Tunnen lähes silmitöntä vihaa naapurin perhettä kohtaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"oma"

Vieras
Laitoin ensin, että suurperhettä mutta tavallaan tuo perhekoko ei ole oleellinen, tavallaan on. Oleellinen se on siksi, että olen itsekin suurperheestä. Ja oleellinen siksi, että naapurin vanhemmat on yhtä vittuuntuneita lapsilaumaansa kuin minun äitini oli.

Naapurin perhe käyttää samanlaisia kurinpidollisia toimia, kuin omat vanhempani. Alistamista, väkivaltaa, huutamista, solvaamista, haukkumista. Ne ovat yhtä vihaisia koko ajan, kuin omat vanhempani olivat. Ne raivoavat naapureille samalla tavalla, kuin minun vanhempani. Halveksivat kaikkia ja kaikkea, paitsi itseään.

Ja siis, en varmaan muutenkaan pitäisi naapureistani tai heidän toimistaan, mutta huomaan että joudun ihan päivittäin kohtaamaan ne omat menneisyydet arvet, kun kuulen seinän läpi sen naapureiden touhun. Ja ne ällöttää mua jo niin paljon, että koen fyysistä pahaa oloa kun edes näen ne. Joskus musta tuntuu, että voisin taantua sille tasolle että menen ja lyön takaisin. Lapset siellä on pistetty samanlaiseen ruotuun kun meilläkin, peloteltu hiljaisiksi. Puolustavat vanhempiaan, kun joku menee väliin. Samoin minäkin tein, vaikken vieläkään tajau että miksi. Paitsi siksi, että minua aina hävetti se, kuinka paska perhe minulla oli. Hävetti, kun tuntui siltä että jos olisin oikeanlainen lapsi, niin minullakin olisi parempi perhe.

Ja olen mennyt sinne oven taakse, kun on kuulunut seinän läpi sitä huutoa, että älä lyö, älä lyö ja sitä, kun isä ja äiti kilvan huorittelevat lapsiaan. Ja olen soittanut sosiaalitoimistoonkin, mutta mitään ei ole tapahtunut. Eikä tapahtunut meilläkään, koskaan. Kukaan ei vaan välittänyt, kun vanhemmat eivät edes juo.

Omalle äidilleni en uskaltanut koskaan pistää takaisin. Tahdoin lyödä takaisin, tönäistä pois, mutten uskaltanut. Nyt se sama raivo jonka silloin patosin, nousee välillä niin kovaa että tärisen vihasta, kun naapurin huutoshow taas alkaa.

(Älkää pelätkö, mä käyn jo terapiassa, en aio piestä ketään. )

[QUOTE="katso";24282256]Hae sitä paskaa vaan omasta silmästäsi, sieltä se löytyy![/QUOTE]

En ihan tajunnut sun pointtia, mä tiedän kyllä että tää liittyy ensisijaisesti mun omiin lapsuudentraumoihin. Ja tiedän, että tää reaktio liittyy siihen jopa enemmän kuin noihin naapureihin.

Eikö tässä tilanteessa kannattaisi ajatella enemmän niitä lapsia ja mitä niiden hyväksi voisi tehdä, kuin märehtiä vaan omissa suruissa. Tee uusi ilmoitus.

Luulen tietäväni mistä puhut.

Tee uusi ilmoitus perheestä, se on tärkeää niiden lasten takia.

Jos on mahdollista, muuta, se olisi tärkeää itsesi takia.

Itse olen joutunut katkomaan rajusti suhteita joihinkin pariskuntiin, jotka ovat saaneet minussa aikaan samanlaisen, vuosikymmenten takaa tulevan reaktion.

[QUOTE="vieras";24282288]Eikö tässä tilanteessa kannattaisi ajatella enemmän niitä lapsia ja mitä niiden hyväksi voisi tehdä, kuin märehtiä vaan omissa suruissa. Tee uusi ilmoitus.[/QUOTE]

Mä oon nyt kahdesti soittanut jo, en tiedä onko niistä seurannut yhtään mitään kun ei ainakaan hommat ole miksikään muuttunut. Kulissit on kunnnossa, ja päihteitä ei käytetä, lapset on siististi puettuja. En tiedä auttaisiko kolmas?! Lapset on yhtä vihamielisiä mua kohtaan kuin vanhempansa, ja kun olen mennyt ovelle niin siellä kuorossa on lapsetkin vakuuttaneet ettei heillä ole tapahtunut mitään. (Vaikka kyllähän se kuuluu kaikki meille! Ja muille lähinaapureille!)

Tai voinko soittaa poliisille suoraan seuraavan kerran, kun siellä tapahtuu? Eivät varmaan kyllä ehdi sen raivoamisen aikana paikalle, mutta olisi kumminkin ilmoitettu sinnekin. Reagoiko ne tuollaisiin?

[QUOTE="vieras";24282329]Siis vihaat perhettä, et pelkästään vanhempia, vaan koko perhettä, lapsiakin?[/QUOTE]

No ei, en lapsia kyllä tosiaan. Nekin kyllä huutelevat ärräpäitä ja rivouksia, mutta en minä niitä vihaa, ei niistä tuossa ympäristössä mitään muuta voisi tullakaan.

Jos vaan mahdollista: muuttakaa pois!! Itse en jaksaisi asua omien traumojeni keskellä hetkeäkään, tahtoisin pois. Ihminen saa unohtaa ja olla onnellinen, eikä kenenkään pidä kestää yhtään enempää, kuin on kohtuullista. Naapurin tilanne ei muutu, sinun tilanne muuttuu, kun tahdot.

Vois tota poliisille soittamistakin kokeilla. Tai kuuluvatko äänet ulos/sun asuntoon niin voimakkaina, että saisit niitä vaikka nauhoitettua? Jos vanhemmat kieltävät kaiken...

[QUOTE="katso";24282256]Hae sitä paskaa vaan omasta silmästäsi, sieltä se löytyy![/QUOTE]

Mitä sinun peilistäsi näkyy? Oletko kenties samanlainen kuin ap:n kuvaileman perheen "äiti"?

[QUOTE="eee";24282378]Vois tota poliisille soittamistakin kokeilla. Tai kuuluvatko äänet ulos/sun asuntoon niin voimakkaina, että saisit niitä vaikka nauhoitettua? Jos vanhemmat kieltävät kaiken...[/QUOTE]

Välillä kuuluu, ja joihinkin huoneisiin.. mut en tiedä miten sen nauhoittamisen kanssa, kuinka hyvin se ottaisi tuollaista kuitenkin vaimeampaa. Toisaalta kun niillä on välillä parvekkeen ovi auki, niin kuuluu kyllä paremmin monelle naapurille.

[QUOTE="typykkä";24282387]Kerää muidenkin naapureiden kannanotto vaikka paperille, niin lastensuojelu ottaa teidät tosissaan.[/QUOTE]

Hyvä idea. Täytyykin huomenna käydä juttelemassa muutamalle naapurille, jotka tota on ääneen mulle kauhistellut.

Tuskin naapurit uskaltaa laittaa nimeään, ihmiset on niin nössöjä eikä uskalla puuttua toisten asioihin vaikka pitäis. Toivottavasti olen väärässä!! Ja tottakait yrität saada ne mukaan. Poliisille ilmoitus ja selitä sossuille juurta jaksain kaikki. Lapset kärsivät. Miksihän on hankittu noin iso perhe jos ei voimat riitä...

hei kokenut samaa mutta kukaan ei puuttunu 15vuotiaana itse tein lastensuojeluilmoituksen terveydenhoitajan kautta koskaan vanhemmat eivät lopettaneet joten muutin 16-vuotiaana omilleni 650km päähän vanhemmista. oon onnellinen nyt. Enkä enää vietä joulua edes kotona vaan oman perheeni kanssa koska vanhemmat käyttäytyvät samalla tavalla lapsenlapsia kohtaa enkä halua että kokevat samaa.

AP, muuttakaa pois heti kun pystytte! Siihen asti, koita olla mahdollisimman mukava ja kiva perheen lapsille, koska heidän vanhempansa eivät ole. Vaikka he puhuvat rumia, ole silti mukava, ja sano vaikka että onpa sulla nätti paita. Pienet asiat voivat tehdä ison merkityksen näiden lapsien elämässä, ehkä he muistavat aikuisina että joku naapuri oli sentään ystävällinen vaikka omia vanhempiaan tulevat todennäköisesti vihaamaan ja olemaan katkera kun pilasivat lapsuuden. Sääliksi käy noita lapsia, jokainen lapsi ansaitsisi hyvän kodin, kivan ilmapiirin ja tuntea olevansa rakastettu...

Tee tosiaan ilmoitus poliisille. Kyllä poliisit siellä pistäytyvät, jos sanot, että kuuluu kauheaa meteliä ja väkivaltaista touhua ja lapsia pahoinpidellään. Poliisin käyminen pistää vanhemmat vähän miettimään, vaikkei se varmaan mitään muutakaan.
Ihan hyvin voi myös nauhoittaa tai videoida tapahtumia. Ja tallenne poliisille. Ei siihen tarvitse omia yhteystietoja laitttaa, kunhan on perheen osoite ja selostus tilanteesta.
Itse olen ottanut yhteyttä poliisiin parissa tilanteessa. Täällä Helsingissäkin he tulevat kyllä nopeasti, ainakin silloin kun soitin eräästä piriäidistä kytille, äiti oli ihan sekaisin ja alle 10v. lapsi roikkui mukana...
Itse kyllä tekisin jotain muutakin. Pistäisin esim. nimettömän kirjeen (joo, täällä saa nyt moni moralisoida, kuinka noloa nimetön kirje on, mutta tuossa tilanteessa ihan järkevä keino). Kirjeessä voisi esim. olla asiallisesti tieto, että koko naapurusto on aivan järkyttynyt perheen väkivaltaisuudesta lapsia kohtaan. Samoin voisi kysyä, että eikö teitä hävetä olla koko naapuruston silmätikkuna? Lopuksi voisi laittaa vielä, että lastensuojeluviranomaisille lähtee ilmoitus pikaisesti, jos ei meno lopu ja muutu rauhallisemmaksi.
Satunpa vain tietämään, että tuollaiset väkivaltaiset paskat eivät ymmärrä kuin yhtä kieltä eli sitä väkivaltaa, joten ehkäpä tehokkainta olisi tosiaan käydä vetämässä turpaan. Mutta sille tasolle ei pidä alentua.

Yhteistyössä