Tupakointi ja raskaus

  • Viestiketjun aloittaja VuodenPaskinMutsi
  • Ensimmäinen viesti
VuodenPaskinMutsi
Hei!
Aiheesta on varmasti paljon aloituksia, mutta hermot ei riitä etsimiseen.
Olen saanut vuoden sisällä kolme keskenmenoa (rv9+1, rv5+2 ja rv11+6). Jokaisen kohdalla lopetin tupakoinnin kuin seinään heti plussattuani. Nyt olen rv 4+6 enkä löydä enää motivaatiota lopettaa vaikka poltan nykyään ”vain” 2-3 tupakkia päivässä. Miksi tämä raskaus kestäisi? Aikaisemmissakaan tupakoinnin lopettaminen ei estänyt keskenmenoa.
Tiedän kyllä kaikki tupakoinnin vaarat itseeni sekä lasta kohtaan ja lapseen kohdistuvat haitat onkin auttanut aiemmin. Nyt vain en enää jaksa uskoa että raskaus edes kestäisi, en näe syytä. Motivaatio lopettamiseen on aina ollut raskaus ja olen tiedostanut, että alan polttamaan taas kun pystyn. Olen kokeillut kaikkia nikotiinikorvaustuotteita (ennen raskautta jopa laastaria), stumppaa tähän on luettu ja hypnoosit käyty läpi, ei auta. Olen aivan maassa ja itken lähes koko ajan silloin, kun en ole raivona ja tyyliin heittele tavaroita pitkin seiniä. Koen jopa masennusta asiasta, en jaksa nousta ensin sängystä, ja sieltäkin nousen vain sohvalle makaamaan. Ei tee mieli ruokaa, ei käydä kaupassa, mietin vain tupakkia. Yksi ajatus oli nikotiiniton sähkörööki yhdistettynä nikotiinipurkkaan, mutta sekään ei taida olla sallittua? En tiedä miten saan enää itsestäni motivaatiota irti, kun jokainen keskenmeno on syönyt palan kerrallaan uskosta koko hommaan.
 
Itse näkisin tässä ainoana vaihtoehtona sen, että tähtäisit pysyvään tupakan lopettamiseen. Jos mielessäsi velloo ajatus, että palaat tupakoimisen pariin heti kun mahdollista, niin se todella pysyy mielessäs ja vainoo sua ja hallitsee kaikkea. Tupakoinnin lopettaminen ei kuitenkaan oo helppoa ja vierotusoireet on vaikeita käydä läpi, varsinkin kun on pelko että tulee taas keskenmeno, niin ei jaksa sitten ryhtyä siihen. Voisitko hakeutua johonkin vertaistuen pariin? Facessa on ainakin sellaisia ryhmiä. Koita antaa itselles ennenkaikkea armoa. Saat olla vihainen, surullinen, peloissas, kaikki tunteet sallitaan. Yritä pala kerrallaan lähteä uudistamaan elämääsi. Säännöllinen elämänrytmi (uni&ruokailu), syö vitamiineja, liiku paljon jne. Koska sun täytyis saada sun mieli voimaan hyvin, että jaksat käsitellä pettymyksiä ja lopettaa polttamisen, noi tollaset jutut auttaa. Mä en oo koskaan polttanut, mutta mulla on ollu sokerikoukkua ja mielen kanssa pahoja ongelmia. Kaikki lähtee itestään ja omasta halusta parantaa asioita, et nääkin oli vaan vinkkejä, joita pystyt hyödyntää vasta kun päätät 101% sitoutua uuden suunnan ottamiseen elämässäs. Se ei oo helppoa, mutta ei sen pidäkään. Sä pystyt siihen!!
 
  • Tykkää
Reactions: Fiksulikka
vierailija
Itse näkisin tässä ainoana vaihtoehtona sen, että tähtäisit pysyvään tupakan lopettamiseen. Jos mielessäsi velloo ajatus, että palaat tupakoimisen pariin heti kun mahdollista, niin se todella pysyy mielessäs ja vainoo sua ja hallitsee kaikkea. Tupakoinnin lopettaminen ei kuitenkaan oo helppoa ja vierotusoireet on vaikeita käydä läpi, varsinkin kun on pelko että tulee taas keskenmeno, niin ei jaksa sitten ryhtyä siihen. Voisitko hakeutua johonkin vertaistuen pariin? Facessa on ainakin sellaisia ryhmiä. Koita antaa itselles ennenkaikkea armoa. Saat olla vihainen, surullinen, peloissas, kaikki tunteet sallitaan. Yritä pala kerrallaan lähteä uudistamaan elämääsi. Säännöllinen elämänrytmi (uni&ruokailu), syö vitamiineja, liiku paljon jne. Koska sun täytyis saada sun mieli voimaan hyvin, että jaksat käsitellä pettymyksiä ja lopettaa polttamisen, noi tollaset jutut auttaa. Mä en oo koskaan polttanut, mutta mulla on ollu sokerikoukkua ja mielen kanssa pahoja ongelmia. Kaikki lähtee itestään ja omasta halusta parantaa asioita, et nääkin oli vaan vinkkejä, joita pystyt hyödyntää vasta kun päätät 101% sitoutua uuden suunnan ottamiseen elämässäs. Se ei oo helppoa, mutta ei sen pidäkään. Sä pystyt siihen!!
Kiitos asiallisesta vastauksesta!
Laitoin tänään terveyskeskukseen viestiä, ja he varasivat mulle huomiselle aamulle lääkärille etäajan. Kerroin suoraan lopettamisen vaikeudesta, syyllisyydestä sekä masennuksesta ja jopa itsetuhoisista ajatuksista asiaan liittyen. Kommenttisi lopettamisesta kokonaan, ei vain raskauden ajaksi, on niin totta. Harmi vain että se onnistuu vain jos on motivaation ja tahtotilan lisäksi uskoa itseensä ja sitä ei ole yhtään. Noh, katsotaan mitäs huomenna lääkärin kanssa jutellaan.
 
vierailija
Olet itsekäs. Todella itsekäs. Et ajattele lastasi ja lapsen parasta. Vaikka lapsi olisi synnärillä "terve", voi (ja todennäköisesti tuleekin) tulla myöhemmin ongelmia. Adhd, autismi yms muut on liitetty tupakointiin raskaisusaikana. Entäs kun lapsesi on aikuinen ja rupeaa yrittämään lasta, ja hupsis, ei onnistukkaan kun äiti on tupakoinut ja tällä tavoin tuhonnut lapsen hedelmällisyyden. Tee abortti. Jos et välitä lapsesta sen vertaa että lopetat tupakoinnin raskausaikana niin et lasta ansaitse.
 
vierailija
Kiitos asiallisesta vastauksesta!
Laitoin tänään terveyskeskukseen viestiä, ja he varasivat mulle huomiselle aamulle lääkärille etäajan. Kerroin suoraan lopettamisen vaikeudesta, syyllisyydestä sekä masennuksesta ja jopa itsetuhoisista ajatuksista asiaan liittyen. Kommenttisi lopettamisesta kokonaan, ei vain raskauden ajaksi, on niin totta. Harmi vain että se onnistuu vain jos on motivaation ja tahtotilan lisäksi uskoa itseensä ja sitä ei ole yhtään. Noh, katsotaan mitäs huomenna lääkärin kanssa jutellaan.
(Olen eri henkilö kuin ensimmäinen viestiisi vastannut.) Hieno juttu, että ryhdyit tuumasta toimeen! Hae apua, niin sinun ei tarvitse yksin jaksaa. Mm. facen vertaisryhmät ovat lisänä myös hyvä idea. Uskon siihen, että pystyt aivan taatusti lopettamaan. Luota itseesi ja omiin voimavaroihisi!
 
vierailijavierailija
Myös ennen plussaa tupakointi voi aiheuttaa keskenmenoja. Tupakan myrkyt mm. aiheuttaa kiinnittymisessä ongelmia. Jokainen poltettu tupakka puolestaan lisää komplikaatioiden riskiä. Eikö ole parempi "lopettaa turhaan" kuin polttaa ja sillä mahdollisesti sitten aiheuttaa keskenmeno?
 

Yhteistyössä