Tunnetko ihmisen, joka on tai EHKÄ on narsisti? Mikä ammatti?

Miesveikkonen
Usein on semmosia juttuja että "narsistit ja psykopaatit ovat älykkäitä" tms. Itse en usko, että ovat sen älykkäämpiä, mutta tietysti heidän tunteettomat toimintatavat yllättävät "normaalit". Ja usein näitä tapauksia nähdään niissä, joilla on korkeampi asema. Mutta mä uskon, että psykoja on noissa alemmissa hommissa paljon. Mutta ne sitten vaan hautautuu sinne.

Uskoisin, että keskivertoälykäs tai tyhmempi narsisti ei osaa pelata tarpeeksi hyvin, joten ei sitten aiheuta ainakaan kierolla tavalla paskaa muille. Eli ei esim. hurmaa naisia liukuhihnalta. Mutta sitten kun älykkyys lisääntyy niin ongelmia tulee toisessa potenssissa.

Tunnen muutaman henkilön joita pidän narsisteina. Yksi on työurallaan totaalisen epäonnistunut perusinsinööri (= ei enää inssin tehtävissä vaan yksityisyrittäjä, yhteistyö näet toimi vain jos sai alistaa muita) ja yhden lääkärin. Lääkäritapaus ihan klassinen tapaus. Naistenmies, vaikkei millään muotoa hyvännäkönen tai kiinnostava muuten. Mutta lääkäri on vaan kova sana... joissakin piireissä.
 
Juueipäivää
[QUOTE="yyhoo";28020461]Tiedän kaksikin; exäni, joka on autonasentaja ja yhden naispuolisen sairaanhoitajan. Ei ole kummallakaan diagnoosia, mutta erittäin selvät ja vahvat merkit on...[/QUOTE]

Kellä nyt diagnoosi olisi? EI kyseessä ole sairaus vaan ominaisuus. Ja ei narsisti tunnista itsessään mitään vikaa, joten ei hakisi hoitoa eikä diagnoosia. Kenties jollekkin vankilassa istuvalle moinen voitaisiin antaa...
 
Olen 99% varma, että eräs ihminen on narsisti. Nainen, työtön, hoitoalalla ollut aiemmin. Sanalla sanoen kauhea ihminen. Tekee ihmisiä riippuvaisiksi itsestään ja sitten piinaa. Olen itse aina tiennyt millainen hän oikeasti on, joten hänen uhri-esityksensä ei ole ikinä purrut minuun. Olen vain silmät pyöreänä seurannut, kuinka hän on ollut väkivallan uhri, seksuaalisen hyväksikäytön uhri ymmymmym ja viimeisimpänä, narsistin uhri. Tästä viimeisimmästä uhriesityksestä menin aivan pyörälle ja aloin lukemaan, millainen narsisti on ja tajusin, että hän on sellainen itse. Aina, kun kaikki menee perin juurin myttyyn hänen omien toimiensa tähden, eikä mikään muu enää toimi, hän "siirtää" syyn jollekin toiselle ja heittäytyy uhriksi. Olen katsellut menoa 30-vuotta aivan sisimmästä sisäpiiristä, eivätkä asiat todellakaan ole olleet sillä tolalla kuin hän ne esittää.

Pari tyyppiä sitten on, joilla on narsistisia piirteitä, mutta eivät mielestäni ole narsuja ehkä kuitenkaan. Yksi työtön(maailma-ei-ymmärrä-viisauttani-ja-elämäni-on-pilalla-typerysten-tähden), yksi autoilija ja yksi kotiäitihirviö.
 
"höh"
[QUOTE="vieras";28024302]sairaanhoitajia, lääkärin, opettajan, rekkakuskin... narsistisia piirteitä näillä tuntemillani tapauksilla.[/QUOTE]

tässä ketjussa näitä piirteitä nähdään koulutetuilla, tutkimusten mukaan narsisteja on paljon myyjissä ja yritysten johtajissa (jotka eivät useinkaan korkeakoulutettuja)
 
"huh"
Ei ole mulla pätevyyttä tehdä narsisti-diagnooseja. Ei kai pinnallinen. itsekeskeinen tai tunnekylmä ihminen aina ole narsisti. Mutta seurustelin erään kanssa, josta tuli vahvasti mieleen, että mitähän hänkin potee.

Oli esimerkiksi melko itsekäs: kaiken piti tapahtua hänen määräämässään rytmissä hänen määräämällään tavalla. Hän päätti milloin tavataan, missä ja mitä tehdään. Hän myös asetteli minulle rajoja ja ehtoja: tiettyihin baareihin en esimerkiksi olisi saanut mennä, en edes omalla kaveriporukalla.
Häneen ei päteneet samat säännöt, kuin muihin. Hän sai esimerkiksi tupakoida missä halusi (vaikka olisi ollut kiellettyä tupakoida), ottaa toisten tavaroita ja ruokaa kysymättä... Nämä ovat vähän hassuja esimerkkejä, mutta hän siis jotenkin ei kokenut, että kaikkia koskevat säännöt ja kehoitukset eivät koskeneet häntä. Hän ei myöskään osannut asettua toisen asemaan: kun pyysin häntä kuvittelemaan, miltä hänen käytöksensä tuntui muista, hän tuskastui ja sanoi, ettei ymmärtänyt, miksi kysyin häneltä sellaista.
Hän saattoi lainailla isoja summia rahaa, ja kätevästi unohtaa takaisinmaksun mutta oli erittäin tarkka siitä, että sai jopa vippaamansa kympin takaisin. Hän hankki itsensä aina rahaongelmiin, ei pitänyt ainoastakaan työ- tai opiskelupaikasta kiinni ja oli jatkuvasti kusessa. Siitä hän syytti systeemiä ja sitä, että kukaan ei auta. (Eräs hänen lähisukulaisensa auttoi häntä sadoilla euroilla kuukausittain, mutta hän itse oli aina uhri.)
Hän ei pitänyt lupauksiaan, teki jatkuvasti ohareita ja jos häntä yritti saada puhumaan asiasta, hän raivostui. Olin kuulemma kyttääjä, kun yritin soittaa hänen ollessaan pari tuntia myöhässä. Hän kuitenkin itse oli raivoissaan, jos joku ei heti vastannut puhelimeen hänen soittaessaan tai osannut antaa hänelle välittömästi hänen kaipaamaansa informaatiota.
Niitä ystäviäni, jotka suhtautuivat häneen varautuneesti, hän kohteli todella töykeästi: naureskeli heille selän takana ja päin naamaa, pilkkasi heitä ja pyrki tekemään heidän olonsa epämukavaksi esimerkiksi tuijottelemalla heitä. Samoin hän oli työkeä kaikille miespuolisille tuttavilleni, ja oli mustasukkainen, jos joku heistä tuli luokseni kylään. Erästä minun ja kämppikseni yhteistä ystävää hän sanoi "Mela-Matiksi" koska tämä oli kylässä luonamme kun eksäni tuli käymään.
Se, että toiset pitivät kiinni oikeuksistaan, oli hänelle loukkaus. Tämä on pieni esimerkki, mutta kerran junassa matkustaessamme hän halusi mennä päätypaikalle istumaan, koska tykkäsi nostaa jalat vastakkaisille penkeille. Meillä ei ollut lippuja näille paikoille, ja kun kolmas matkustaja, jolla oli liput niille paikoille tuli ja pyysi meitä siirtymään, eksäni loukkaantui ja suuttui hänelle. Sen sijaan, että olisimme voineet mennä muualle istumaan, hän levittäytyi tätä tyttöä vastapäätä niin, ettei tytölle jäänyt tilaa asettaa jalkojaan mukavasti ja TUIJOTTI tyttöä puoli tuntia herkeämättä. Yritin saada eksäni huomion kiinnittymään johonkin muuhun, mutta hän ei ollut kuulevinaan vaan jatkoi tytön hiillostamista. Tytön kunniaksi täytyy sanoa, että hän ei antanut periksi. Kaikki tämä vain sen takia, että joku toinen oli ostanut paikkalipun sille paikalle, missä eksäni halusi istua.
Hän pilkkasi minua ja tekemisiäni, opiskeluani ja harrastuksiani. Yliopisto-opiskelu oli hänen mukaansa vain sitä, että istutaan opettajien kanssa kahvilla. Hän tiesi tämän, koska tunsi yliopisto-opiskelijoita. Muutenkaan mitään ei tarvinnut opiskella tai opetella, sen osaa minkä osaa ja loput on paskantärkeilyä. Hän itse oli taiteilija, muusikko.
kauhea ihmisenkuvatus
 
hoitoalalla paljon narsisteja vai tuntuuko vaan musta siltä?
Tähän minun on pakko sanoa, että olen ollut huomaavinani saman asian. Itsehän olen mielenterveyshoitaja. Osasto, jolla pääasiassa olen, on henkilökunnaltaan todella mahtavaa, mutta aikoinaan harjoitteluaikana törmäsin pariinkin otteeseen sellaiseen tilanteeseen, että yksi ainoa ihminen näytti pitävän terrorin alla koko työyhteisöä. Tällaisia henkilöitä oli mm. miespuolinen lääkäri, ja naispuolinen osastonjohtaja. Suurinosa näistä narsistisia piirteitä omaavista on varmasi selitettävissä työhön väsymisellä. Ihminen on vaan niin turtunut työhönsä, ettei enää jaksa välittää, ja on huomannut, että eteenpäin päästäkseen on vaan pakko jyrätä ihmisiä tieltään. Monesti se oikeasti tuntuu siltä, että on pakko olla piittaamatta säännöistä, jotta saa asiat tehtyä, koska potilaan tarve ei yksinkertaisesti kohtaa pykälien ja säädösten kanssa. Mutta kyllä, hoitoalalla esiintyy narsismia siinä missä muillakin aloilla, mikä on todella, todella pelottavaa, koska joudumme heittäytymään hoitajien ja lääkäreiden käsiin sairastuessamme. Meidän on vaan pakko luottaa.
 
MerviMarja
Entisestä ystävästäni epäilen niin. Hän halusi aina että hänellä menee paremmin kuin ympärillä olevilla, sanoi sen itsekin kerran. Yms syitä miksi luulen niin... On sossun täti.
 
....
Eräs joka tuhoaa läheistensä ihmisuhteita järjestelmällisesti ja itse tekee mitä tahtoo loukaten jatkuvasti läheistään muttei päästä tätä menemäänkään on aika selkeä narsisti. Hän ei myöskään ole ikinä pahoillaan jos toiselle tekee pahasti tai satuttaa. Hän lahjoo ja kerää pisteitä ja on k-pää samalla.
Ammatiltaan sairaslomalainen, ikuinen sellainen joka käyttää toisia vain rahakseen.
Hän saa siis sos.tukia, Kela tukia tietysti
mutta ero on siinä ettei häntä hävetä käyttää kaikkia ja kaikkea hyväksi vuodesta toiseen. Samalla hän haukkuu itseään parempia jotka jaksavat olla mukavia ja ahkerampia kuin hän.
tunnetaankohan sama henkilö...on hänellä myös luottotiedot enemmän kuin epäkunnossa ?
 
Erään tutun psykologin kanssa keskustellessa, hän kertoi olleensa vähän aikaa sitten ammattiinsa liittyvässä seminaarissa, jossa oli esitelty tutkimus, jonka mukaan 95% ihmisistä on narsisteja, joskin eri tavoin. Jotkut siis näkyvämmin ja jotkut hyvinkin huomaamattomasti. Eli uskoisin melkein jokaisesta meistä löytyvän noita narsistisia piirteitä, jotka joku meidän kanssa tekemisiin joutunut saattaisi vetää esiin ja leimata narsistiksi.
 
"Vieras"
Itse tunnen hyvin lakimiehen, joka vaikuttaa narsistilta.

Sitten sellainen puolituttu, jonka kaksi ex-vaimoa molemmat nimittävät häntä narsistiksi, on diplomi-insinööri. Tunnen siis ex-vaimot paremmin kuin miehen. Mies on aina miellyttävä ja mukava mulle, joten en oikein tiedä miten tähän suhtautuisi... Toisaalta tulee myös mieleen, että eikö narsisti juuri ole sellaisia. :) Enpä tiedä...
 
"ilona"
Yhden naisen tunnen läheisesti jolla erittäin vahvat narsistin piirteet, on aikoinaan työskennellyt sairaanhoitajana, nyt eläkkeellä. Myös hänen entinen työkaverinsa oli luonnehtinut häntä narsistiksi. Muutamasta miehestä on tullut tunne että voisivat olla narsisteja mutta en tunne heitä tarpeeksi läheisesti että voisin vetää sen kummempia johtopäätöksiä.
 

Yhteistyössä