Tuntuu niin kauhealta katsoa vierestä paria lestadiolaista kaveria...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "VIERAS"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"VIERAS"

Vieras
Naisia molemmat. Molemmat on korkeasti koulutettuja, kunnes löysi miehensä, meni pikapikaa naimisiin ja nyt toinen odottaa heti lasta ja toinen sai lapsen heti naimisiinmenon jälkeen, synnytyksestä kuukauden päästä oli raskaana uudelleen ja nyt odottaa kolmatta ja kuopus vasta 2kk..eli kahden vuoden sisään kolme lasta ja loppua ei näy, paitsi äidin loppuunpalaminen. On nyt jo selvästi väsynyt, raskaana entistä enemmän ja 2alle vuoden ikäistä hoidettavana. Mies rakentaa taloa pitkien työpäivien lisäksi, vaimo hoitaa perhettä yksin :( Ehkäisyä ei voi käyttää. Tuntuu niin pahalta seurata sivusta tota meininkiä. Mihin joutuvatkaan nää nuoruusvuosien kaverit.

[QUOTE="vieras";26538952]Jos ei ole kaksoset ni ei voi odottaa jo kolmatta? Miten voi olla kaks alle vuoden ikäistä ja samalla odottaa kolmatta? Siis jos ei ole kaksoset? En usko tätä nyt kyllä lainkaan.[/QUOTE]

Siis vanhin on just ja just 1v, nuorempi 1kk ja masussa kolmas.

tuotahan se on. Kovasti useimmat väittävät nauttivansa tuosta, mutta ehkä se totuus on ihan toinen.

Luokallani oli yksi mahdottoman ihana lestadiolainen tyttö ja niin älykäs. Kovasti oli tulevaisuuden suunnitelmia ja opiskelemaan yms. Ja muistaakseen lääkikseen menikin, mutta sitten kuvioihin tuli mies ja alettiin se lastenteko. En edes tiedä monesko on nyt jo tulossa. Lähemmäs 10 varmasti :(

Lapsena ja nuorena ei ollut ainakaan nämä suunnitelmt, vaan kouluttautuminen ja itsenäinen mukava elämä.

Mutta minkä takia se ehkäisy on niin pannassa? Onko varmoihinkin päiviin luottaminen kielletty vai miten? Tuntuu niin kauheelta, että sillon nuoruudessani hyvinkin läheinen kaverini, oikein kiltti ja mukava tyttö joutuu tuollaiseen pyöritykseen.

[QUOTE="vieras";26539007]Mutta minkä takia se ehkäisy on niin pannassa? Onko varmoihinkin päiviin luottaminen kielletty vai miten? Tuntuu niin kauheelta, että sillon nuoruudessani hyvinkin läheinen kaverini, oikein kiltti ja mukava tyttö joutuu tuollaiseen pyöritykseen.[/QUOTE]

70 prosenttia lestoistakin ehkäisee jossakin vaiheessa ainakin. Tavalla taikka toisella. Kaks ekaa syntyy vuoden välein ja sit tahti harvenee:D tämän olen huomannut ja monelta kuullutkin.

[QUOTE="vieras";26539007]Mutta minkä takia se ehkäisy on niin pannassa? Onko varmoihinkin päiviin luottaminen kielletty vai miten? Tuntuu niin kauheelta, että sillon nuoruudessani hyvinkin läheinen kaverini, oikein kiltti ja mukava tyttö joutuu tuollaiseen pyöritykseen.[/QUOTE]

Jos ehkäisy sallittaisiin niin koko lahko kuolis pois, ja tätähän ei ne pääjehut voi sallia.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="vieras";26539020]70 prosenttia lestoistakin ehkäisee jossakin vaiheessa ainakin. Tavalla taikka toisella. Kaks ekaa syntyy vuoden välein ja sit tahti harvenee:D tämän olen huomannut ja monelta kuullutkin.[/QUOTE]

ei voi ehkäistä, koska silloin on epäuskoinen. arvoton.

Toi lestadiolaisuus on asia, mitä mä en voi käsittää. Se on kuin joku historiallinen muinaisjäänne. Miten tollaista voi nykyään olla? Uskontoja ja uskomista vastaan mulla ei ole mitään, mutta jos sen nimissä elämä supistetaan ja rajoitetaan ja "pakotetaan" tiettyyn malliin, niin siitä en pidä yhtään.
Toki se joillekin sopii, mutta pitäisi olla oikeus valita myös toisin... Tai onhan, mutta samalla menettää perheen ja ystävät ja vielä päälle kamala pelko, että nyt se Jumala hylkää ja syntymättömät lapset jää nurkkiin kummittelemaan :(

[QUOTE="vieras";26539029]ei voi ehkäistä, koska silloin on epäuskoinen. arvoton.[/QUOTE]

Siinä sakissa on ''tapalessuja'' melko paljon jotka vaan kulkee mukana sen kummempia uskoja.

[QUOTE="vieras";26539038]Toi lestadiolaisuus on asia, mitä mä en voi käsittää. Se on kuin joku historiallinen muinaisjäänne. Miten tollaista voi nykyään olla? Uskontoja ja uskomista vastaan mulla ei ole mitään, mutta jos sen nimissä elämä supistetaan ja rajoitetaan ja "pakotetaan" tiettyyn malliin, niin siitä en pidä yhtään.
Toki se joillekin sopii, mutta pitäisi olla oikeus valita myös toisin... Tai onhan, mutta samalla menettää perheen ja ystävät ja vielä päälle kamala pelko, että nyt se Jumala hylkää ja syntymättömät lapset jää nurkkiin kummittelemaan :([/QUOTE]

Mut minua taas ihmetyttää tämä,että jos suomalaisten joukosta löytyy joku valtaväestöstä poikkeava ja varsinki jos son lesta ni sitä kauhistellaan ja ihmetellään. Mutta jos sattuu olemaan ulkomaalainen ni siihen pitäis täällä kaikkien sopeutua.

voi ehkästä jos tahtoo..ainaki mun tuttavat..tietty on niitäkin jotka ei halua vaikka ovatkin ihan puhki siihen lapsirumpaan mutta saa olla niin itsekäs että ehkäsee ja ajattelee itseäänki,asenne kysymys.

[QUOTE="vieras";26538996]ja höpö höpö. Tuo ei voi mitenkään olla edes mahdollista. Nyt sulla tilastot pettää :)[/QUOTE]

Tartun nyt tähän.. ;) Miksihän ei voisi olla mahdollista?

[QUOTE="...";26539057]voi ehkästä jos tahtoo..ainaki mun tuttavat..tietty on niitäkin jotka ei halua vaikka ovatkin ihan puhki siihen lapsirumpaan mutta saa olla niin itsekäs että ehkäsee ja ajattelee itseäänki,asenne kysymys.[/QUOTE]

EI VOI!

Minä olen lapsuuteni pyörinyt siinä lahkossa, siellä ON säännöt.

Lestadiolaisten kannattais imettää mahdollisimman pitkään ja täysimettää varsinkin! Sitä tuskin kielletään ja sehän on melko hyvä ehkäisykeino. Jos täysimettää 6 kk niin tuskin on raskaana vielä 1 kk synnytyksestä =/ Osittaisimetys on mulla myöskin ehkäissyt, koska menkat alkoi vasta kun imetys oli kokonaan ohi vauvan ollessa noin 1v. Että näin. Itse jos olisin lesta niin imettäisin 3 vuotta per lapsi. Tulisi siedettävät ikävälit lapsille kun niitä pakko on niin monta tehdä.

Vai onko se imettäminenkin kielletty kun se ehkäisee raskaudelta? Ei kait? Niin ja ehkäiseehän raskauskin. Jos oot jo raskaana niin et voi tulla uudestaan raskaaksi. Voi siittiö parkoja kun eivät kohtaa munasolua.

Mutta onko parempi menettää vuosia, jopa 10v.opiskeltu ammatti sen vuoksi että hoitaa lapsia koko ikänsä kotona. Miks sitte es opiskella? Ja onko se oikein että palaa loppuun, kuka lapsista sitten huolehtii? Onko elämisen arvoista elämää hoitaa puhkipoikkirättiväsyneenä lapsia toistakymmentä vuotta -jopa kauemmin?

Itse ajattelen entisenä lestadiolaisena etten sääli ketään, on jokaisen valinta haluaako olla siinä uskossa vai ei. Ja naimisiin mennessä jokainen tietää että niitä lapsia tulee todennäköisesti vuoden välein ja normaalisti yli kymmenen per perhe. Miksi siis sääliä jotain mihin he itse uskovat ja tieten tahtoen ryhtyvät?

[QUOTE="vieras";26539075]Lestadiolaisten kannattais imettää mahdollisimman pitkään ja täysimettää varsinkin! Sitä tuskin kielletään ja sehän on melko hyvä ehkäisykeino. Jos täysimettää 6 kk niin tuskin on raskaana vielä 1 kk synnytyksestä =/ Osittaisimetys on mulla myöskin ehkäissyt, koska menkat alkoi vasta kun imetys oli kokonaan ohi vauvan ollessa noin 1v. Että näin. Itse jos olisin lesta niin imettäisin 3 vuotta per lapsi. Tulisi siedettävät ikävälit lapsille kun niitä pakko on niin monta tehdä.

Vai onko se imettäminenkin kielletty kun se ehkäisee raskaudelta? Ei kait? Niin ja ehkäiseehän raskauskin. Jos oot jo raskaana niin et voi tulla uudestaan raskaaksi. Voi siittiö parkoja kun eivät kohtaa munasolua.[/QUOTE]

Minulla on täysimetyksestä huolimatta menkat alkanu heti jälkivuodon jälkeen

[QUOTE="vieras";26539075]Lestadiolaisten kannattais imettää mahdollisimman pitkään ja täysimettää varsinkin! Sitä tuskin kielletään ja sehän on melko hyvä ehkäisykeino. Jos täysimettää 6 kk niin tuskin on raskaana vielä 1 kk synnytyksestä =/ Osittaisimetys on mulla myöskin ehkäissyt, koska menkat alkoi vasta kun imetys oli kokonaan ohi vauvan ollessa noin 1v. Että näin. Itse jos olisin lesta niin imettäisin 3 vuotta per lapsi. Tulisi siedettävät ikävälit lapsille kun niitä pakko on niin monta tehdä.

Vai onko se imettäminenkin kielletty kun se ehkäisee raskaudelta? Ei kait? Niin ja ehkäiseehän raskauskin. Jos oot jo raskaana niin et voi tulla uudestaan raskaaksi. Voi siittiö parkoja kun eivät kohtaa munasolua.[/QUOTE]

Mun kaverilla ei imetys onnistunut :/ Stressi?

[QUOTE="vieras";26539082]Itse ajattelen entisenä lestadiolaisena etten sääli ketään, on jokaisen valinta haluaako olla siinä uskossa vai ei. Ja naimisiin mennessä jokainen tietää että niitä lapsia tulee todennäköisesti vuoden välein ja normaalisti yli kymmenen per perhe. Miksi siis sääliä jotain mihin he itse uskovat ja tieten tahtoen ryhtyvät?[/QUOTE]

Koska heikoimmat ja just ne alistetuimmat ei sieltä uskalla lähteä, kun menettää koko perheensä ja sukunsa :/

[QUOTE="vieras";26539073]EI VOI!

Minä olen lapsuuteni pyörinyt siinä lahkossa, siellä ON säännöt.[/QUOTE]

nii olen minäkin pyörinyt! katokku asiat vain muuttuvat. Hyvä kaveri puhui yhden puhujan kanssa asiasta ja sitä ei ole missään kielletty. keksitty koko juttu ettei sais ehkästä!! parempi että lapsilla on terve äiti kuin että väsynyt ja sairas äiti.

Yhteistyössä