Tulisiko naisen kestää synnytyskipu ilman puudutteita?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä taas oon lukenut sellaisesta, että kovin kivulias synnytys häiritsisi kiintymyssuhteen syntymistä.

Totta. Toisekseen kipua on lievitetty niin kauan, kuin on osattu. Miksi nyt yhtäkkiä haluttaisiin synnyttäjän olevan hirveissä kivuissa?
 
Jännä homma että nykyään ihmiset höyryävät luomuruuasta ja kaiken pitää olla niin ekologista ja luonnonmukaista että, mutta sitten: synnytys, maailman luonnollisin asia, pitäisi lääkkeellistää. Eikös sen ekologiikalla pitäsi olla silloin myös mahdollisimman luomu?? Kehittäkääpä lääkkeiden nappailijat nyt vähän ajatusmaailmaanne, miksi maailman luonnollisimman tapahtuman pitäisi olla jotain muuta kuin luonnollinen?

Eli mä kyllä kannattaisin sitä, että omasta tahdosta ei välttämättä saisi puudutetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Jännä homma että nykyään ihmiset höyryävät luomuruuasta ja kaiken pitää olla niin ekologista ja luonnonmukaista että, mutta sitten: synnytys, maailman luonnollisin asia, pitäisi lääkkeellistää. Eikös sen ekologiikalla pitäsi olla silloin myös mahdollisimman luomu?? Kehittäkääpä lääkkeiden nappailijat nyt vähän ajatusmaailmaanne, miksi maailman luonnollisimman tapahtuman pitäisi olla jotain muuta kuin luonnollinen?

Eli mä kyllä kannattaisin sitä, että omasta tahdosta ei välttämättä saisi puudutetta.

Mitäs mieltä olet sitten luomutuotetun kannabiksen käytöstä synnytyksessä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Miehen sanomana tällä asialla ei mun mielestä ole mitään painoarvoa. :laugh:

Synnyttäneiltä sitä pitää kysyä tarvitaanko kivunlievitystä vai ei, ja useimmat sen haluaa.


P-E-E-S-I!
:D

Saakos mies sitten lääkärinä auttaa, jos synnytyksessä tulee komplikaatioita. Vai nauretaanko pihalle?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Jännä homma että nykyään ihmiset höyryävät luomuruuasta ja kaiken pitää olla niin ekologista ja luonnonmukaista että, mutta sitten: synnytys, maailman luonnollisin asia, pitäisi lääkkeellistää. Eikös sen ekologiikalla pitäsi olla silloin myös mahdollisimman luomu?? Kehittäkääpä lääkkeiden nappailijat nyt vähän ajatusmaailmaanne, miksi maailman luonnollisimman tapahtuman pitäisi olla jotain muuta kuin luonnollinen?

Eli mä kyllä kannattaisin sitä, että omasta tahdosta ei välttämättä saisi puudutetta.

Jo 1800-luvulla tuli ensimmäinen (ilokaasu) "oikea" lääkitys synnytykseen. Mun mielestä se ei ole hirveän uusi juttu.
 
Kun toi tohtori suostuu leikattavaks ilman puudutetta tai nukutusta niin sit voi puhua uudestaan. Kumma et hampaan paikkaamiseen on ok ottaa puudute mut synnytykseen ei olis?
Eiköhän se kiintymys lapseen tule jostain ihan muusta kun synnytyksestä - vai eikö adoptiovanhemmat kiinny lapseensa lainkaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Jännä homma että nykyään ihmiset höyryävät luomuruuasta ja kaiken pitää olla niin ekologista ja luonnonmukaista että, mutta sitten: synnytys, maailman luonnollisin asia, pitäisi lääkkeellistää. Eikös sen ekologiikalla pitäsi olla silloin myös mahdollisimman luomu?? Kehittäkääpä lääkkeiden nappailijat nyt vähän ajatusmaailmaanne, miksi maailman luonnollisimman tapahtuman pitäisi olla jotain muuta kuin luonnollinen?

Eli mä kyllä kannattaisin sitä, että omasta tahdosta ei välttämättä saisi puudutetta.

Mitäs mieltä olet sitten luomutuotetun kannabiksen käytöstä synnytyksessä?

Ei ole varteenotettava ajatus, sillä vahingoittaa vauvaa. Miksi pitäisi yrittää muuttaa synnytystä muuksi kuin luonto on sen asettanut? En kannata muutenkaan päiheitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja papua:
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Jännä homma että nykyään ihmiset höyryävät luomuruuasta ja kaiken pitää olla niin ekologista ja luonnonmukaista että, mutta sitten: synnytys, maailman luonnollisin asia, pitäisi lääkkeellistää. Eikös sen ekologiikalla pitäsi olla silloin myös mahdollisimman luomu?? Kehittäkääpä lääkkeiden nappailijat nyt vähän ajatusmaailmaanne, miksi maailman luonnollisimman tapahtuman pitäisi olla jotain muuta kuin luonnollinen?

Eli mä kyllä kannattaisin sitä, että omasta tahdosta ei välttämättä saisi puudutetta.

Jo 1800-luvulla tuli ensimmäinen (ilokaasu) "oikea" lääkitys synnytykseen. Mun mielestä se ei ole hirveän uusi juttu.

No sanoinko mä, että se olisi uusi? Mitä nyt tarkoitat tällä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Jännä homma että nykyään ihmiset höyryävät luomuruuasta ja kaiken pitää olla niin ekologista ja luonnonmukaista että, mutta sitten: synnytys, maailman luonnollisin asia, pitäisi lääkkeellistää. Eikös sen ekologiikalla pitäsi olla silloin myös mahdollisimman luomu?? Kehittäkääpä lääkkeiden nappailijat nyt vähän ajatusmaailmaanne, miksi maailman luonnollisimman tapahtuman pitäisi olla jotain muuta kuin luonnollinen?

Eli mä kyllä kannattaisin sitä, että omasta tahdosta ei välttämättä saisi puudutetta.

Mitäs mieltä olet sitten luomutuotetun kannabiksen käytöstä synnytyksessä?

Ei ole varteenotettava ajatus, sillä vahingoittaa vauvaa. Miksi pitäisi yrittää muuttaa synnytystä muuksi kuin luonto on sen asettanut? En kannata muutenkaan päiheitä.

Mielenkiintoista. Mitä teet, jos päätäsi särkee? Entä mimmoisia tarvikkeita ostat kaupasta, et kai osta kaukaa tuotuja hedelmiä, kuten appelsiineja? Et kai käytä d-vitamiinia, mistä voi tietää, onko se luomua? ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Jännä homma että nykyään ihmiset höyryävät luomuruuasta ja kaiken pitää olla niin ekologista ja luonnonmukaista että, mutta sitten: synnytys, maailman luonnollisin asia, pitäisi lääkkeellistää. Eikös sen ekologiikalla pitäsi olla silloin myös mahdollisimman luomu?? Kehittäkääpä lääkkeiden nappailijat nyt vähän ajatusmaailmaanne, miksi maailman luonnollisimman tapahtuman pitäisi olla jotain muuta kuin luonnollinen?

Eli mä kyllä kannattaisin sitä, että omasta tahdosta ei välttämättä saisi puudutetta.

Mitäs mieltä olet sitten luomutuotetun kannabiksen käytöstä synnytyksessä?

Ei ole varteenotettava ajatus, sillä vahingoittaa vauvaa. Miksi pitäisi yrittää muuttaa synnytystä muuksi kuin luonto on sen asettanut? En kannata muutenkaan päiheitä.

Mielenkiintoista. Mitä teet, jos päätäsi särkee? Entä mimmoisia tarvikkeita ostat kaupasta, et kai osta kaukaa tuotuja hedelmiä, kuten appelsiineja? Et kai käytä d-vitamiinia, mistä voi tietää, onko se luomua? ;)

En käytä päänsärkyyn lääkettä, sillä se on luonnon tapa kertoa, että jotain tapahtuu. Kestän säryn, ei se ikuisuutta kestä. Ohimoiden hieronta auttaa yleensä. En osta kaukaa tuotuja hedelmiä, vain kotimaisia. Enkä käytä myöskään d-vitamiinia, liikunta ja päivärytmi auttaa mua pysymään vireessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Jännä homma että nykyään ihmiset höyryävät luomuruuasta ja kaiken pitää olla niin ekologista ja luonnonmukaista että, mutta sitten: synnytys, maailman luonnollisin asia, pitäisi lääkkeellistää. Eikös sen ekologiikalla pitäsi olla silloin myös mahdollisimman luomu?? Kehittäkääpä lääkkeiden nappailijat nyt vähän ajatusmaailmaanne, miksi maailman luonnollisimman tapahtuman pitäisi olla jotain muuta kuin luonnollinen?

Eli mä kyllä kannattaisin sitä, että omasta tahdosta ei välttämättä saisi puudutetta.

Mitäs mieltä olet sitten luomutuotetun kannabiksen käytöstä synnytyksessä?

Ei ole varteenotettava ajatus, sillä vahingoittaa vauvaa. Miksi pitäisi yrittää muuttaa synnytystä muuksi kuin luonto on sen asettanut? En kannata muutenkaan päiheitä.

Mielenkiintoista. Mitä teet, jos päätäsi särkee? Entä mimmoisia tarvikkeita ostat kaupasta, et kai osta kaukaa tuotuja hedelmiä, kuten appelsiineja? Et kai käytä d-vitamiinia, mistä voi tietää, onko se luomua? ;)

En käytä päänsärkyyn lääkettä, sillä se on luonnon tapa kertoa, että jotain tapahtuu. Kestän säryn, ei se ikuisuutta kestä. Ohimoiden hieronta auttaa yleensä. En osta kaukaa tuotuja hedelmiä, vain kotimaisia. Enkä käytä myöskään d-vitamiinia, liikunta ja päivärytmi auttaa mua pysymään vireessä.

Mä olen niin samaa mieltä, ei luonto anna kenellekään enempää kipua kuin jaksaa kestää. Edes synnytyskipua. Eli kestettävissä on ilman lääkettäkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Jännä homma että nykyään ihmiset höyryävät luomuruuasta ja kaiken pitää olla niin ekologista ja luonnonmukaista että, mutta sitten: synnytys, maailman luonnollisin asia, pitäisi lääkkeellistää. Eikös sen ekologiikalla pitäsi olla silloin myös mahdollisimman luomu?? Kehittäkääpä lääkkeiden nappailijat nyt vähän ajatusmaailmaanne, miksi maailman luonnollisimman tapahtuman pitäisi olla jotain muuta kuin luonnollinen?

Eli mä kyllä kannattaisin sitä, että omasta tahdosta ei välttämättä saisi puudutetta.

Mä en höyryä luomusta ym. joten hyvällä omalla tunnolla otan vastaan kipulääkityksen seuraavassa synnytyksessä ja toivon että se tällä kertaa toimii.
 
Alkuperäinen kirjoittaja peesailija:
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Jännä homma että nykyään ihmiset höyryävät luomuruuasta ja kaiken pitää olla niin ekologista ja luonnonmukaista että, mutta sitten: synnytys, maailman luonnollisin asia, pitäisi lääkkeellistää. Eikös sen ekologiikalla pitäsi olla silloin myös mahdollisimman luomu?? Kehittäkääpä lääkkeiden nappailijat nyt vähän ajatusmaailmaanne, miksi maailman luonnollisimman tapahtuman pitäisi olla jotain muuta kuin luonnollinen?

Eli mä kyllä kannattaisin sitä, että omasta tahdosta ei välttämättä saisi puudutetta.

Mitäs mieltä olet sitten luomutuotetun kannabiksen käytöstä synnytyksessä?

Ei ole varteenotettava ajatus, sillä vahingoittaa vauvaa. Miksi pitäisi yrittää muuttaa synnytystä muuksi kuin luonto on sen asettanut? En kannata muutenkaan päiheitä.

Mielenkiintoista. Mitä teet, jos päätäsi särkee? Entä mimmoisia tarvikkeita ostat kaupasta, et kai osta kaukaa tuotuja hedelmiä, kuten appelsiineja? Et kai käytä d-vitamiinia, mistä voi tietää, onko se luomua? ;)

En käytä päänsärkyyn lääkettä, sillä se on luonnon tapa kertoa, että jotain tapahtuu. Kestän säryn, ei se ikuisuutta kestä. Ohimoiden hieronta auttaa yleensä. En osta kaukaa tuotuja hedelmiä, vain kotimaisia. Enkä käytä myöskään d-vitamiinia, liikunta ja päivärytmi auttaa mua pysymään vireessä.

Mä olen niin samaa mieltä, ei luonto anna kenellekään enempää kipua kuin jaksaa kestää. Edes synnytyskipua. Eli kestettävissä on ilman lääkettäkin.

No tämähän selvitti minulle paljon teidän ajatusmaailmaa. Samalla voin päätellä, ettei tuollainen ajatusmaailma ja elämä sovi minulle. Jos sairastun, haluan hoitoa ja jos tunnen kipua, joka olisi vältettävissä, haluan hoitoa siihenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja papua:
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Jännä homma että nykyään ihmiset höyryävät luomuruuasta ja kaiken pitää olla niin ekologista ja luonnonmukaista että, mutta sitten: synnytys, maailman luonnollisin asia, pitäisi lääkkeellistää. Eikös sen ekologiikalla pitäsi olla silloin myös mahdollisimman luomu?? Kehittäkääpä lääkkeiden nappailijat nyt vähän ajatusmaailmaanne, miksi maailman luonnollisimman tapahtuman pitäisi olla jotain muuta kuin luonnollinen?

Eli mä kyllä kannattaisin sitä, että omasta tahdosta ei välttämättä saisi puudutetta.

Jo 1800-luvulla tuli ensimmäinen (ilokaasu) "oikea" lääkitys synnytykseen. Mun mielestä se ei ole hirveän uusi juttu.

No sanoinko mä, että se olisi uusi? Mitä nyt tarkoitat tällä?

"...synnytys, maailman luonnollisin asia, pitäisi lääkkeellistää." Puhut lääkkeiden käytöstä synnytyksestä kuin se olisi uutta.
 
jokaisen itsen pààtettàvissà pitàisi olla. onko suomessa nàin? meidàn tilanteesta tààllà en ole tànà pàivànà varma. sairaalassa jossa synnytin sai epiduraalin, mutta piti sità varten erikseen kàydà etukàteen lààkàrissà, verikokeissa yms. en tiedà miten toimivat kàytànnòssà tuossa sairaalassa jos noita todistuksia ei àidillà ole.
 
Tässä tulee mieleen taannoinen Mediuutisten juttu jossa haastateltiin saman suomalaisen synnytyssairaalan synnytyslääkäriä (mies) ja kätilöä (nainen). Kätilö oli vakaasti sitä mieltä ettei missään tapauksessa puudutteita, ei varsinkaan epiduraalia saa antaa vaan luomuna pitäisi jokaisen mennä, kaurapussia nyt voi käyttää. Voi äitiparkoja jotka hänen kynsiinsä joutuvat. Lääkäri taas oli sitä mieltä että tottakai kivunlievitystä pitää antaa tarpeen mukaan. Valitettavasti en löytänyt sitä juttua netistä, olisin muuten linkittänyt tänne.

Eli onko niin että lääkäreille opetetaan turhan kärsimyksen välttämistä, kivun lievitystä jne, kun taas kätilöt on sitä mieltä että luomuna vaan ja viis siitä miltä synnyttäjästä tuntuu? Ovatko kätilöt niin suorituskeskeisiä, ettei humanismille juuri jää tilaa. Tietysti poikkeuksiakin on, tämä ajatus jäi vaan päällimmäisenä mieleen. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni kätilö sitten itse synnyttää luomuna, kun niin kiihkeästi ovat kivunlievitystä vastaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja peesailija:
Mä olen niin samaa mieltä, ei luonto anna kenellekään enempää kipua kuin jaksaa kestää. Edes synnytyskipua. Eli kestettävissä on ilman lääkettäkin.

Sehän onkin hyvä juttu kun sen järjettömän kivun takia joku menettää tajuntansa, saa paniikkikohtauksen tms. Paljon järkevämpää antaa kivunlievitystä silloin kuin henkilö sitä haluaa.
 
Minä synnytin eiskoiseni 16 tuntia ja silloin sain epiduraalipudutuksen. Oli kauheat traumat sen jälkeen koska synnytys ja lääkitys oli niin kauhee kokemus. Sitten kun pikkuveli syntyi en ehtinyt saada mitään lääkitystä ja synnytys meni tosi hyvin! Jäi hyvä mieli synnyttämistestä ja voisi vielä hankkia kolmannes lapsi. :) Minun mielestä luonnollinen synnytys on paras!
 
No ilman muuta täytyy. Itseasiassa kaikkein paras olisi naisen raskauduttua siirtyä isänsä tai aviomiehensä holhouksen alaiseksi. Raskaana olevat naiset ;) noh kyllä te tiedätte. Puoliso tai isä on oikea henkilö arvioimaan tarvitaanko kipulääkitystä (yleensä ei). Syntynyt lapsi olisi syytä heti syntymän jälkeen siirtä isänsä tai isoisänsä holhoukseen, lapsen äidin poistuttua isänsä tai aviomiehensä holhouksesta. Lapsen äidille ei ole hyvä antaa mitään oikeuksia lapseen. Naista ei tämän prosessin loputtua enää tarvita, joten hänet voi tarvittaessa kivittää. Mies saa tällöin uuden aviovaimon.
 
Ennen kivunlievityksenä synnyttävälle juotettiin alkoholia. Että kyllä aina on kivunlievitystä käytetty.. Nykyisen lääkityn ja avustetun synnytyksen kautta on vähennetty radikaalisti synnytykseen kuolleiden äitien ja lapsien määrää.
Vaikkakin ilman kivunlievitystä osa synnytyksistä onnistuu hyvin, on huomioitava, että jokainen synnytys on täysin yksilöllinen, uniikki tapahtuma, jolloin ulkopuolisten on (varsinkin keskustelupalstoilla) mahdotonta määritellä synnyttäjän "turhaa" lääkitystä.
Myönnän kyllä, että varmasti "turhaa" lääkitystäkin tapahtuu, mutta tärkeintähän lienee onnistunut synnytys. Vrt. "väärin synnytetty" "väärin sammutettu"
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Jännä homma että nykyään ihmiset höyryävät luomuruuasta ja kaiken pitää olla niin ekologista ja luonnonmukaista että, mutta sitten: synnytys, maailman luonnollisin asia, pitäisi lääkkeellistää. Eikös sen ekologiikalla pitäsi olla silloin myös mahdollisimman luomu?? Kehittäkääpä lääkkeiden nappailijat nyt vähän ajatusmaailmaanne, miksi maailman luonnollisimman tapahtuman pitäisi olla jotain muuta kuin luonnollinen?

Eli mä kyllä kannattaisin sitä, että omasta tahdosta ei välttämättä saisi puudutetta.

Hei haloo vaan sulle. Tosi naurettava idea, ettei itse saisi päättää milloin kipu menee sietokyvyn yli. Nimim. sekä luomuna että lääkittynä synnyttänyt äiti. Ei siitä kivusta mitalia tule.

 
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja peesailija:
Mä olen niin samaa mieltä, ei luonto anna kenellekään enempää kipua kuin jaksaa kestää. Edes synnytyskipua. Eli kestettävissä on ilman lääkettäkin.

Sehän onkin hyvä juttu kun sen järjettömän kivun takia joku menettää tajuntansa, saa paniikkikohtauksen tms. Paljon järkevämpää antaa kivunlievitystä silloin kuin henkilö sitä haluaa.

Ja entä kuolemaa edeltävä kipu?? Ja mitä jos on jääny auton alle ja vaikka rinta murskana, eikö kipu lääkitystä tule antaa? Tai että ihminen lääkkeellisesti laitetaan tajuttomaksi tai koomaan ettei kärsi kohtuutonta kipua??
 

Yhteistyössä