Tunsitko, että synnytyksesi oli liukuhihnasynnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mun synnytys kesti 2h 50min joista 1h20min olin salissa. salissa ollessani kätilö puhui puhelimeen,kävi muualla huoneissa koska kättärillä(08/09) oli hitonmoinen ruuhka. mutkin oltais siirretty muualle jos en olis tyyliin synnyttänyt siihen paikkaan.(8cm auki saapuessani) mut silti en koe synnyttäneeni liukuhihnalla.

Ja NKL:n lapsivuodeosastosta vielä pitää sanoa, että siellä vasta ihania oltiinkin. Oli pari kätilöä joilla oli aina aikaa jutella mukavia ja kun tuli kotiinlähdön aika, niin lääkäri kysyi miltä musta tuntuu, olisinko vielä yhden yön vai joko haluan kotiin. Valitsin olla vielä yhden yön kun oma kunto ei ollut niin hääppöinen. Olin kahden hengen huoneessa ja koko ajan yksin.

Kätilöopistolla olen käynyt synnyttämässä molemmat lapset. esikoisen kanssa oli niin, että kätilö ei juuri ehtinyt huoneessa olemaan, vaan meillä oli harjoittelija, joka ei esim. antanut minun käydä kakalla... (raskaustoksemia ja pelkäsi, että pyörryn pöntölle). Itse kätilöllä oli aivan mahdoton kiirus, mutta ehti kyllä ottamaan vauvelin maailmaan ja saimme olla salissa synnytyksen jälkeen useamman tunnin, koska huoneita ei ollut vapaana. Kukonpieraisun aikaan minut siirrettiin osastolle ja mies passitettiin kotiin. onneksi saimme lääkärin kierroksen jälkeen vapautuneen perhehuoneen. Kakkosen kanssa kätilöllä ei ollut niin kiire, vaan enempi minulla. :) pääsimme kotiin jo seuraavana päivänä.

Eli ei siis liukuhihnakokemuksia kenelläkään ja kokemukset ihan tavallisista sairaaloista. Näin arvelinkin. Siis ihan mutuun ja tunteeseen perustuvat nuo Tammisaari-keskustelun argumentit.

Synnytin lapseni yksin Jorvissa ja synnytyksestä oli liukuhihna kaukana. Kätilö oli aivan ihana ja läsnäoleva, itse asiassa oli vähän liikaakin läsnä, hätistelin häntä itse kahville tai muualle, kun koin hänen 100% läsnäolonsa tarpeettomaksi. :)

Synnytin 2007 OYSissa ja parin kk:n sisällä menen samaan paikkaan uudestaan. Jäi pelkästään hyviä muistoja, ihana kätilö ja ihan rauhassa sain synnytellä. Ruuhkaahan tuolla oli, mutta en kokenut että se ois jotenkin huonontanut omaa tai vauvani hoitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Mun mielestä liukuhihnatoiminnassa ei ole mitään pahaa. Mä en odota olevani se ainutlaatuinen ja erikoinen potilas vaan ihan vaan yksi muiden joukossa.
Toivon että kätilöt ovat niin ammattitaitoisia ja rutinoituneita että yllättävätkin tilanteet hoituvat heiltä kuin "liukuhihnalta".
Mulle se tuo turvallisuudentunteen. Mä en haluaisi että kätilö alkaisi arpomaan ja funsimaan hirveästi sitä mites se tällä kertaa maailmaan tuotais, mulle riiittää että mua kuunnellaan ja autetaan mutta luotan hoitohenkilökunnan ammattitaitoon.

Mun mielestä ei liukuhihna toiminnassa ole mitään pahaa, jos äidille ei itselleen tule sellainen olo. Kenellekään äidille ei synnytykset ole arkipäivää kuten kätilölle vaan suuri yksittäinen tapahtuma. Mun mielestä kätilö saisi ihan tavallisella jutustelulla aikaan äidille sellaisen olon, että hän on tervetullut ja hänen puolestaan kätilö tekee kaikkensa, että synnytys sujuu parhaalla mahdollisella tavalla.

No en ole tuntenut!

Viime kerralla lopussa oli mukana miehen lisäksi lastenlääkäri, synnytyslääkäri, anestasialääkäri, kätilö ja kätilöopiskelija. Ja on sitä joukkoa mahtunut synnytyssaliin aikaisemmillakin kerroilla.l..

Kyllä mä sanoisin, että esikoisen ja keskimmäisen synnyttäminen oli molemmat ihan liukuhihnamenoa. Kättärillä molemmat.
Kolmas syntyi Hyvinkäällä, eikä siellä oltu ollenkaan liukuhihnalla.

Mutta nyt pitää muistaa, että ihmiset on erilaisia. Mä synnyttäisin huomattavasti mieluummin siellä "liukuhihnalla".
Osaan kysyä ja pyytää, jos tarvitsen jotain, ja on siellä liukuhihnallakin ne perustoiminnot sikäli ok, että huomataan jos jotain on vialla.

Siellä pienemmällä synnytysosastolla mun teki mieli jo sen vajaan vuorokauden aikana huutaa pää punaisena, että jättäkää mut jumankauta rauhaan, mä kerron sitten kun tarvitsen jotain tai jonkun.

Kumpikaan ei ole ollut liukuhihnasynnytys, vaikka HYKS:n naikkarilla tein molemmat. Mua varoiteltiin silloin siitä, mutta ei yhtään jäänyt sellainen olo, päinvastoin :)

Minulla kaksi viimeisintä olleet melkolailla liukuhihnalta, mutta siis ihan sen vuoksi, että olleet nopeita ja ei tarvetta millekään "hoidolliselle" jutulle. Jos menee saliin ja vauva on alta puolen tunnin kainalossa ja itse on elämänsä kunnossa ja suihkussa käynyt kahden tunnin kuluttua aloituksesta, ei kai siellä sen enempää tarvi makoilla.
Kolme synnyttänyt Oysissa ja henkilökunnasta ei pahaa sanottavaa. Menisin vielä uudelleenkin, jos ukkokulta lämpenis ajatukselle.

Yhteistyössä