Tuosta rahattomuusketjusta vähän samaa asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Stressaantunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Stressaantunut

Vieras
Tietääkös joku kun laps on täyttänyt kolme ja kotihoidontuki loppunut, saako kelasta sen jälkeen mitään kun se on ainut lapsi perheessä (toista vasta odotellaan) ? Tilanne tämä että olen alle 25.v vailla ammatillista koulutusta (eli en ole oikeutettu työmarkkinatukeen kun en hakenut yhteishaussa mihinkään ) Odotan toista lasta, laskettu aika tammikuussa ja se ei ollut siihen hyvä syy.
Rahaa ei tipu tosiaan mitään muuta kuin tuo 100euroa/kk lapsilisästä minulle. Mies on olemassa ja töissä mutta hänenkään palkka ei riitä joka paikkaan. Asummekin tällä hetkellä miehen vanhempien nurkissa kun ei riitä rahat vuokra asuntoon ja vesi/sähkökuluihin. Vanhan talon yläkerran huone on meidän pikku perheen käytössä mutta kylmä talvi hirvittää jo valmiiksi kun siellä yläkerrassa ei ole sähkölämmitystä eli puut pitäis kantaa aina ja olla jatkuvasti tulet uunissa(pieni, ei riitä lämpö kauan ) jo nyt kun lämpötila ulkona on laskenut alle kymmenen, sitä saa olla lämmittämässä jos ei halua kylmissään vapista. Tulevan vauvan kanssa hankala homma, mies viikot muualla töissä, viikonloput vaan kotona.

Onpas hankala tilanne... Mikset menisi töihin siksi aikaa, kunnes äitiysloma alkaa? Silloin tuleva äitiyspäivärahasikin olisi suurempi kuin sen minimin ja voisitte hankkia vuokra-asunnon.

Pakko kysyä, että kuinka sinulla ei koulutusta ole, vaikka olet jo 25-vuotias?

ei saa mitään jollei mene kurssille tai työharjoitteluun.
Kokemusta on. Mutta sitten kun on ollut 5kk toimenpiteessä(kurssi/harjoittelu) niin sitten saa kotona ollessaankin.

näin ainakin omalla kohdalla silloin kun olin alle 25v. Ja jokaisessa haussa piti hakea niin keväällä kuin syksyllä tai takuu oli että tuli 5kk nakki uudestaan(rankasuna ku ei hakenu syksyllä että pitää olla taas se 5kk jossakin ennenkuin kotona ollessa sai jotakin rahaa).

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
ja luulis että teillä jää jotain säästöönkin kun mies on töissä?

Eipä sitä tässä ruikutettais jos jotaki jäis säästöön miehen palkasta. Kirjoitin tuossa äsken että mies töissä mutta hänenkään palkka ei joka paikkaan veny. Tiukilla jo nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Eipä sitä tässä ruikutettais jos jotaki jäis säästöön miehen palkasta. Kirjoitin tuossa äsken että mies töissä mutta hänenkään palkka ei joka paikkaan veny. Tiukilla jo nyt.

mitä kuluja teillä on? maksatteko vuokraa miehen vanhemmille?
Mene työkkärin kurssille.

Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Onpas hankala tilanne... Mikset menisi töihin siksi aikaa, kunnes äitiysloma alkaa? Silloin tuleva äitiyspäivärahasikin olisi suurempi kuin sen minimin ja voisitte hankkia vuokra-asunnon.

mä oon 27 eikä ole koulutusta :/

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:

Kuis se silleen? :)

Ehdit vielä hakea, nyt on parhaillaan menossa amk:in täydennyshaku! eli äkkiä vaan paperit menemään www.amkhaku.fi, niin ootpahan sitten hakenut :) ja sitä myöten kelvollinen tukeen.

Suosittelen kaikille koulutusta, vaikka olisikin työpaikka tällä hetkellä. Se vaan on niin, että jos irtisanomiset alkavat, tutkinnottomat pistetään ekana ulos (yleensä ainakin). Kannattaa kysyä työnantajalta myös koulutuksesta, aika usein tulevat vastaan työajoissa ja kenties rahallisestikin.

Olin koulussa kun aloin oottaa ekaa.. oli pakko jättää kesken kun oli kauhee väsymys..
sit tuli toinen.. ja kolmas lapsi.. mies töissä.. joka nyt ex..
yritin viimevuonna alottaa mut noi oli niin paljon kipeenä et tipahdin kärryiltä ja jäi kesken..
nyt alkaa kuukauden päästä uus yritys.. tosin paremmat mahdollisuudet koska on vain 2 päivää koulussa ja loput etää..vaiks oliskin lapset kipeinä luulen et nyt onnistuis =)

Olen hakenut moniin paikkoihin töihin vaan ei ole tärpännyt. Ei tarvis kahdesti käskeä jos työpaikan saisin. Pieni paikkakunta, paljon hakijoita ja vähän töitä tarjolla (pohjoisessa ). Tässä jonkin aikaa sitten muutettiin tänne kotiseudulle takaisin eteläsuomesta kun ei siellä viihyttykkään. Mies oli siellä töissä ja kun sai paikan täältä (pienemmällä palkalla kuitenkin) ei epäröity muuttaa takaisin.
Ammattia ei vielä ole loppuun asti hankittuna. Kaksi vuotta kävin aikanani kosmetologiksi kunnes muutettiin toiselle paikkakunnalle missä ei voinut jatkaa samaa linjaa enää. (Pitkät välimatkat) Sitten aloinkin odottamaan lastamme ja olen hoitanut häntä kotona kituutellen.

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Ammattikorkeaan ei pääse ihan peruskoulupohjalta. Täytyy olla suoritettuna lukio tai sitten ammatillinen tutkinto, siltä alalta johon pyrkii.

Jotenkin luulin/ajattelin että lukion käynyt kyseessä...

Asiahan ei mulle kuulu mutta siis maksatte ilmeisesti vuokraa miehen vanhemmille? Eikö samalla rahalla saisi "oikean" vuokra-asunnon ja siihen asumistukea ym? Ja aika moni ok- asuja hakee niitä puita kanssa joka päivä ja lämmittää sitä takkaa, ei se ole iso juttu =)

Olin koulussa kun aloin oottaa ekaa.. oli pakko jättää kesken kun oli kauhee väsymys..
sit tuli toinen.. ja kolmas lapsi.. mies töissä.. joka nyt ex..
yritin viimevuonna alottaa mut noi oli niin paljon kipeenä et tipahdin kärryiltä ja jäi kesken..
nyt alkaa kuukauden päästä uus yritys.. tosin paremmat mahdollisuudet koska on vain 2 päivää koulussa ja loput etää..vaiks oliskin lapset kipeinä luulen et nyt onnistuis =)

Minä pidän sulle ja AP:lle peukkuja! :)

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Asiahan ei mulle kuulu mutta siis maksatte ilmeisesti vuokraa miehen vanhemmille? Eikö samalla rahalla saisi "oikean" vuokra-asunnon ja siihen asumistukea ym? Ja aika moni ok- asuja hakee niitä puita kanssa joka päivä ja lämmittää sitä takkaa, ei se ole iso juttu =)

niin varsinkin jos lämmittää tyyliin yhden huoneen :) tai ostakaa irtopatteri, maksatte sit sähkössä sen lämmityksen!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

mitä kuluja teillä on? maksatteko vuokraa miehen vanhemmille?
Mene työkkärin kurssille.

Maksetaan vuokraa (ei mitään vuokra asuntojen määriä) ja käyttösähköt, puhelinlaskut (omat tietenki), nettimaksut, ruuat, auton vakuutukset, bensat, auton osamaksut, koirien kuluja.. Kaikkia normaalien ihmisten kuluja.

Ammattikorkeaan ei pääse ihan peruskoulupohjalta. Täytyy olla suoritettuna lukio tai sitten ammatillinen tutkinto, siltä alalta johon pyrkii.

Mun mielestä ammattillisen tutkinnon papereilla voi hakea ihan mille vaan alalle amk:hon. Ainakin ite hain ja pääsin :)

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:

Niin oli meilläkin tuo homma sillon ku asuttiin vielä etelässä että kannettiin puita takkaan mutta iso ero on mennä kantelemaan niitä sillon kun on tosiaan pakkaset ja yötä päivää pitäis olla tulet uunissa jos vauvan kans yrittäis olla siellä. Hatara vanha talo, illalla lämmittää niin aamulla on nenä kuurassa.

Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:

Mun mielestä ammattillisen tutkinnon papereilla voi hakea ihan mille vaan alalle amk:hon. Ainakin ite hain ja pääsin :)

Oikeessa oot.

Yhteistyössä