Tuntemani yksnihuoltaja suunnittelee lapsen hoidon alkaessa..

• Viestiketjun aloittaja karita
  • Ensimmäinen viesti
rasvie
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Hoitoonhan pitää ilmoittaa omat työajat. tuskin pitkään katsovat hyvällä jos myöhästyy joka päivä esim tunniksi :eek:
Mites sitten ne lapset, kun on hoidossa, joiden äiti ei oo töissä ollenkaan? Ei sekään nyt ihan reilua ole sit, että noin menee...

Nalkuttava Talonmies
Yksinhuoltajalla on oikeus käydä jumpassa. Silloin yleensä tarvitsee lapsen hoitajalla. Hyvä on, että hoitaja on tuttu ja turvallinen.

Niin meillä on hoitoaika noin 7-17 muutenkin. Siinä ei kyllä kysytä, mitä minä tai mies teemme tuona aikana.

vieras

Joku tarvitsee enemmän omaa aikaa kuin toinen ja jollekin esimerkiksi sellainen kunnollinen annos urheilua viikoittain on myös tärkeää oman hyvinvoinnin kannalta. Joten jos vaihtoehtona on ahdistunut ja masentunut yh-äiti, niin ilman muuta on hyvä idea pitää lasta sitten tarhassa sen jumpankin ajan.

hn
Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
näin on.. meillä ainakin jokainen kunnan pk pyyt'ää työvuorolistat. myöhästyä ei saa. ja kotiäidit täällä saa paikan vain jos esim esikoinen yli 3 v ja itse vauvan kanssa.
Työvuorolistat?? Ei mun työssä mitään työvuoroja ole. :) Kunhan teen työni, ihan sama mihin aikaan, olen tapaamisissa sovittuina aikoina ja lennän ulkomaille työmatkoille tarpeen tullen, niin saan mennä ja tulla miten haluan. Olen toimistolla noin 9-10 tuntia joka päivä, mutta joskus vähemmän ja joskus enemmän...

itse lastenhoitajana en voi sietää tuota ajatusta! ja turha räpättää että siitä meille maksetaan. meillä ainakin on sopimuksissa että työaika+työmatkat. noihin jumppiin ja partureihin sitten ihan omat hoitajat!

Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
itse lastenhoitajana en voi sietää tuota ajatusta! ja turha räpättää että siitä meille maksetaan. meillä ainakin on sopimuksissa että työaika+työmatkat. noihin jumppiin ja partureihin sitten ihan omat hoitajat!
kaikilla ei ole hoitajaa tai muuta tukiverkostoa kuin päiväkoti.Meillä esim esikoinen on 10pv/kk maks 8 tuntia päivä hoidossa ja yhtenä monista syistä juuri se että kun on lääkäriä ja muuta menoa missä lapsen kanssa hankalampi niin otetaan pojalle siihen hoitopäivä.Ainoa syy ei ole tämä mutta yksi monien joukossa.
Minulla on kyllä mieskin mutta hänpä onkin ainoa lapsen amma.Kaikkia ketä vähänkään yrittää ei ole montaa ja hekin asuu kaukana tai heillä on paljon omiakin menoja.Joten ymmärrän täysin tämän Yh:n ajatuksen.

Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
kaikilla ei ole hoitajaa tai muuta tukiverkostoa kuin päiväkoti.Meillä esim esikoinen on 10pv/kk maks 8 tuntia päivä hoidossa ja yhtenä monista syistä juuri se että kun on lääkäriä ja muuta menoa missä lapsen kanssa hankalampi niin otetaan pojalle siihen hoitopäivä.Ainoa syy ei ole tämä mutta yksi monien joukossa.
Minulla on kyllä mieskin mutta hänpä onkin ainoa lapsen amma.Kaikkia ketä vähänkään yrittää ei ole montaa ja hekin asuu kaukana tai heillä on paljon omiakin menoja.Joten ymmärrän täysin tämän Yh:n ajatuksen.
no siis kyllähän mieki kannatan sitä että isompi lapsi tulee hoitoon vaikka äiti olisikin kotona vauvan kanssa mys. koska äidilläkin on menoa, miusta tuo töiden jälkeen vielä jumpalle ja lapsella jumalattoman pitkä päivä on vaan ihan älytöntä.

Äite
Alkuperäinen kirjoittaja karita:
että hän ei hakisikaan lasta hoidosta töiden päätyttyä vaan kävisi esim. jumpassa ennen sitä?
Lapsi menee tarhaan n. klo seitsemän aikaan ja päivä päättyisi siis vasta viideltä. Aika pitkä päivä tulee pienelle.

Tajuan kyllä että oma aika yh:lle tulisi varmaan ihan taivaanlahjana, mutta tuli sitten mieleeni että saako näin edes tehdä?
Asia ei lienee sinulle mitenkään kuulu!

karita
Alkuperäinen kirjoittaja Äite:
Alkuperäinen kirjoittaja karita:
että hän ei hakisikaan lasta hoidosta töiden päätyttyä vaan kävisi esim. jumpassa ennen sitä?
Lapsi menee tarhaan n. klo seitsemän aikaan ja päivä päättyisi siis vasta viideltä. Aika pitkä päivä tulee pienelle.

Tajuan kyllä että oma aika yh:lle tulisi varmaan ihan taivaanlahjana, mutta tuli sitten mieleeni että saako näin edes tehdä?
Asia ei lienee sinulle mitenkään kuulu!
No jos siitä minulle kerrotaan niin kuuluu. Ja jos tekstiä tajuat niin tämä oli lähinnä pohdintaa saako noin tehdä.

Jos nyt ajatellaan, että äiti kävisi sielä jumpassa jokatapauksessa, niin onko se lapselle helpompi jatkaa hoidossa vähän pidempää vai illalla mennä vielä mummolaan tai muulle hoitajalle :/ Monilla lapsilla päivähoito kestää muutenkin sen 10h vanhempien työn ja työmatkojen vuoksi, joten vaikea se on mennä sanomaan miten on paras. Käsittääkseni monissa kunnissa on vedetty kuitenkin raja lasten hoitoon siihen 10 tuntiin.

Pilviini harmaana
Minähän teen tuota jatkuvasti! Minä olen opettaja, jonka työpäivä päättyi syksyllä kahtena päivänä viikossa 12:00. 3-vuotiaani oli hoidossa 7.30-15. Hän kulki mieheni kyydissä. Minä vastaavasti kuljin pyörällä tai kävellen. "Vapaa-aika" kului usein työhommia valmistellessa, sillä teen myös liikunnanohjaajan iltatöitä, mutta usein käytin ajan myös lenkkeilyyn tai kodin siivoamiseen. Miksi olisin hakenut lapseni kesken päiväunien kotiin? Hoidossa hän siis nukkui ja söi välipalan tuona aikana. Mitä sitä moraalisoimaan, jos yksinhuoltaja käyttäisi vaikka kolmena pvnä viikossa aikaa hetken jumppaan tms. sitten hän on illalla lapsen seurana. Tämä mun mielipide.

Mun mielestä lapselle on hyväksi, jos päivähoitopäivä ei venyt pitkäksi, mutta tommoset säännöt on ihan älyttömiä. Mä ainakin olen aikoinaan ihan päiväkodin ohjeiden mukaan vienyt lapseni ennen ruokaa ja päiväunia hoitoon ja saanut tällöin omaa aikaa esim jumpalla käyntiin.

Älyttömiä sellaiset päiväkodit, jotka kyttäävät ja vahtivat mitä vanhemmat tekevät, käyvätkö peräti kaupassa pikaiseen ennen hoidota hakua. Mun mielestä suurinosa vanhemmista kuitenkin kiirehtivät lasten hakua ja osavat itse ajatella mikä on lapselle parasta.

No siellä päiväkodissa missä mä olin töissä tuo ei ole sallittua. Erikseen pitää ilmottaa etukäteen päiväkodille sekä äidin että isän työajat ja sen jolla esim. lyhyempi työaika ni vaan sen ajan saa olla hoidossa. Tai jos vanhemmalla on vapaapvä niin se on myös lapsen vapaapvä.

Toisaalta jos YH ja ei muuta mahdollisuutta ja jos vaan kerran vkossa ja asiasta olis sovittu että se käy myös tarhassa hoitajille niin mikä jottei.

hmm
mä en puutu tuohon nyt mikä on hyväksi lapselle mutta tuo subjektiivinen päivähoito on juuri sitä että kaikki saa viedä minkä takia haluaa niin hoitoon.tärkeintä on että pysytään ilmoitettujen aikojen sisällä.
Jos palvelusta maksetaan sitä saa myös käyttää!

höh
Alkuperäinen kirjoittaja Pilviini harmaana:
Minähän teen tuota jatkuvasti! Minä olen opettaja, jonka työpäivä päättyi syksyllä kahtena päivänä viikossa 12:00. 3-vuotiaani oli hoidossa 7.30-15. Hän kulki mieheni kyydissä. Minä vastaavasti kuljin pyörällä tai kävellen. "Vapaa-aika" kului usein työhommia valmistellessa, sillä teen myös liikunnanohjaajan iltatöitä, mutta usein käytin ajan myös lenkkeilyyn tai kodin siivoamiseen. Miksi olisin hakenut lapseni kesken päiväunien kotiin? Hoidossa hän siis nukkui ja söi välipalan tuona aikana. Mitä sitä moraalisoimaan, jos yksinhuoltaja käyttäisi vaikka kolmena pvnä viikossa aikaa hetken jumppaan tms. sitten hän on illalla lapsen seurana. Tämä mun mielipide.
No sinun tilanteesi ole ollenkaan samanlainen kuin se mistä puhe on ollut.

ex yh
Entisenä yh:na ymmärrän tuon täysin. Äiti on lapsen kanssa 100%:sti ja kyllä jumppa kerran pari viikossa ajaa sekä lapsen että äidin etua. Ei siitä lapsi kärsi, jos äiti sitten jaksaa paremmin kotona. Hiukan inhimillisyyttä kehiin. Ei kaikilla ole asia
Ei kaikilla ole asiat niin hyvin kuin teillä monella, jotka elätte parisuhteessa jne. Lapsen hyvinvointi on täysin äidin jaksamisen ja terveyden varassa.

jossssu harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Mun mielestä lapselle on hyväksi, jos päivähoitopäivä ei venyt pitkäksi, mutta tommoset säännöt on ihan älyttömiä. Mä ainakin olen aikoinaan ihan päiväkodin ohjeiden mukaan vienyt lapseni ennen ruokaa ja päiväunia hoitoon ja saanut tällöin omaa aikaa esim jumpalla käyntiin.

Älyttömiä sellaiset päiväkodit, jotka kyttäävät ja vahtivat mitä vanhemmat tekevät, käyvätkö peräti kaupassa pikaiseen ennen hoidota hakua. Mun mielestä suurinosa vanhemmista kuitenkin kiirehtivät lasten hakua ja osavat itse ajatella mikä on lapselle parasta.
hei, mut myös hoitajilla pitää olla inhimilliset työajat! jos pph aloittaa työpäivän 7 ja vielä on pari tuntia normi työpäivän lisäksi yhen lapsen kanssa siksi että äiti saa omaa aikaa on miusta kyllä älytöntä!

Alkuperäinen kirjoittaja jossssu harmaana:

hei, mut myös hoitajilla pitää olla inhimilliset työajat! jos pph aloittaa työpäivän 7 ja vielä on pari tuntia normi työpäivän lisäksi yhen lapsen kanssa siksi että äiti saa omaa aikaa on miusta kyllä älytöntä!
mikä on sit normi työpäivä? mä sain aloituksesta käsityksen että lapsi olisi hoidossa klo 7-17 ja siihen sisältyy jo se äidin jumppa-aika.

vieras
Kyllä lapsen hoitoajan puitteissa vanhemmat saa tehdä mitä vain. Sitä en vain hyväksy, että jos sovittu hoitoaika loppuu klo 16 niin lapsi haetaankin klo 16.20 tai jopa myöhemmin. Subjektiivinen päivähoito takaa lapselle oikeuden päivähoitoon, joten ihan sama mitä vanhemmat tekevät, kunhan lapsi haetaan kotiin oikeaan aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja jossssu harmaana:

mikä on sit normi työpäivä? mä sain aloituksesta käsityksen että lapsi olisi hoidossa klo 7-17 ja siihen sisältyy jo se äidin jumppa-aika.
niin et 10 tuntia on ihan sopiva työaika... :headwall:

Yhteistyössä