Tupakoitko raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ellie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
""Istukan parhaiten tunnettu tehtävä on ottaa vastaan raskaana olevan elimistöstä happea ja ravintoa sekä muita sikiön kehitykselle ja kasvulle tarvittavia aineita, sekä siirtää sikiön elimistöstä aineenvaihdunnan seurauksena syntyvää hiilidioksidia ja muita kuona-aineita raskaana olevan elimistöön, joka sitten huolehtii niiden poistamisesta. Verenkierto sikiöstä istukkaan tapahtuu pitkin napanuoran kahta napavaltimoa ja istukasta sikiöön pitkin napanuoran yhtä napalaskimoa. Raskaana olevan veri tulee istukkaan pitkin kohdun valtimoita ja poistuu sieltä pitkin kohdun laskimoita. Niiden haarat kulkevat istukkaan kohdun lihaskerroksen läpi. Raskaana olevan ja sikiön veret eivät pääse normaalisti sekoittumaan istukassa."" (Istukan tutkimuksen historiaa, Arno Forsius)

Eli myrkyt, lääkeaineet yhtälailla kuin ravintoaineet siirtyvät istukan kautta äidistä lapseen. T: Neitoperho

Odotan viidettä lastani rv 26 ja tupakoin, enkä koe olevani huono äiti vaikkakin tupakoin raskausaikana. Neljän vanhimman lapseni raskausaikana olen jokaisessa tupakoinut ja silti he kaikki ovat olleet norm. painoisia syntyessään ja jokainen lapsistani on 100% terve ilman allegioita, koulunkäyntivaikeuksia, astmoja ym. millä meitä raskaanaolevia tupakoivia äitejä yritetään peloitella jollemme pääse tupakasta eroon. Kannattaisi monen raskaana olevan ei tupakoivan äidin jotka meidät syyllistää miettiä omia elintapojaan, ruokailutottumuksiaan ym. odotusaikana tärkeitä asioita noudattavatko he niitä itse ja kuinka he hoitavat ja kasvattavat lapsensa syntymän jälkeen. Allergiat ym. ovat huimasti lisääntyneet, kumma kyllä miksi eivät minun raskausaikana tupakoinnille altistuneet lapseni ole allergisoituneet millekkään....?

Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Nuoret ja vähän koulutusta saaneet äidit tupakoivat kolme kertaa niin paljon kuin korkeasti koulutetut. Tupakoinnin vaikutusta raskauteen on tutkittu vuosia ja tulokset osoittavat kiistatta tupakansavun kemiallisten yhdisteiden terveyshaitat sikiölle. Tupakansavun sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt kulkeutuvat sikiöön, joka saattaa altistua suuremmalle nikotiinipitoisuudelle kuin tupakoiva äiti.

Uskomatonta puollustelua ""5 mami""!!! Etkö tajua, että lapsesi voivat kärsiä tupakoinnistasi vuosia myöhemmin? Jos sinulla on esim poika, joka 25- vuotiaana yrittää saada lasta vaimonsa kanssa aikaiseksi, eikä saa koska sperma on niin huonoa. Tämäpä voi johtua sinun raskauden aikasesta tupakoinnistasi!! Minusta on PIKKUISEN eri asia syökö epäterveellisesti, vai polttaako tupakkaa. Niin epäterveellisesti ei voi edes syödä, että sitä voisi tupakointiin verrata. Huh sun kanssasi!!!

Tupakointi lisää kohdun ulkoisen raskauden riskiä 2,5-kertaiseksi. Tämän riskin vähentämiseksi tupakointi olisi syytä lopettaa 2 - 3 kuukautta ennen raskautta.

Tupakointi kaksinkertaistaa alkuraskauden keskenmenoriskin. Mitä enemmän polttaa, sitä suurempi keskenmenon riski on. Tupakointi aiheuttaa myös ns. miniabortteja, jolloin raskaus keskeytyy jo ennen kuukautisten poisjääntiä.

Tutkimusten mukaan tupakointi saattaa vähentää äidin rintamaidon määrää ja alentaa maidon rasva- ja ravintopitoisuutta.
Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.

Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painon nousua ja pituuskasvua ja hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.

Lähde: www.tupakka.org

1) Oletko raskaana? Jos et, yritätkö/haaveiletko vai onko lapsesi jo maailmassa?

- Olen raskaana.

2) oletko tupakoinut/aiotko tupakoida raskaudenkin aikana?

- En tupakoi, enkä ole koskaan tupakoinut.

3) Pitäisikö sinusta odottavien äitien luopua tupakasta ja missä vaiheessa?

- Jos tupakoisin, en tiedä pystyisinkö lopettamaan, koska olen niin addiktiivinen luonne. Yrittäisin kuitenkin varmaan vähentää polttamista 3-5 tupakkaan päivässä.

4) jos itse tupakoit raskausaikana, miten perustelet sen?

- Olisi kieltämättä vaikea perustella... Mutta jos ei pystyisi lopettamaan, miettisin vähentämisen tuomaa etua.

5) kerro kokemuksiasi äitien tupakoinnista.

- Veikkaan, että raskausaika on helpoin mahdollinen aika lopettaa tupakointi, koska kaikki 'myrkyllinen' inhottaa.
Itseltäni on jäänyt alkoholi, kahvi, tee, suklaa, rasva ja maitotuotteet. Toisessa viestiketjussa ihmettelinkin tätä pakkovegaaniutta, mutta kai kroppa tietää, mikä on sille parasta.

Yllätysvauva ilmoitti tulostaan. Yritin lopettaa/vähentää tupakointia. En onnistunut kovin hyvällä menestyksellä. Sinnittelin niin vähällä tupakalla kuin pystin. Ja poltin terveystupakkaa.

Ihan terve vauva on, ja kaikki ok.

Ei tarvitse perustella mitenkään. Eräs erittäin hyvä työkaverini alkoi tästä johtuen karsastamaan minua. Eipä voine mitään. Kaiken muun stressin lisäksi, sitten työssäoleminenkin ahdisti ihan tolkuttomasti. Ihme että vauva tuon stressin kesti. Stressi sikiöaikana on uusien tutkimusten mukaan hirvittävän vaarallista. Altistaa mielenterveysongelmille jne.

Mitä hyvää tuo työkaveri sitten kuvitteli tekevänsä, vai itselleni hämärän peitoon. Mutta hengissä selvitiin tuosta raskausajasta vaikka työaika olikin aivan helvettiä. Laskin lopulta kalneterista jäljellä olevia päiviä, ja ruksasin aina seltityn päivän yli.

Esikoisäiti -70 ja yllätysvaavi 1v.

1) Oletko raskaana? Jos et, yritätkö/haaveiletko vai onko lapsesi jo maailmassa?
- olen raskaana

- ensiksi poltin tupakkaa 4 vuotta, sitten 4 vuotta polttamatta ja sit taas olen polttanut 3 vuotta (välillä aina yrittäen lopettaa koska yritimme lasta, mutta ei ottanut onnistuakseen). sit kesällä päätin et kavereiden häissä poltan vimpat tupakat ja sit lopetan. ja niin kävi. 4 päivän kuluttua siitä kun lopetin tein positiivisen raskaustestin ja olen sitä mieltä että jos on raskaana niin sillon ei polteta! ja pieni ihmisen alku sisälläni motivoi päätöstäni eteenpäin.

- pitäisi ehdottomasti luopua mahdollisimman pian kun saa tietää olevansa raskaana. mielellään jo sitä yrittäessä.

- ei sitä voi perustella.

- en ikinä antaisi itselleni anteeksi jos tupakan polton seurauksena lapselle joskus aiheutuisi jotain haittoja!!! ja jos vaikka sattuisi tulemaan keskenmeno (mikä ei välttämättä kuitenkaan johdu tupakasta) niin ajattelisin varmaan että se olisi mun vika ja ehkä sitä ei olisi tapahtunut jos en olisi polttanut. tupakanpoltto raskauden aikana on erittäin itsekästä!!!!!

Esikoista odoan, 12+6

Ennen raskautta tupakoin vuosia. Testin tehtyäni lopetin saman tien.

Kyllä, heti kun testi näyttää plussaa. Vauvan hyvinvoinnin takia. Loppuen lopuksi 9kk on kuitenkin hyvin lyhyt aika elämästä. Sen aikaa pärjää ilman tupakkaa.

Ei sellaista voi perustella.

Olen katsonut vierestä kun pitkällä raskaana oleva nainen polttaa. Pahaltahan se näyttää.

- Olen, n. 4+5

- En ole koskaan polttanut.

- Pitäisi, viimeistään plussan saatuaan.

- En ymmärrä, miksi yleensäkään pitää alkaa tupakoimaan. Varsinkaan raskausaikana ei mielestäni pidä polttaa eikä sitä voi mitenkään järkevästi perustella.

- Kokemuksia ei juurikaan ole, mutta en ymmärrä, miksi se polttaminen täytyy aloittaa uudestaan jos kerran on siitä raskauden ajaksi päässyt eroon. Pahaa tekee myös, jos äiti tupakoi sisällä lastensa keskellä. Tiedän kaksi naista, jotka ovat molemmat tehneet juuri näin... Toisella 2 ja toisella 3 lasta.

Täällä ei ole asiattomasti mollattu nikotinisti odottajia,johan tupakka askin kupeestakin voi lukea että terveydelle haitallista vai miten se menee.Nistit myrkyttävät lastaan tietoisesti,lopettaminen vaatii luonnetta.Kun lapsi tottuu odotus aikana nikotiiniin,kuinka tupakoivat äidit aiotte tyydyttää lapsen nikotiinin tarpeen syntymän jälkeen.

1) Olen rv26+2 ja yks 4v. jo juoksee jaloissa

2) Tupakoin n.15vuotta ennen esikoista, kaks askia päivässä, kun plussasin jätin tupakat saman tien. Loppuaskin lahjoitin juhlallisesti ystävälleni=)! Esikoisen ollessa n. 1 vuoden aloitin melkein uudestaan, poltin kuukauden verran ja lopetin kokonaan.. Nyt ei tulisi mieleenkää saastuttaa kasvavan lapseni masuasumusta tupakoimalla.

3) Kyllä pitäisi. Aikuinen ihminen kyllä pystyy lopettamaan ja mielestäni syntymätön lapsi, joka ei voi vielä itse valita savutonta tai savullista elämää, on tarpeeksi painava syy lopetukseen.

4) En pystyisi sitä perustelemaan mitenkään...

5) Mieheni äiti on polttanut odotusaikana, miehen sisaruksilla mm. astmaa, keskittymishäiriöitä, oppimisvaikeuksia. Myös odottaja itse kävi lähellä manalan portteja odotusaikana, vaan ei oppinut mitään.... Ystäväni poltti koko raskausajan, lapsi syntyi keskosena ja nyt jo on allergioita enemmän kuin pienessä kylässä! Mielestäni jokainen saa tehdä omalle kropalleen mitä tykkää mutta syntymätöntä lasta ei saa vaarantaa oman ""mielihyvän"" takia.

Lisäisin vielä tupakoiville äideille galluppiin yhden kysymyksen..

6) Onko tupakointi sinulla sosiaalinen tapa vai fyysinen tarve?

1)Oletko raskaana? Jos et, yritätkö/haaveiletko vai onko lapsesi jo maailmassa?
Olen raskaana, loppusuoralla

Plussattuani yritin heti lopettaa, mutta en onnistunut. Vähensin rv 6 paikkeilla noin 15-20 savukkeesta kymmeneen päivässä. Rv 12 vähensin noin seitsemään ja sitten noin rv 20 -29 poltin 4-7 savuketta päivässä. Koko ajan on ollut huono omatunto, mutta jo näinkin radikaalista vähentämisestä olen onnellinen. Rv 29 lopetin tupakoinnin kokonaan. Miksi se sitten siinä vaiheessa onnistui? Sen vuoksi, että koko raskauden ajan olin tuudittautunut ajatukseen, että vielähän tässä ehtii lopettaa (huomenna, ensi maanantaina, kun tämä rv päättyy, seuraavan raskauskuukauden alussa…), mutta kun oletettuun laskettuun aikaan oli vihdoin enää 2½ kuukautta, niin havahduin ja ymmärsin, että jos lopetan just nyt, niin voisin saavuttaa jotain positiivista, että peli ei ole vielä täysin menetetty. Esimerkiksi nyt lapseni ei kärsi nikotiinin vieroitusoireista, kun häntä on vieroitettu mahdollisesti jo 10 viikkoa kohdussa ennen syntymää. Lapsen ja myös minun oma keho on puhdistunut pahimmista myrkyistä, joten myöskään limaisuutta tmv. ei pitäisi esiintyä. Imetyksen pitäisi onnistua siinä missä ei-tupakoivillakin (ja herranen aika, minähän kuulun nykyään raittiisiin!). Pienipainoisuuskin pitäisi olla nyt vältetty – lapsihan kasvaa eniten viimeisten kuukausien aikana ja koska istukkani ei ollut rappeutunut vielä rv 29, niin nyt kun en enää tupakoi, niin istukallakin on hyvät mahdollisuudet toimia loppuun saakka kunnolla. Mahdolliset allergiat toivon pystyväni välttämään, ainakin syön maitohappobakteereita ja todellakin, lapsi kuitenkin saa olla ilman tupakka-altistusta 25% raskausajasta. Uskon vahvasti, että lopettamisellani (vaikkakin myöhäisellä) on positiivista merkitystä lapseni terveydelle – muutenhan olisi sama vetää röökiä myös tuo loppuaika…

Totta kai pitäisi ja niin aikaisin kuin se vain on mahdollista. Itsellä oli ”yritys hyvä kymmenen”, mutta epäonnistuin raskauden viimeiselle kolmannekselle asti.

Kuten kerroin, niin huono omatunto oli kaikki nuo kuukaudet, mitkä poltin. Itse asiassa yksi syy siihen miksi lopettaminen ei aikaisemmin onnistunut, oli se, kun luin neuvolan vihkosesta, että mikäli äiti tai isä on polttanut hedelmöittymisen aikoihin, se jo altistaa erilaisille geenivirheille (syövät, lapsen hedelmällisyysongelmat). Eli heti silloin alussa tuli tunne, että mitään ei olisi tehtävissä, jos haluaisi turvata lapselleen hyvän terveyden koko elämälleen. Onneksi kuitenkin tuli järki päähän ja itsekuria lopettaa edes silloin rv 29.

Tuttavapiirissä on niitä, jotka eivät ole polttaneet – terveet lapset. Ja niitä jotka ovat polttaneet – ylivilkkaat ja allergiset lapset. Ja niitä jotka eivät ole polttaneet – ylivilkkaat, allergiset lapset. Eli kaikkia variaatioita löytyy. Muistelen lukeneeni kesällä joko Vauva- tai KaksPlus – lehdestä, että vain noin 5 % odottavista äideistä onnistuu lopettamaan tupakan polttonsa raskausaikana. Siis kovin vaikeaa se on, vaikka ei se tietenkään riitä perusteluksi tupakoinnin jatkamiselle.

""Terveystupakka"" = nicorette inhalaattori.

Toki siinäkin on nikotiinia mutta ei häkää eikä muita myrkkyjä. On aina parempi mitä vähemmän häkää+muita myrkkyjä vauva saa. Häkä on se tupakan haitoista se pahin, muut sivutuotteet ja myrkyt ovat toki haitallisia myös.

Eihän tuo nikotiinikaan mikään terveystuote ole, mutta ei varsinaisesti terveydelle vaarallinen.

Hyvät sulle. Tuli vain mieleen, että mikset sitten lopettanut jo aiemmin, jos se niin helposti käy?! Mutta en muutenkaan ymmärrä mikä sinua tässä aiheessa naurattaa?

Olen suunnilleen itkenyt luettuani tätä ketjua, lisää kyllä omaa pahaa oloa entisestään nämä viestit täällä. En ole onnistunut vielä lopettamaan (rv 13+3), vähentänyt olen hieman. Sinun, Nyt Raitis, viesti antoi toivoa ja hyvän mielen. Kyllä minäkin pystyn jukoliste :) Ja huomaattekos, moralisoinnilla ja syyllistämisellä ei saada mitään aikaan, sen sijaan tällainen viesti motivoi paaaaljon enemmän. Kiitos vielä sulle avoimesta viestistä, kaikkea hyvää!

Joku kyseli, että kuinka ne vauvat saa sen tarvittavan nikotiini annoksen syntymän jälkeen. Tietysti äidinmaidosta, johon nikotiini imeytyy ja näin helpottaa vauvan vierotusoireita. Tupakoinnin lopetus on hankalinta viimeisellä kolmanneksella, koska silloin vauva vie jo ison osan nikotiinistä ja äiti kärsii nopeammin nikkiksistä. Tämä on ihan lääketieteellinen asia.

Tiesittekö että synnytyslaitoksella (lastenhuoneessa) on selvää paheksuntaa niitä äitejä kohtaan jotka polttavat. Olen ollut siellä töissä ja yllätyin itsekkin kuinka jyrkkä asenne siellä oli. Jokaisen papereissa lukee tupakoiko ja jos tupakoi niin kuinka monta päivässä. Ja nämä paperit lukee ihan jokainen siellä osastolla oleva hoitaja ja harjottelija. Sairaalan ovikameroista nähtiin kuka äiti kävi tupakoimassa (kamerat oli öitä varten, mutta aina päällä). Parasta oli, jos tupakoivalla äidillä alkoi heti tulla maitoa, koska muutenhan vauva kärsisi elämän ensipäivät vierotusoireista. Eräskin hoitaja aina arvuutteli että jaahas, tämän äiti taitaa tupakoida, kun jatkuvaa kitinää kuuluu pedistä. Se on kyllä yleisesti tiedossa, että tupakoivaa synnyttänyttä paheksutaan ja siksi moni äiti ei käynytkään sairaalassa tupakoimassa, vaikka paperit ihan muuta kertoi. Kätilötkään ei ilosta hyppinyt, jos synnyttäjä päätti keskenkaiken lähteä röökille. Lopettaminen kannattaa aina, oli raskaana tai ei!

Siis mitä ihmettä. kaipa sen nyt jokainen tajuaa, että siellä papereissa lukee, mitä olet kertonut!!??

Ja hyvä on että luetaan, ettei turhaan sinne tiedot mene. Tuota, en tajunnut yhtään, että kätilöt paheksuu jos keksen kaiken lähtee tupakalle. Kesken minkä synnytyksenkö?! Omassa huoneessa ei pahemmin kätilöitä näkynyt, silloin tällöin kävivät. Soittelin käytävästä puhelimellakin alvariinsa, eikä tuota ketään nähnyt.

Toisekseen kyllä ne ulkokamerat näkyy jonnekkin aivan muualle, kuin vauvaosatolle! Oma vauva ei kitissyt vaikka tupakoinkin. Toisekseen jos polttaa imetyksen jälkeen. 3h päästä nikotiinit ovat haituneet. Joten tiiviisti saa vauva imeä, että nikotiinia maidost saisi.

Itselleni sanottiin joka puolelta. Että EHDOTTOMASTI kannattaa imettä jos polttaa alle askin päivässä! Silloin ovat imetyksen hyodyt, mahdollisia haittoja paljon suuremmat.

Ärsyttävää hysteriaa. Sama juttu kuin imetystukisivuilla!

Ota ihan rauhallisesti vaan.. Enpäs tiedä miksi kätilöt paheksuvat, mutta näin sanoivat ja itse kuulin. Synnytys aika pitkä kestoinen tapahtuma, joten kai ne siinä avautumis vaiheessa kipitteli röökille.
No ihan on kuule ensiavun ovella kamerat ja samasta ovesta tullaan synnytys saleihin ja salien kautta lastenhuoneeseen..että näin. Turvallisuudenkin takia ne on siellä ja siksi että yökkö näkee jos isomahanen tulee ovesta. Että lastenhuoneessa ne näkyi, koska kätilöt kävi siellä tauoilla ja koko osaston yököt oli samassa paikassa. Ja lastenhuoneesta lähetään synnärille apuun, jos tarve vaatii. Tottakai kannattaa imettää. En minä ketään haukkunu! Totuuksia ei voi sanoa, kun heti vedetään herne nenään. Totta tämä on ja myönnän että toimintaa ihmettelin itsekkin alkuun ja ihmettelen edelleen, mutta en voi muuttaa toisten mielipiteitä. Toin vaan asian julki ja heti haukutaan naama punasena..

1) Olen jo rv39+

2) Tupakoinnut jo yli 10 vuotta. n.2 askia päivä.
YRITIN LOPETTAA, jopa nicotinellien avulla, mutta en pystynyt.

3) Onhan se toivottavaa että jokainen tupakoiva lopettaisi.

4) Meillä on ollut kotona ISOJA KRIISEJÄ koko raskaus ajan.
Mieheni on yrittänyt itsemurhaa jne. (hän on masennuslääkityksellä) Olen yrittänyt pitää perheen kasassa ja siinä rytäkässä ei pysty yksinkertaisesti lopettamaan. Neuvolassakin sanoivat, että älä stressaa siitä tupakoinnista. Hoida perheesi ja synnytä lapsesi!

5) Äitini poltti kuin korsteeni odottaessaan minua ja veljeäni.
Meillä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia hedelmöittymisen tai muun vastaavan kanssa. Veljellänikin jo 3 lasta.
Koulussakin olemme olleet primus oppilaita, eli ei oppimishäiriöitäkään. Eikä allergioita. Ei niin mitään. Täysin terveitä.

6) Henkinen tuki ja turva, kun hermot meinaavat loppua.

Yhteistyössä