Tummy Tub vai tavallinen amme?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Möhö (rv 31+4)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Möhö (rv 31+4)

Vieras
Onkohan joku täällä päätynyt hankkimaan vauvalleen lääkärien ja kätilöiden suosittelemaa Tummy Tub- ammetta vai oletteko hankkineet ns. "normaalin" ammeen? Tänään kun olin lastentarvikeliikkeessä, niin jälleen kerran huomasin hypisteleväni tuota "kohtuammetta", vaikka aluksi kun ensimmäistä kertaa kyseisen pesusoikon näin, ajattelinkin etten koskaan ainakaan tuota kyseistä Tummy Tub-ammetta hanki. Nyt kuitenkin vähän tekisi mieli sittenkin hankkia. Mutta mutta.. onkohan ihan huuhaata koko amme? Kallis ainakin on, verrattuna normaaliin ammeeseen. Tässä kaupassa jossa minä asioin, Tummy Tub maksoi 30 euroa.
Onko jollakulla kokemusta Tummy Tub ammeesta ja ovatko kokemukset hyviä vai huonoja?
Kumman meinaatte itse hankkia ja miksi??

Kamalasti on kaikenlaista tavaraa, jota voisi hankkia, mutta ota nyt sitten ensikertalaisena selvää, mikä kannattaa ja mikä ei...

Onneksi on nettikeskustelupalstat :)

Moi! Me ostettiin tulevalle vauvallemme Tommy Tub. Enpä olisi kyseisen "ämpärin" olemassaolosta tiennyt mitään, ellei perhevalmennuksessa olisi ollut sellainen. Valmennusta pitänyt terveydenhoitaja kylvetti siinä 3 viikkoisen vauvan, joka selvästi tykkäsi... Kai se asento, joka vauvalla tuossa tuubissa on, on aika paljon lähempänä kohdussa ollutta asentoa (jalat koukussa, ja koko kroppa lähempänä seiniä) ja sen takia on mukava. Tiedä häntä...

Hankin Tommy Tubin, koska saan tarvittaessa (ja myöhemmin joka tapauksessa) lainaan ison ammeen - ajattelin, että miksipä ei... Varsinkin kun se vauva siellä valmennuksessa näytti olevan kuin kotonaan :). Hinta oli 25 euroa A-T Lastenturvassa Vantaalla (www.lastenturva.fi). Tavallisten ammeiden hintoja en ole edes vertaillut, mutta tuolla A-T Lastenturvassa noiden Tommy Tubien vieressä oli 22 euron ammeita, joten sinänsä ei tuntunut kalliilta (vaikka muovia tuossa tuubissa onkin vähemmän =)). Toisaalta, periaatteessa joku tavallinen ämpäri ajaisi kyllä melkein saman asian ;).

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla myös Tommy Tubia omalla lapsellaan käyttäneiden kokemuksia!

Joo kovin on ihmeellisen näköinen viritys, pieni ja ahdas. Olisi tosi kiva kuulla kokemuksia!

Mä ajattelin kylläkin ostaa ihan perus ortexin ammeen ja siihen sellaisen kylvetystuen, löysin www.pikkupingviini.fi sivuilta sellaisen, jos ne vaan yhteen passaa. Tuessa vauva on siis selällään tuen päällä, ei tarvitse pitää omilla käsillä kiinni (paitsi tietty selkää pestessä). Yksi kaverini sanoi että hän kävi itse samaan aikaan suihkussa ja vauva viihtyi omassa ammeessa sillä välin loistavasti polskimassa. Tuessa on vielä imukupit niin sen voi myöhemmin laittaa sitten isoon kylpyammeeseenkin.

Joo se kylpytuki tavalliseen ammeeseen on aivan ehdoton apu. Ei tarvitse itse pidellä vauvaa vaan saa antaa polsia vapaasti. Meillä poika kylpi aika pitkään tuon tuen varassa ja itse kävin myös suihkussa.

Olisipa meilläkin tavallinen kylpyamme...

Ajattelimme hankkia vauvalle ammeen, jossa on tukiosa valmiina pohjassa, siihen laitetaan vain liukueste paikalleen. Ammeen toisessa päässä vauva sopii sitten myöhemmin istumaan.

Erillinen amme ja irtotuki tulee melkein saman hintaiseksi (vajaa 30e), ja irtotuki vaatii ammeelta riittävästi leveyttä, mitä ei löytämissämme pohjatulpallisissa ammeissa ollut. Ammeeseen hommaamme myös jalat.

Mites onko tähän Tummy Tubiin olemassa mitään telinettä niinkuin näillä tavallisilla ammeilla? Siis olen nähnyt kyseisen "saavin" vaan kuvissa ja mietin että tuleeko sillä kylvettämisestä sitten äidille selkä kipeäksi kun lattiatasossa pitää kyykkiä? Muuten kuullut vaan hyviä kommentteja että vauvelit tykkää..

Kyllä tuohon Tummy Tubiin on olemassa koroke, kuvassa ainakin äippä istuu penkillä ja kylvettää vauvaa. Telineeseen saa myös jotain pikkutavaroita sisälle ja kun Tummy Tubia ei enää tarvita, niin siitä saa penkin...

Tuon Tummy Tubin sijasta voi hankkia tavallisen ämpärin alkuaikojen kylvetykseen, samalla tavalla se vauva vetäytyy kohtuasentoon siinä. Ja eihän se kauan edes pysty kylpemään noin ahtaassa joten 25-30 euroa muutaman viikon ilosta on mielestäni liikaa varsinkin kun vastaavan kylvetyspaikan saa parilla eurolla (ämpäri siis). Itse sijoittaisin normaaliin ammeeseen, josta on pidempiaikainen ilo :)

Nii.. onhan se tosi kallis tuo tummy tub ja ilmeisesti melko lyhyt ikäinenkin kapistus.. Mutta onkohan siinä sittenkin helpompi kylvettää ihan pientä kuin tavallisessa muoviammeessa? Vai kuinkahan siinä pesu tapahtuu? Pestäänkö vauva erikseen ja sitten vasta "istutetaan" vaasiin vai pestäänkö vauva siinä? Kuinka tavallisessa ameessa? Pestäänkö vauva erikseen esim. suihkun alla ja sitten vaan kylvetetään ammeessa vai kuinka?? Olen ihan pihalla...

Hei,
itse ostin tommy tub ammeen 3 eurolla kirppikseltä vaikka vielä vauvaa itselläni ei olekaan.
En kadu ostostani, kun ei käynyt edes kalliiksi. Tommy tub ammeesta kerrotaan, että monissa maissa sitä käytetään jo keskosten ja vastasyntyneiden osastoilla, synnytyshuoneissa, lastenhoitohuoneissa ja lasten sairaaloissa.
Lisäksi lääkärit, kätilöt ja lastenhoitajat suosittelevat sitä parhaana tapana vastasyntyneen kylvettämiseen.
Vain aito Tommy tub täyttää erittäin tiukat tuote-, ympäristö- ja turvallisuusvaatimukset, eikä sisällä myrkyllisiä värejä tai aineita, on turvallinen iholle ja täysin kierrätettävä.
Vatsakivut, joista useat vastasyntyneet kärsivät ensimmäisten kuukausien aikana, häviävät tai vähenevät vauvan kylpiessä sikiöasennossa lämpimässä vedessä.
Ammeen pyöreä muoto ja korkeat sivut auttavat vauvan olemaan istuaalleen kuin äidin kohdussa. Veden korkeutta voi säätää kätevästi mitta-asteikolla.
Ammeeseen kuuluu vettä laittaa vauvan painon verran.

Googletin kuvia kyseisestä kapistuksesta ja ainoa ajatus joka heräsi, oli että mikä tuon erottaa tavallisesta kymppilitran muoviämpäristä? Lyhytikäinen käytössä kun lapsi kasvaa, ja hirvittävän hintainen.

Ajattelen myös vähän niin että vaikka lapsi on ollut 40 viikkoa kohdussa, se ei osaa yhdistää tuota vekotinta millään tasolla kohdun olosuhteisiin.. Mutta tämä nyt on vain mun ajatuksenjuoksua, en tarkoita että asiasta ei saisi olla montaa mieltä..

minäkin googletin kuvia ja kovin "ämpäriltä näyttää" Lisäksi ajattelin että onko terveellistä että vastasyntynyt istuu ammeessa omalla painollaan, eikö vauvan istutus tulisi aloittaa vasta joskus monen kuukauden ikäisenä?
verkkokaupassa tuo amme näytti maksavan 25euroa että ei se minulla hinnasta kiinni ole ostaako... ja jos vauva mahtuu siihen vain muutaman kuukauden (näytti musta melko pieneltä) niin sittenhän tarvii kuitenkin hankkia tavallinen amme...?

Vesi kannattelee vauvaa tummy tubissakin, joten hän ei "istu" omalla painollaan. Hän ei myöskään ole istuvassa asennossa vaan enemmänkin kippurassa (kuten kohdussa). Ollaan vieläkin käytetty kyseistä kallista ämpäriä meidän tytölle nyt 5kk, 66cm ja hyvin mahtuu edelleen. Mutta varmaan viihtyis ihan yhtä hyvin tavallisessakin ammeessa :).

Meidän kolmesta lapsesta kukaan ei tykännyt kylpemisestä ennenkuin oppivat itse istumaan ja leikkimään kylpyleluilla. He olivat jotenkin säikkyjä ja pelokkaita vaikka kuka olisi kylvettänyt. Tulevalle vauvalle aion hankkia Tommy Tubin.

heipä hei. Olen suht tuore äiti, vauva 5kk. Eksyin tänne kuin haikeana muistelen raskausaikaa :). Meillä oli aluksi käytössä hoitopöytä, jossa pöydän alla amme. Se oli hyvä siihen asti kun vauva alkoi huitoa ja potkia kylvettäessä. Meillä oli myös tavallinen orthexin amme, johon sitten ostin kylvetystuen ja se on aivan ihana!

Sittemmin olemme alkaneet kylvettää vauvaa joka toinen ilta, koska toinen tykkää mielettömästi kun saa vapaasti loiskuttaa vettä (loiskuttaa aina äidin läpimäräksi:)) ja äidinkin on helppo pestä poimuista ja muualta mikä oli miltein mahdotonta ilman tukea (ainakin tarvitsi isänkin apua kylvetykseen). Poimujen pesu esim. kaulalta on kuitenkin niin tärkeää, koska sinne kertyy töhnää ja alkaa punottaa jos ei saa sieltä pestyä. Tuessa vauva antaa nätisti nostaa leukaa että äiti saa töhnät pois. Ennen joutui aina kosteuspyyhkeellä pyyhkiä, kun ei onnistunut kylpiessä.. tosin kyllähän kautta aikojen äidit on siinä onnistunut ilman kylvetystukeakin, ehkä olen vain uusavuton :D.

Vastasyntynyt ei roiski vettä ympäriinsä, eli sanko on varsin kätevä ottaa kahvasta kiinni ja nostaa se haluaman korkuiselle pöydälle. Esim. keittiön pöydälle tai tiskipöydälle. Isossa ammeessa koin hankalaksi juuri ammeen täytön ja tyhjentämisen kun ammeessamme ei ollut jalkoja ja selkää säästääkseni kylvetin vauvoja keittiön pöydällä. Ammeessa pitäisi olla myös tyhjennysletku jalkojen lisäksi, että se olisi helppo yksinkin täyttää ja tyhjätä.

Tuli vaan mieleen tuo kylvetystuen hinta.... itärajan takana maksaa samanlainen 3-4€ niin en todellakaan maksaisi 20€ tuesta suomenpuolella.. Mainio apu kuulema on ja itse otan käyttöön lapsen synnyttyä.

Siskoni on kylvettänyt lasta ihan tavallisessa 10 l ämpärissä. Ei sa vauva siinä kuitenkaan kauaa ole, joten tpsi pian on tavallinen amme tarpeen, joten itse an ainakaan lähtis tuollaista kohtuammetta enää erikseen ostamaan.

en itse tuhlaisi rahojani tuohon tummy tubiin. Tavallinen elintarvikekäytön muoviämpäri ajaa ihan saman asian. Tosin en sellaisessakaan vauvaani kylvettäisi, vaan ihan normaalissa lasten kylpyammeessa.

juju on tekniikassa.Samalla lailla lapsen saa ns. "sikiöasentoon" Tai jalat koskettamaan ammeen seiniä tai pohjaa yms. Amme on siitäkin hyvä, että ei käy pieneksi pitkään aikaan.

Meillä ei kyllä ole ymmärrety edes kylvetystukea ostaa, kun emme ymmärrä mitä sillä tekee. Sitä mainostetaan sillä, että se tukee vauvaa (niin myös oikea käsiote tekee) ja antaa lapselle mahdollisuuden pärskytellä (niin myös oikeassa käsiotteessas voi vauva tehdä) tai että se antaa vapaat kädet vauvan pesemistä varten (okei, silloin on kaksi kättä, mutta ihminen on tosi taitava pesemään vauvan myös yhdellä kädellä kun toinen pitää vauvaa siinä oikeassa käsiotteessa. Ja kaikki paikat ja poimut voi pestä helposti). harmi ettei sitä opeteta etää sairaalassa kädestä pitäen äideille. minulle sen opetti oma äitini, kun hoisin pikkusiskoa.

Yhteistyössä