tulipa yhtäkkiä mieleen :D kuinka moni pesee tiskirättejä pyykkikoneessa?

• Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti
laahkana
Alkuperäinen kirjoittaja taraw:
En pese, tosin käytän kyllä sitten muussa käytössä ihan loppuun kun ovat palvelleet tiskirättinä.
Hyi. Miten sä käytät rasvaista ja bakteerista rättiä ilman pesua muuhun tarkoitukseen?

Mulla on aina noin 5 tiskirättiä ja parin päivän välein niitä nakkelen pyykkikoriin ja otan puhtaan pestyn. Toki sit kun alkaa riittävästi haisemaan tai lika ei lähde, niin lentää roskiin. Mutta kyllä niitä pesen kymmenkunta kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Oonko mä ainoa joka kierrättä tiski- ja muita rättejä pesemällä ne pyykkikoneessa?

Enkä nyt tarkoita mitään mikrokuituliinoja, vaan ihan niitä tavallisia. :)
Aina, teen vanhoista pyyhkeistä vaihdan ja pesen jokapäivä. 1 rätti/päivä.

laahkana
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Mie pesen myös kerran viikossa moppi-, luuttu- ym. tiski- ja siivousrätti-koneellisen, yleensä 90 asteen pesussa.
(Siis vaihdan rättiä kyllä useammin, mutta pesen vaan kerta viikkoon siivouksen päätteeksi.)
En minä kyllä lattiarättejä ja tiskiluutuja pesis samassa koneessa, vaikka olis miten korkea lämpötila!!!!

Sama asia kuin pistäis potan tiskikoneeseen :D

Alkuperäinen kirjoittaja laahkana:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Mie pesen myös kerran viikossa moppi-, luuttu- ym. tiski- ja siivousrätti-koneellisen, yleensä 90 asteen pesussa.
(Siis vaihdan rättiä kyllä useammin, mutta pesen vaan kerta viikkoon siivouksen päätteeksi.)
En minä kyllä lattiarättejä ja tiskiluutuja pesis samassa koneessa, vaikka olis miten korkea lämpötila!!!!

Sama asia kuin pistäis potan tiskikoneeseen :D
Höpöhöpö, ihan hyvin voi pestä. Pyörii meillä samassa koneessa pissaisia harsojakin, joilla olen kuivannut kuivaksiopettelevan kaksivuotiaan pissavahingot lattialta.

Ja alkuperäiseen kysymykseen: Ennen en pessyt, vaan heitin rätin (yleensä Chifonet) aina viikon päästä roskiin. Sitten ostin hyviä mikrokuituisia rättejä, joilla on paljon parempi saada esim. pöytään kuivunut hillo- tai puurotahra irti (joo, tunnustan, aamuisin jää usein lautaset pöytään ja pöytä pyyhkimättä ;) ).

Pesen. Mä olen tosin tehnyt sitä vasta n. vuoden. Aiemmin ajattelin ettei se kestä konepesua. Mutta hyvinhän nuo ovat kestäneet kuumatkin pesut. Pesun jälkeen käytän niitä muuhun siivoukseen, kuten wc:n pesuun jne. Mä käytän siivouksessa "värikoodeja", väri määrittelee mitä milläkin siivotaan :LOL: Näin ei mieskään mene pesemään keittiön rätillä vessan pönttöä :)

pesen joskus jos on muuten hyvä ja ehjä mutta likainen ja haiskahtaa, tulee koneesta kuin uutena.. toisen pesun jälkeen se päätyy yleensä vessanpesuun tai johonkin likaiseen hommaan ja sieltä roskiin..

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä x3:
Pesen. Mä olen tosin tehnyt sitä vasta n. vuoden. Aiemmin ajattelin ettei se kestä konepesua. Mutta hyvinhän nuo ovat kestäneet kuumatkin pesut. Pesun jälkeen käytän niitä muuhun siivoukseen, kuten wc:n pesuun jne. Mä käytän siivouksessa "värikoodeja", väri määrittelee mitä milläkin siivotaan :LOL: Näin ei mieskään mene pesemään keittiön rätillä vessan pönttöä :)
Mitenkä tää värikoodisysteemi pelaa jos käytät pesun jälkeen muuhun siivoukseen? En tarkoita aukoa päätäni, vaan olen utelias koska meilläkin tiskirätit pestään ja sitten siivotaan muita paikkoja kuin keittiötä sen konepesun jälkeen. Mutta en oo kyllä keksinyt miten se värikoodaus tällaisessa kierrätyksessä toimisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Mitenkä tää värikoodisysteemi pelaa jos käytät pesun jälkeen muuhun siivoukseen? En tarkoita aukoa päätäni, vaan olen utelias koska meilläkin tiskirätit pestään ja sitten siivotaan muita paikkoja kuin keittiötä sen konepesun jälkeen. Mutta en oo kyllä keksinyt miten se värikoodaus tällaisessa kierrätyksessä toimisi?

Meillä tällähetkellä näin:
harmaamustavalkoset on keittiöön ja siniset muuhun, kuten kodinhoitohuoneen ja vessan lavuaareihin ja pöytätasoihin ja punaset (ne rumimmat) on vessanpöntön pesuun...

No tottakai. Hirveää tuhlausta ois aina parin päivän välein heittää se roskiin kun vaihdan. Tai sit oon pihi. :D

Mulla on kanssa noita ohuempia isoja tiskirättejä, en muista merkkiä. Ne paksummat pienehköt neliöt, jotka on sellaisia "sienimäisempiä" on musta iljettäviä kun alkaa heti haisemaan ja kestää tosi kauan kuivua kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
mulla värikoodit myös. tosin keittiön pyyhkeitä käytän vain ja ainoastaan keittiössä. ja siellä on koodina vihreä.

vessassa keltainen, muissa huoneissa sininen. likakaivojen yms. harjat on punaisia... jne.

Joo mutta mun ymmärrys ei vieläkään riitä siihen miten voi käyttää sekä värikoodeja, että niitä samoja rättejä mitä keittiössä, jossakin muualla siivoamiseen pesun jälkeen... Anteeksi yksinkertaisuus. Meillä on musta-harmaat cifonetit keittiössä, ja ne pesun jälkeen päätyy tiettyyn kaappiin mistä voi ottaa mihin tahansa siivouskäyttöön. Siivouskäytön jälkeen annan kuivua, ja pesen uudestaan koneessa. Mutta jos olen pessyt vessan, laitan rätin roskiin, enkä pese enää uudestaan.

Mutta ilmeisesti tässä tarkoitetatan että kun niitä pesee, niin mustaharmaat palautuu aina takas keittiöön ja keltaiset vessaan, jne?

Ja mä en oppinu tuota oikeaa termiä ikinä, mutta siivojan töitä tehdessä opin miten se siivouspyyhe/liina pitää taitella, ettei vaan laiteta ruttuun ja käteen, vaan taitellaan neliöksi käytetään eri pintoja, välillä pintaa vaihtaen. Kiitos kuuluu liki eläkeikäiselle kollegalle joskus vuonna -94.

Alkuperäinen kirjoittaja omg:
omg...siis vaihdan uuden viledan kun entinen on tarpeeksi palvellut. ei tulis mieleenkään pestä niitä.
viledan? ja kuinkahan usein vaihdat? viledat ei ihan halvimmasta päästä ole, jos aatellaan roskiin heittämistä. ja nehän on just niitä mitkä pestään.

Yhteistyössä