Tupakka ja odotus?

  • Viestiketjun aloittaja outolintu?
  • Ensimmäinen viesti
outolintu?
Eli siis omituinen kysymys...

Olen itse tupakoinut reilun 10 vuotta.

Kuuluuko kenenkään muun "raskausoireisiin" tupakoinnin loppuminen kuin seinään?
Eli ennenkuin sain tietää olevani raskaana, lakkasi tupakka maistumasta ja lopetin polttamisen ilman mitään "syytä" n. viikko, ennenkuin ymmärsin edes epäillä raskautta.

Suojeleeko kroppa siis vauvaa myös näin?

Nimittäin itsellä ei ole edelleenkään ollut mitään vieroitusoireita nikotiinista.
 
loviisa-74
No mutta tuohan on hienoa :)!!! Minulle ei kyllä tullut kuvaamaasi tuntemusta ennen raskautta, vasta sitten kun olin saanut plussat testissä. Siihen se tupruttelu sitten kyllä tosi helposti jäikin (olin kyllä yrittänyt lopettaa "tuhannesti" koko raskaustoiveen ajan). Vaikka en edes kärsinyt pahoinvoinnista. Mutta pakko myöntää, että vieläkin tekee välillä kovastikin mieli tupakkaa, mutta ei tulisi kuuloonkaan että oikeasti polttaisin. Enkä edes tiedä onko se mieliteko oikeaa mielitekoa enää, vai vain omaa mielikuvitusta...?!

Mutta hienoa, että sinun kroppasi reagoi moiseen myrkkyyn noin upeasti!

Hyvää vointia ja odotusta!
 
mamitus
minä poltin koko ajan kun odotin ensimmäistä ja toiseta odottaessani tupakka maistui alussa pahalta ja oksetti mutta kun aamupahoinvoinnit oli loppunut aloitin taas. jollain on itsekuria jollain ei, mahtavaa outolintu? että sinulle osui tuollainen apukonsti!
 
Josss
Jos on TOSI riippuvainen, niin tod. näk polttaa pahoinvoinnista huolimatta. Useilla se kuitenkin jää siihen plussauutiseen tai jo sitä ennen alkaneeseen kuvotukseen. Saattaa olla joku luonnon keino suojella alkanutta raskautta!

Ap: hyvä että lopetit, se kannattaa!
 
claudia^
Alkuperäinen kirjoittaja mamitus:
minä poltin koko ajan kun odotin ensimmäistä ja toiseta odottaessani tupakka maistui alussa pahalta ja oksetti mutta kun aamupahoinvoinnit oli loppunut aloitin taas. jollain on itsekuria jollain ei, mahtavaa outolintu? että sinulle osui tuollainen apukonsti!
Tajuatko että lapsesi lilluu nikotiinin + muiden tupakasta saatujen myrkkyjen täyttämässä lapsivedessä ja juo tätä vettä. Tiedät varmaan myös millaiset vaarat häkä ja terva aiheuttaa lapselle.

Kyse ei ole itsekurista vaan lapsen hyvinvoinnista. Kukaan sitä röökiä ei sinne suuhusi työnnä, itse joka kerran sen sinne laitat. Eikö lapsesi ole sen arvoinen, että hänen ei jo sikiöaikana tarvitse sinun vuoksesi altistua näille myrkyille?

p.s. poltin itse 12-vuotta ennen plussaamista..sen jälkeen ei tullut mieleenkään polttaa, vaikka kuinka olisi haluttanut.
 
sivullinen ohikulkija
Alkuperäinen kirjoittaja claudia^:
Alkuperäinen kirjoittaja mamitus:
minä poltin koko ajan kun odotin ensimmäistä ja toiseta odottaessani tupakka maistui alussa pahalta ja oksetti mutta kun aamupahoinvoinnit oli loppunut aloitin taas. jollain on itsekuria jollain ei, mahtavaa outolintu? että sinulle osui tuollainen apukonsti!
Tajuatko että lapsesi lilluu nikotiinin + muiden tupakasta saatujen myrkkyjen täyttämässä lapsivedessä ja juo tätä vettä. Tiedät varmaan myös millaiset vaarat häkä ja terva aiheuttaa lapselle.

Kyse ei ole itsekurista vaan lapsen hyvinvoinnista. Kukaan sitä röökiä ei sinne suuhusi työnnä, itse joka kerran sen sinne laitat. Eikö lapsesi ole sen arvoinen, että hänen ei jo sikiöaikana tarvitse sinun vuoksesi altistua näille myrkyille?

p.s. poltin itse 12-vuotta ennen plussaamista..sen jälkeen ei tullut mieleenkään polttaa, vaikka kuinka olisi haluttanut.


No, johan on varsinainen moraalisaarna. Luuletko etteivät tupakoivat ihmiset tiedä tupakan vaaroista niin lapselle kuin itselleenkin mitään? Ensimmäiseksi kivenheittäjäksi sitten aloit, ilmeisesti olet itse pyhimys. Toivottavasti pyhimysasenteesi pitää sittenkin kun teet virheitä kasvattaessasi lastasi. Me muut kyllä teemme virheitä läpi elämän.

 
antipyhimys
En ole kyllä itsekään täydellinen, mutta ei tulis mieleenkään polttaa raskausaikana, vaikka ennen raskautta poltin. Myös bailasin käyttäen erilaisia päihteitä, joihin syntyi riippuvuus. Kaiken pystyin silti lopettamaan, joten paljon ei sympatiaa täältä heru niille ketkä ei mukamas syöpäkääryleiden tupruttamista pysty lopettamaan. Mielestäni kyse on vaan motivaation ja itsekurin puuttumisesta ja mikä voisi olla parempi motivaatio kuin oma pieni lapsi, joka kasvaa sisälläsi? Onnea ap:lle lopettamisesta ja raskautumisesta!
 
claudia^
Alkuperäinen kirjoittaja onneksi:
joukossamme on näitä täydellisiä äitejä, minä en kuulu heihin. syntejä teen, kuten tämä tupakointi, vaan kuolevaisuudessa en eroa kenestäkään.
En todellakaan ole pyhimys, mutten mitenkään TIETEN TAHTOEN vahingoittasi lastani, kuten tupakoivat äidit tekevät.
Kyllä virheitä tulen varmasti tekemään lapseni kanssa, mutta en kuitenkaan häntä halua jo sikiöaikana myrkyttää oman nautinnonhaluni vuoksi!
 
juippinen
Alkuperäinen kirjoittaja loviisa-74:
Mutta pakko myöntää, että vieläkin tekee välillä kovastikin mieli tupakkaa, mutta ei tulisi kuuloonkaan että oikeasti polttaisin. Enkä edes tiedä onko se mieliteko oikeaa mielitekoa enää, vai vain omaa mielikuvitusta...?!

Tupakoinnin kun lopettaa, niin on ihan normaalia, että himo iskee välillä noin vuoden ajan tupakoinnin lopettamisesta. Fyysinen "tarve" nikotiiniin häviää tietysti jo paljon aikaisemmin, mutta joku siinä vain on, että sitä jotenkin haluaa kuitenkin. Pitää vain jaksaa olla polttamatta! :)

Minulla aikanaan tuli oman tupruttelun lopetettuani kausi, että kevyt tupakansavu mielestäni tuoksui ihanalta. Jos koko huone oli täynnä savua, se oli epämiellyttävää, ja juuri polttaneet ihmiset haisivat pahalta mielestäni silloinkin, mutta jos esim. kylmässä talvi-ilmassa kadulla tuli tupakoija vastaan, ja sitä savua sai nenäänsä vain ihan vähän ja lyhyen aikaa, se oli ihanaa... ;)
 
..öö..
Poltin reilun askin päivässä,esikoista kun aloin odottaan tupakin poltto vain alkoi kuvottaan, maistuikin niin pahalle ja raskaana olin kun myöhemmin testin tein. Synnytyksen jälkeen aloitin uudelleen ja toista kun aloin odottaan ihan sama,tupakka allötti ja maistui pahalle,arvasin heti että olen raskaana. Sen jälkeen en ole polttanutkaan tupakkia nyt odotan neljättä...

 
Ei-myrkyttäjä
Alkuperäinen kirjoittaja sivullinen ohikulkija:
No, johan on varsinainen moraalisaarna. Luuletko etteivät tupakoivat ihmiset tiedä tupakan vaaroista niin lapselle kuin itselleenkin mitään? Ensimmäiseksi kivenheittäjäksi sitten aloit, ilmeisesti olet itse pyhimys. Toivottavasti pyhimysasenteesi pitää sittenkin kun teet virheitä kasvattaessasi lastasi. Me muut kyllä teemme virheitä läpi elämän.
Virheitä tehdään jokainen, mutta miten voit pitää "virheenä" sitä että tieten tahtoen myrkyttäisit syytöntä lasta?

Ei virhe ja tahallinen teko ole välttämättä sama asia!
 
te ei-myrkyttäjät
kuljette sitten varmaan kaasunaamarit naamalla, syötte ainoastaan itse kasvattamianne ruokia, itse laittamianne ruokia, ette käytä normaalikauppojen alumiinidödöjä ja muuta sellasta :D
 
sivullinen ohikulkija
"Ei virhe ja tahallinen teko ole välttämättä sama asia!"

kuljette sitten varmaan kaasunaamarit naamalla, syötte ainoastaan itse kasvattamianne ruokia, itse laittamianne ruokia, ette käytä normaalikauppojen alumiinidödöjä....

ja. ette käytä säilyketuotteita, koska niistä liukenee kemikaaleja, ette käytä ulkomaisia tai muuten myrkytettyjä kasviksia tai hedelmiä. Ette syö karkkia keinotekoissten väri- ja makeutusaineiden vuoksei, ette polta tulta takassa, ettekäytä hajusteita, tai raaka-aineita jotka vivat allergisoida, kuten sitrushedelmät, tomaatit, pähkinät, kala, muna tai vahvat mausteet. Ette käytä liikaa rasvaa tai sokeria jne..

Kyllä on elämänne ankeaa. Toivottavasti ankea elämänasenne ei ole perinnöllistä, vaikkakin tulee olemaan lapselle kova paikka kasvaaa noin ahdasmielisessä ja tuomitsevassa perheessä.

Kannattaa muuten nyt tutkia tarkoin kaikki mahdollinen mitä syötte, hengitätte, mihin koskette mitä kuuntelette jne. että tiedätte onko siinä jotain vahngollista lapselle. Vai onko helpompi sulkea silmät ja syödä mitä lystää, ettei sitten ole muka ollut tietoinen vaaroista, johon on sikiön altistanut.
 
liuku.
Öhöm, no ensinnäkin (asettamatta itseä kenenkään yläpuolelle) jotta voisi syödä luomuruokaa, käyttää luomudödöä yms. täytyy olla paljon rahaa. Koska luomutuotteet maksaa, eli terveellisyys maksaa, tupakassa toistepäin, epäterveellinen tapa maksaa maltaita.

Itse en siis polttanut raskausaikana. Muutenkin pyrin tietysti olla vahingoittamatta sikiötä kaikin tavoin. En syönyt kielletyllä listalla olleita ruokia tms. Mutta minulla ei ole varaa käyttää kaikessa puhtaita ihmisystävällisiä luonnontuotteita. Valitettavasti, ilman muuta mielelläni niin olisin tehnyt ja tekisin vieläkin.
 
maistuis mullekin...
Olenkin ihmetellyt tällä palstalla, että ovatko kaikki muka niin täydellisiä, etteikö yksikään ole täällä raskauden aikana tupakoinut... Oikeassa elämässäni noin puolet tutuistani on polttanut muutaman tupakan raskaana ollessaan... Osa siis yhden päivässä, osa 3 päivässä, pari tuttua ehkä 10 päivässä, osa ei lainkaan. Nämä tuntemani henkilöt ovat aivan kunnollisia eikä mitään hulttioita. Periaatteessa siis hoitaneet asiansa muuten mallikkaasti. Korkeakoulut käyneitä. Keskustelimmekin aiheesta juuri hetki sitten ja kertoivat, että suurimmaksi osaksi salaa tupruttelevat... Eivät siis maha pystyssä ulkona. Kaveri seurassa jossa ei tuomita tai sitten yksin rauhassa. Itse poltin ennen raskautta varmaan yli askin / pv. Muutamia vielä plussankin jälkeen. Omia en ole enää ostanut mutta saattanut pari hatsia joltain muulta maistaa todella harvoin. Henkeen en oikein voi vetää kun omatunto on niin paha. Valitettavasti himoitsen sitä kuitenkin niin paljon, että sairaalasta päästyäni menen varmaankin ostamaan askin ja toivon ettei jää taas tavaksi.

Ihan normaalia siis mielestäni, että osa saattaa yhä tuprutella raskausaikana. Täällä palstalla on varmasti helppo morkata muita kun ei kasvotusten tarvitse. Mielestäni voin siis sanoa, että olen halunnut ja kyennyt olemaan savuton raskauden aikana, mutten todellakaan syyllistä muita tupakoinnista. Varmasti tietävät mitä tupakointi aiheuttaa. Se, että joku täällä palstalla mesoaa, kuinka tyhmä toinen on, ei varmasti auta lopettamaan. Tyhmää on edes kuvitella, etteikö tupakoija itse tietäisi kuinka haitallista tupakointi on. Olisi siis hyvä, että edes arvostelijat tajuaisivat olla puuttumatta, niin vain sen toisen puolen hölmöys tulisi esille.
 
Claudia^
Alkuperäinen kirjoittaja sivullinen ohikulkija:
"Ei virhe ja tahallinen teko ole välttämättä sama asia!"

kuljette sitten varmaan kaasunaamarit naamalla, syötte ainoastaan itse kasvattamianne ruokia, itse laittamianne ruokia, ette käytä normaalikauppojen alumiinidödöjä....

ja. ette käytä säilyketuotteita, koska niistä liukenee kemikaaleja, ette käytä ulkomaisia tai muuten myrkytettyjä kasviksia tai hedelmiä. Ette syö karkkia keinotekoissten väri- ja makeutusaineiden vuoksei, ette polta tulta takassa, ettekäytä hajusteita, tai raaka-aineita jotka vivat allergisoida, kuten sitrushedelmät, tomaatit, pähkinät, kala, muna tai vahvat mausteet. Ette käytä liikaa rasvaa tai sokeria jne..

Kyllä on elämänne ankeaa. Toivottavasti ankea elämänasenne ei ole perinnöllistä, vaikkakin tulee olemaan lapselle kova paikka kasvaaa noin ahdasmielisessä ja tuomitsevassa perheessä.

Kannattaa muuten nyt tutkia tarkoin kaikki mahdollinen mitä syötte, hengitätte, mihin koskette mitä kuuntelette jne. että tiedätte onko siinä jotain vahngollista lapselle. Vai onko helpompi sulkea silmät ja syödä mitä lystää, ettei sitten ole muka ollut tietoinen vaaroista, johon on sikiön altistanut.
Etkai ole tosissasi kun vertaat röökin polttoa deodorantin tai ulkomaisten kasvisten syöntiin? Hei Haloo! Ei voi olla vielä 2000-luvulla ihmisiä, jotka väheksyvät röökin vaarat ja vielä puolustelevat sitä että jotkut haluavat myrkyttää sillä myös viattomat lapset, jotka eivät voi valita haluavatko myrkkyjä sisäänsä.
Ja vielä elämänasenteesta ja elämän ankeudesta...röökikö sinulle sen onnen elämään tuo? Aika on huonosti asiat jos näin menee. Ja sekö tekee perheestä tuomitsevan jos ei ole puolustamassa lapsiaan myrkyttäviä äitejä?
 
äiti vm 70
Täällä myös yksi hulttioäiti joka ei tupakasta ole koskaan raskausaikana päässyt kokonaan eroon, 5 tervettä lasta olen silti synnyttänyt.
En todellakaan ylpeile tupakoinnistani raskausaikana, enkä myöskään sitä rupea puolustelemaan ja tiedän vaarat joita raskaudenaikainen tupakointi olisi voinut lapsilleni aiheuttaa.
Viimeisessä raskaudessani uskalsin puhua tupakoinnista neuvolassa sekä hoitajalle, että lääkärille, kannustivat vähentämään tupakoinnin minimiin ja polttamaan tupakan vain puoleen väliin. Lääkäri kertoi nikotiinivalmisteiden olevan uusimpien tutkimuksien mukaan sikiölle haitallisempaa kuin muutama tupakka päivässä ja myös stressi jota tupakoimattomuus voi äidille vieroitusaikana aiheuttaa, ei olisi sekään sikiölle hyväksi.
Huonoksi äidiksi he eivät minua paheeni vuoksi leimanneet, eikä sitä ole tehnyt kukaan lähipiiristänikään.
 
Näin minullakin!:)
Moi!

Minulle kävi lähes samalla tavalla. Tupakkaa tuli kiskottua 8 vuotta reilu aski päivässä ja sitten kun tulin raskaaksi, alkoi tupakan haju ällöttää niin kovasti, että viimeiset tupakat poltin oksentaen. Siihen se jäi. Ensimmäisiin kuukausiin en voinut olla kenenkään tupakoivan ihmisen lähellä (oma mieskin polttaa...), haju ällötti niin paljon.

Kyllä oli onni, että tuli tuommoinen pahoinvointi, olis lopettaminen ollut yhtä helvettiä muuten, ei se kyllä ihan helppoa ollut noinkaan. Osalle tulee ällötys kahviin tms. hajuun, meillä onnekkailla tupakkaan. Toivottavasti pysyn lujana, enkä enää yhtään askia osta, sen näkee sitten... Tupakanhajuinen äiti ei oo kiva.

Kovasti tsemppiä kaikille lopettajille, sekä niille jotka ovat tupakointia vähentäneet!:)
 
Huhhuh...
Alkuperäinen kirjoittaja te ei-myrkyttäjät:
kuljette sitten varmaan kaasunaamarit naamalla, syötte ainoastaan itse kasvattamianne ruokia, itse laittamianne ruokia, ette käytä normaalikauppojen alumiinidödöjä ja muuta sellasta :D
Aamen! Aloittakaamme siis tupakointi ja ryyppääminen heti! Miksi turhaan säännöstellä, jos se kerran ei mitään vaikuta! Voi jessus mitä kommentteja täällä!
 
+++
´Tupakointi lisää keskenmeno, kohtukuolema ja kätkykuolemariskiä huimasti!!!Älkää tupakoitsijat tulko sitten tänne tai muuallekaan uikuttamaan jos lapsellenne jotain tapahtuu! Lapsilla pitäisi olla oikeus tupakoimattomuuteen, miettikää siis heitä älkääkä omia mielihalujanne. Mikään muu ei ole niin oksettavan näköistä kuin nähdä nähdä tupakoiva äiti suuren vatsan tai vaunujen kanssa!
 
Itsekästä
Tupakointi raskausaikana on todella itsekäs teko. Voi olla että lapsenne syntyy terveenä tai voi vastaavasti olla että ei, tai voi olla että tupakoinnin aiheuttamat haitat näkyvät lapsissanne vasta vuosienne päästä. Turha vähätellä tai vastaavasti paisutella riskejä, riskit on olemassa ja valitettavasti jokainen saa itse tehdä valintansa.. ottaako riskin vai ei.
 

Yhteistyössä