Auttakaa tupakoinnin lopettamisessa raskausaikana!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tupakkastressi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tupakkastressi

Vieras
Raskaustesti pärähti positiiviseksi keskiviikkona. Raskaus oli yllätys, joskaan ei mitenkään odottamaton (ehkäisy ollut vähän niin ja näin...).

Lapsi pidetään, siinä ei ollut edes keskustelemista miehen kanssa. Oltiin jo kauan sitten puhuttu että koska vaarallisilla vesillä ollaan liikuttu ehkäisyn kanssa niin riskit tiedetään ja ne hyväksytään. Eikä tämä elämäntilanne mikään paha aika vauvalle olekaan. Oikein sopiva, itseasiassa.

Mutta jotenkin sitä silti ei uskonut että näin oikeasti kävisi, ja kun mitään varsinaista yrittämistä ei ole ollut niin en ole elämäntapoja viitsinyt ennaltaehkäisevästi parannella.

Tupakoinnin haluaisin lopettaa. Ensi viikolla varailen aikaa terveyskeskukseen ja sitten saan varmasti lisätietoa, mutta haluan silti kysellä palstamammoilta kokeneempien ja viisaampien neuvoja asiaan.

Plussauksen jälkeen yritin lopettaa polttamisen kertarysäyksellä, huonolla menestyksellä. Sisällä taistelee jäätävä tupakanhimo ja hirveät vieroitusoireet jo parin päivän "eipäs-juupas" tupakoinnin kanssa. Ja toisaalla taas se että EN VOI polttaa tupakkaa koska se vahingoittaa vauvaa ja polttaminen pitää lopettaa.

Himoitsen tupakkaa koko ajan, mutta en voi polttaa sitä. Pari kertaa olen sytyttänyt savukkeen, ottanut yhdet savut ja heittänyt tupakan niin pitkälle kuin parvekkeelta lähti ja sitten pyöriskellyt heikkouteni aiheuttaman itseinhon ja morkkiksen kourissa. Stressaa kauheasti ja on levoton olo, eikä sekään ole kuulema hyvästä.

Varmaan pitäisi asteittain vähentää, mutta miten kun pienikin määrä tupakkaa aiheuttaa niin hirveän sisäisen ristiriidan!

Saako raskaana oleva käyttää nikotiinipurkkaa tms lopettamisen apuna (en jaksanut edes googlata, kertokaa te) ? Kertokaa kaikki vinkit ja ohjeet. Ja EI en halua kuulla mitään "ei se yksi tupakka näin varhaisessa vaiheessa tee mitään" koska haluan ihan oikeasti lopettaa polttamisen mahd. nopeasti kokonaan. Mieluummin niitä kauhukertomuksia kouristelevista sikiöistä tai jotain. Vaikka minulla onkin sisälläni vasta alkio eikä raskauden jatkuminenkaan vielä ole varmaa näin varhaisilla viikoilla.

Ja vaikka tämä raskaus menisikin varhain kesken tms. niin se plussa siinä testissä sai ainakin meidät tajuamaan miten paljon halutaan perhe perustaa, eli niin tai näin. Nyt tsempatkaa mut lopettamaan tupakointi!

Nikotiinilaastari.. toimii vaikka vähän kutittaakin. Viikko jo ilman eikä tee vaikeeta. Pääsinkin kerran tällä laastarilla eroon 2 v mutta aloitin taas muutamiksi kk..taas laastari toimii.

itse katselin youtubesta niitä videoita missä oli kaikkea kauhufaktaa, oli joku videokin missä näytettiin se sikiö kouristelemassa. Tiedän 2 tuttua, jotka polttivat raskausaikana/imetysaikana ja molemmilla lapsilla nyt rasitusastma, toisella adhd-epäily, molemmat elinikäisiä haittoja lapsilla. :/ Mulla se himo helpotti parin viikon jälkeen raskausaikana...Tsemppiä lopettamiseen! Toivottavasti löytyis jotain vertaistukea vaikka netistä/muita samassa tilanteessa olevia jne.

Nimenomaan, tahdonvoimasta. Jos todella haluaa lopettaa, sen tekee.

Mieti sitä, että joka kerran kun savuttelet, saa vauvasi annoksen myrkkyä. Se vahingoittaa vauvaa, niinkuin sanoit. Kumpi on tärkeämpää - omat himosi ja riippuvuutesi tupakkaan - vai tulevan lapsen terveys? Niitä miettiessä voit heittää tupakat roskikseen!

Moi! purkka ja imeskelytabletit ainakin käy. En muista miksi mutta mun mielestä laastaria ei suositella. Tutulta kuulostaa! Muistan hyvin itsekkin. Lopulta oli helpompaa lopettaa kun kärvistellä syyllisyyden tuskissa. :) aluksi vähensin ja poltin päivässä 1 tupakan valitsin poltanko sen aamulla, illalla vai päivällä. ja terveydenhoitaja kehotti että polta vain puolikas kerralla ja siitä se lähti. Muutama viikko ja siihen loppui. Olin tosi tyytyväinen itseeni sitten kyllä. Tsemppiä! Onnistut kyllä! :)

Tsemppiä lopettamiseen, itsekin poltin raskautuessani ja taistelin ensimmäiset viikot tupakoinnin lopettamisen kanssa. Taisi mennä jonnekin viikon 7 kieppeille kun viimein lopetin kokonaan, sitä enne poltin yhdestä seitsemään tupakkaa päivässä, mutta ilman purukumeja/laastareita/muuta nikotiinikorvaushoitoa se onnistui. Tahdonvoimalla se onnistuu ja apua saa neuvolastakin.

Minä googlaisin tupakoinnin haittoja sikiölle, ja miettisin joka miten joka henkosella aiheuttaisin vauvalle hapenpuutetta. Ja miettisin että kuinka siinä pakottaa vauvan polttamaan tupakkaa, että eihän sitä röökiä laittaisi 2-vuotiaankaan eteen ja sano että poltapa tuo, raskauden aikaisessa tupakoinnissa sitä tekee jatkuvasti syntymättömälle vauvalle. Tuo ainakin motivoisi minua.

Tupakan lopettamisesta aiheutuva stressi ei haittaa sikiötä edes murto-osaa siitä, mitä tupakointi aiheuttaa, itseasiassa mitään tutkimuksia sen "stressin" haitallisuudesta sikiöön ei edes ole. Eli tuohon lopettamisstressiin on ihan turha vedota, tupakointi pois ja heti! Pystyt kyllä siihen, jokainen jaksaa kärvistellä sen 3-4vkoa vieroitusoireissa, kun sitten se helpottaa. Ja vanhempana sitä pitää alkaa jo ottamaan vastuuta muistakin kuin itsestä, että tupakan lopetuksesta on hyvä sekin tapa aloittaa. :)

Mulla auttoi ainakin ihan vaan se, että kyse ei ollut pelkästään omasta tervydestäni vaan myös vauvani terveydestä. Mikä voisi olla äidille tärkeämpää kuin oma lapsi? Joten ei mun edes tehnyt mieli enää polttaa raskautumisen jälkeen. Tai siis tietysti tuli normaalit vieroitusoireet kyllä, mutta koska oli PAKKO lopettaa niin en vaan antanut itseni retkahtaa enää, enkä olisi ikinä antanut itselleni anteeksi jos olisin ratkennut polttamaan.

Laastaria ei suositella koska siinä tulee nikotiinia jatkuvasti. Mä lopetin imeskelytabletin avulla, en tarvinnut niitä kuin viikon verran, tehos tosi hyvin. Myös tuleva pahoinvointi auttaa kummasti asiaa:) Kyllä sä pystyt lopettaa kun vaan päätät niin.

Varmasti lapsen hyvinvoinnin ajatteleminen motivoi! Suosittelen Stumppaa tähän! -kirjaa. Ite luin sen ja oon ollu vuodenvaihteesta asti polttamatta oikeastaan minkäänlaisista tuskista kärsimättä... En osaa selittää, miks se auttaa, mutta sillä ei mun mielestä oo merkitystä.

Mä luin jostakin, että nikotiinipurkkaa ym. ei suositella raskausaikana, tai siis joku niissä oli jopa haitallisempaa kuin tupakassa (isompi nikotiinimäärä?), ja niitä suositeltaisiin vasta jos muuten savukkeita menisi vuorokaudessa joku isompi määrä. Et esim. pari tupakkaa olisi pienempi paha kuin nikotiinituotteiden käyttäminen. Täysin haitatonta ja riskitöntä niiden käyttö ei ainakaan ole, joten jos vaan voit, niin lopeta ilman niitä. Jos tuntuu ettet pysty, niin keskustelisin lääkärin kanssa noista nikotiinituotteista ja niiden käytöstä, et mitä niistä kannattaa käyttää ja miten.

Mä tein aluksi niin, että menin ulos vaikka vesilasin kanssa, kun teki mieli mennä tupakalle. Mulla oli varmaan isompi riippuvuus siihen tapaan kuin itse tupakkaan, et pääsee aina hetkeksi pois rauhoittumana stressaavasta tilanteesta. Noin pääsi sit kuitenkin vähäksi aikaa ulos ja vaihtamaan maisemaa, ettei siitä tarvinnut luopua. Ja pian alkokin sit sellainen pahoinvointi, ettei tupakkaa tehnyt todellakaan mieli.

Ehkä tupakoinnin lopettamisesta tulee stressiä, ja stressi ei ole hyväksi vauvalle, mutta koska tiedät tupakoinnin haitat sikiölle ja välität lapsestasi, ihan varmasti tupakoiminen stressaa vielä enemmän, kun joudut pelkäämään oman lapsesi terveyden puolesta ja kokemaan syyllisyyttä, joten stressillä on ainakin ihan turha puolustella polttamista.

Tsemppiä lopetukseen ihan älyttömästi ja onnea raskaudesta!

Mulla auttoi lopettamiseen inhalaattori! Mulla ei niinkään ollut nikotiiniviekkareita, vaan se tapa oli haikeeta ja vaikeeta jättää pois. Tupakointi lisää keskenmenon ja myöhemmin kohtu- ja kätkykuoleman riskiä, mietippä joka kerta tupakanhimoissasi sitä, että suloinen, pieni ja viaton vauvasi kuolee nukkuessaan kahden kuukauden iässä. Et voisi olla syyttämättä itseäsi siitä, jos nyt jatkat tupakointia!

Niin, ja jos tupakointi oikeasti aiheuttaa pahan mielen ja morkkiksen ja stressin, niin parempi kai siitä stressistä on kärsiä ilman tupakkaa KUIN polttaa JA stressata!

Raskaustesti pärähti positiiviseksi keskiviikkona. Raskaus oli yllätys, joskaan ei mitenkään odottamaton (ehkäisy ollut vähän niin ja näin...).

Lapsi pidetään, siinä ei ollut edes keskustelemista miehen kanssa. Oltiin jo kauan sitten puhuttu että koska vaarallisilla vesillä ollaan liikuttu ehkäisyn kanssa niin riskit tiedetään ja ne hyväksytään. Eikä tämä elämäntilanne mikään paha aika vauvalle olekaan. Oikein sopiva, itseasiassa.

Mutta jotenkin sitä silti ei uskonut että näin oikeasti kävisi, ja kun mitään varsinaista yrittämistä ei ole ollut niin en ole elämäntapoja viitsinyt ennaltaehkäisevästi parannella.

Tupakoinnin haluaisin lopettaa. Ensi viikolla varailen aikaa terveyskeskukseen ja sitten saan varmasti lisätietoa, mutta haluan silti kysellä palstamammoilta kokeneempien ja viisaampien neuvoja asiaan.

Plussauksen jälkeen yritin lopettaa polttamisen kertarysäyksellä, huonolla menestyksellä. Sisällä taistelee jäätävä tupakanhimo ja hirveät vieroitusoireet jo parin päivän "eipäs-juupas" tupakoinnin kanssa. Ja toisaalla taas se että EN VOI polttaa tupakkaa koska se vahingoittaa vauvaa ja polttaminen pitää lopettaa.

Himoitsen tupakkaa koko ajan, mutta en voi polttaa sitä. Pari kertaa olen sytyttänyt savukkeen, ottanut yhdet savut ja heittänyt tupakan niin pitkälle kuin parvekkeelta lähti ja sitten pyöriskellyt heikkouteni aiheuttaman itseinhon ja morkkiksen kourissa. Stressaa kauheasti ja on levoton olo, eikä sekään ole kuulema hyvästä.

Varmaan pitäisi asteittain vähentää, mutta miten kun pienikin määrä tupakkaa aiheuttaa niin hirveän sisäisen ristiriidan!

Saako raskaana oleva käyttää nikotiinipurkkaa tms lopettamisen apuna (en jaksanut edes googlata, kertokaa te) ? Kertokaa kaikki vinkit ja ohjeet. Ja EI en halua kuulla mitään "ei se yksi tupakka näin varhaisessa vaiheessa tee mitään" koska haluan ihan oikeasti lopettaa polttamisen mahd. nopeasti kokonaan. Mieluummin niitä kauhukertomuksia kouristelevista sikiöistä tai jotain. Vaikka minulla onkin sisälläni vasta alkio eikä raskauden jatkuminenkaan vielä ole varmaa näin varhaisilla viikoilla.

Ja vaikka tämä raskaus menisikin varhain kesken tms. niin se plussa siinä testissä sai ainakin meidät tajuamaan miten paljon halutaan perhe perustaa, eli niin tai näin. Nyt tsempatkaa mut lopettamaan tupakointi!

Vaihto sähkötupakkaan katkaisee kessuttelun välittömästi. Joka kerta kun tulee tuskainen nikotiinin himo, niin parit henkoset sähkötupakasta. Auttaa aivan eri tavalla kuin nikotiinipurkka tai laastarit.

Sähkötupakka vierottaa tehokkaasti tupakasta, muttei periaatteessa lainkaan nikotiinista. Nikotiinista vierottuminen on seuraava askel kun kessu on jäänyt. Se nikotiinista vieroitus onnistuu siten, että tilaat vähitellen miedompia nikotiininesteitä. Voit esim. aloittaa 12 millisellä, sitten 9 millinen ja sitten taas 6 millinen.

Sähkötupakka vaikka tuntuukin keuhkoissa tupakalta ja auttaa vierotusoireisiin kuten kessun vetäminen, ei kuitenkaan "potkaise" kuten tupakka. Se myös helpottaa lopettamista.

Sähkötupakka – kannattaako kokeilla, kun yrittää lopettaa tupakoinnin?

Ei. Sähkötupakkaa ei voida suositella tupakoinnin lopettamiseen, kuuluu lääketieteen tohtori Matti Rautalahden näkemys. Suomalaisen lääkäriseura Duodecimin pääsihteeri luennoi tupakasta vieroituksesta Pohjolan Lääkäripäivillä 2014.

-Tieteellistä näyttöä sähkösavukkeen tehosta tupakoinnin lopettamisessa on julkaistu vähän eikä sitä tähän suositella, toteaa Rautalahti Lääkäripäivien tiedotteessa.

Ei tietoa pitkäaikaisista haitoista
Rautalahti muistuttaa, että sähkötupakan käyttö saa keuhkojen toiminnassa aikaan samanlaisia haitallisia, välittömiä muutoksia kuin tavallisen tupakan polttaminen.

-Käytön pitkäaikaisista haitoista ei ole tietoa.

WHO on varoittanut
Sähkösavukkeiden tuntemattomista terveysvaikutuksista ovat varoittaneet sekä Maailman terveysjärjestö WHO että Yhdysvaltain FDA (The Food and Drug Administration).

-Sähkösavukkeiden täyssalliminen voi johtaa käytön lisääntymiseen ilman kunnollista tietoa turvallisuudesta, hahmottaa Rautalahti.

Nesteissä huomattu myrkyllisiä aineita
Rautalahti nimeää muutamia kysymysmerkkejä myös siinä, millaisia aineita sähkösavukkeissa käytetään.

-Sähkösavukkeissa käytettävät nesteet vaihtelevat koostumukseltaan, mutta lähes kaikissa käytetään veden lisäksi propyleeniglykolia tai glyserolia, joiden turvallisuudesta keuhkoihin hengitetyssä höyryssä ei ole julkaistu raportteja.

Nesteiden valmistus ei Rautalahden mukaan ole laatuvarmistettua ja standardoitua. Nesteiden nikotiinipitoisuudet ja sähkötupakan käyttäjän elimistöön tuleva nikotiinin määrä voi vaihdella huomattavasti.

Lisäksi sähkötupakan nesteissä on erilaisia aromiaineita, joista on aiemmin raportoitu löytyneen esimerkiksi myrkyllistä dietyleeniglykolia sekä joitakin lääkeaineita (amino-tadalafiilia ja rimonabanttia).

Rautalahti luennoi aiheesta ”Lisää virtaa tupakasta vieroitukseen” Pohjolan Lääkäripäivillä perjantaina 21.2.2014.

Lähde: Pohjolan Lääkäripäivien mediatiedote 192.2014

http://www.terve.fi/tupakointi/7542...ako-kokeilla-kun-yrittaa-lopettaa-tupakoinnin

Yhteistyössä