Tuntuu kuin olisin palvelija/palkallinen orja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Katja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Katja"

Vieras
Olen työssä eräässä pienessä perheyrityksessä ja oloni on kuin palvelijalla. Minulle kuuluvat lukuisat eli kaikki yrityksen toimistotyöt palkanlaskennasta ja kirjanpidosta lähtien. Sen lisäksi minulle kuuluu yrityksen siivoustehtävät eli hoidan kaiken siivouksen siellä. Kahvinkeitto ja ruokien kattaminen tauoilla työläisille kuuluu myös minulle.

Lisäksi koko lähisuku tulee yritykseen käymään jatkuvasti ja jättää kaiken levälleen ja tehtäväni on korjata heidän jälkensä. He tuntuvat "asuvan" yrityksessä vaikka eivät tee toimiston töitä. Pahvimukit, vaihtovaatteet ja lasten lelut ovat levällään kaikkialla. Heille ei uskalla asiasta sanoa koska olen kuin toisen luokan kansalainen.

Kun olin lomalla niin ruoat olivat pilaantuneina jääkaapissa ja roskat viemättä keittiöstä jne.. koska en ollut paikalla. Paikalla oli kerrankin toimitusjohtaja, hänen vaimonsa ja heidän poikansa. Lisäksi työntekijät jättävät kaiken levälleen pahvimukeista ja kaatuneista maidoista jne.. keittiöön ja minun tehtäväni on siivota ne heidän jäljiltään. Yritys toimii sellaisella alalla, että lattiat jne..tilat on pakko siivota joka kerran kun tehtaan työmiehet käyvät kahvilla(vaatteet sotkuisia) 4 kertaa päivässä.

Vapaa-ajoillani ostan yritykseen kaikki mitä tarvitaan, kuten toimistotarvikkeet ja työläisten ruoat. Yritys sijaitsee Pohjanmaalla maaseudulla ja siksi ruoat tarjoillaan talon puolesta. Lisäksi palkkani on vain 10 euroa/h.

Määräaikainen työsopimukseni loppuu lokakuussa ja sen jälkeen mahdollisesti pääsen heidän kirjoilleen kun olen ollut erään henkilöstövuokrausyrityksen kautta siellä siihen asti. En tiedä haluanko edes kun työilmapiiri on tuollaista.

Olen yksin toimistossa päivät ja siksi kaikki työt kuuluvat minulle talossa. Tunnen itseni palvelijaksi yrityksessä ja vaikka teen töitä kuin hullu niin he eivät ole kovin tyytyväisiä ja en saisi tehdä yhtään virhettä. On ollut puhetta, että työt eivät ehkä jatku kun en ole tarpeeksi hyvä vaikka mielestäni olen ollut ahkera ja hyvä työntekijä. Mitä teen? Jos

Perheyritykset voivat olla mitä kummallisimpia. Kokemusta on: päätökset tehdään tunnepohjalta, henkilökemiat on kaiken a ja o, jne. Jos on muitakin vaihtoehtoja, kannattaa miettiä.

Hyvä, että joku on samaa mieltä. Välillä epäilen arvostelukykyäni, mutta olen ollut työelämässä useita vuosia ja mielestäni tiedän millaista töissä normaalisti on. Täytyy vaan muistaa se. Onko muita mielipiteitä tai kenelläkään muulla kokemuksia tällaisestä:)?

[QUOTE="Katja";24250673]Olen työssä eräässä pienessä perheyrityksessä ja oloni on kuin palvelijalla. Minulle kuuluvat lukuisat eli kaikki yrityksen toimistotyöt palkanlaskennasta ja kirjanpidosta lähtien. Sen lisäksi minulle kuuluu yrityksen siivoustehtävät eli hoidan kaiken siivouksen siellä. Kahvinkeitto ja ruokien kattaminen tauoilla työläisille kuuluu myös minulle.

Vapaa-ajoillani ostan yritykseen kaikki mitä tarvitaan, kuten toimistotarvikkeet ja työläisten ruoat. Yritys sijaitsee Pohjanmaalla maaseudulla ja siksi ruoat tarjoillaan talon puolesta. Lisäksi palkkani on vain 10 euroa/h.

Olen yksin toimistossa päivät ja siksi kaikki työt kuuluvat minulle talossa. Tunnen itseni palvelijaksi yrityksessä ja vaikka teen töitä kuin hullu niin he eivät ole kovin tyytyväisiä ja en saisi tehdä yhtään virhettä. [/QUOTE]

Miksi ihmeessä hoidat vapaa-ajallasi työtehtäviä ellei niistä makseta asianmukaisia ylityökorvauksia? Ei kenenkään tarvitse sellaiseen suostua.

Sitten, noista työtehtävistä yleisesti. Miksi sinulle on niin kova pala että kahvinkeitto kuuluu sulle? Koetko itsesi jotenkin liian hyväksi sellaiseen?

Työilmapiiri on varmasti huono, ja sua ei ilmeisesti kohdella niin hyvin kuin pitäisi. Silti kannattaa myös tarkistaa hieman omaa asennettaan. Aika monet tekevät sellaisia hommia töissä, jotka eivät omiin tehtäviin suoranaisesti kuulu. Sinuna silti ottaisin vaikka liitttoon yhteyttä ja kysyisin neuvoa mitä tehdä. Ja etsisin uutta työpaikkaa.

Ei se kahvinkeitto ja siivoustehtävätkään harmita sinänsä minua, mutta se, että valitetaan, että en tee tarpeeksi vaikka ennen nämä tehvävät kuuluivat kolmelle eri henkilölle. Kyse on vaan siitä, että teen ihan kauheasti töitä päivän aikana ja silti se ei riitä. Voisin hyvin olla siivooja, mutta en palkanlaskija, laskuttaja, kirjanpitäjä, ajojärjestelijä, toimitusjohtajan sijainen, siivooja, puutarhanhoitaja yhtä aikaan ja saan vain 10 e tunti eli YHDEN henkilön palkan. Ennen heillä oli monta palkollista samoja tehtäviä hoitamassa. Ja haluaisin joskus edes kiitosta, enkä aina huomautuksia mitä en ole tehnyt kun en kaikkea ehdi tekemään. Työt eivät ole vähentyneet, vaan tilausten määrä on sama taas kuin edellisinä vuosina.

Hyi helvetti, että oksettaisi tuollainen toimitusjohtajaperhe, joka elää kuin olisi itse kuningas ja toiset palvelijoita. Todennäköisesti heillä käy kotonakin siivooja ja luulevat olevansa muita parempia.
Etkö voi sanoa johtajalle, kuka hän onkin, että kaikkien pitää siivota itse jälkensä ja laittaa omat ruokansa. Mikä äiti sinä siellä olet. Eik jokainen voi tuoda omat ruokansa tai jos ruokapuoli tulee talosta niin ethä sinä voi olla sekä toimistossa että keittiöllä. Ihan sairasta.

lista työtehtävistä, jotka kuuluvat sinulle. Jos nuo kaikki mainitsemasi työt siihen kuuluvat, niin näytät listan henkilöstövuokrausfirmalle, että tällaisestako te olette sopineet ja onko tämä näin ok ja palkka kanssa?
Onko sinulla jonkin alan koulutus? Entäs liittoasiat?

Mitä sinun työsopimuksessa lukee ja mistä olette ennen työn alkua puhuneet? Teet vaan ne työt, jotka sinulle kuuluvat. Ja minkä ihmeen takia teet vapaa-ajallakin töitä? Tämä liika kiltteys on usein naisten ongelma. Opettele sanomaan ei. Ei kenenkään tarvitse käyttää myös vapaa-aikaansa työntekoon.

Hei oikeesti, ihan ensimmäiseksi. Sun ei tarvi tehdä vapaa-aikana yhtään mitään ilman korvausta. Jos sä käyt vaikka edes omalla kauppamatkallasi ostamassa yhdenkin mustekynän, joka on tarkoitus viedä työpaikalle, olet oikeutettu siitä korvaukseen. Ylityökorvaus + kilometrikorvaus. Ota asioista selvää, vaikka ens alkuun siellä vuokrafirman kautta. Sulle kuuluu kauppamatkoista kilometrikorvaus joka on vajaa 50 centttiä kilometriltä (verovapaasti) ja vaikka ostaisit itse oman talouden ruoat samalla, niin silti olet oikeutettu tuohon korvaukseen. Lisäksi vielä korvaus ylitöistä, tahi sitten alat hoitamaan noi ostokset työajalla ja työpaikan autolla.