tulipalon kokeneita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rankkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rankkaa

Vieras
Onko täällä muilla kokemuksia tulipalosta? Itse koin järkyttävän tulipalon reilu vuosi sitten. Perheelleni ei käynyt mitään, mutta naapurustossa menehtyi ihminen. Nyt reilu vuosi tapahtuneesta edelleen tarkastan iltaisin levyt 10 kertaa ja mietin usein tätä tulipaloa. Kynttilöitä ennen rakastin -nyt vieläkään ei kävisi edes mielessä että niitä polttelisi. Kuuluuko minun sopeutua vaan tilanteeseen, että loppuelämäni mietin asiaa, en polta kynttilöitä ja tarkastelen levyjä, vai onko tähän ajan kanssa odotettavissa vielä helpotusta?

En halua omaa kokemustani sen kummemmin ruotia, hyvin hyvin vaikeaa oli. Avun sain terveyskeskuslääkärin ja psykologin avulla. Suosittelen lämpimästi! Jakselehan!

Minä olin vasta 4-vuotias, kun kotimme paloi. Henkilövahinkoja ei tullut, enkä tietoisesti edes muista tulipalosta juuri mitään... Mutta alitajuisesti pelkään aina tulipaloa. Eläviä kynttilöitä en vaan pysty polttamaan, vaikka olen jo yli 40v.

kiitos vastauksista, kaipailen niitä vielä lisää, jos joku olis aikuisiällä kokenut saman, miten on toipunut vuosien aikana? Ja miten mahd. lapset on selvinneet siitä, jos ovat nähneet ja olleet paikalla ja minkä ikäisinä?
Meillä lapsi oli silloin 4, nyt reilu viisivuotias. Alussa tietenkin oli shokki ja asioissa pysähdyttiin, mutta kuukauden jälkeen ei asiasta enää puhunut ja yritettiin avata keskustelua niin sanoi vaan ettei ole asiaa miettinyt. Kävimme silloin myös neuvolassa terapiassa, jossa ei kummempaa todettu, normaali lapsen reaktio. mutta nyt reilun vuoden päästä lapsi on alkanut kyselemään asiasta enemmän ja pelkäämään tulta, sähköä jne.. alkaako lapsi nyt vasta ymmärtämään enemmän ja sisäistämään asioita?

Mummin talo paloi kun olin 8v, näin koko lapsuus- ja nuoruusajan tulipalopainajaisia ja pelkäsin kaikkia risahduksia. Olen nyt kolmekymppinen, enkä enää pelkää niinkään, mutta kynttilöitä poltan vain puuhellan päällä, missä ei ole mitään syttyvää lähelläkään. Ja sitä puuhellaakin kyllä uskallan pitää päällä.

Voisin ajatella, että sinä jossain määrin heijastelet lapseesi omia tuntemuksiasi. Kyllähän lapsesikin huomaa pelkosi tulta kohtaan, ja "neurottisen" tarkistelusi ettei mikään jää päälle. Etenkin pieni vielä kovin riippuvainen lapsi on hyvin herkkä imemään itseensä äidin ja miksei isänkin tuntemuksia. Älä siis itse ruoki lapsen pelkoa!
Samoin ei kannata tuputtaa asiasta puhumista. Lapsi itse valitsee aikansa ja paikkansa. Kun asioista puhutaan, ole rehellinen ja realistinen kunhan puhut kuten sen ikäiselle lapselle sopii. Asioista ei pidä tehdä liian vaikeita.
Palossa kuolleista tai kuolleesta puhuttaessa ei tarvitse painottaa sitä paloa, vaan keskustella ylipäätään kuolemasta (kaikki kuolevat joskus ja jollain lailla) ja kertoa, että toiset kuolevat onnettomuudessa toiset sairauteen jne. Meillä ainakin on puhuttu kuolemasta rehellisesti ja vastattu lapsen kysymyksiin.
Mitä sitten tulee tulipaloihin. Meillä on syttynyt kotona kaksi sähköpaloa. Toinen lampusta ja toinen imurista. Kummassakaan ei sattunut sen pahempaa, mutta en kyllä yhtään välttele lamppuja tai imureita, vaikka tapaukset säikäyttivätkin. Lamppupalo varsin, kun se tapahtui yöaikaan ja heräsin tulen ritinään.
On tärkeää, että lapsi oppii käsittelemään tulta oikein, joten toivon, että harjoittelette lapsen kanssa esim. tulitikkujen käyttöä. Pelkkä puhe ja varoittaminen ei usein riitä. Kielto ja karttaminen myös lisäävät monesti lapsen mielenkiintoa asiaa kohtaan. Siitä huolimatta, että asia saattaa myös pelottaa.

kokemusta tulipalosta, mutta jo uutisissa puidut asiat saavat selkäkarvani pystyyn, puhumattakaan, että joku kuolee.. me ollaan lapsemme kanssa käyty normaalit tuleen ja varovaisuuteen liittyvät asiat läpi, mutta aina lasta kiinnostaa ne niin vaaralliset tulitikut.

Mulla ei ole kokemusta tulipalosta, en ole edes nähnyt koskaan tulipaloa (paitsi telkkarissa) mutta olen silti hysteerinen tulipalon suhteen. Tarkastan aina iltaisin ja kotoa lähtiessä hellan yms paikat mistä saattais tulipalo tulla. Meillä on palohälyttimiä joka huoneessa, olohuoneessakin kaksi, tarkistelen vähän väliä että ne toimii. En anna lastenkaan nukkua yövalo päällä, vaan käyn sammuttamassa ne kun lapset nukkuu. Öisin saatan herätä muka savun hajuun tai ritinään, ja käyn tarkistamassa joka paikan. Nyt kun muutettiin tähän taloon missä on öljylämmitys, pelkään että tuo öljykattila possahtaa, ja saunan käyn tarkistamassa moneen kertaan että on sammunut kaikki hiillokset, muuten en voi nukkua. Kynttilöitä poltan vain jos olen itse samassa huoneessa koko ajan. En tosiaan tiedä mistä olen näin pahan fobian tulipaloa kohtaan saanut, koskaan ei ole ollut edes läheltä piti tilannetta. Voin vaan kuvitella miltä sitten tuntuu ihmisistä jotka sen ovat tosiaan kokeneet, itse olisin jo varmaan ihan valmista kamaa johonkin suljetulle jos itse kokisin vastaavaa.

Yhteistyössä