1)Oletko raskaana? Jos et, yritätkö/haaveiletko vai onko lapsesi jo maailmassa?
Olen raskaana, loppusuoralla
2) oletko tupakoinut/aiotko tupakoida raskaudenkin aikana?
Plussattuani yritin heti lopettaa, mutta en onnistunut. Vähensin rv 6 paikkeilla noin 15-20 savukkeesta kymmeneen päivässä. Rv 12 vähensin noin seitsemään ja sitten noin rv 20 -29 poltin 4-7 savuketta päivässä. Koko ajan on ollut huono omatunto, mutta jo näinkin radikaalista vähentämisestä olen onnellinen. Rv 29 lopetin tupakoinnin kokonaan. Miksi se sitten siinä vaiheessa onnistui? Sen vuoksi, että koko raskauden ajan olin tuudittautunut ajatukseen, että vielähän tässä ehtii lopettaa (huomenna, ensi maanantaina, kun tämä rv päättyy, seuraavan raskauskuukauden alussa
), mutta kun oletettuun laskettuun aikaan oli vihdoin enää 2½ kuukautta, niin havahduin ja ymmärsin, että jos lopetan just nyt, niin voisin saavuttaa jotain positiivista, että peli ei ole vielä täysin menetetty. Esimerkiksi nyt lapseni ei kärsi nikotiinin vieroitusoireista, kun häntä on vieroitettu mahdollisesti jo 10 viikkoa kohdussa ennen syntymää. Lapsen ja myös minun oma keho on puhdistunut pahimmista myrkyistä, joten myöskään limaisuutta tmv. ei pitäisi esiintyä. Imetyksen pitäisi onnistua siinä missä ei-tupakoivillakin (ja herranen aika, minähän kuulun nykyään raittiisiin!). Pienipainoisuuskin pitäisi olla nyt vältetty lapsihan kasvaa eniten viimeisten kuukausien aikana ja koska istukkani ei ollut rappeutunut vielä rv 29, niin nyt kun en enää tupakoi, niin istukallakin on hyvät mahdollisuudet toimia loppuun saakka kunnolla. Mahdolliset allergiat toivon pystyväni välttämään, ainakin syön maitohappobakteereita ja todellakin, lapsi kuitenkin saa olla ilman tupakka-altistusta 25% raskausajasta. Uskon vahvasti, että lopettamisellani (vaikkakin myöhäisellä) on positiivista merkitystä lapseni terveydelle muutenhan olisi sama vetää röökiä myös tuo loppuaika
3) Pitäisikö sinusta odottavien äitien luopua tupakasta ja missä vaiheessa?
Totta kai pitäisi ja niin aikaisin kuin se vain on mahdollista. Itsellä oli yritys hyvä kymmenen, mutta epäonnistuin raskauden viimeiselle kolmannekselle asti.
4) jos itse tupakoit raskausaikana, miten perustelet sen?
Kuten kerroin, niin huono omatunto oli kaikki nuo kuukaudet, mitkä poltin. Itse asiassa yksi syy siihen miksi lopettaminen ei aikaisemmin onnistunut, oli se, kun luin neuvolan vihkosesta, että mikäli äiti tai isä on polttanut hedelmöittymisen aikoihin, se jo altistaa erilaisille geenivirheille (syövät, lapsen hedelmällisyysongelmat). Eli heti silloin alussa tuli tunne, että mitään ei olisi tehtävissä, jos haluaisi turvata lapselleen hyvän terveyden koko elämälleen. Onneksi kuitenkin tuli järki päähän ja itsekuria lopettaa edes silloin rv 29.
5) kerro kokemuksiasi äitien tupakoinnista.
Tuttavapiirissä on niitä, jotka eivät ole polttaneet terveet lapset. Ja niitä jotka ovat polttaneet ylivilkkaat ja allergiset lapset. Ja niitä jotka eivät ole polttaneet ylivilkkaat, allergiset lapset. Eli kaikkia variaatioita löytyy. Muistelen lukeneeni kesällä joko Vauva- tai KaksPlus lehdestä, että vain noin 5 % odottavista äideistä onnistuu lopettamaan tupakan polttonsa raskausaikana. Siis kovin vaikeaa se on, vaikka ei se tietenkään riitä perusteluksi tupakoinnin jatkamiselle.