Jos tuo naisia vähättelevä asenteesi on tiedossa, niin vielä vähemmän ihmettelen, että ne naispuoliset kaverisi joskus hermostuvat. Onneksi itse olet se harvinainen poikkeus tässä maailmassa, jossa ne kaikki muut naiset ovat niin vaikeita...
Minunkin kaveripiirini on koostunut laumasta jätkiä, mutta en kuvittele, etteikö oma naiseus ja tissit vaikuta yhtään siihen, kuinka nätisti minua kohdellaan. Enkä ylläty siitä, jos jonkun tällaisen kaverijätkän puoliso olisi vaikka vähän mustasukkainen. Sinulle tämäkin varmaan olisi hirveä yllätys, kun ethän sinä hänen miestään vokottele? Ja onpa se akka vaikea. Toiset ihmiset vaan tuntevat mustasukkaisuutta tai tuntevat tulleensa loukatuksi, vaikka sinä et sitä tarkottaisikaan. Minä en väitä, että olisit paska asiakaspalvelija tai että et osaisi olla ihmisten kanssa, mutta kyllä tässä yhdessä asiassa tuntuu nyt olevan hieman sokeaa pistettä.
Facebookissa nyt yleensäkin on tosiaan ne omat oudot sääntönsä, siksipä itsekään en siellä hirveästi hengaile. Tykkään itse myös suorasta lähestymistavasta, mutta oikeassa elämässä pidän useinmiten turpani kiinni. Sellaiset rennot tilanteet, jossa voi oikeasti alkaa rehellisesti keskustelemaan tapahtuvat yleensä kaksin tai pienessä porukassa, silloin kun nähdään oikeasti. Joku muu tässä toikin esille sen, kuinka tekstiä on huonompi tulkita kuin puhetta, eli se sinun "hyvässä hengessä" voi todellakin välittyä muille ihan jonain muuna.
Jokainen varmaan tietää siellä Facebookissa pyörivät keski-ikäiset tädit? Jotka linkkaavat mauttomia kikkelivitsejä ja molottavat capseilla siitä, kuinka pienenä olit lihava ja sairaan ihastunut naapurin Tommiin. Tällainen käytös voi jotakuta nolostuttaa ihan tosissaan. Itse otan nämä vanhemman kansan hölöttäjät lähinnä huumorilla, mutta kai ymmärrät, että joku toinen oikeasti kiemurtelee häpeästä kun täti alkaa taas laukomaan juttujaan?
Samanlainen tilanne voi olla se keskustelu, joka käydään hyvässä hengessä. Jos siinä argumentoidaan asian puolesta ja vastaan, "häviäjälle" saattaa helposti tulla tunne, että hänet nolattiin täydellisesti koko ystäväpiirinsä edessä. Jos taas esitetään kritiikkiä, voi tuntua että toinen haluaa tahallaan sanoa sinusta jotain negatiivista. Monet Facebookissa aktiivisesti eläjät ovat tavallaan siellä oman elämänsä kuninkaallisia, eikä kuningatar halua joutua alaistensa edessä naurunalaiseksi.
Rehellisyyskin on sitäpaitsi monesti suoraan loukkaavaa ihan ulkopuolistenkin mielestä. Jos joku valittaa että hitto kun löi varpaansa ovenpieleen ja sattuu niin saatanasti ja olen muutenkin tällainen läski luuseri, niin tiedätkö mitä hän odottaa? Sitä, että joku lohduttaa ja sanoo, että etkä ole, kuin kaunis ja ihana. Joku sitten saattaa tosissaan luulla, että tämä on paikka muistuttaa siitä, että nopeasti se kipu menee ohi ja laihtuakin voi kunhan vain syö terveellisemmin ja liikkuu. Täyttä tottahan nuo asiat ovat, mutta ei ole mitenkään harvinaista, että niiden kuulija tulkitsee asian niin, että hänen kipuaan vähätellään ja samaan hengenvetoon sanotaan, että hän tosiaan on läski ja hänen pitäisi laihduttaa.
Edelleenkin kaverisi täysi pimahdus on asiaton, mutta etkö rehellisesti sanottuna huomannut minkäänlaista närkästystä esim. noissa keskusteluissa aiemmin? Jos olet tulkinnut kaverisi närkästymistä noin väärin, onko tosiaan mahdotonta, ettei hän olisi voinut tulkita sinun viestejäsi pahantahtoiseksi vittuiluksi? Menikö kaverisi henkilökohtaisuuksiin argumenteissa jo aiemmin? Jos meni, niin sen ainakin olisi pitänyt heti paljastaa, että kaveri on loukkaantunut, eikä lopullisen pimahduksen olisi pitänyt olla yllätys.
Eikä kaikki naiset ole mitään pimahtajia ja pelaajia ja selän takana naukujia. Minä olen paljon suorempi kuin monet tuntemani miehet. Tunnen naisia, jotka ovat todella kilttejä, mutta eivät sen takia kommunikoi asioita, joita arvelevat toisen pitävän ehkä negatiivisina (siis että eivät loukkaisi toista) ja tämän takia syntyy välillä mahatavia soppia kun tärkeitäkin asioita vain jätetään sanomatta. Miehissäkin on kaikenlaisia hiihtäjiä, ja kyllä ne miehetkin osaa juonitella ja juoruta.
Ala-aste on vähän huono vertailukohta kun se on se paikka missä ne ensimmäiset sosiaaliset taidot (ja virheet) opitaan ja siellä sukupuolijakauma on selkeämpi. Joka tapauksessa jos moitit kaikkia naisia, niin moitit samalla itseäsi. Jos taas nostat itsesi siksi ainoaksi loistavaksi poikkeukseksi, niin olet ylimielinen. Olisit saanut tällekin tekstillesi paljon ymmärtävämmän vastaanoton, jos olisit jättänyt tuon naisten mollaamisen viestistäsi pois. Nyt monet ottivat sen henkilökohtaisesti. Ja sinä olet yllättynyt?