Tunsitko, että synnytyksesi oli liukuhihnasynnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huom

Vieras
Tuli mieleen, kun taas aamulla luin keskusteluja Tammisaaren sairaalan lopettamisesta ja siinä puhuttiin jälleen kerran liukuhihnasynnytyksistä, että kuinka monen mielestä se oma synnytys oli liukuhihnasynnytys.

Itse olen synnyttänyt "pahamaineisessa" Jorvissa ja siitä oli minusta liukuhihna kaukana.

Ymmärrän, että tässä keskustelussa ollaan voimakkaasti tunneasioiden kanssa tekemisissä, mutta tuskin niillä, jotka sanovat ns. normisairaaloiden synnytysten olevan liukuhihnasynnytyksiä, on asiasta omakohtaista kokemusta.

Oliko sinun synnytyksesi liukuhihnamallia ja jos oli, niin missä sairaalassa?

Ei ole kumpikaan ollut. Noh, tokasta joduttiin aika nopeesti pos salista. Oli vähän kiirus päivä kun syntyi 14 lasta :heart: mutta olin niin hyvässä kunnossa että itemielelläni hilpasin osastolle kun vauva oli punnattu ulos ja käyty suihkussa :)

Mä olen synnyttänyt kolme kertaa Jorvissa (-04, -06 ja -08) ja ei pahaa sanottavaa.
Varsinkin kolmosen synnytys oli ihana, niin rauhallinen. Kätilönä oli n.60v rouvahenkilö, joka oli äärettömän sydämellinen ja ammattitaitoinen.

Olen synnyttänyt Loimaalla kaikki kolme eikä ollut liukuhihnasynnytyksiä yksikään.

Eräs ystävä sai juuri Taysissa vauvan ja se oli todella liukuhihnasynnytys. Ei oltu paljon kyselty, että leikkaako isä napanuoran vai mitä kun nipsnaps poikki ja seuraavaa sisään.

Joo ja ymmärrettäväähän se on kun kymmeniä vauvoja syntyy päivässä. Eikä mua haittaa yhtään, en koe itteeni mitenkään erityisemmäks tai paremmaks kuin ne muut synnyttäjät joten kaikki samalle viivalle. Kätilöt tekee siellä työtään, eivät palvele jotain kuninkaallisia.

En erityisesti ajatellut niin, mutta jos asiaa alkaa miettimään, niin tottahan se varmasti oli henkilökunnalle rutiinia. Mikä on minusta hyvä, mielummin synnytän rutinoituneiden ammattilaisten luona kuin asiaan tunteella ja ihmetyksellä suhtautuvien ihmisten.

Eivät olleet liukuhihnasynnytyksiä! Toinen oli kyllä nopea ja salit olivat täynnä, joten olin aika paljon yksin salissa... Mutta en mä niitä missään tapauksessa liukuhihnasynnytyksiksi sanoisi!! Sairaala LKS.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
En erityisesti ajatellut niin, mutta jos asiaa alkaa miettimään, niin tottahan se varmasti oli henkilökunnalle rutiinia. Mikä on minusta hyvä, mielummin synnytän rutinoituneiden ammattilaisten luona kuin asiaan tunteella ja ihmetyksellä suhtautuvien ihmisten.

Joo, varmaankin henkilökunnalle rutiinia. Mutta eivät ne saaneet mussa sellaista tunnetta aikaiseksi, että se olisi ihan-se-ja-sama-perusnormisynnytys!

Tyksissä kolme synnytystä enkä voi sanoa että mitään liukuhihnasynnytyksiä olisivat olleet. Tosin en tiedä miten he Tammisaaressa synnytykset hoitavat, voihan olla että siellä on vielä paremmin synnytykset hoidettu.

Mutta voiko silti ajatella, että se on liukuhihnasynnytys, vaikka se olisi henkilökunnalle rutiinia? Tottakai siitä tulee kätilölle jonkinlaista rutiinia. Minusta liukuhihna on sellainen, että hoputetaan eikä äitiä kuunnella tai tehdään jotain synnytyksen nopeuttamiseksi tms.
Ja ettei ole aikaa olla rauhassa synnytyksen jälkeen huoneessa, koska on kova kiire saada tila valmiiksi seuraavalle.

Synnytin Oys:ssä enkä kyllä tuntenut synnytystäni liukuhihnasynnytykseksi. Seuraava synnytys edessä keväällä Kättärillä enkä usko että sielläkään olis mitään liukuhihnaa.

Mä synnytin myös jorvissa ja mun mielestä synnytyksessä kaikki meni ihan kivasti.. Osastolla taas ois voinut kyllä hieman enemmän olla kätilöillä ja hoitajilla aikaa.. Itse olin täysin sänkypotilaana muutaman päivän kun hb laski ja taju meinas lähteä aina kun nousin, mutta silti kukaan ei kysynyt tarviisinko apua vauvan hoidossa(yöllä hoitaja vaihtoi vaipat).. Meillä ei ollut perhehuonetta, mutta onneksi mies oli sairaalassa aamusta iltaan ja hoiti vauvan.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

Mutta voiko silti ajatella, että se on liukuhihnasynnytys, vaikka se olisi henkilökunnalle rutiinia? Tottakai siitä tulee kätilölle jonkinlaista rutiinia. Minusta liukuhihna on sellainen, että hoputetaan eikä äitiä kuunnella tai tehdään jotain synnytyksen nopeuttamiseksi tms.
Ja ettei ole aikaa olla rauhassa synnytyksen jälkeen huoneessa, koska on kova kiire saada tila valmiiksi seuraavalle.

Toi hoputus on varmaan hyvä kriteeri liukuhihnasynnytykselle. Siitä tulis varmaan kamala olo itelle.

Ei tosiaan ollut liukuhihnalta mun synnytys. Kuunneltiin toiveita, kivunlievitys toimi, henkilökunta oli ystävällistä vaikken kätilöstä oikeastaan pitänytkään ja synnytyksen jälkeen sain olla salissa vielä pari tuntia, käydä suihkussa ja nukkua vähän. Parasta oli se, kun lopussa tuli hätä, niin henkilökuntaa oli paikalla hetkessä kaikki lastenlääkäristä synnytyslääkäriin ja lapsi saatiin hengissä ja terveenä ulos. Tämä siis Helsingissä Naistenklinikan "tehtaalla". Toivon hartaasti ettei tarvitse mennä koskaan muualle synnyttämään vaan saan jatkossakin olla NKL:n asiakas.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi hoputus on varmaan hyvä kriteeri liukuhihnasynnytykselle. Siitä tulis varmaan kamala olo itelle.

Hoputuksen mukaan se ei sitten ollut liukuhihnasynnytys vaikka suuressa sairaalassa tapahtuikin.

Joo, munkaan mielestä suuri sairaala ei yksistään tarkoita liukuhihnasynnytystä.

Ei ne mulle olleet, mutta kätilöille ehkä kuitenkin. Kätilöt on vain tuleet huoneeseen ottaneet tiedot, kysyneet tarpeet ja menneet pois. Toki synnytys on keskusteltu pikaisesti läpi jälkeen, mutta en ole kokenut, että mulle olisi annettu aikaa sen enempää kuin mitä pakko, varsinkaan 3. ja 5. synnytyksissä. Viimeisessä kätilö unohti antaa mulle hälärinappulan ja jätti mut huutava vauva rinnuksille pitkäksi aikaa..., mutta onneksi siitäkin selvisin ihan itse. Tollaiset tilanteet vain antavat tunteen liukuhihnasta.

Kyllä toisessa Taysin synnytyksessä tunsin, että mua kohdeltiin ala-arvoisesti ja annettiin ymmärtää, että ratkaisuja tehtiin koska kätilöillä oli kiire ja salit täynnä. Näistä ratkaisuista tuli ongelmia, jotka lopulta vaaransivat minut ja lapsen.

Mun mielestä liukuhihnatoiminnassa ei ole mitään pahaa. Mä en odota olevani se ainutlaatuinen ja erikoinen potilas vaan ihan vaan yksi muiden joukossa.
Toivon että kätilöt ovat niin ammattitaitoisia ja rutinoituneita että yllättävätkin tilanteet hoituvat heiltä kuin "liukuhihnalta".
Mulle se tuo turvallisuudentunteen. Mä en haluaisi että kätilö alkaisi arpomaan ja funsimaan hirveästi sitä mites se tällä kertaa maailmaan tuotais, mulle riiittää että mua kuunnellaan ja autetaan mutta luotan hoitohenkilökunnan ammattitaitoon.

Yhteistyössä