Tulipa van mieleen hygioeniapassista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minä olen nähnyt keittiöillä viakak mitä, joskus olen ihmetettlyt miten se paikka sa toimia, mutta kummasti van ne toimivat. kun ihmiset eivät tiedä Vaan olettavat etä kun on vähän parempi paikak esim hotellin keittiö että siellä noudatetaa hygieniamääräyksiä. ei s eihan niin mene kuitenkaan. Oikeasti sillä kortilla voi -asioita voi pyhkiä persensä, ihan hyödytön kortti. kyllä njiitä hygienia-asioita voi noudatta ilman korttiakin. kortti on vaan kortti, ei se takaa mitään, kuten ei kaikki ajokortinkaan omaavat osaa ajaa

Niin, se hygieniapassiahan on siis todistus siitä että henkilö tietää, kuinka toimitaan asianmukaisesti.
Ei se kortti tarkoita että sen jälkeen niitä sääntöjä automaattisesti noudattaa.

Ei kortti ole turha (vaikkakin sen saaminen onkin suunnilleen helpoin asia maailmassa), se on työnantajalle jonkunlainen turva sen suhteen että työntekijä osaa toimia oikein

• Tykkää
Reactions: päätön
[QUOTE="vieras";28906803]Hygieniapassi on naurettava koska 40 kysymyksestä saa olla 6 väärin :laugh:[/QUOTE]

Ja oon kyllä miettiny mitä sillä tekee esim mun ammatissa missä sitä korttia nykyään vaaditaan monessa paikkaa. Emme tee työtä keittiössä ja lasten ruoan osaa jakaa jos yhtään on älliä asiasta. Emme vastaa ruokien säilytyksestä ja mistään muustakaan. Paitsi siitä jakamisesta kun köksä on kärryn pakannut ja purkaa sen ruoan jälkeen.

Olikohan tämä provo, vai oletko nyt oikeasti tosissaan? Ei elintarvikeliikkeet tilaa tuottajilta mitään minkään kaukoliikenteen bussin mukana. Kuljetukset tapahtuvat erikseen elintarvikkeiden kuljettamiseen valmistetuilla autoilla, jossa todellakin on kylmäkoneet (yleensä sellainen valkoinen iso pömpeli auton katolla). Toisekseen hygieniapassia vaaditaan, jos työskentelee pakkaamattomien elintarvikkeiden parissa. Toisinsanoen K-marketin kassa ei hygipassia tarvitse, mutta lihamestari siellä tiskin takana tarvitsee.

Jos jonkun bussin mukana jotain elintarvikkeita kulkee, niin kyse on varmasti yksityishenkilöiden välisistä kuljetuksista. Jos siis kumpikaan osapuoli ei ole elinkeinonharjoittaja, ei keltään mitään hygipasseja vaadita.

Loppuun vielä se että mitään bensaa ja räjähteitä nyt ei todellakaan kuljetella miten sattuu ja missä sattuu. Olet katsonut liikaa elokuvia, kun sulla on noin vilkas mielikuvitus.

kyllä ainkin pullaa kuljetetaan ihan laipälaatikoisa leipomosta huoltsikalle. ja jos yhtään olet perehtynyt siihen miten ne pullat kuljetetaan niin kyllä ne vaan on ihan pakkaamattomina, vain paperi suojana. olenpa niitä joskus vastaan ottanut kahviloissa. vain lettipullat on pakattu, mutta ei aina niitäkään.
tämmöinen leipälaatikko / laatikot jätetään siiehn pysäkille, kuskilla ei oel aikaa jäädä katsomaan onko siell vastassa joku. Eli jos bussi on ajoissa saattavat seistä pitkäänkin siinä, katsos kun kaikki pohjoisen -ivalon suunnalla olevat huoltsikat ei oo ihan bussireitillä, eikä niiden laipien takia sinne poiketa

[QUOTE="Miira";28908274]Kyllä olen suorittanut itsekin tuon ja kokkina huolehdin työpaikan hygieniasta kuten muukin henkilökunta. Ei meillä laiteta asiakkaan lautaselle lattialle tippunutta pihviä, syötetä suoraan sanottuna paskaa ja mitä muita juttuja siellä Rovaniemellä nyt olikaan.[/QUOTE]

kyllä tätä on tapahtunut ihan mujuallakin kuin Rovaniemellä.
Pihvi vain puhtaaksi ja lautaselle.
ei yrityksillä ole varaa jokaista pudonnutta pihvipalaa roskiin heittää

Ja oon kyllä miettiny mitä sillä tekee esim mun ammatissa missä sitä korttia nykyään vaaditaan monessa paikkaa. Emme tee työtä keittiössä ja lasten ruoan osaa jakaa jos yhtään on älliä asiasta. Emme vastaa ruokien säilytyksestä ja mistään muustakaan. Paitsi siitä jakamisesta kun köksä on kärryn pakannut ja purkaa sen ruoan jälkeen.

miksi tikskari tarvii hygieniapassin, se vaan tunkee astioita koneeseen ja ottaa tosiesta päästä ulos. Useimissa isoimmissa paikoissa on sellinen iso kone missä toisesta päästä tungetaan tiskit ja toisesta päästä otetaan ulos. Moni siivoojakin tarvitsee hygieniapassin jos työhön sisältyy ruuaanjakoa, eikö hän se onnistu ilman passiakin

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
miksi tikarikin tarvii hydgieniapassin, se van tunkee astioita koneeseen ja ottaa tosiesta päsät ulos. Useimissa isoimmissa paikoissa on sellinen iso kone missä toisesta päästä tungetaan tiskit ja toisesta päästä otetaan ulos. Moni siivoojakin tarvitsee hygieniapassin jos työhön siältyy ruuaanjakoa, eikö hän se onnistu ilman passiakin

Anteeksi,mutta mikä on tikari?
Ei ehkä liity tähän niin mitenkään,mutta jäi hämämään?

Ei niiden kuljettaminen ole laitonta

Jos johonki myyntiin menee noin kuljetettua poronlihaa, niin kyllä terveystarkastaja siihen puuttuu jos saa tietää. Kylmäketju tuos on katkennu ja kyllä sun luulis sen tajuavan.

Jos sulla oikiasti on tuollaasia isoja epäkohtia tiedos, niin tee niistä ilmootus terveystarkastajalle äläkä täällä päivittele asiaa. Ei se täällä ihmettely mitää auta.

miksi tikskari tarvii hygieniapassin, se vaan tunkee astioita koneeseen ja ottaa tosiesta päästä ulos. Useimissa isoimmissa paikoissa on sellinen iso kone missä toisesta päästä tungetaan tiskit ja toisesta päästä otetaan ulos. Moni siivoojakin tarvitsee hygieniapassin jos työhön sisältyy ruuaanjakoa, eikö hän se onnistu ilman passiakin

Meillä ainakin siivooja tietää enemmän (haitallisten) mikrobien tuhoamisesta pinnoilta kuin minä sairaanhoitajana. Mikrobit ruokaan ja sitä myötä elimistöön voi päästä vaikka pöydän pinnalta tai huonosti puhdistetuista ruokailuvälineistä.

Meillä ainakin siivooja tietää enemmän (haitallisten) mikrobien tuhoamisesta pinnoilta kuin minä sairaanhoitajana. Mikrobit ruokaan ja sitä myötä elimistöön voi päästä vaikka pöydän pinnalta tai huonosti puhdistetuista ruokailuvälineistä.

eipä siihen hygieniapassiin tarvii mitään mikrobeista lukea, on enemmän RUAN säöilyttämiseen,lämmittämiseen ja kuljettamiseen liittyvä.
sulla ei taids kyseistä passia olla lainkaan?

Onhan PAMin lehdes ollu juttua noista että jossain paikoissa säästösyistä tingitään hygieniasta, kukaan ei vaan uskalla omalla nimellään kertoa eikä ilmoittaa eteenpäin, menis oma työpaikka. Kauppojen kala- ja lihatiskeillä pahimmat laiminlyönnit.
Sitä joskus mietin että miten entisajan ihmisten vatsa kesti syödä lämpimässä säilytettyjä ruokia (osa toki säilöttiin suolaamalla, kuivaamalla jne)...ehkä olivat tottuneet niihin bakteereihin.

eipä siihen hygieniapassiin tarvii mitään mikrobeista lukea, on enemmän RUAN säöilyttämiseen,lämmittämiseen ja kuljettamiseen liittyvä.
sulla ei taids kyseistä passia olla lainkaan?

Ei olekaan kun minulta ei sitä vielä vaadita :) Tiedän toki että hygieniapassi osaamiseen liittyy ruoan kuljettamiseen ja säilyttämiseen liittyviä asioita. Samoin kun tietoa siitä miten mikrobit leviää ja miten ruoan kontaminaatiota ehkäistään.
Purtavaa puhtaasti - Oppimateriaalietusivu

Mulle tuli uutena tietona ja ihmettelenkin , että vaaditaako bussikiskilta oikeasti hygieniapasseja ? Pitääkö kaikkien uusien se suorittaa vai joutuiko vanhatkin kuskit koulutukseen ? Millä perusteella se on tärkeä ?

ja asiasta toiseen. rollolainen, oletko kuullut vaitiolovelvollisuudesta. Se koskee myös sun miestä, se ei saa kertoa sulle työasioitaan ja sä et saa kertoa niiitä täällä. Helkutti. Sut tunnistaa varmaan paikkakunnallas ja tämä alkaa jo ylittää sen rajan että sä kerrot miehes työasioista aika paljon julkisesti. Jos oisin sun miehes pomo, miettisin kyllä tarkkaan pitäisinkö töissä tollasta perhettä...

Vähän OT mutta tuohon hygieenapassin suorittamiseen ei mahottomia vaadita.
Muutama vuosi sitten työnantaja ilmoitti minulle että iltapäivällä pitää mennä sinne kokeesees, siis aamukahvipöydässä sanoi.

Menin, tein ja 3 oli väärin. Täytyy myöntää että kaksi oli ihan arvaamalla mennyt oikein mutta ihan maalaisjärjellä saa sen läpi. Ainoat on ne muutamat kysymykset joistakin bakteereista joilla on hirvittävän vaikeita nimiä tai muista sellaisista. Ainakaan silloin niitä kysymyksiä ei montaa ollut.

ps, käsien pesun jälkeen parhaan lopputuloksen saa kuivaamalla puhtaalla pyyhkeellä - ei niillä lämminilmakuivaimilla ;) (oli yksi kysymys mihin vastasin väärin ;) )

Jos johonki myyntiin menee noin kuljetettua poronlihaa, niin kyllä terveystarkastaja siihen puuttuu jos saa tietää. Kylmäketju tuos on katkennu ja kyllä sun luulis sen tajuavan.

Nämä määräyksethän koskevat tukkumyyntiin ja vähittäismyyntiin tarkoitettuja elintarvikkeita. Jos joku kuljettelee itse itselleen tai lähettää kaverille niin se on heidän asiansa ja kantavat mahdolliset riskit itse.

Yhteistyössä