Siitähän se huono omatunto tuleekin. Olen edelleenkin sitä mieltä,että tupakointi on erittäin vaarallista.Riipuvaisuus tupakasta on vain päässyt liian suureksi. En kuitenkaan pidä siitä jos tupakoivat äidit yksinomaan tuomitaan...tärkeämpää olisi tarjota tukea ja neuvoja lopettamisen avuksi.Tuomitseminen ei auta mitään,vaan useat alkavat vain polttaa salaa niin kuin pahaiset teinit..tunnen useita tälläisiä "salatupakoitsijaäitejä". Meillä onkin nyt miehen kanssa ja vieraidenkin kanssa sovittu,että meillä kotona ei polteta,ei pihalla eikä parvekkeella,eikä muuallakaan jos lapset ovat mukana. Sisällä tupakointia en suvaitse lainkaan. Itselläkin tavoitteena täydellinen lopettaminen,joka onnistuu vain omasta halusta ja muiden ihmisten tuella. Neuvolan tädit ovat kyllä lähinnä tukeneet minua eivätkä tuominneet. iloitsenkin eilisestä jolloin en polttanut yhtään tupakkia ja tänään yritys jatkuu lujana..tekemistä vain pitää olla paljon silloin kun tupakka muistuu mieleen.. On muuten totta että neuvolantädit eivät yleensäkään tupakointia hyväksy,mikä on hyvä...mutta silti hoitoalalla,sekä töissä että oppilaitoksissa suurin osa naisista tupakoi...Tsemppiä kaikille jotka yrittävät olla savuttomina tänäänkin,kyllä se meiltä vielä onnistuu!!
 
lopettakaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2007 klo 12:56 äippä85 kirjoitti:
hirveenhuono omatunto kun tupakoin ja rk33. mutta kun lopettaminenkaan ei onnistu!! onko muita samassa tilanteessa??ensimmäisessäkin raskaudessa poltin jonkin verran ja syntyi terve noin 4kg poika.
ei sitä välttämätta huomaa heti jos lapsi on saanut jotain vikaa siitä et on polttanut!!!poikasi voi saada vielä oppimisvaikeuksia tai muuta sellaista!tulet aina miettimään et oliko se sun syy!mä en voi tajuta kuinka ihminen voi olla niin itsekäs et vaarantaa oman lapsen terveyttä vaan siks et "ei pysty" lopettamaan!kyllä se on vaan niin et se joka HALUAA niin myös PYSTYY!!ite olin polttanut 4v kun tulin raskaaksi ja lopetin heti kun aloin avistaa et olen raskaana!kannattaa vaan lopettaa heti niin on varmaan helpompaa!!
 
ka-issa
mä en voi tajuta kuinka ihminen voi olla niin itsekäs et vaarantaa oman lapsen terveyttä vaan siks et "ei pysty" lopettamaan!

Joo pyhiä vaan tollekin. Täällä kans yks oman lapsensa myrkyttäjä.
 
Miksi alkoholisteja ja huumeidenkäyttäjiä aina ymmärretään ja tuetaan?Mutta tupakoitsijoita vain tuomitaan rankalla kädellä...
Tietysti ongelma on yksilön ja yhteiskunnan kannalta vaikeampi,mutta idea silti sama...Eli pyydänkin tukea kaikille meille jotka kamppailevat tupakointinsa kanssa..tuomitseminen tuottaa vain vihaa ja huonoa omatuntoa..!!Ymmärrystä peliin ihmiset..se mikä on toiselle helppoa voi olla toiselle vaikeaa..osa on vaikeasti nikotiiniriipuvaisia ja toiset vähemmän ja osa vain niin sanottuja tapapolttajia...Eli omaa lopettamistaan ei voi siten aina verrata toisten ongelmaan. Vaikka oma halu onkin päällimmäinen asia ja lopettamisen ydin,tarvitaan myös kanssaihmisten tukea ja joskus muutakin apua..tuskinpa kukaan haluaa omaa lastaan tahallaan myrkyttää ja aiheuttaa lapselleen sairauksia..minä en ainakaan halua ja juuri siksi yritän kovasti päästä tupakoinnistani lopullisesti eroon. =) En halua puolustella tupakointiani,mutta en myöskään kaipaa syyttäviä sormia jotka eivät todelllisuudessa ainakaan auta asiaa...
 
mamukka 81
joo,ei missään nimessä saa alkaa toisia syyttelemään. Mutta kannattee todella keksiä/miettiä keinoja millä siitä tupakoinista pääsis eroon. Itellä vaikutti tosi paljon se,kun mies lopetti polttamisen,Niin ja salmiakilla yritin korvata nikotiinin himoja.pikkuhiljaa tupakki jäi poissa. Niinku haisuli tuossa kertoi,niin se mikä on itselle haitaksi on myös vaaville. Pitää yrittää olla polttamatta(edes vähentää),niin sekin tuo jo hyvän mielen...Yrittämien kannattee aina!! Tsemppivä
 
lopettakaa
mä sanoin vaan mun mielipiteeni ja siihen mul on oikeus!tottakai se on joillekin helpompaa lopettaa ja joillekin ei, mut eikö se oli hyvä syy ja motivaatio et vauva kärsii mahassa jos polttaa?!
 
tiedän
Ajatelkaa asia näin!

Miksi siis et pysty lopettamaan?
Onko tuska niin kova?
Vieroitusoireet sietämättömät?

Jos aikuinen ihminen ei kestä tätä niin miten luulet että pieni vauva pystyy tähän?
Mielestni se on itsekästä ajatella etten pysty ja siirtää vastuu pienelle lapselle!!

Sinä olet polttanut VAIN OSAN ELÄMSÄTÄSI
tämä uusi elämä on "polttanut" KOKO ELÄMÄNja oman kehityksen!!
Ja suunut suhteessa suuremmanmäärän myrkkyä kehoon!

Siis tämän jälkeen oletko sitä mieltä että et pysty lopettamaan ja siirrät loppettamisen tuskan omalle lapsellesi.

Riskinäö saada astma oppimisvaikeudet, kätky kuolema, keskenmeno. LAPSETTOMUUS LAPSELLE!!

lukekaa edellinen ODOTUS LEHTI siinä tietoa ja uskon että sen luulisi auttavan päätöksen tekoon!

Nim. 25v 12v polttanut, 2v polttamatta. Monta tuskallista yrittämistä!
tiedän mistä puhun koska lopettaminen on TODELLA vaikeaa. Siksi en teitä sääli koska laitatte oman lapsen kärsimään.
en siis sääli teitä vaan säälini menee lapseenne.

p.s äiti poltti kun odotti minua ja voin sanoa että se näkyy. Viimeisin miten se on vaikuttanut elämään on se että raskautuminen oli todella vaikeaa ja pitkä prosessi! koska munasolut on ehtyneet nopeampaa kun normaalisti koska äidin tupakointi "tappoi" ne
 
Gerbeera
Ystäväni polttti molempien raskauksien ajan. Syntyi terveet lapset ja elo alkoi lupaavasti. Eskari-ikäisenä kasvu hidastui, ja ylivilkkaus meni aivan älyttömäksi. Ei jaksa keskittyä koulujuttuihin eikä leikeissä ole mitään muuta kuin riehumista, riehumista ja riehumista.

Poltan myös itse (en raskauden aikana, enkä imetteässä) ja tiedän kuinka vaikeaa se on. Jos olisin polttanut raskauden aikana olisin saanut ensinäkin ukoltani sellaista ripitystä että oksat pois ja hän olisi varmasti ottanut minusta eron jo sen perusteella etten välitä lapsesta ja tottahan se olisi ollut. Himo nikotiiniin tai viinaan on niin suuri ettei lapsen hyvinvointia osaa laittaa etusijalle. Itse koen syvää morkkista siitä, että aloitin tupruttelun imetyksen jälkeen. Soimaan itseäni, että enkö välitä lapsistani sen vertaa, että huolehtisin terveydestäni paremmin. No sen olen saanut aikaiseksi, että lakkopäivän alku on merkattu kalenteriin. Ja aion onnistua, koska on pakko itseni ja lasten takia.

Ja olen sitä mieltä että tupakoivia odottavia äitejä pitäisi tukea enemmän pääsemään irti tupakasta mutta kenellääkään tupakoivalla odottavalla äidillä ei ole oikeutta valittaa, että häntä syyllistetään, koska siihen on nimenomaan aihetta.
 
spirre harmaana
Syyllistää saa,jos haluaa..tarkoitin vain että se ei auta lopettamaan toista eikä itseäänkään..Ja mielestäni pääasia on että pystyisi lopettamaan koko tupruttelun. Tsemppiä edelleen kaikille jotka yrittävät Oikeasti lopettaa,se on hyvä ja tärkeä asia..minä pysyin lujasti tänäänkin polttamatta. Olen nimittäin päättänyt voittaa riippuvaisuuteni nyt tahdon voimalla. Toivoisinkin lukevani tämän aiheen alla yhdenkin tsemppaavan kirjoituksen! Hyväksymistä ei tarvitse paheille antaa.
En väitä etteikö tupakoinnin vaikutukset näkyisi lapsessa,sillä varmasti ne näkyvät...Mutta mistä tietää varmaksi,että ylivilkkaus tai lapsensaantivaikeudet johtuvat juurikin tupakoinnista?
Mielestäni nykymaailmassa keskitytään liiaksi syyllisten etsintään...minäkin kai voisin syytellä vanhempiani huonojen geenien yhdistämisestä,kun meillä kaikilla sisaruksilla on (vaikeat) autoimmuunisairaudet...
Tsemppiä kaikille jotka taistelevat ongelmiensa kanssa!Voitetaan itsemme tahdonvoimalla! :hug:
 
Hyvä Spirre!! Nyt vaan kovaa tsempitystä niin kyllä se siitä. Ajatukset jonnekin aivan muualle kuin siihen "syöpäkääryleeseen". Täällä ollaan hengessä mukana :)

Minulla tulee tänään 14 päivää polttamatta ja lopettaminen kävi itseasiassa aivan vahingossa :D Kokeilin nikotiinikorvaushoitoa, mutta siitä ei ollut mitään apua, kun ajatukset oli tupakassa sitä enemmän mitä enemmän jauhoin pahanmakuista purkkaa.

Huomasin "lopetettuani" että olen ollut tapa-polttaja. Mitään fyysisiä vieroitusoireita nikotiinista (päänsärky, vapina..) minulla ei ollut enkä voi sanoa että pahantuulisuuteni olisi tupakattomuudesta johtunut. Minulla on raskauden viimeinen kolmannes menossa ja olen ollut sitä pahemmalla päällä mitä pidemmäs on raskaus edennyt :whistle: :ashamed:

Jos välttämättä haluaa kaivella jotain negatiivista tästä minun lopettamisestani (niinkuin varmasti joku tätä ketjua lukevista näkee asiakseen) niin se on se, että lopetin yhden riippuvuuden toiseen. Tämä ei tosin aiheuta vaaraa vauvalle ;) Kuullostaa ehkä vähän hassulle, mutta sain uuden tietokonepelin jota hakkasin niin innoissani etten muistanut käydä tupakalla :LOL: :LOL: Kaksi päivää meni että hoksasin tupakattomuuteni.

Muutoinkin poltin aika vähän kun olin yksikseni kotosalla, lähinnä kavereiden seurassa ja "kylillä" tuli poltettua. Älkää käsittäkö väärin, en suinkaan vaan istunut sisällä vuorokaudet läpeensä ja pelannut vaan elin suht' normaalisti kuitenkin. Minulla on kaksi koiraa, joita pitää lenkittää kolme kertaa päivässä plus iltapisut, jääkaappi joka tyhjenee aivan kuten kaikilla muillakin ja ystäviä (kuten toivottavasti myös muillakin ;)). Ainoan eron teki se, etten vähään aikaan lopettamisen tajuttuani mennyt paikkoihin joissa tiesin että ratkean tupakkaan.

Ja vielä tuosta toisesta riippuvuudesta, eli siitä pelistä. Sitäkään en ole pelannut yli viikkoon jotta eipä sekään pahemmanlaatuinen riippuvuus ollut ;) Semmoinen minkä olen huomannut niin on se, että vaikka raskaaksi tullessani huomasin hajuaistini herkistyneen niin nyt tupakoinnin jälkeen se on ilmeisestikin vasta "normaalilla" raskaana olevan naisen tasolla: voi tätä kamalien hajujen määrää!! \|O

Mutta se siitä, tsemppiä kaikille lopettajille!! Itsellä tietysti jokainen päivä on tavallaan taistelua vaikkei sitä tupakkia niin mieli teekään niin aina voi tulla se heikko hetki jolloin todella saa itseään pidätellä. Ensimmäinen baari-reissu minua pelottaa jo etukäteen kuinka käy, mutta sinne onneksi vielä aikaa ;)

Ihanaa ja savutonta lopputalvea :hug:
 
Olen itse polttanut kahta edellistä lasta odottaessani, kylläkin aina vaan vähemmän ja vähemmän(5-7 tupakkaa viikossa).Halusin lopettaa mut en vaan kokonaan saanut tapaa pois. Jo polttavat kaverit ovat siinä esteenä.
Nyt odotan kolmattani ja olen lopettanut kokonaan. Poltin kyllä alussa, mutta vähensin koko ajan ja välttelin sellaista seuraa missä tupakoidaan ja huomasin että onnistuin! =)
Eli tukea lopetukseen pitäisi tulla niiltä ihmisiltä kenen kanssa on, eli muutkaan eivät polttaisi seurassasi, se auttaisi jo kovasti.
En halua puolustella tupakoitsijoita, mutta esim.1 tupakka päivässä ei vielä lapsesta ylivilkasta tai oppimisvaikeata tee. Elämässä on aika paljon muitakin myrkkyjä mitä elimistöömme saamme.esim.saasteet.Tupakan poltto vaan on meidän valinta. Voimme itse sen poistaa myrkkylistaltamme,lapsen hyväksi. Tsemppiä kaikille lopetuksen kanssa painiskeleville, välttäkää paikkoja joissa tupakoidaan ja etsikää uusi "riippuvuus" esim.osta tupakkiaskin sijasta uusi lehti tai dvd tai namia ja viihdy niitten parissa! :flower:
 
Poltin itse aikoinaan noin seitsemän vuotta, melkein askin päivässä ja yritin kyllä lopettaa, mutta en muka pystynyt. Aina tuli jokin tilanne jossa oli saatava ne savut, vaikka olin saattanut olla jo muutaman päivän polttamaata ja siitä se sit taas lähti.. Päätin jo kyllä silloin että jos joskus olen raskaana lopetan sitten.. En keksi yhtään hyvää syytä miksi saastuttaa jo syntymätön lapseni tupakan myrkyillä! Siina vaiheessa kun sain positiivisen raskaustestin tuloksen lopeti heti. Enkä polttanut koko raskaus, enkä imetysaikana. Sitten taas lipsahti, mutta nyt taas toista odottaessa, en polta, enkä aijokkaan.
En keksinyt itselle mitään niin hyvää syytä että haluaisin tieten tahtoen satuttaa lastani.

Tiesittekö polttajat, että sikiö kipristelee jokaisen poltamanne tupakan jälkeen kaksi tuntia nikotiinin vaikutuksesta ja jos se voisi, niin se voisi pahoin koko sen ajan?!?! Siihen sattuu..

Ystäväni on myös polttanut molempien raskauksiensa aikana koko ajan. Lapset syntyivät isokokoisina ja terveinä, mutta nyt ala-asteikäisinä molemmilla on keskittymis- ja oppimisvaikeuksia, sekä astma.

Miettikää siis, onko se sen arvoista??
 
lopettakaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 14:59 Marsu81 kirjoitti:
Poltin itse aikoinaan noin seitsemän vuotta, melkein askin päivässä ja yritin kyllä lopettaa, mutta en muka pystynyt. Aina tuli jokin tilanne jossa oli saatava ne savut, vaikka olin saattanut olla jo muutaman päivän polttamaata ja siitä se sit taas lähti.. Päätin jo kyllä silloin että jos joskus olen raskaana lopetan sitten.. En keksi yhtään hyvää syytä miksi saastuttaa jo syntymätön lapseni tupakan myrkyillä! Siina vaiheessa kun sain positiivisen raskaustestin tuloksen lopeti heti. Enkä polttanut koko raskaus, enkä imetysaikana. Sitten taas lipsahti, mutta nyt taas toista odottaessa, en polta, enkä aijokkaan.
En keksinyt itselle mitään niin hyvää syytä että haluaisin tieten tahtoen satuttaa lastani.

Tiesittekö polttajat, että sikiö kipristelee jokaisen poltamanne tupakan jälkeen kaksi tuntia nikotiinin vaikutuksesta ja jos se voisi, niin se voisi pahoin koko sen ajan?!?! Siihen sattuu..

Ystäväni on myös polttanut molempien raskauksiensa aikana koko ajan. Lapset syntyivät isokokoisina ja terveinä, mutta nyt ala-asteikäisinä molemmilla on keskittymis- ja oppimisvaikeuksia, sekä astma.

Miettikää siis, onko se sen arvoista??
Just sitä minäkin mietin,onko se todellakin sen arvoista!??

Mutta hei, Tsemppiä spirrelle!!sä kyllä PYSTYT jos sä vaan HALUAT tarpeeksi paljon!!
 
Yksi mikä minua hieman kummastuttaa on, etteivät isät puutu äidin tupakointiin odotusaikana. Onhan se heidän lapsensa joka siinä kärsii. Ja terkkarit jotka sanoo, etä hermosauhut on parempi kuin stressi, eivät kovin ammattitaitoisia ole, ajatuksena on että saadaan äippä puolelleen ja hieman edes vähentämään. No, ok sinänsä mutta kuten tuossa yksi mainitsi, niin sikiö kärsii jokaisesta röökistä. Ja monesti tässä tapauksessa äidit kuulevat sen minkä haluavat kuulla ja jättävät sen terkkarin MUTTA sanan kuulematta.

Tässä ketjussa näytti olevan yksi joka on sinnikkäästi yrittänyt ja onnistunut olemaan ilman röökiä pari viikkoa. Olet ansainnut ison halin. :hug:
 
lopettakaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2007 klo 21:51 vieras kirjoitti:
Yksi mikä minua hieman kummastuttaa on, etteivät isät puutu äidin tupakointiin odotusaikana. Onhan se heidän lapsensa joka siinä kärsii. Ja terkkarit jotka sanoo, etä hermosauhut on parempi kuin stressi, eivät kovin ammattitaitoisia ole, ajatuksena on että saadaan äippä puolelleen ja hieman edes vähentämään. No, ok sinänsä mutta kuten tuossa yksi mainitsi, niin sikiö kärsii jokaisesta röökistä. Ja monesti tässä tapauksessa äidit kuulevat sen minkä haluavat kuulla ja jättävät sen terkkarin MUTTA sanan kuulematta.

Tässä ketjussa näytti olevan yksi joka on sinnikkäästi yrittänyt ja onnistunut olemaan ilman röökiä pari viikkoa. Olet ansainnut ison halin. :hug:
mä tiedän kaks äitiä jotka ovat salaa polttaneet raskausaikana!aika kamalaa :eek:
 
spirre harmaana
Minäkin tiedän näitä äitejä jotka polttelee salaa...se on ihan typerää..mutta oli pakko tulla kertomaan,että edelleen olen ollut ilman tupakkaa..yritys ja sinnittely jatkuu edelleen!Yritetäänpä yhdessä hei kaikki!Tsemppiä muille! :hug: ps.meillä mies ei ole voinut saarnata mulle tupakoinnista,kun polttaa itse...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2007 klo 11:30 spirre harmaana kirjoitti:
Minäkin tiedän näitä äitejä jotka polttelee salaa...se on ihan typerää..mutta oli pakko tulla kertomaan,että edelleen olen ollut ilman tupakkaa..yritys ja sinnittely jatkuu edelleen!Yritetäänpä yhdessä hei kaikki!Tsemppiä muille! :hug: ps.meillä mies ei ole voinut saarnata mulle tupakoinnista,kun polttaa itse...
HYVÄ SPIRRE!kyllä PYSTYT!

kyllä miehesi mun mielestä voisi saarnata,ei se hän ole joka on raskaana! ;) mut järkevämpää olis senkin lopettaa niin olis sunkin helpompaa!!
 
spirre harmaana
Eipä sillä ole varaa saarnata,kun ei ole itsekään pystynyt lopettamaan... =) Aloitti keuhkokuumeenkin jälkeen uudestaan ja ukkokin yrittänyt aina lopettaa kun olen ollut raskaana..Eipä se passiivinenkaan tupakointi kenellekään hyvää tee..Mies kyllä tsemppaa mua tosi hyvin nytkin..lupasi kustantaa mulle kylpyläreissun ja ravintolaan syömään heti kun olen ollut 30 päivää polttamatta... =) Minä en nyt luovuta,vaikka välillä tekeekin tiukkaa!!
 
ex-köhis
mä poltin 10v reilun askin päivässä.ekan raskauden jatkoin tota samaa rataa.kun tulin raskaaksi nyt toisen kerran en enää pystynyt polttamaan.pari päivää poltin tupakan tai kaksi ja rv 6 lopetin kokonaan.elämäni paras päätös.nyt rv 26 meneillään ja en koskaan ole näin ylpeä itsestäni ollut..
 
janica--
heippa! pakko laittaa ihan pieni kommentti..en kuitenkaan tuomitse tupakoivia odottajia,vaikka itse lopetin tultuani raskaaksi.poltin 7 vuotta ja aika paljon ja heti tikkuun pissattuani lensi röökit roskiin.alku aina hankalaa lopussa kiitos seisoo:) en ole kyllä koskaan kuullut että tupakoivien lapsilla olisi mitään tullut siitä tupakista mutta kai sitä itse vaan on ajatellut että ei polta.ja niille jotka harkitsevat lopettamista: se ei ole niin vaikeata kun luulee,rohkeesti vaan yrittämään.korvaa rööki vaikka suklaalla:) hyvää jatkoa kaikille:)
 
Hienoa Spirre! :hug:

Minulla myös lakko pitänyt. Nyt eilen ja tänään oli pari semmoista hetkeä että nyt meen ostamaan tupakkaa mutta onneksi en mennyt. Mietin jo mielessäni että yksi tupakki vain, mutta tiedän kuinka olisin ollut itselleni vihainen sen jälkeen että jätin polttamatta. Ja yleensä rankaisen itseäni oman itseni pettämisestä monia kuukausia jopa ihan sairaalloisestikin. Saa vaavi edelleen puhdasta happea hengitellä ja omakin olo on parempi nyt :)

Kuinka moni muu lähtee lakkoon mukaan?
 

Yhteistyössä