Tulipa taas muistutus siitä miksen mielelläni ole naisten kanssa tekemisissä...

• Viestiketjun aloittaja syntipukki
  • Ensimmäinen viesti
ap.
[QUOTE="vieras";28977627]Ehkä kannattaisi harjoitella sosiaalisen elämän taitoja ihan live-elämässä eikä muutaman kerran tavattujen nettituttavien kanssa vaan jakaisi mielipiteitä facebookissa. Ehkä nuo muut keskustelijat olivat hänen oikeita ystäviään. Ehkä sinulla on esim. asperger tai muu vastaava, joka estää sinua esim. havaitsemasta, että harva haluaa jonkun puolitututn lapsenvahdiksi ja saa sinut antamaan neuvoja.[/QUOTE]

Öhmm, mä olen hänen lapsensa kummi, ihan sen takia oon tuota lastenhoitoa ehdottanut. Ja olen mä vieraampienkin lapsia hoitanut.

ap.
No suomessa ei sallita sitä että on tyytyväinen ja onnellinen ja iloinen, elämän vastoinkäymisistä huolimatta.
Eli vaikka tuo ihminen valitti netissä kakaroistaan ja väsymyksestään tai mistä lie, niin teki varmaan kska se saa ihmiset pitämään susta suomessa ja saat kavereita, toisia naisia.

Sinä sitten jostain syystä olet jotenkin sosiaalisesti erilainen, et tajua että toinen valittaa koska se on kivaa ja saa sulle kavereita ja menet tarjoamaan apuasi ja alat valittaa siitä että toinen valittaa, josta taas toinen ärsyyntyy.

Herää kysymys oletko oikeasti sosiaalisesti erilainen, epätarkka huomaamaan asioita, eli olitko tosissasi aivan ulalla etkä tajunnut että toinen kohta hermostuu, mikä on kyllää täysin odotettavissa että tuosta hermostuu, vai yrititkö vain saada hänet näyttämään pahalta, kateuttasi tai jotain, ja nyt valitat koska hän kyllästyi mollausyritykseesi.
Joo, siis just tällaisia asioita mä en naisten maailmassa tajua. Mä oon tottunut että ssiat sanotaan suoraan niin kuin ne on, eikä niin että sanotaan jotain ja sitten odotetaan kuinka moni arvasi mitä hän haki takaa, ja suututaan niille jotka ei tuollaista vehkeilyä tajua. Täytyy varmaan jatkossakin pysyä miesten seurassa, elämä on paljon helpompaa silleen.

ap.
No

[QUOTE="jep";28977660]Etkö tosiaan tajua että säkkituolien hyvistä ja huonoista puolista keskusteleminen ei ole sitä että niitä haukutaan mauttomiksi?! Voi äly miten dorkaa, varsinkin jos on säkkituolia hankkimassa... Heittää jotain BB-läppää ja muodikkuutta.

En yhtään ihmettele että mitta tuli täyteen jos kommentointisi on ollut tuota luokkaa.

Ja juu, vois olla hyvä harjoitella niitä sosiaalisia taitoja ihan livenä ja naistenkin kanssa välillä![/QUOTE]
No mähän kerroin että tuo oli ainoa tilanne jonka äkkiseltään keksin mistä hän vois suuttua. Tarkoittaa siis sitä etten oikeasti keksi mistä muusta hän voisi suuttua, joten kommentointini tuskin on tuota luokkaa ollut koko ajan.

Mä muuten ten työtä jossa asiakaspalvelun taso ja vuorovaikutus vaikuttavat suoraan mun tuloihin. Jotenkin vois kuvitella että joutuisin valitsemaan jonkun muun alan mikäli mun sosiaaliset taidot ois tosiaan noin lapsenkengissä kuin haluatte uskoa.

nainenjaapina
Oli niin tai näin, mun pointti oli lähinnä se että miksi ei voi heti kertoa jos loukkaantui, vaan pitää kuukausitolkulla kiukutella ennen ku räjähtää.
Eihän siitä loukkaantumisesta voi olla kuukausia, jos kerran vertasit BB-taloon?

No sieltähän sitten tulikin tyypilliseen naismaiseen tyyliin täyslaidallinen paskaa niskaan.
Miksi sinä haluat alentaa omaa sukupuoltasi?

"jep"
Miesten kanssa on asiakaspalvelussa huomattavasti helpompaa, varsinkin jos on edes jonkinlaista ulkonäköä. Ihminen on sosiaalisesti taitava silloin kun osaa ottaa eri tilanteet, ihmiset ja muut huomioon. Ei se voi rajoittua vaan työhön jossa on pakko pärjätä ihmisten kanssa muuten tuloo potkut.

Jännä juttu
Jännä, etten itse ole kokenut mtn tuollaista. En ylipäänsä riitele ystävieni kanssa koskaan. Ehkä vain liikun erityyppisten ihmisten seurassa kuin sinä. Ja hyvä niin. Olisipa ankeaa paasata kokonaisesta sukupuolesta omien muutamien kokemuksien perusteella.

Vastaisuudessa kannattaa muistaa, että Facebookissa ihmissuhteiden selvittely on noloa, kaikilta osapuolilta.

Määä
Joo, siis just tällaisia asioita mä en naisten maailmassa tajua. Mä oon tottunut että ssiat sanotaan suoraan niin kuin ne on, eikä niin että sanotaan jotain ja sitten odotetaan kuinka moni arvasi mitä hän haki takaa, ja suututaan niille jotka ei tuollaista vehkeilyä tajua. Täytyy varmaan jatkossakin pysyä miesten seurassa, elämä on paljon helpompaa silleen.
no niin varmasti. Ne miehet eivät varmaan jaksa ottaa jonkun akan typeriä tölväisyjä kovin vakavasti, kunhan naureskelevat mielessään että onkohan tuolla akalla menkat vai vaihdevuodet, ja että onneksi oma akka osaa kattoa mitä puhuu.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Määä;28977748:
no niin varmasti. Ne miehet eivät varmaan jaksa ottaa jonkun akan typeriä tölväisyjä kovin vakavasti, kunhan naureskelevat mielessään että onkohan tuolla akalla menkat vai vaihdevuodet, ja että onneksi oma akka osaa kattoa mitä puhuu.
Mä olen kampaaja ja kaikki mun asiakkaat on naisia... :)

Lueskelin tätä ketjua läpi ja tulin siihen lopputulokseen, että sekä ap. että hänen (entinen?) ystävänsä ovat molemmat oivallinen esimerkki naisesta ja naisen ajatusmaailmasta ja toimintamalleista. Olette vain kaksi liian erilaista luonnetta, mutta erittäin vahvasti teissä tulee esille naisten pisteliäät, vähemmän mairittelevat puolet. Ystäväsi on niskojaan nakkeleva, herkkähipiäinen, mököttävä, kiukutteleva ja lapsellinen ihminen, joka ei suvaitse kenenkään muun mielipiteitä ottamatta niistä naarmua itsetuntoonsa. Sinä olet tärkeilevä, mielipiteitään tyrkyttävä, omavaltainen ja verbaalista säilää aseenaan käyttävä marttyyri. Molemmilla osapuolilla on siis joukko naisille ominaisia negatiivisia piirteitä, jotka vaan eivät tällä kertaa natsanneet toisiinsa.

Tahdon kuitenkin sanoa vielä sen verran, että nuo samat piirteet voidaan jalostaa myös myönteisiksi. Esimerkiksi sinun, ap, ei kannata olla tärkeilevä, kun voisit olla asiantunteva ja mielipiteitään tyrkyttävän sijaan auttavainen, omavaltaisen sijaan itsevarma ja verbaalisesti sotaisan sijaan sosiaalisesti taitava, marttyyrin sijaan kiinnostava. Sinulla on monia hyödyllisiä taitoja, joita tykkäät esitellä muille ihmisille ja muut ihmiset ärsyyntyvät siitä. Kasvata itsetuntoasi siihen pisteeseen, ettet enää koe tarpeelliseksi esitellä verbaalisia kykyjäsi, koska ne kyvyt todella pääsevät hyötykäyttöön vasta silloin, kun opit erottamaan turhan pajatuksen seasta ne tärkeät asiat, jotka kannattaa ääneen lausua. Aina ei tarvitse olla äänessä, eikä itseään tarvitse alituiseen ääneen mainostaa.

Viimeksi muokattu:
Jos tuo naisia vähättelevä asenteesi on tiedossa, niin vielä vähemmän ihmettelen, että ne naispuoliset kaverisi joskus hermostuvat. Onneksi itse olet se harvinainen poikkeus tässä maailmassa, jossa ne kaikki muut naiset ovat niin vaikeita...

Minunkin kaveripiirini on koostunut laumasta jätkiä, mutta en kuvittele, etteikö oma naiseus ja tissit vaikuta yhtään siihen, kuinka nätisti minua kohdellaan. Enkä ylläty siitä, jos jonkun tällaisen kaverijätkän puoliso olisi vaikka vähän mustasukkainen. Sinulle tämäkin varmaan olisi hirveä yllätys, kun ethän sinä hänen miestään vokottele? Ja onpa se akka vaikea. Toiset ihmiset vaan tuntevat mustasukkaisuutta tai tuntevat tulleensa loukatuksi, vaikka sinä et sitä tarkottaisikaan. Minä en väitä, että olisit paska asiakaspalvelija tai että et osaisi olla ihmisten kanssa, mutta kyllä tässä yhdessä asiassa tuntuu nyt olevan hieman sokeaa pistettä.

Facebookissa nyt yleensäkin on tosiaan ne omat oudot sääntönsä, siksipä itsekään en siellä hirveästi hengaile. Tykkään itse myös suorasta lähestymistavasta, mutta oikeassa elämässä pidän useinmiten turpani kiinni. Sellaiset rennot tilanteet, jossa voi oikeasti alkaa rehellisesti keskustelemaan tapahtuvat yleensä kaksin tai pienessä porukassa, silloin kun nähdään oikeasti. Joku muu tässä toikin esille sen, kuinka tekstiä on huonompi tulkita kuin puhetta, eli se sinun "hyvässä hengessä" voi todellakin välittyä muille ihan jonain muuna.

Jokainen varmaan tietää siellä Facebookissa pyörivät keski-ikäiset tädit? Jotka linkkaavat mauttomia kikkelivitsejä ja molottavat capseilla siitä, kuinka pienenä olit lihava ja sairaan ihastunut naapurin Tommiin. Tällainen käytös voi jotakuta nolostuttaa ihan tosissaan. Itse otan nämä vanhemman kansan hölöttäjät lähinnä huumorilla, mutta kai ymmärrät, että joku toinen oikeasti kiemurtelee häpeästä kun täti alkaa taas laukomaan juttujaan?

Samanlainen tilanne voi olla se keskustelu, joka käydään hyvässä hengessä. Jos siinä argumentoidaan asian puolesta ja vastaan, "häviäjälle" saattaa helposti tulla tunne, että hänet nolattiin täydellisesti koko ystäväpiirinsä edessä. Jos taas esitetään kritiikkiä, voi tuntua että toinen haluaa tahallaan sanoa sinusta jotain negatiivista. Monet Facebookissa aktiivisesti eläjät ovat tavallaan siellä oman elämänsä kuninkaallisia, eikä kuningatar halua joutua alaistensa edessä naurunalaiseksi.

Rehellisyyskin on sitäpaitsi monesti suoraan loukkaavaa ihan ulkopuolistenkin mielestä. Jos joku valittaa että hitto kun löi varpaansa ovenpieleen ja sattuu niin saatanasti ja olen muutenkin tällainen läski luuseri, niin tiedätkö mitä hän odottaa? Sitä, että joku lohduttaa ja sanoo, että etkä ole, kuin kaunis ja ihana. Joku sitten saattaa tosissaan luulla, että tämä on paikka muistuttaa siitä, että nopeasti se kipu menee ohi ja laihtuakin voi kunhan vain syö terveellisemmin ja liikkuu. Täyttä tottahan nuo asiat ovat, mutta ei ole mitenkään harvinaista, että niiden kuulija tulkitsee asian niin, että hänen kipuaan vähätellään ja samaan hengenvetoon sanotaan, että hän tosiaan on läski ja hänen pitäisi laihduttaa.

Edelleenkin kaverisi täysi pimahdus on asiaton, mutta etkö rehellisesti sanottuna huomannut minkäänlaista närkästystä esim. noissa keskusteluissa aiemmin? Jos olet tulkinnut kaverisi närkästymistä noin väärin, onko tosiaan mahdotonta, ettei hän olisi voinut tulkita sinun viestejäsi pahantahtoiseksi vittuiluksi? Menikö kaverisi henkilökohtaisuuksiin argumenteissa jo aiemmin? Jos meni, niin sen ainakin olisi pitänyt heti paljastaa, että kaveri on loukkaantunut, eikä lopullisen pimahduksen olisi pitänyt olla yllätys.

Eikä kaikki naiset ole mitään pimahtajia ja pelaajia ja selän takana naukujia. Minä olen paljon suorempi kuin monet tuntemani miehet. Tunnen naisia, jotka ovat todella kilttejä, mutta eivät sen takia kommunikoi asioita, joita arvelevat toisen pitävän ehkä negatiivisina (siis että eivät loukkaisi toista) ja tämän takia syntyy välillä mahatavia soppia kun tärkeitäkin asioita vain jätetään sanomatta. Miehissäkin on kaikenlaisia hiihtäjiä, ja kyllä ne miehetkin osaa juonitella ja juoruta.

Ala-aste on vähän huono vertailukohta kun se on se paikka missä ne ensimmäiset sosiaaliset taidot (ja virheet) opitaan ja siellä sukupuolijakauma on selkeämpi. Joka tapauksessa jos moitit kaikkia naisia, niin moitit samalla itseäsi. Jos taas nostat itsesi siksi ainoaksi loistavaksi poikkeukseksi, niin olet ylimielinen. Olisit saanut tällekin tekstillesi paljon ymmärtävämmän vastaanoton, jos olisit jättänyt tuon naisten mollaamisen viestistäsi pois. Nyt monet ottivat sen henkilökohtaisesti. Ja sinä olet yllättynyt?

ap.
Huoh. Jos mä sanon että mä en tule naisten kanssa toimeenja että naiset on ärsyttäviä, ja perustelen sen sillä että oon ikäni ollut enemmän kundien kanssa tekemisissä, niin miten ihmeessä saatte sen väännettyä niin että mä halveksin naisia ja pidän itseäni parempana? Mä olen itse vaan erilainen ja se vaikuttaa näköjään aika paljon.

Toisekseen taisin kirjoittaa tässä aiemmin että kyseisen naisen asenne on jo muutaman kuukauden ollut aggressiivinen ja syyttävä mua kohtaan. Ihan oikeasti mun ei oo parhaimmillaan tarvinnut kuin kysyä mitä hänelle kuuluu niin vastaus on ollu luokkaa "mitä sä TAAS urputat siinä??" Tottakai mä oon siis tajunnut että hän on mulle vihainen. Oon vaan odottanut milloin hän suvaitsee mun kanssa asiasta puhua ihan suoraan, kun kuitenkin tilanne oli päivänselvä. Nyt mä sitten eilen lopulta itse kysyin oonko tehnyt hänelle jotain kun taas tuli näitä ystävällisiä kommentteja, ja sitten tapahtui tää räjähdys. Oisko mun mielummin pitänyt vaan olla hiljaa ja kommentoimatta mitään? Odottaa josko leppyis itsestään?

"vieras"
En sanoisi meitä tuntemattomiksi keskenämme, oisin ehkä sanonut orastavaksi ystävyydeksi tuota ihmissuhdetta joka nyt nähtävsti päättyi. Ks. tuttu pyysi mua jopa lapsensa kummiksi tän vuoden puolella, joten tuskin nyt ihan nobodyna mua ajatteli. Itse en osaa sanoa mikä on muiden mielestä tiheää kommentointi, itse käytän fb:ia hyvinkin aktiivisesti kun kaikki kaverit ja harrastusporukat löytyy sieltä. Ehkä pari kertaa viikossa oon hänelle jotain kommentoinut ohimennen.
Olette tavanneet 5 kertaa livenä, ja hän pyysi sinua kummiksi?WTF?
Joko hän (ja sinä?) on todella yksinäinen, tai sitten ystävyytenne on kyllä outoa.

Ja miksi pitää fb:ssä kommentoida puolitutun asioita? Minusta molemmat olette outoja. Sinä kommentoit ihmisen asioita, jota et edes tunne, ja hän raivostuu noin pienestä. Sen ymmärrän että häntä harmittaa jos kommentointisi on aina vastalauseen esittämistä. Siinä voi tulla sellainen kuva, että yrität kiusata häntä facebookissa.

"vieras"
Huoh. Jos mä sanon että mä en tule naisten kanssa toimeenja että naiset on ärsyttäviä, ja perustelen sen sillä että oon ikäni ollut enemmän kundien kanssa tekemisissä, niin miten ihmeessä saatte sen väännettyä niin että mä halveksin naisia ja pidän itseäni parempana? Mä olen itse vaan erilainen ja se vaikuttaa näköjään aika paljon.

Toisekseen taisin kirjoittaa tässä aiemmin että kyseisen naisen asenne on jo muutaman kuukauden ollut aggressiivinen ja syyttävä mua kohtaan. Ihan oikeasti mun ei oo parhaimmillaan tarvinnut kuin kysyä mitä hänelle kuuluu niin vastaus on ollu luokkaa "mitä sä TAAS urputat siinä??" Tottakai mä oon siis tajunnut että hän on mulle vihainen. Oon vaan odottanut milloin hän suvaitsee mun kanssa asiasta puhua ihan suoraan, kun kuitenkin tilanne oli päivänselvä. Nyt mä sitten eilen lopulta itse kysyin oonko tehnyt hänelle jotain kun taas tuli näitä ystävällisiä kommentteja, ja sitten tapahtui tää räjähdys. Oisko mun mielummin pitänyt vaan olla hiljaa ja kommentoimatta mitään? Odottaa josko leppyis itsestään?
No nimenomaan sun ois pitänyt olla hiljaa ja kommentoimatta mitään!
Eikö se ole aika ilmiselvää, jos toinen jo sanonut että mitä sä TAAS urputat siinä?
Selvästi sulla on tyylinä loukata puolitahallaan ihmistä, etkä ylpeydeltäsi edes halua lopetta, eli olla hiljaa. Nyt katse peiliin hyvä ihminen!!!!!

ap.
[QUOTE="vieras";28977848]Olette tavanneet 5 kertaa livenä, ja hän pyysi sinua kummiksi?WTF?
Joko hän (ja sinä?) on todella yksinäinen, tai sitten ystävyytenne on kyllä outoa.

Ja miksi pitää fb:ssä kommentoida puolitutun asioita? Minusta molemmat olette outoja. Sinä kommentoit ihmisen asioita, jota et edes tunne, ja hän raivostuu noin pienestä. Sen ymmärrän että häntä harmittaa jos kommentointisi on aina vastalauseen esittämistä. Siinä voi tulla sellainen kuva, että yrität kiusata häntä facebookissa.[/QUOTE]

Niin, tai sitten koimme vielä vähän aikaa sitten hengenheimolaisuutta toisiamme kohtaan. Me ollaan kyllä tunnettu jo yli vuosi, mutta yhteydenpito on tosiaan tapahtunut pääsääntöisesti netin ja puhelimen välityksellä. Ilmeisesti tässä nyt sitten tuli erilaiset sisustusmaut meidän ystävyyden tielle, sillä suurin osa mun kommenteista on ollut ihan normaalikeskustelua. Muutaman kerran oon tosiaan ollut vaan eri mieltä asioista, mutta en mä silloinkaan ole kirjoitellut mitenkään loukkaavaan tai edes hyökkäävään sävyyn. Päin vastoin viimeaikoina oon oikein koittanut varoa sanomasta mitään mistä hän voisi loukkaantua, mutta turhaa se näköjään emää on kun hän on jo päättänyt että kaikki mun sanomiset on häntä vastaan.

ap.
[QUOTE="vieras";28977858]No nimenomaan sun ois pitänyt olla hiljaa ja kommentoimatta mitään!
Eikö se ole aika ilmiselvää, jos toinen jo sanonut että mitä sä TAAS urputat siinä?
Selvästi sulla on tyylinä loukata puolitahallaan ihmistä, etkä ylpeydeltäsi edes halua lopetta, eli olla hiljaa. Nyt katse peiliin hyvä ihminen!!!!![/QUOTE]

Voi hyvänen aika. Mä olen lähinnä yrittänyt ajatella että hänellä on ollut muuten huono päivä tai että muuten vaan ei kestä eriäviä mielipiteitä, ja koittanut olla itse loukkaantumatta tuosta jatkuvasta syyttelystä. Mulla ei oo ollut mitään tarvetta loukata häntä, jos oisi, tuskin oisin apuani tarjonnut silloin kun hän väsymystään mulle itkee.

ap.
Mutta siis oikeastiko naiset tulkitsee sen vastalauseeksi jos kaikki eivät oo heidän kanssaan samaa mieltä? Eikö teille ole opetettu väittelytaitoja koulussa. Väittelyksi kutsutaan keskustelua jossa osapuolilla on toisistaan eriävät mielipiteet, ja he keskustelevat aiheesta puolesta ja vastaan, rauhallisesti ja perustellen, henkilökohtaisuuksiin menemättä. Tällaisista keskusteluista oppii paljon enemmän kuin vaan yksinään nyökytteleville ihmisille paasatessaan. Riitely taas on sitä kun haukutaan toisia ihan irrationaalisista syistä, pyritään loukkaamaan toista ja ns. voittamaan se keskustelu. Vastalause taas tarkoittaa sitä että tuomitsee jonkun asian eikä halua edes keskustella aiheesta sen enempää.

Ettekö te oikeasti nää näissä mitään eroa?

"Vieras"
Oli niin tai näin, mun pointti oli lähinnä se että miksi ei voi heti kertoa jos loukkaantui, vaan pitää kuukausitolkulla kiukutella ennen ku räjähtää.
Jos loukkaantuu jonkun jostain kommentista, tulee harvoin todettua tyynen rauhallisesti "Nyt sinä loukkasit minua kommentillasi".

Mielestäni tuollainen avautuminen facebookissa on naurettavaa, mieluummin olisi vain noteeraamatta koko kommentin, mutta ei se sinunkaan käytöksesi kovin korrektilta kuulosta, jos "TAAS urputat" - paha mennä sanomaan kun en tiedä mitä olet kirjoittanut, millä kirjoitusasulla ja kuinka monta kertaa.

Teissä voi molemmissa olla yhtälailla vikaa, en nyt lähtisi tuon perusteella tuomitsemaan koko naissukupuolta. Jos nyt vaan poistat hänet kaverilistaltasi ja unohdat koko ihmisen, kun ette nähtävästi tuota toisillenne minkäänlaista mielihyvää!?

• Tykkää
Reactions: Millenia
"Vieras"
Mutta siis oikeastiko naiset tulkitsee sen vastalauseeksi jos kaikki eivät oo heidän kanssaan samaa mieltä? Eikö teille ole opetettu väittelytaitoja koulussa. Väittelyksi kutsutaan keskustelua jossa osapuolilla on toisistaan eriävät mielipiteet, ja he keskustelevat aiheesta puolesta ja vastaan, rauhallisesti ja perustellen, henkilökohtaisuuksiin menemättä. Tällaisista keskusteluista oppii paljon enemmän kuin vaan yksinään nyökytteleville ihmisille paasatessaan. Riitely taas on sitä kun haukutaan toisia ihan irrationaalisista syistä, pyritään loukkaamaan toista ja ns. voittamaan se keskustelu. Vastalause taas tarkoittaa sitä että tuomitsee jonkun asian eikä halua edes keskustella aiheesta sen enempää.

Kyllä näen eron. Mutta todella vaikea mennä sanomaan mitään, kun ei tiedä mitä sinä ja vastapuoli olette kirjoittaneet.

Kyllähän normaalisti aletaan asiallisesti perustelemaan omaa kantaa, jos toinen sanoo vastaväitteen. Mutta olen myös sen oppinut, että suuri osa niin miehistä kuin naisistakin eivät yksinkertaisesti hallitse tuota keskustelu- ja väittelytaitoa, eivätkä syystä tai toisesta halua "riidellä" (eli ottavat sen heti riitelynä).

Itse olen aina tykännyt keskustella, johon sisältyy aina omien kantojen esiintuomista ja perustelemista. Silti tiedän, että todella moni kaverini tällaisissa tilanteissa joko hiljenee tai myötäilee, jos on eri mieltä.

Keskustelin tästä vastikään mieheni kanssa ja tulimme siihen tulokseen, että ihmiset, joilla on huono itseluottamus, eivät uskalla tuoda eriäviä kantoja esiin eivätkä halua keskustella niistä. Ennen ajattelin, että he ovat myös yksinkertaisia, eivätkä uskalla sanoa mielipidettään, kun eivät oikeastaan tiedä aiheesta paljoa, mutta eihän keskustelu vaadi mitään hirvittävää faktaa taakseen, vaan keskustelun edetessä tulee uusia näkökulmia molemmille. Sehän se idea on, mielipide voi muuttua matkan varrella ("Empäs ole tullut ajatelleeksi asiaa tuolta kannalta, totta").

Mutta meitä on moneksi, osalle eriävät mielipiteet = riitely, osalle eriävät mielipiteet = hyvä keskustelu/ väittely.
Ja jos joku alkaa riitelemään, osa kääntää selkänsä eikä ole huomaavinaan, osa ryhtyy vastahyökkäykseen. Osa tekee vastahyökkäyksen asiallisesti, osa epäasiallisesti.

• Tykkää
"vieras"

Hei haloo. Väittelytaitoja koulussa? Kuule, tiedoksi nyt sinulle FACEBOOK ei ole mikään väittelytaitojen harrastuspaikka, siellä ihmiset haluavat että heidän päivityksistään TYKÄTÄÄN, ja kommentointi on usein pinnallisella tasolla-sellaista sen kuuluu ollakin-ei kukaan halua että siellä aletaan väittelemään tai aidosti KESKUSTELEMAAN asioista. Sä olet nyt ihan harhapolulla sun ajatukstesi kanssa, ja ymmärrän itse asiassa ystävääsi, koska nytkin sinä urputat turhasta. Yritä kestää se tosiasia että ystäväsi suuttui sinulle, koska et ymmärrä sosiaalisia(fb) sääntöjä, ja haluat vaan saada oman eriävän mielipiteesi kuuluville, ilmeisesti aika usein. Fb ei ole sitä varten. Jos haluat keskustella ja väitellä ihmisten kanssa, tee se livenä. Voi olla että silloinkaan ihmiset ei jaksa sitä. Ihmiset ovat yllättävän pinnallisia, ja haluavat "hömppää" arkensa keskelle. Jos yrität väkisin vääntää keskustelua/väittelyä ihmisen kanssa ,joka vaan haluaa myötäilyä ja hyväksyntää, hän ottaa sen hyökkäyksenä itseään vastaan. Jos et osaa lukea ihmisten reaktioita, ja jatkat hyökkäilyä, käy juuri näin, että joku räjähtää sinulle. Ota opiksesi ja ota vähän erilainen asenne ihmisten kanssa kommunikoimiseen. Valitettavasti maailma on pinnallinen, sun täytyy harjoitella nyt siihen sopeutumista, et voi laukoa puolitotuuksia ja tylyjä kommenttejasi joka suuntaan, kukaan ei tykkää sellaisesta.

• Tykkää
"vieras"
Mulla ei tulis mieleenkään alkaa kommentoimaan mitään jonkun puolitutun seinälle ja vielä vähemmän jotain "eriävää mielipidettä". Sori, mutta mun sympatiat on kyllä nyt sen naisen puolella. Vittuilultahan toi vaikuttaa.

ei noin
No haloo, ethän sä voi sanoa mauttomaksi jotain minkä toinen on hankkimassa. Kyllä mäki suutuisin tollasesta. Sehän on vaan sun mielipide eikä noin mollaavaa ja negatiivista mielipidettä todellakaan sanota. Ja se, että sen vielä kirjottaa paikkaan jota lukee sadat ihmiset riippuen kavereiden määrästä.
Onko sulla muutenkin tapana mollata kavereiden ulkonäköä, sisustusta jne. jne.

"hiphei"
itse en pidä ihmisistä, jotka aina tahtovat sanoa sen eriävän mielipiteensä jokaiseen asiaan, ihan aina ei ole pakko kommentoida toisten juttuja, vaikka itse olisikin täysin eri mieltä. mulla on facebookissa paljon kavereita, joiden juttuja en aina oikein sulata ja välillä tekisi mieli laittaa omat mielipiteeni kyseisiin juttuihin, mutta koska osaan käytöstavat, en viitsi alkaa loukkaamaan muita :)

vinkkinä sinulle siis, pidä joskus se suu kiinni! :)

Yhteistyössä