Tuntuu jotenkin että lapsia saadaan hirveän nuorina

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
En tarkoita tätä pahalla, ihan keskustelua haen:

Kun jotkut kirjoittavat, että "halusin/haluan opiskella ja tehdä töitä" ennen kun lapsi syntyy, niin mikä syy siinä on takana, että pitää tehdä kaikki ennen kun lapsi syntyy? Pelätäänkö, että opiskelu vaikeutuu? Taloudellista vakauttako haetaan?

Jotenkin en itse osaa nähdä, että opintojen loppuunvieminen ennen lapsen syntymää takaisi taloudellista vakautta kun ei tänäpäivänä vakituisissa työpaikoissakaan pysytä niin kauaa. Moni vaihtaa ammattia kokonaan 2-3 kertaa työiän aikana, työpaikat vaihtuvat lennossa eikä sellasta uskollisuutta työnantajaa kohtaan enää ole. Ehkä siksi en osaa ajatella, että pitäisi olla "kaikki valmiina" lapsen syntymää varten.
No ainakin se vois olla, että jos haluu hankkii monta lasta ja lyhyellä aikavälillä niin niiden kanssa on aika vaikeeta opiskella, varsinkin jos on tosi vilkkaat lapset niin yritäpä niiden kanssa illalla keskittyä kirjoihin. Ja monelle on tosi vaikeeta enää lähteä opiskelemaan ja töitä hakemaan kun ei ole peruskoulun jälkeen tehnyt vuosiin mitään, siis jos esim. kolme neljä lasta on hankkinut esim. 3 vuoden välein ja odottanut vielä että nuorinkin on 3v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
En tarkoita tätä pahalla, ihan keskustelua haen:

Kun jotkut kirjoittavat, että "halusin/haluan opiskella ja tehdä töitä" ennen kun lapsi syntyy, niin mikä syy siinä on takana, että pitää tehdä kaikki ennen kun lapsi syntyy? Pelätäänkö, että opiskelu vaikeutuu? Taloudellista vakauttako haetaan?

Jotenkin en itse osaa nähdä, että opintojen loppuunvieminen ennen lapsen syntymää takaisi taloudellista vakautta kun ei tänäpäivänä vakituisissa työpaikoissakaan pysytä niin kauaa. Moni vaihtaa ammattia kokonaan 2-3 kertaa työiän aikana, työpaikat vaihtuvat lennossa eikä sellasta uskollisuutta työnantajaa kohtaan enää ole. Ehkä siksi en osaa ajatella, että pitäisi olla "kaikki valmiina" lapsen syntymää varten.
Varmaan kaikenlaista. Itse en ole "opiskelijatyyppiä" enkä usko että lapset olisivat helpottaneet tilannetta kohdallani. :D Olen kaikkineen tylsä ja turvallisuudenhakuinen tyyppi ja siksi halusin kuitenkin että tietyt asiat olisivat mielellään kunnossa ennen lapsia. Ammatti ja joku tieto työstä, olin nähnyt jo tarpeeksi naisia joilla näitä ei ollut. Toki sitten halutessaan voi opiskella lisää ja vaihtaa työpaikkaa/alaa. Tiettyä taloudellista vakautta pidän myös hyvänä. En tarkoita että kaikki olisi valmiina, mutta jonkinlaista pohjaa silti.

Olen myös onnellinen siitä tietynlaisesta vapaudesta mitä lapsettomana sai kokea. En tarkoita niinkään mitään juhlimista vaan ihan sitä huolettomutta ja yleistä vapautta.
 

Yhteistyössä