tuoreita kokemuksia TAYSissa synnyttämisestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neiti"

Vieras
Kertokaapa nyt kaikki, mitä pitäisi huomioida, kun synnytyssairaalana on TAYS. Miten ruuhkaista on tähän aikaan vuodesta jne.? Eli milloin kannattaa lähteä synnärille? Ajattelin olla kotona niin pitkään kuin vain mahdollista, mutta voi olla, että huoli vauvasta vetää synnärille liian aikaisin...

Miten käynnistykset on menneet, onko aika annettu ajoissa vai vasta 42+ viikoilla? Itselläni on nyt laskettu aika ja vauva jo melkein 4 kg... Mihinköhän mittoihin se ehtii kasvaa, jos 42+ viikoilla vasta käynnistetään.

Saako hoitajilta apua vauvan hoitoon, jos mies on töissä / pitkän matkan päässä? Eli pääsee vessaan/suihkuun tms. ja joku katsoo vauvaa? Huomioidaanko miestä mitenkään synnytyksen aikana, vai onko hän vain pakollinen paha? (Esim. saako mitään patjaa nukkumiseen, jos synnytys kestää useita vuorokausia?)

Ainiin! Saako siel synnytyssalissa olla puhelin päällä? Esim. jos mies lähtee välillä kotiin nukkumaan (jos siel ei saa nukkua...), niin miten mä saan sen sinne takaisin jos tilanne etenee??

Muistaakseni ei saanu olla puhelin päällä synnytyssalissa. Patjoista ja muista en osaa sanoo kun saliin menon jälkeen vauvan syntyi jo 1h15min päästä... ;-) Minulla ainakin on ainoastaan hyvät kokemukset hoitajista, vauvan sai viedä kansliaan siksi aikaa kun kävi suihkussa ja ottivat ensimmäiseksi yöksikin kansliaan että sain nukuttua kolmen valvotun vuorokauden jälkeen.

Ruuhkaa ei oikein voi ennustaa. Nykyäänhän on suositumpaa tähdätä synnytys kesälomakauteen. Eli paljon synnyttäjiä, vähän henkilökuntaa. Aika yksin olet vauvasi kanssa, kun sen olet synnyttänyt. Kansliaan vein pari kertaa, kun kävin kahvilla siellä kanttiinissa. Mutta vessat ja suihkut piti kyllä hoitaa ihan ilman hoitajaa sen kummemmin lapselle kuin itsellekään. Meillä miehelle osoitettiin säkkituoli nukkumapaikaksi, kun mulle annettiin petadiini ja sain ehkä tunnin verran levättyä. Jos ei äiti ole kovin keskiössä niin isä on sitten ihan kakkosluokkaa. Meillä onneksi oli kivat kätilöt, mutta eivät hekään niille tiloille ja fasiliteeteille mitään voineet.

Salissa ei saa olla känny päällä. Ja neuvolasta saat ä.polille lähetteen jos pelkäät isoa vauvaa-> uä ja mahdollinen käynnistys vaikka heti jos vauvan koko niin vaatii.
Ruuhkasta en tiedä, vaihtelee päivittäin. Ystävä meni tiistaina tasan viikko sit sisään ja oli ruuhkaa.

Itse oon synnyttänyt 06 ja 08 Taysissa (ja pian taas menossa) ja ainakin aiemmin on ollut tosi nihkeää saada hoitajilta apua vauvan kanssa edes oman suihkussa käynnin ajaksi. Huonekaverin kans on sovittu, et soittaa hoitajan kellolla paikalle jos vauva alkaa itkemään mun suihkun aikana.

vielä pakko lisätä, että kätilöt on olleet AINA ihania mutta harmillisen kiireisiä. aika yksin olet, soitat kelloa jos tarvit apua.. näin sekä salissa, että osastolla.

Neuvola on meillä kiinni, joten olen TAYSin "hoidossa" synnytykseen asti.

Eipä ne tuntuneet olevan kovin huolissaan vauvan koosta vielä, vaikka itse olenkin. Mitenköhän saisin perusteltua sen käynnistyksen? Meillä on lähisuvussa kuollut vauvoja yliaikaisuuteen, sitä itsekin pelkään.

Minulla synnytys käynnistettiin 41+1, koska olen lyhyt ja vauva oli yli 4kg. synnytyksessä ei oltu kauheen yksin paitsi lopussa, mutta vauvan synnyttyä siellä jätettiin aikalailla oman onnensa nojaan. Suihkussa kävin kun mies tuli vahtimaan vauvaa. sain olla ekan yön yksikseni kahden hengen huoneessa, mutta kun lähdin kotiin, niin äidit odottivat käytävillä vauvojensa kanssa huone paikkaa... että ruuhkaa ei voi ennustaa.

Mä oon kaks kertaa synnyttäny TAYSissä vuoden kiireisimpänä aikana eli alkuvuodesta. Molemmilla kerroilla oon päässy heti saliin ja saanu vuodepaikan. Seuraavana päivänä onki ollu sitte käytävät täynnä synnyttäneitä äitejä (se oli aika karun näköstä maata siellä kaikkien edessä heti synnytyksen jälkeen). Salissa mut on huomioitu tosi hienosti. Molemmilla kerroilla oon antanu kätilöopiskelijan tulla mukaan synnytykseen ja se on osottautunu todella suureksi avuksi. Epiduraalia en oo joutunu odottamaan juuri ollenkaan vaan on käyny tosi hyvä säkä lääkärin saatavuuden kanssa. Toisen synnytyksen jälkeen me kyllä oltiin tosi monta tuntia salissa kun ei kätilöillä ollu aikaa tsekata meitä alakertaan. Toisessa synnytyksessä me oltii klo 21-06 salissa ja mies nukkui siinä tuolilla, ei nyt ihan heti tullu mieleen (edes miehelle) pyytää miellyttävämpää nukkumapaikkaa. Se mies kun ei siellä ole se "tähti" ;)

Osastolla hoitajan on saanu kun on tarvinu kelloa soittamalla. Lasta ei mielellään oteta kansliaan enkä niitä oo sinne tarjonnukkaa. Suihkussa oon käyny sillo kun mies on päässy paikalle. Kyllä se nyt joka päivä siellä ainakin kävi. Ei ne hoitajat siellä lastenhoitajia ole :D

Käynnistykseen ei helpolla pääse ellei sairaala katso siihen olevan perusteita. Ja mikäli käynnistykseen menee niin meillä ainakin sanottiin että kotiin aina yöksi mikäli ei käynnisty päivän aikana ja jatketaan seuraavana päivänä. Se tietysti riippuu kuinka pitkä matka teillä on kotiin.

4a:lla käynnistettiin. 2 vrk:n iltana käynnistyi. Ei saanut käydä välillä kotona (asutaan n. 30 km) päässä. Hoitohlökunta ok. Varsinkin yksi kätilöopiskelija loistava.

Synnystyssalissa aivan mahtava kätilö,rauhallinen ja kuunteleva. Nopeasti sain epiduraalin. Anestesiologi ok. Synnärilääkäri vähän niuho. Synnytys sinänsä siis ihana kokemus.

Mutta vieriosasto 2b aivan kamala paikka. Ei mitään opastusta missä mitäkin ja miten toimitaan. 3 yötä olin valvonut ja pyysin, että katsoisivat yön pientä. KAtsoivat, 3 tuntia. Ei sit auttanut yhtään univelkojen pois nukkumiseen. Kätilöitä ei näkynyt muutoin kuin jossain välissä aina vuoronvaihtojen jälkeen. Kun ei ollut erityistä tarvetta soitella, niin yksin pärjättiin. Vauvaa ei voinut viedä esim. suihkun ajaksi "kansliaan". Kätilöt muutenkin tuolla os:lla ihan törkeitä. Se samainen 4a:lla ollut kätilö-opiskelija oli ainoa, joka kuunteli ja keskittyi. Enemmän olis tarttenut tukea, kun sitä ei ollut minkäänlaista. 5 pv oltiin ja ahdisti enemmän kuin laki sallii. Kotiin olisin toivoinut, mutta lapsi keltainen ja paino ei noussut kovasti (n. 40 gr/vrk), niin oltiin pidemmän kaavan mukaan. Imetysohjausta kaipasin, ei tullut.

synnytin kesäkuun lopussa -09. Kiirettä en huomannut, kohtelu eriomaista. Lapsella oli alhaiset verensokerit ja vaan huusi ja huusi. Kätilöt oma-aloitteisesti pyysivät lupaa ottaa lapsi kansliaan yöllä että saisin vähän levättyä. Ihana kokemus kaiken kaikkiaan.

hih, mulla vanhempaa kokemusta...
Tympeä kätilö laittoi mut synnytysvastaanotosta "käveleen" (= roikuin miehen kaulassa) syn.saliin. Tunsin, että lapsi tulee maailmaan ja tilanne KAMALA.. Kätilö lompsii ja avaa hissinoven... itse sanoin että lapsi syntyy... kätilö tokaisi vain, että ei hänellä ole kiire mut sulla taitaa olla!! Pääsin juuri saliin kun lapsi syöksyi maailmaan...
Olisittepa nähneet tymppiksen ilmeen..

Yhteistyössä