Tupakoinnin lopettaneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Joillekin tämä tuntuu olevan kovin helppoa, no minulle ei. Myönnän että olen heikko, haluaisin silti oikeasti lopettaa koska tämä on niin turhaa. :( En vain ole onnistunut siinä vielä, aina jossain kohtaa ostan askin tms. Olen miettinyt syitä lopettaa, mutta en saa niistä jotenkin otetta. Kaikki on tulevaisuudessa jossain, enkä osaa niitä nyt murehtia. Osa syistä vielä sellaisia, ettei kukaan voi luvata niitä poltin tai en. Olen tällä hetkellä terve, rahaa on ja tupakoinnin negatiiviset puolet eivät näy vielä ainakaan, henki kulkee jne. En edes muista aikaa ennen tupakointiani :/. Tiedän kyllä että hölmöä lopettaa vasta vaikutusten alettua, aina tupakointi jotenkin vaikuttaa, vaikkei kaikki vaivat iskisikään kerralla tai näkyvästi.

Kuulostan niin typerältä, mutta mistä saa halua ja ymmärrystä lopettaa ennen kuin on liian myöhäistä?? En halua niitä tupakoinnin haittavaikutuksia, muttei ne tarpeeksi kiinnosta että lopettaisi. :/ mitkään pelotteluvideot ym ei auta ja korvausvalmisteita vedän nytkin kaksin käsin. Kai halua pitäisi löytyä enemmän yksinkertaisesti, eikä sitä ulkopuolinen voi antaa, mutta ärsyttää aina retkahtaa ja antaa jonkun hemmetin tupakan vaikuttaa ajatuksiin ja päivään niin paljon..

Lähinnä haen siis näkökulmia muilta lopettaneilta tai vähentäneiltä...:) 10v olen siis polttanut raskauksia lukuunottamatta..

Moi!
Itse lopetin 7v sitten. Yritin usein tahdonvoimalla mikä ei koskaan riittänyt päivää tai paria pidemmälle. Lopulta menin lääkärille ja sain Champix (olikohan noin kirjoitettu) -kuurin ja sen avulla kaikeksi ihmeekseni sain lopetettua!! Kallis oli, joku satasen luokkaa, mutta oon sen rahan säästänyt jo niiiiiiin monta kertaa kun lopetin polttamisen. Se oli aika karmee lääke, masensi ja vei kaikki muutkin halut mutta kun lääkkeen lopetti, palasin taas normaaliksi ja olin irti tupakasta, lopullisesti.

Mää sauhuttelin yli 20 vuotta semmonen pari askia päivä. Ei tässä vieläkään ihan kuivilla olla kun sähköröökiä sauhutellaan.
Viime savuista alkaa olla neljä vuotta, maku ja hajuaisti on parantunut.
Seuraava askel on lopettaa sähkörööki.

Joillekin tämä tuntuu olevan kovin helppoa, no minulle ei. Myönnän että olen heikko, haluaisin silti oikeasti lopettaa koska tämä on niin turhaa. :( En vain ole onnistunut siinä vielä, aina jossain kohtaa ostan askin tms. Olen miettinyt syitä lopettaa, mutta en saa niistä jotenkin otetta. Kaikki on tulevaisuudessa jossain, enkä osaa niitä nyt murehtia. Osa syistä vielä sellaisia, ettei kukaan voi luvata niitä poltin tai en. Olen tällä hetkellä terve, rahaa on ja tupakoinnin negatiiviset puolet eivät näy vielä ainakaan, henki kulkee jne. En edes muista aikaa ennen tupakointiani :/. Tiedän kyllä että hölmöä lopettaa vasta vaikutusten alettua, aina tupakointi jotenkin vaikuttaa, vaikkei kaikki vaivat iskisikään kerralla tai näkyvästi.

Kuulostan niin typerältä, mutta mistä saa halua ja ymmärrystä lopettaa ennen kuin on liian myöhäistä?? En halua niitä tupakoinnin haittavaikutuksia, muttei ne tarpeeksi kiinnosta että lopettaisi. :/ mitkään pelotteluvideot ym ei auta ja korvausvalmisteita vedän nytkin kaksin käsin. Kai halua pitäisi löytyä enemmän yksinkertaisesti, eikä sitä ulkopuolinen voi antaa, mutta ärsyttää aina retkahtaa ja antaa jonkun hemmetin tupakan vaikuttaa ajatuksiin ja päivään niin paljon..

Lähinnä haen siis näkökulmia muilta lopettaneilta tai vähentäneiltä...:) 10v olen siis polttanut raskauksia lukuunottamatta..

Huolellinen valmistelu auttoi mulla. Latasin jonkun sovelluksen (en valitettavasti muista sen nimeä) jonne merkkasin poltetut tupakat aina kun kävin sauhuilla. Tein näin muutaman kuukauden. Se sovellus laski käytetyn rahan ja ajan. Sitten aloin vähentämään. Keskiarvosta yksi tupakki kerrallaan, pikkuhiljaa. Kun poltin n. 5 röökiä päivässä, päätin päivän noin kuukauden päähän jolloin lopetan kokonaan. Ja niin tein. Välttelin tupakoivien ihmisten seuraa, lopetin kahvinjuonnin ja eliminoin tilanteet joissa tekee midli enkten röökiä khan minimiin. Nikotiinilaastaria käytin ohjelman mukaan. Nykyään syön satunnaisesti nikotiinipurkkaa kun oikein ottaa koville. Mulle tärkein syy oli se, että oli oksettavaa olla niin riippuvainen jostakin elämässään. Ei raha, ei terveys vaan se, että joku aine kontrolloi mun tekemisiäni. Tsemppiä, pystyt siihen kyllä!!

Jos et löydä hyvää syytä lopettaa, niin pidä taukoa sauhuttelussa. Älä kiellä itseltäsi tupakkaa, mutta siirrä seuraavaa tupakkataukoa niin pitkälle kuin voit ja keksi jotain näpertelyä millä saat ajatukset muualle pahimman nikotiinituskan ajaksi.

Itsensä palkitseminen jollain tietyn tavoitteen saavutettua voi auttaa ainakin alussa.

Itse lopetin kerralla saadessani tiedon raskaudesta. Takana 15 vuotta jokapäiväistä tupakointia. Lopetettuani olin täysin savuton neljä vuotta. Nyt saatan poltella yhden ja seuraavaan kertaan voi mennä useampi kuukausi. Silti riski entiseen tupakointitahtiin on olemassa ja vaatii itseltä aika paljon, että pysyy satunnaisena paheena

Jos itselläni tupakointi lähtisi lapasista, olen varalle harkinnut hypnoosia. Sillä ilmeisesti pystyisi vaikuttamaan riippuvuuteen ja tupakoinnin mielkuvaan siten, että siitä tulisi epämiellyttävä itselle.

Toivottavasti löydät itsellesi sopivan keinon savuttomuuteen (y)

Kysypä lapsiltasi, miltä niistä tuntuisi jos sä virut sairaalassa, tokkurassa, lääkittynä, kaljuna ja elinaikaa on enää muutama päivä. -Keuhkosyöpä.

Sä lopetit raskauksien ajaksi. Ei se oo yhtään sen vaikeampaa jos haluat olla äiti vielä kymmenen vuoden päästäkin.

Yhteistyössä