Tuosta rahattomuusketjusta vähän samaa asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Stressaantunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Yleensä en todellakaan ole mikään sosiaalitoimistoon kannustaja, mutta tässä tilanteessa se olisi minusta ihan paikallaan. Tosi hankala tilanne teillä :hug:

Seki vois olla yksi viimeinen vaihtoehto että menis sinne anelemaan jos ei muualta saa mitään mutta neki taitaa olla semmosia etteivät anna ku juopoille.. Kiitos sympatiasta ja rohkaisusta kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
Ammattikorkeaan ei pääse ihan peruskoulupohjalta. Täytyy olla suoritettuna lukio tai sitten ammatillinen tutkinto, siltä alalta johon pyrkii.

Mun mielestä ammattillisen tutkinnon papereilla voi hakea ihan mille vaan alalle amk:hon. Ainakin ite hain ja pääsin :)

Mulla on lukio pohja ja sillä voi hakea mihin linjalle vaan. Mun mielestä kyllä esim. autonasentaja ei voi hakea lukemaan suoraan sairaanhoitajaksi ainakaan normaali hakumenettelyissä...Olen ollut siinä uskossa, että lähihoitaja voi hakea sairaanhoitajaksi ja merkononi tradenomiksi jne. Näin oli ainakin joku aika sitten, kun haki normaalissa haussa. Mun opiskeluista ja hakemisista AMK:hon alkaa kyllä jo olla aikaa, joten vannomaan en mene.

siis en ymmärrä miks pitää vielä koiria hankkia elätettäväksi, jos tekee tiukkaa itsensä saaha elätetyks!! ei, ei mun pääkoppaani ei mahdu moinen!! no omapa valinta!!
tiedän myös yhden perheen, jossa koko ajan valitetaan ettei oo rahaa ja kaks isoa koiraa talossa, jotka syö hirveenä ja niihin menee rahaa paljon!! eli EN YMMÄRRÄ!!! sori vaan!

Ammattikorkeaan ei pääse ihan peruskoulupohjalta. Täytyy olla suoritettuna lukio tai sitten ammatillinen tutkinto, siltä alalta johon pyrkii.

Mun mielestä ammattillisen tutkinnon papereilla voi hakea ihan mille vaan alalle amk:hon. Ainakin ite hain ja pääsin :)

Mulla on lukio pohja ja sillä voi hakea mihin linjalle vaan. Mun mielestä kyllä esim. autonasentaja ei voi hakea lukemaan suoraan sairaanhoitajaksi ainakaan normaali hakumenettelyissä...Olen ollut siinä uskossa, että lähihoitaja voi hakea sairaanhoitajaksi ja merkononi tradenomiksi jne. Näin oli ainakin joku aika sitten, kun haki normaalissa haussa. Mun opiskeluista ja hakemisista AMK:hon alkaa kyllä jo olla aikaa, joten vannomaan en mene.

Kyllä nykyään autonasentaja voi hakea ja päästä opiskelemaan vaikka sairaanhoitajaksi. Itse olen lähdössä opiskelemaan kosmetologin papereilla agrologiksi. Ja ihan normi haussa hain.

lisäys:
Yleisen hakukelpoisuuden koulutusohjelmiin antavat:

lukion oppimäärä tai ylioppilastutkinto
International Baccalaureate-, Reifeprüfung- tai European Baccalaureate -tutkinto
opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinto (mm. insinööri)
ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa (630/98) tarkoitettu ammatillisessa peruskoulutuksessa suoritettu, laajuudeltaan vähintään kolmivuotinen ammatillinen perustutkinto tai sitä vastaava aikaisempi tutkinto
nuorisoasteen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen kokeilusta annetussa laissa (391/91) tarkoitetut vähintään kolmivuotiset yhdistelmäopinnot
ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/98) tarkoitettu laajuudeltaan vähintään kolmivuotinen ammatillinen perustutkinto
edellä mainittuja tutkintoja vastaavat ulkomailla suoritetut opinnot.

Oletteko kysyneet jos saisitte alennusta vuokraan kun tulotkin muuttuu? Nyt sanon rumasti ja pahoittelen sitä, mutta ei kai yhdestä kylmästä huoneesta joudu kovin suurta vuokraa maksamaan? Ja selvittäkää ihmeessä saisitteko asumistukea jos asuisitte muualla.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä:
siis en ymmärrä miks pitää vielä koiria hankkia elätettäväksi, jos tekee tiukkaa itsensä saaha elätetyks!! ei, ei mun pääkoppaani ei mahdu moinen!! no omapa valinta!!
tiedän myös yhden perheen, jossa koko ajan valitetaan ettei oo rahaa ja kaks isoa koiraa talossa, jotka syö hirveenä ja niihin menee rahaa paljon!! eli EN YMMÄRRÄ!!! sori vaan!

Ole ymmärtämättä sitten. Luuletkos että meillä on koko koiran eliniän ollut tiukkaa rahasta?! Koira on jo seitsemän vuotias ja ollut koko ikänsä meidän perheessä. Jos nyt tiukka paikka onkin niin pitäiskö sinun mielestä lopettaa/antaa koira pois ettei muka pysty jatkossa sitä elättämään..? Ei sinun laisille ainakaan ole koira tarkoitettu. Mulla on periaate että jos koiran on ottanut niin sitä ei hävitetä sitten kun ei vaan enää kehtaa sen kans viettää aikaa. Se on ja pysyy. Se vissiin pisti silmään kunnolla kun mainitsin kerran sanan koira. Joillaki ottaa luonnon päälle..

Oletteko kysyneet jos saisitte alennusta vuokraan kun tulotkin muuttuu? Nyt sanon rumasti ja pahoittelen sitä, mutta ei kai yhdestä kylmästä huoneesta joudu kovin suurta vuokraa maksamaan? Ja selvittäkää ihmeessä saisitteko asumistukea jos asuisitte muualla.

Et sanonut rumasti. Ei me nyt mitään hirveitä maksetakkaan siitä pikku huoneesta. Ja osan aikaa tietenki ollaan alakerrassa kun tehdään ruokaa, pyykätään yms. Ei nyt siihen pikku huoneeseen jumiuduta koko päiväksi.

anteeks!! ei ollu tarkotus suututtaa!!!vähän nopeesti luin, enkä ehtinyt "sisäistää" teidän tilannetta!! toki, jos koira ollut jo niin kauan ja se on teille rakas, ymmärrän!!sori kauheesti!
tossa perheessä vaan josta kerroin, valitettiin rahapulaa ja otettiin vielä ne kaks isoa koiraa siihen, joihin todella upposi rahaa!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ole ymmärtämättä sitten. Luuletkos että meillä on koko koiran eliniän ollut tiukkaa rahasta?! Koira on jo seitsemän vuotias ja ollut koko ikänsä meidän perheessä. Jos nyt tiukka paikka onkin niin pitäiskö sinun mielestä lopettaa/antaa koira pois ettei muka pysty jatkossa sitä elättämään..? Ei sinun laisille ainakaan ole koira tarkoitettu. Mulla on periaate että jos koiran on ottanut niin sitä ei hävitetä sitten kun ei vaan enää kehtaa sen kans viettää aikaa. Se on ja pysyy. Se vissiin pisti silmään kunnolla kun mainitsin kerran sanan koira. Joillaki ottaa luonnon päälle..

Vielä lisäys että tämä on sisäkoirana yleensä ja ulkona on toinen koira millä metästetään kun se aika koittaa.

ei siinä itsellänikin oli aikanaan koira ja pidin siitä (varsinkin kun se oli pentu)...nyt en ottais koiraa, kun tuntuu, ettei aikani sille riittäisi... vähä aiheesta poiketen!!

Et sanonut rumasti. Ei me nyt mitään hirveitä maksetakkaan siitä pikku huoneesta. Ja osan aikaa tietenki ollaan alakerrassa kun tehdään ruokaa, pyykätään yms. Ei nyt siihen pikku huoneeseen jumiuduta koko päiväksi.

Paljon siitä maksatte?

Jos menisitte vieraalle vuokralle saisitte siihen tuet. Omasta pussista ei joudu maksamaan kovinkaan paljoa. n. 20% jos olette ihan peeaa..

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
en jaksanu lukee kaikkia tekstei mutta hae sairaslomaa niin sitten saat kelasta sairaspäivärahaa. siihen ei vaikuta miehen tulot.

Nyt odotusaikana olen ollut kyllä tosi väsynyt (vois nukkua aina vaan kun on mahdollisuus ) ja tilanteen takia stressaantunut mutta en ole kehdannut hakea sairaslomaa (tuntuu niin hullulta hakea sairaslomaa ku ei ole töissäkään) mutta kiitos neuvosta.

Ootko ihan oikeasti ottanut asioista selvää? siis että paljonko saisitte asumistukea yms? ja eikö miehesi oikeasti tienaa kun jonkun 500-600e?
Nimittäin jos teillä on oikeasti pienet tulot niin saatte täydet asumistuet ja vuokrasta jää maksettavaksi n.150e ja sit yleensä käyttösähkö tuohon päälle....

Ja kyllä sossu auttaa muitakin kuin juoppoja...

anteeks!! ei ollu tarkotus suututtaa!!!vähän nopeesti luin, enkä ehtinyt "sisäistää" teidän tilannetta!! toki, jos koira ollut jo niin kauan ja se on teille rakas, ymmärrän!!sori kauheesti!
tossa perheessä vaan josta kerroin, valitettiin rahapulaa ja otettiin vielä ne kaks isoa koiraa siihen, joihin todella upposi rahaa!

ok. ymmärrän.

Muista, että voit hakea äitiyspäivärahaa maksettavaksi 30-50 päivää ennen ennen laskettua aikaa. Ite hain aikoinaan niin että sain äitiyspäivärahaa 50 päivää ennen laskettua aikaa ja se auttoi hieman kun muuten olisin ollut tuloton.

Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Pakko kysyä, että kuinka sinulla ei koulutusta ole, vaikka olet jo 25-vuotias?

Ei mullakaan ole ammatillista koulutusta vaikka olen 24-vuotias,koulunkäynti ja minä ei sovittu yhteen :kieh: joten menin töihin,nyt 6 vuotta työelämää takana,vakityö.Olen miettinyt josko äippäloman jälkeen lähtisi lukemaan ammatin loppuun,toisaalta ei huvita opintotuella kituuttelu.Kattoos nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Ootko ihan oikeasti ottanut asioista selvää? siis että paljonko saisitte asumistukea yms? ja eikö miehesi oikeasti tienaa kun jonkun 500-600e?
Nimittäin jos teillä on oikeasti pienet tulot niin saatte täydet asumistuet ja vuokrasta jää maksettavaksi n.150e ja sit yleensä käyttösähkö tuohon päälle....

Ja kyllä sossu auttaa muitakin kuin juoppoja... [/quo
Tienaa se nyt enemmän ku tuon verran, vaan on paljon menoja..

Muista, että voit hakea äitiyspäivärahaa maksettavaksi 30-50 päivää ennen ennen laskettua aikaa. Ite hain aikoinaan niin että sain äitiyspäivärahaa 50 päivää ennen laskettua aikaa ja se auttoi hieman kun muuten olisin ollut tuloton.

Tuo oli ihan uutta.

Jos menette esim. kerrostalo kaksioon ja maksatte 500e/kk. Otatte senverran uuden, ettei se tuki pienene sen takia. Jos tulot ovat kuitenkin alta 1300e/kk (en muista tarkkoja lukuja) niin saatte täydet asumistuet, joka on noin 80% vuokrasta.

Tää on tietty täysin asuntokohtaista ja riippuu paljon tuloista. Kelassa on laskuri jolla voi arvioida omaa tukeansa. Kannattaa tutustua

Tuo oli ihan uutta.

Kelan sivuilta:

Äitiysraha
Odottava äiti saa äitiysrahaa, kun raskaus on kestänyt vähintään 154 päivää ja hän on asunut Suomessa vähintään 180 päivää välittömästi ennen laskettua synnytysaikaa. Äitiysrahaa voi saada aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua synnytysaikaa. Äiti voi itse valita, milloin hän aloittaa tänä aikana äitiysrahakauden. Äitiysrahaa maksetaan 105 arkipäivältä. Äitiysraha voidaan maksaa työnantajalle, jos hän maksaa työntekijälle palkkaa vanhempainvapaan ajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin:
Niin voisitko sanoa paljon maksatte oikeasti sitä vuokraa?

Yleensä sen satasen.

No ei se kovin paljoa ole. Missäpäin suomea asutte?

Monissa pienimmissä paikoissa saa jo 350e/kk ihan ok kaksioasunnon. Siihen tuet niin ei joudu paljoa yli 100e/kk maksamaan omasta pussista, olettaen tietenkin ettei ole niitä tuloja.

Teidän täytyy kartoittaa mistä voi säästää. Voisiko nettiliittymää muuttaa edullisemmaksi, onko auton osamaksuerät liian suuret, tuleeko lehtiä jne. Ja selvittäkää millaisia vuokra-asuntoja on saatavilla ja kelan sivuilta löytyy asumistukilaskuri niin sillä voi laskea paljonko saisitte asumistukea.

Yhteistyössä