Tupakka ja odotus?

  • Viestiketjun aloittaja outolintu?
  • Ensimmäinen viesti
no mitä hemmettiä
teitä muita stressaa jonkun toisen tupakointi? ihan kun se nyt ihan henk.koht. kuuluis muille jonkun yksityiset asiat ja päätökset????!!! tai ihan kun esim. minun tupakointini aiheuttaisi jonkun tupakoimattoman lapselle kohtu- tai kätkytkuoleman!
 
miizukka
Alkuperäinen kirjoittaja no mitä hemmettiä:
teitä muita stressaa jonkun toisen tupakointi? ihan kun se nyt ihan henk.koht. kuuluis muille jonkun yksityiset asiat ja päätökset????!!! tai ihan kun esim. minun tupakointini aiheuttaisi jonkun tupakoimattoman lapselle kohtu- tai kätkytkuoleman!
Siks täällä mesotaan, että sulla ei pitäisi olla oikeutta tappaa tai sairastuttaa viatonta lasta, vaikkakin se olisi omasi.
 
tilliäinen
Alkuperäinen kirjoittaja miizukka:
Siks täällä mesotaan, että sulla ei pitäisi olla oikeutta tappaa tai sairastuttaa viatonta lasta, vaikkakin se olisi omasi.
Sä et kans tainnu ymmärtää tätä kohtaa tuosta yhdestä viestistä?
jokainen saa itse tehdä valintansa.. ottaako riskin vai ei.
Joten miksette mieluummin osallistu tukemalla, tupakoinnin vaarat ovat jo kaikille aivan varmasti tiedossa.
 
Eikös...
Alkuperäinen kirjoittaja miizukka:
Alkuperäinen kirjoittaja no mitä hemmettiä:
teitä muita stressaa jonkun toisen tupakointi? ihan kun se nyt ihan henk.koht. kuuluis muille jonkun yksityiset asiat ja päätökset????!!! tai ihan kun esim. minun tupakointini aiheuttaisi jonkun tupakoimattoman lapselle kohtu- tai kätkytkuoleman!
Siks täällä mesotaan, että sulla ei pitäisi olla oikeutta tappaa tai sairastuttaa viatonta lasta, vaikkakin se olisi omasi.
Suomessa abortti on aivan laillinen.
 
Häh...
Alkuperäinen kirjoittaja miizukka:
Onko röökillä tapettu lapsi abortoitu? Eikä aborttiakaan saa tehdä kuin tiettyyn viikkoon saakka.
Jos se lapsi kuolee niin se ei sitä tiedosta. Olen myös aivan varma, että suru ja syyllisyys sen vanhemmille on paljon pahempi kuin kellekään muulle, joten miksi puuttua asiaan noin kärkkäästi...
 
vieraillen
Niin, eihän se lapsi voi valita vanhempiaan ja on todella kurjaa jos elämä alkaa nikotiiniriippuvaisena.
Itse poltin askin päivässä ennen raskautta ja plussaan loppu kuin seinään. Mieli teki mutta en savuakaan vetässyt odotusaikana. Ei ollut vaikeaa minulle.
Nyt lapsi pian vuoden ja silloin tällöin poltan, kerran pari viikkoon yhden tupakan, enkä koe siitä minkäänlaisia tunnon tuskia!
 
Hmp..
Tupakan suurin ongelma sikiölle on häkä ja siitä mahdollisesti aiheutuva hapen hetkellinen imetymisen heikkous punasoluissa. Muutamasta tupakasta aiheuvat myrkyt ovat marginaalisia. Samaa myrkkyä saa ihan kävelemällä vilkkaasti liikennöidyn keskustan läpi.

Lääkärin konsultaationkin perusteella pari tupakkaa päivässä polttavilla haitat ovat todella marginaalisia. Parempi olla polmattamatta, ei tupakka todellakaan ole mikään terveystuote. Lähes jokainen pystyy vähentämään tupakointia 0-2 tupakkaan päivässä. Jolloin tupakan haitat ovatkin jo aivan toista luokkaa, kuin jos polttaa pari askia päivässä.

Ennemmin kantaisin huolta alholin ja huumeiden käytöstä odotusaikana.
 
Lumikukka''
En voi käsittää miten täällä PUOLUSTETAAN tupakan käyttöä raskausaikana! Huhhuh. Joo ja se korkea koulutus ja salaa polttaminen varmastikin kompensoivat tupakan vaaroja.

Nyt saan epäilemättä tupakkanaisten vihat niskaani, mutta en ylipäätänsäkään kunnioita pätkääkään tupakoivia ihmisiä. Riippuvuus kertoo heikkoudesta. Heikkoudesta aikanaan, kun on polttamaan ryhtynyt eikä ole voinut vastustaa kiusausta. Ja heikkoudesta, kun ei pysty lopettamaan. Ja se, että aikuinen ihminen polttaa salaa, on taas yksi heikkous lisää. Kertoo ihmisestä paljon.

Sinällään toisaalta ymmärrän tupakoinnin puolustajia. Täytyyhän se tupakointi jotenkin itsellekin perustella, ettei se muka kuolemaksi ole. Ei kai sitä muuten pysty polttamaan? Samaa puolustelua voi epäilemättä jatkaa raskausaikana.
 
jepulistajee
Alkuperäinen kirjoittaja Hmp..:
Tupakan suurin ongelma sikiölle on häkä ja siitä mahdollisesti aiheutuva hapen hetkellinen imetymisen heikkous punasoluissa. Muutamasta tupakasta aiheuvat myrkyt ovat marginaalisia. Samaa myrkkyä saa ihan kävelemällä vilkkaasti liikennöidyn keskustan läpi.

Lääkärin konsultaationkin perusteella pari tupakkaa päivässä polttavilla haitat ovat todella marginaalisia. Parempi olla polmattamatta, ei tupakka todellakaan ole mikään terveystuote. Lähes jokainen pystyy vähentämään tupakointia 0-2 tupakkaan päivässä. Jolloin tupakan haitat ovatkin jo aivan toista luokkaa, kuin jos polttaa pari askia päivässä.

Ennemmin kantaisin huolta alholin ja huumeiden käytöstä odotusaikana.
Kuule hei, tiedän monta narkkariäitiä jotka on synnyttänyt terveitä lapsia. Että ei huumeannos päivässä tai pari välttämättä ole haitaksi. Että nyt poltetaan ja vedetään kamaa, riskit on marginaaliset. Niinhän?

 
Hmp..
""Kuule hei, tiedän monta narkkariäitiä jotka on synnyttänyt terveitä lapsia. Että ei huumeannos päivässä tai pari välttämättä ole haitaksi. Että nyt poltetaan ja vedetään kamaa, riskit on marginaaliset. Niinhän? ""

Niinkö kirjoitin?
 
Päätön kana
Tupakan aiheuttaa yhtä vahvan riippuvuuden ihmisen aivoissa kuin heroiini, mutta tupakan ja heroiinin sikiölle aiheuttamaa haittaa ei voi verrata. Tupakan aiheuttamat haitat sikiölle ovat todelliset, mutta eivät samanlaisia tai edes huomattavia jokaisen lapsen kohdalla (kuten eivät aikuisenkaan). Sen sijaan huumeiden vaikutus, esim riippuvuus ja sitä myötä vaikeat vierotusoireet ovat syntyvällä lapsella huomattavat.. oletteko koskaan kuulleet huumeriippuvaisen vauvan itkua, tai nähneet kaikkia niitä oireita... Entäpä oletteko tavanneet fas lasta joka yrittää sinnitellä elämässä eteenpäin pakkoliikkeiden, oppimishäiriöiden ym kanssa siksi ettei äiti voinut lopettaa alkoholin käyttöä raskausajaksi...Meidän kaikkien äitien on hyvä pysähtyä miettimään sitä, haluammeko lapsellemme parhaan mahdollisen alun elämään! Kaikkea emme voi estää, sairauksia ja onnettomuuksia, vammoja voi tulla vaikka tekisimme kaikkemme taataksemme lapselle hyvän elämän alun.. mutta voimme yrittää parhaamme mukaan välttää tiedossa olevia riskejä! Tämä ei ollut tarkoitettu moraalisaarnaksi.. vain hoitajan kommentiksi joka on nähnyt paljon!
 
ex-narkomaani
Ne jotka väittävät, että tupakka aiheuttaa yhtä vahvan riippuvuuden kuin heroiini eivät tiedä mistä puhuvat. Heroiinia en ole kyllä koskaan käyttänyt, mutta minulla on ollut "ystävinä" subutexnarkomaaneja, jotka mm. varastavat ystäviltään saadakseen annoksensa. Ei ihan nyt liity alkuperäisen tekstiin.

Hoitajat ja lääkärit pätevät tiedoillaan, jotka ovat kirjoista lukeneet, vaikka eivät usein tosiasiassa tiedä mitä mikäkin huume aiheuttaa.

Huumeita on monia erilaisia ja kaikki eivät tosissaan aiheuta vauvalle edes vieroitusoireita, varsinkaan jos ei käyttö ole säännöllistä. Todella on monia äitejä, jotka ovat saaneet terveitä hyvinvoivia lapsia raskauden aikaisesta käytöstä huolimatta. Mitenkään sitä puolustelematta.

Mielestäni on naurettavaa, että jotkut puolustavat raskauden aikaista tupakointia sillä, että asiat voisi olla vielä pahemmin, jos vaikka käyttäisi huumeita. Sama jos itse olisin jatkanut raskaana amfetamiinin käyttöä ja miettinyt, että tää on pikkujuttu kun vertaa subutexin käyttöön raskausaikana. Onko niin vaikeaa olla 9kk ilman tupakkaa? Toivoisin että treenaisitte vähän itsekuria.
 
tyytyväinen tupruttelija
Minä poltin koko raskausaikani niin ensimmäisen kuin toisenkin lapsen aikana, neuvolan lääkärin ja terveydenhoitajan kehoituksesta. Mitäs siihen sanotte? On olemassa syitä jossa on valittava pienempi paha kahden pahan väliltä. Minulla pienempi paha ja vähemmän riskiä lapselle oli tupakointi. Siinä teille onkin miettimistä, mikä se toinen vaihtoehto olisi ollut.
ps. Oikein valitsin. Sain kaksi tervettä lasta. En tiedä olisinko saanut, jos olisin valinnut toisin. Sitä ei tiedä kukaan.
 
edelliselle>>>
Oletpa aika lapsellinen. Ei tämä ole mikään arvuuttelupalsta. Arvelen kuitenkin, että puhelet stressistä mihin moni raskaana tupakoitsija vetoaa. Mikä ihana tekosyy. Riippuvainen keksii aina jonkin syyn jatkaa käyttöänsä.
 
Heikko...
Alkuperäinen kirjoittaja Lumikukka'':
Nyt saan epäilemättä tupakkanaisten vihat niskaani, mutta en ylipäätänsäkään kunnioita pätkääkään tupakoivia ihmisiä. Riippuvuus kertoo heikkoudesta. Heikkoudesta aikanaan, kun on polttamaan ryhtynyt eikä ole voinut vastustaa kiusausta. Ja heikkoudesta, kun ei pysty lopettamaan. Ja se, että aikuinen ihminen polttaa salaa, on taas yksi heikkous lisää. Kertoo ihmisestä paljon.
Jos et ole polttanut, niin et voi ylipäätään tietää kuinka addiktoitunut tupakkaan voi olla.

Moni on tullut maistaneeksi röökiä jo 12 vuotiaana, joten lähdetkö tosiaan syyttämään lasta heikkoudesta. Vainka kuinka on kotona varoitettu, niin hyvin moni 12 vuotias on maistanut kiellettyä hedelmää, eikä tosiaan ole vastustanut kiusausta. Nyt sitten 30 vuotiaana toivovat, etteivät olisi silloin 12 vuotiaina maistanut, mutta minkäs voivat.

Luultavasti jokainen tupakoiva toivoo raskautuessaan, että heille kävisi yhtä onnekkaasti kuin ap:lle ja röökaaminen loppuisi kuin seinään. Valitettavasti noin ei käy, eihän kaikki kärsi raskauspahoinvoinnistakaan. Kaikkien aivot ei todellakaan toimi samalla tavalla. Joillain riippuvuus on suurempi kuin toisilla.

Voithan yhtä hyvin syyttää masennuslääkkeiden käyttejiä heikkoudesta, kun eivät raskautuessaan lopeta lääkitystä... Luulenpa, että aika usea tupakoija joutuu melkeinpä samanlaiseen alakuiloisuuden maailmaan kuin masentunut. En todellakaan usko, että masennuslääkkeet ovat täysin harmittomia lapselle. Lääkärit vain itse punnitsevat pienemmän pahan ja snovat, että näin toimitaan.

Heikoutena pidetään myös kiltteyttä. On heikkoa olla "liian" kiltti, kun ei puoliaan pidä. Sikamaisia ihmisiä näköjään puolustetaan ja annetaan lupa kävellä yli.

Kyllä, olen tullut myös huomanneeksi, että tupakoivat ovat yleensä niitä kilteimpiä ja mukavimpia ihmisiä.


P.s. Itse poltin ennen raskautta ja jäljelle jääneetkin pois kun plussan näin, mutta sen jälkeen olen ollut ilman. Mieli tekee silti. En ole syyllistänyt niitä jotka polttavat, sillä varmastikin tietävät vaarat.
 
ex-narkomaani
Nyt tuli kyllä edellisellä ihan uutta juttua mulle. Mun melkein kaikki kaverit tupakoi, osa kiltimpiä osa vähemmän kilttejä. Kaikki narkkarit ketkä tunnen myös polttaa.

Itse uskon itseni aika voimakkaasti riippuvaiseksi ihmiseksi, sillä olen ollut riippuvainen niin tupakasta, alkoholista kuin huumeistakin (kannabis ja amfetamiini). Silti olen pystynyt kaikki lopettamaan. Itsekurilla ja motivaatiolla. Luulen että olen aika vahva ihminen, koska olen voittanut riippuvuuteni. Voin sanoa ettei amfetamiinin aiheuttama henkinen riippuvuus ole mitään verrattuna tupakkaan. Tupakka aiheuttaa tapariippuvuuden ja amfetamiini.. senkin ja paljon muuta.

"En ole syyllistänyt niitä jotka polttavat, sillä varmastikin tietävät vaarat."
Tätä en ymmärrä siinä mielessä, että itsellä on toisinpäin, jos joku ei tietäisi tupakan vaaroja olisi helppoa olla syyllistämättä. Nytkin pyrin olemaan syyllistämättä, sillä enhän itsekään ole täydellinen, mutta on vaikea ymmärtää miksi joku ei pysty lopettamaan, kun itse lopetin monta riippuvuutta yhdellä kertaa. Se muuten tuntui mahtavalta, huomata mitä elämä on ilman riippuvuutta, on vapaa.
 
kannattaako kehua?
Alkuperäinen kirjoittaja tyytyväinen tupruttelija:
Minä poltin koko raskausaikani niin ensimmäisen kuin toisenkin lapsen aikana, neuvolan lääkärin ja terveydenhoitajan kehoituksesta. Mitäs siihen sanotte? On olemassa syitä jossa on valittava pienempi paha kahden pahan väliltä. Minulla pienempi paha ja vähemmän riskiä lapselle oli tupakointi. Siinä teille onkin miettimistä, mikä se toinen vaihtoehto olisi ollut.
ps. Oikein valitsin. Sain kaksi tervettä lasta. En tiedä olisinko saanut, jos olisin valinnut toisin. Sitä ei tiedä kukaan.
Olen kuullut kaltaisistasi tapauksista. Lääkärit näkevät jo päällepäin, ettei sinulla ole itsekuria lopettamiseen ja stressaamisella lopettamisesta ja epäonnistumisella masentuisit(=tarvisit lääkkeitä) joka vaarantaisi lapsesi terveyden vielä pahemmin kuin röökin poltto.
Hienoa olla noin kiinni jossain aineessa.
Ja tiesitkö että osa raskausajan röökinpolton haittavaikutuksista ei ilmene ihan pikkulapsilla vaan vasta kouluikäisenä/murrosiässä/aikuisen, esim.oppimisvaikeuksina,keskittymisvaikeuksina,pituuskasvun hitautena ja siittiöiden huonolaatuisuutena (mahdollinen lapsettomuus).
 
Non-smoker
Alkuperäinen kirjoittaja ex-narkomaani:
Tupakka aiheuttaa tapariippuvuuden ja amfetamiini.. senkin ja paljon muuta.
Ai että tupakka aiheuttaa vain tapariippuvuuden. No jopas on! Hölmöjä sitten ollaan kaikki muut! miksi olet tuollaista tietoa pimittänyt?! Jos olisit tuon kertonut jo ajat sitten niin helppoahan se olisi ollut lopettaa!

On aiva turha paasata tupakoijille, kun tietävät mitä tekevät. Miksi vaivaudutte... Luuletteko tosiaan, että Ellit palstalla saatte ihmeitä aikaseksi. Ne jotka jo uhmaavat lapsensa tulevaisuuden, varmasti uhmaavat paljon muutakin.

 
uuhmama_mäkäynkuumanamama
Alkuperäinen kirjoittaja Non-smoker:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-narkomaani:
Tupakka aiheuttaa tapariippuvuuden ja amfetamiini.. senkin ja paljon muuta.
Ai että tupakka aiheuttaa vain tapariippuvuuden. No jopas on! Hölmöjä sitten ollaan kaikki muut! miksi olet tuollaista tietoa pimittänyt?! Jos olisit tuon kertonut jo ajat sitten niin helppoahan se olisi ollut lopettaa!

On aiva turha paasata tupakoijille, kun tietävät mitä tekevät. Miksi vaivaudutte... Luuletteko tosiaan, että Ellit palstalla saatte ihmeitä aikaseksi. Ne jotka jo uhmaavat lapsensa tulevaisuuden, varmasti uhmaavat paljon muutakin.
Sä varmaan luulet, että ellit lopettaa kärkkään arvostelun kun sinä sanot. Tämähän on harrastus, jossa hormooneista sekaisin olevat odottavat äidit ja elämäänsä kyllästyneet kotiäidit pönkittävät itsetuntoaan ja purkavat paineita. Peace and löööv sisters <3

 
Veronmaksajan asialla
Alkuperäinen kirjoittaja no mitä hemmettiä:
teitä muita stressaa jonkun toisen tupakointi? ihan kun se nyt ihan henk.koht. kuuluis muille jonkun yksityiset asiat ja päätökset????!!! tai ihan kun esim. minun tupakointini aiheuttaisi jonkun tupakoimattoman lapselle kohtu- tai kätkytkuoleman!
Niin.. no kukas ne tupakoinnista aiheutuneet keskossyntymät, pitemmät sairaalassaoloajat ja muut kalliit hoidot maksaa? Tupakoitsija itsekö?? Eli niin kauan kun yhteiskunta maksaa sairaalassaolosi tms niin asia on ihan jokaiksien veronmaksajan asia. Joo, ja toki röökistäsi maksat veroa mutta et varmasti lähellekään sitä mitä esim. keskosena syntyneen lapsen hoito sairaalassa maksaa.
 
.......
Alkuperäinen kirjoittaja uuhmama_mäkäynkuumanamama:
Alkuperäinen kirjoittaja Non-smoker:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-narkomaani:
Tupakka aiheuttaa tapariippuvuuden ja amfetamiini.. senkin ja paljon muuta.
Ai että tupakka aiheuttaa vain tapariippuvuuden. No jopas on! Hölmöjä sitten ollaan kaikki muut! miksi olet tuollaista tietoa pimittänyt?! Jos olisit tuon kertonut jo ajat sitten niin helppoahan se olisi ollut lopettaa!

On aiva turha paasata tupakoijille, kun tietävät mitä tekevät. Miksi vaivaudutte... Luuletteko tosiaan, että Ellit palstalla saatte ihmeitä aikaseksi. Ne jotka jo uhmaavat lapsensa tulevaisuuden, varmasti uhmaavat paljon muutakin.
Sä varmaan luulet, että ellit lopettaa kärkkään arvostelun kun sinä sanot. Tämähän on harrastus, jossa hormooneista sekaisin olevat odottavat äidit ja elämäänsä kyllästyneet kotiäidit pönkittävät itsetuntoaan ja purkavat paineita. Peace and löööv sisters <3
En todellakaan luule. Mutta toivossa on hyvä elää ja todellakin pointtini on "Peace and löööv sisters <3". Mikäli et ymmärtänyt.
 

Yhteistyössä