[QUOTE="sama";26288675]Ja sanonpa vielä, että minä sain istua lapsena jäähypenkillä, oli pakko maistaa ruokaa aina, sain kotiarestia ja sain sanoa mielipiteeni, vanhemmat kertoivat omansa ja enempää ei saanut inttää asiasta ja olen todella tyytyväinen hyvään kasvatukseeni. Miksi en haluaisi jatka tätä hyvää kasvatusta oman lapseni kanssa?
Rakkautta ja turvallisuutta koko lapsuuteni täynnä, opin tietynlaisen nöyryyden joka varmasti osasyy menestymiselle.
Tässä on elävä esimerkki siitä miten juuri sellainen kasvatustyyli on hyvä, minä itse. Mikä on parempaa kuin omakohtainen loistava kokemus jostain kasvatustavasta ja sen jatkaminen.[/QUOTE]
Minut ja veljeni taas on kasvatettu ihan eri tavalla.
Ei jäähypenkkejä, ei kotiarestia, en muista että meitä olisi juurikaan rankaistu. Silti oli rajat. Mielipiteemme saimme kertoa, ja saimme myös yrittää inttää, mutta ei vanhemmat antaneet inttämiselle periksi kovinkaan usein. Joskus kyllä, kun inttämisen sijaan selitimme näkemyksemme fiksusti, niin vanhemmat saattoivat muuttaa omaa näkemystään ja antaa meille luvan mennä vaikkapa jonnekin diskoon tms, jonka alunperin olivat kieltäneet.
Ruokaa ei ollut pakko maistaa. Jos ei maistunut niin ei maistunut.
Rakkautta, turvallisuutta ja molemminpuolista kunnioitusta oli lapsuus ja nuoruus tulvillaan. On edelleen. Välit vanhempiin on erinomaiset.
Ja me emme ole juurikaan törttöilleet, vaikka "vapaan kasvatuksen" tuloksia varmaan tietyllä tavalla olemmekin. Tiesimme, että vapauksia rajoitetaan jos emme ole luottamuksen arvoisia. Tiesimme, että vanhemmille voi kertoa mitä tahansa. Opimme ajattelemaan itse, sen sijaan että meidän puolestamme olisi ajateltu. Palaute, jota olemme veljeni kanssa saaneet esim. työelämässä, on ollut oikein hyvää.
Samaan tapaan kasvatan omatkin lapseni. Ja myös heistä saatu palaute (koulu, pk, neuvola) on ollut oikein hyvää
. En juurikaan rankaise lapsia, en koe että siihen olisi syytä, ja mun korvaan särähtää heti kun joku miettii että miten rankaisisi lasta jos tämä tekee jotain mukamas väärää. Meillä riittää keskustelu, ei tarvitse rankaista. En myöskään kiellä turhaan, vaan joka ikinen kielto on perusteltu. Siksi kiellot kai tehoaakin.
Väitän, että hyvään lopputulokseen pääsee monella eri kasvatustavalla. Joko rennommalla ja lasta ihmisenä kunnioittavalla tavalla, tai tiukemmalla ja lapsen itsemääräämisoikeutta turhaankin nujertavalla tavalla. Ja jälkimmäinen tapa voi jossain vaiheessa nostattaa lapsessa kovaa kapinahenkeä, plus aiheuttaa sen että rangaistuksen pelossa ei uskalleta tunnustaa mokaamisia vanhemmille. Ensimmäinen tapa taas on haitaksi vain silloin, jos lapsen ja vanhemman osat vaihtuvat, ja lapsi onkin veturi joka vie, eikä vaunu joka seuraa.
Jos haluaa lapsen kunnioittavan muita ihmisiä, pitää itse kunnioittaa lasta.