Tuo kotihoidontuen ajan lyhentäminen on hyvä juttu.

• Viestiketjun aloittaja hyvä uudistus
  • Ensimmäinen viesti
hyvä uudistus
Jos joku haluaa hoitaa lapsia kotona pidempään niin eihän sitä kukaan estä. yleensäkin omien lasten hoidosta ei kuuluisi saada mitään rahaa. Jos äiti haluaisi olla lasten kanssa kotona niin silloin voisi keskustella lasten isän kanssa ja hän voisi elättää koko perheen.

Provoaloitus tai ei, mä oon vähän samaa mieltä. Mietin asiaa yhteiskunnan kannalta, talous täytyy saada kuntoon jotta vältetään musta tulevaisuus. Asioita pitää miettiä vähän laajemmin kuin vain omaa napaa tuijottaen ja pidemmällä tähtäimellä kuin seuraavat 2 vuotta.

Enkä myöskään usko lapsen menevän pilalle jos joutuu ennen 3-vuotissyntymäpäiväänsä hoitoon.

• Tykkää
Reactions: Micosa
Blue
Provoaloitus tai ei, mä oon vähän samaa mieltä. Mietin asiaa yhteiskunnan kannalta, talous täytyy saada kuntoon jotta vältetään musta tulevaisuus. Asioita pitää miettiä vähän laajemmin kuin vain omaa napaa tuijottaen ja pidemmällä tähtäimellä kuin seuraavat 2 vuotta.

Enkä myöskään usko lapsen menevän pilalle jos joutuu ennen 3-vuotissyntymäpäiväänsä hoitoon.
Joo, mä olen täysin samaa mieltä kanssasi vaikka lapseni edelleen kotona hoidankin vaikka nuorin on jo viisi.

Mutta aloituksen tälle keskustelulle olisi voinut tehdä vähän vähemmän provosoiden.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Blue
[QUOTE="noniin";25782314]Kyllä se kotihoidontuki on pieni verrattuna siihen, mitä päivähoito kustantaa kaupungille.[/QUOTE]

Sitten kun/jos subjektiivinen päivähoito poistettaisiin niin eipä enää olisikaan, ja paikkojakin olisi kaikille tarvitseville.

"poikia3"
[QUOTE="noniin";25782314]Kyllä se kotihoidontuki on pieni verrattuna siihen, mitä päivähoito kustantaa kaupungille.[/QUOTE]

Päivähoito maksaa myös verotulojen menetyksen, mun kohdallani se oli lasten päivähoitoaikaan reilu tonni kuussa.

Mitä luulet kaupungin olevan mieltä haluavatko mielummin minun menevän töihin vai jäävän kotiin? Entä muiden kaltaisteni koulutettujen hyvätuloisten ihmisten?

totuushan on
Sitten kun/jos subjektiivinen päivähoito poistettaisiin niin eipä enää olisikaan, ja paikkojakin olisi kaikille tarvitseville.
Tipu jo alas pilvilinnastasi,todellisuuteen.
Jos Subjektiivinen päivähoito poistetaan,lapsi määrä pienenee,jolloin Hoitajajia ei tarvita niin paljoa.Tiedät varmasti mitä siitä seuraa.Kaikille tarvitsijoille,ei niitä paikkoja löytyisi kuitenkaan sen enempää.

Blue
Tipu jo alas pilvilinnastasi,todellisuuteen.
Jos Subjektiivinen päivähoito poistetaan,lapsi määrä pienenee,jolloin Hoitajajia ei tarvita niin paljoa.Tiedät varmasti mitä siitä seuraa.Kaikille tarvitsijoille,ei niitä paikkoja löytyisi kuitenkaan sen enempää.
Siis tä!

Paikkapula on todellisuutta todella monessa kunnassa jo nyt, meidänkin kunnassa lapsia raahataan jopa naapurikuntiin paikkojen perässä. Jos vielä kotihoidontukea lyhennetään vuodella tulee entistä tiukempaa. Mutta jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistetaan niin niitä paikkoja vapautuu niille todellisille tarvitsijoille.

Niin missä kohtaa mun piti tippua?

jus joo
Mulla jää tällä hetkellä asuntolainan lyhennyksen ja muiden asumismenojen jälkeen käteen satanen kuussa. Silläkö pitäisi nelihenkisen perheen elää? Vittu mitä paskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä uudistus;25782299:
Jos joku haluaa hoitaa lapsia kotona pidempään niin eihän sitä kukaan estä. yleensäkin omien lasten hoidosta ei kuuluisi saada mitään rahaa. Jos äiti haluaisi olla lasten kanssa kotona niin silloin voisi keskustella lasten isän kanssa ja hän voisi elättää koko perheen.
tätä ei voi kuin peesata. mikä velvossisuus yhteiskunnalla on elättää ketään omien lasten hoidosta.

Kyllä se päiväkoti taitaa olla kunnalle huomattavasti kalliimpi vaihtoehto kuin kotihoidontuki...

Ja hyvin lyhyt aika lapsen elämästä on toi 3v, vaikka tosin omani ovat molemmat menneet hoitoon 1,5-vuotiaina. Meille se oli paras ratkaisu, mutta kaikille ei.

Kyllä toi subjektiivinen päivähoito-oikeus on sellanen johon tulis ekana puuttua eikä kotihoidontuen pituuteen. Vaikka meilläkin oli esikoinen 'subjektiivisessa' hoidossa alussa osa-aikaisena kun tilanne vaati sen.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
"joku"
Paitsi että en minä vakituisena viranhaltijana käsittääkseni voi olla pois töistä pidempään kuin mitä hoitovapaa kestää. Eli vaikka juuri ja juuri selviäisimme miehen palkalla, niin eipä tuo työnantaja varmaan virkavapaata antaisi (varsinkaan kun ei työuraa ole tarpeeksi takana) lasten kotihoidon vuoksi.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25782360:
tätä ei voi kuin peesata. mikä velvossisuus yhteiskunnalla on elättää ketään omien lasten hoidosta.
Kyllä me voimme tätä säästöä jatkaa. Mikä velvollisuus yhteiskunnan on elättää ihmistä, joka ei ole saanut työpaikkaa? Peruspäivärahat pois vain heti! Tai mikä velvollisuus yhteiskunnan on elättää työntekijää, joka ei pärjää palkallaan, toimeentulotuen tai asumistuen muodossa? Hankkikoot kaksi työtä tai asunnon, johon on varaa.

Näppärää. Missään en vain nähnyt kirjoitusta, jonka mukaan samaan aikaan, kuin kotihoidontuen lyhennus astuisi voimaan, astuisi voimaan myös subjektiivisen päivähoidon lakkautus.

Blue
[QUOTE="vieras";25782460]Kyllä me voimme tätä säästöä jatkaa. Mikä velvollisuus yhteiskunnan on elättää ihmistä, joka ei ole saanut työpaikkaa? Peruspäivärahat pois vain heti! Tai mikä velvollisuus yhteiskunnan on elättää työntekijää, joka ei pärjää palkallaan, toimeentulotuen tai asumistuen muodossa? Hankkikoot kaksi työtä tai asunnon, johon on varaa.

Näppärää. Missään en vain nähnyt kirjoitusta, jonka mukaan samaan aikaan, kuin kotihoidontuen lyhennus astuisi voimaan, astuisi voimaan myös subjektiivisen päivähoidon lakkautus.[/QUOTE]

Ei sitä missään luekaan, vielä. Mutta onhan sen prosessin toimeenpanoa harkinnut useampi kansanedustaja. Mutta siis ihan teoriapohjalla ollaan puhuttu useammassa ketjussa senkin lakkauttamisen hyvistä ja huonoista puolista tänä aamuna.

Ja eihän sitä kotihoidontukeakaan olla vielä lyhentämässä, puheasteella sekin vielä on..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
hahaa
Joo, vielä halvemmeksi tulee, kun jättää lapset tekemättä, niin ei tarvitse isänkään elättää ja miksi tehdä jos heidän kanssa ei tahdo viettää aikaa!!

hoplan
Kovasti puhutaan, että työuria pitää pidentää ja perhevapaita lyhentää. Mutta missäs ne työpaikat sitten ovat? Työttömiä on paljon ja vähän päälle muutenkin. Jos minä olen hoitovapaalla, joku muu saa tehdä minun työni sillä välin ja saaa siitä palkkaa. Minä saan kotihoidontuen. Kun palaan töihin, minä saan palkkaa ja sijaiseni on mitä todennäköisimmin työtön. Hän saa silloin isomman rahallisen tuen yhteiskunnalta työttömyyskorauksen muodossa, kuin mitä se kh-tuen määrä on. Työpaikkoja on rajallinen määrä, on sitten ihan silkkää paperinpyörittelyä päättää, kenelle maksetaan ja mitä, kun on oma vuoro olla ilman työtä.

Sitten, kun lisätään säästöjä, se tarkoittaa sitä, että työttömyyskorvauksen saadakseen, sen eteen pitää tehdä edes jotain, eli käytännössä ihan oikeaa työtä järjetömän pienellä korvauksella. Silloin firmat ottavat näitä työttömiä "harjoittelijoita" sen sijaan, että palkkaisivat jonkun tekemään ko. hommaa. Kukapa ei ottaisi puoli-ilmaista työntekijää täysihintaisen sijaan? Ja taas on vähemmän "oikeita" työpaikkoja tarjolla ja työttömien määrä kasvaa. Sehän se ongelma on. Työtön harjoittelija tekee kyllä työn, mutta eipä siitä juuri veroja yhteiseen kassaan kilahda, kun ei siitä saa kuin muutaman satasen kuussa ja senkin valtion kassasta. Lisäksi toimeentulotukea sosiaalitoimistosta ja kylläpä on edullista.

Ongelma ratkeaisi, jos oikeasti panostettaisiin työpaikkojen luomiseen. Loppu hoituisi omalla painollaan.

• Tykkää
Reactions: Millenia ja Calumet
En sanoisi hyväksi jutuksi, säästöihin en niin paljon usko tämän asian osalta. Jos ja kun säästöjä on etsittävä löytyisi varmasti huonompiakin vaihtoehtoja, mutta paljon myös niitä parempia tapoja säästää verorahoja nyt ja tulevaisuudessa.

Yhteistyössä