Tulipa paha mieli, kun erehdyin lukemaan ninaTT:n blogia :(

• Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
"ninaTT"
[QUOTE="kkkk";26282089]On muuten jännä ettei hän ole koskaan pystynyt myöntämään, että olisi muitakin hyviä kasvatustapoja kuin omansa. :D
Samapa tuo tosiaan, mutta huvittavaa.
Kasvatan omat lapseni parhaaksi näkemälläni tavalla johon ei kuulu mitään vessahätäviestintää tai muuta minun mielestä höpönlöpöä ja turhaa. Rakkaudella ja äidinvaistoilla. :)
Sama se mitä joku yhden lapsen ehdoton äiti on mieltä.[/QUOTE]

Teki mieli jotain jo pistää kauan ennen tätä mutta laitetaan nyt tähän :)

Minä en niinkään markkinoi OMIA kasvatustapojani, vaikka toki niistä blogissani enemmän puhun, kuin tietynlaista ihmiskuvaa, tapaa nähdä lapsi. Ja kyllä, totta kai olen sitä mieltä, että siinä minun tapani on oikea. Ei lapsia saa lyödä, manipuloida, vähätellä, alistaa...

Sitä en tiedä mistä tuo ehdottomuus mielestäsi näkyy. Muutenkin ihmettelen tämän ketjun ulosantia. En ihan tunnistanut omaa blogiani näistä "ZIIZ JÄRKYTTÄVÄÄ"-kommenteista? Mitä niin järkyttävää siellä on? :LOL: Eijjummarra.

Aika mielenkiintoisesti saa tulkita, jotta sieltä jotain kamalaa ehdottomuutta ja tuomitsemista löytää. Kunhan kerron Jatkumovanhemmuudesta pienperheessä, niin kuin otsikkokin kertoo. En pidä itseäni kasvatusguruna, kunhan lätisen pohdintojani ja tarjoan vertaistukea sitä haluaville :)

"ninaTT"
Pikkasen oudolta vaikuttaa. Mua lähinnä häiritsee kun ottaa LAPSEN hienon (?) käytösen omaksi edukseen. Siis lapsi ei voi itse olla luonteeltaan kiltti ja kuuliainen vaan kaikki on hänen erinomaisuutensa ansiota. Ok, en lukenut kuin muutaman postauksen, mutta kommenteista jäi vähän epämiellyttävä maku. Postauksesta jäi myös vähän sellainen kuva, että lapsi on hyvin miellyttämistahtoinen... No, kuitenkin pelkään pahoin, että tulossa on voimakas viimeistään murkkuiässä...
No lapset nyt ovat suht miellyttämistahtoisia. Vaikka olisi kuinka paskamutsi niin aivan varmasti lapsi monenmonta kertaa elämässään kokee vahvaa tarvetta miellyttää tätä äitiään.

Ei lapsen hieno käytös ole niinkään mun erinomaisuuden ansiota, en vaan ole (vielä, kamalasti) tärvellyt sitä mitä kaikissa lapsissa mun mielestä on jo ihan luonnostaan. Toisaalta sitä mieltä kyllä olen, että lähtökohtiini nähden olen pärjännyt todella hyvin, ja olen ihan aiheesta ylpeä itsestäni! Mutta se ei enää niinkään liity lapsenhoitoon vaan yleisemminkin elämänhallintaan.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
äiti -88
Ei mulle ainakaan tule yhtään paha mieli tuollaisten hihhuleiden kirjoitteluista, niitähän riittää! Lähinnä joskus huvittaa. Mulla on yksi tuttu joka on vähän samanhenkinen, ja lähinnä pidän hänen tapojaan hippasen outoina. Mutta kukin tyylillään...

"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26282421]Teki mieli jotain jo pistää kauan ennen tätä mutta laitetaan nyt tähän :)

Minä en niinkään markkinoi OMIA kasvatustapojani, vaikka toki niistä blogissani enemmän puhun, kuin tietynlaista ihmiskuvaa, tapaa nähdä lapsi. Ja kyllä, totta kai olen sitä mieltä, että siinä minun tapani on oikea. Ei lapsia saa lyödä, manipuloida, vähätellä, alistaa...

Sitä en tiedä mistä tuo ehdottomuus mielestäsi näkyy. Muutenkin ihmettelen tämän ketjun ulosantia. En ihan tunnistanut omaa blogiani näistä "ZIIZ JÄRKYTTÄVÄÄ"-kommenteista? Mitä niin järkyttävää siellä on? :LOL: Eijjummarra.

Aika mielenkiintoisesti saa tulkita, jotta sieltä jotain kamalaa ehdottomuutta ja tuomitsemista löytää. Kunhan kerron Jatkumovanhemmuudesta pienperheessä, niin kuin otsikkokin kertoo. En pidä itseäni kasvatusguruna, kunhan lätisen pohdintojani ja tarjoan vertaistukea sitä haluaville :)[/QUOTE]

Väitätkö sinä, että jos ei kasvata kuten sinä, niin vähättelee, manipuloi, lyö, alistaa, vähättelee? Ei juma*auta mitä paskaa!

Itse olen eri mieltä kasvatusmenetelmistäsi ja en kasvata oppiesi mukaan. Silti meidän lasta ei ole koskaan manipuloitu, alistettu, lyöty, vähätelty tms. Huh huh, ninaTT sua...

"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26282459]Väitätkö sinä, että jos ei kasvata kuten sinä, niin vähättelee, manipuloi, lyö, alistaa, vähättelee? Ei juma*auta mitä paskaa!

Itse olen eri mieltä kasvatusmenetelmistäsi ja en kasvata oppiesi mukaan. Silti meidän lasta ei ole koskaan manipuloitu, alistettu, lyöty, vähätelty tms. Huh huh, ninaTT sua...[/QUOTE]

En sanonut, että jos ei kasvata niin kuin minä. Se tuli sinun omasta päästäsi. Keksit sen. Tekaisit sen huvin ja urheilun vuoksi tai siksi, että et edes ymmärrä mitä luet! :) Suosittelen peruskoulun penkille palaamista jos et ymmärrä näin yksinkertaista suomenkieltä, jos tämä sinun äidinkielesi kuitenkin on.

Puhuin ihmiskuvasta, tavasta nähdä lapsi. En kasvatustavasta.

Äiti 44 v.
[QUOTE="vieras";26282062]Miten niin pilalla? Mun lapsilla ei ole ollut vessahätäviestintää, ei taaperoimetystä ja isä on osallistunut hoitamiseen. Ovat kiukutelleet ja uhmailleet. Nyt on kaksi ihanaa koululaista, joista tykkäävät kaikki, opettajat ja muut oppilaat. Ovat hyviä koulussa ja onnellisia ja tasapainoisia lapsia.

Mä en ole lukenut kenenkään blogeja tai miettinyt, mitä muut ajattelevat meidän tavastamme toimia lasten kanssa. Me ollaan tehty asiat niin, kuin ne parhaalta on tuntuneet meidän perheelle. Suosittelen. Ei ole yhtä oikeaa tapaa. Pääasia on mun mielestäni, että lapsista näkee, että kaikki on hyvin ja lapset ovat onnellisia, hyvinhoidettuja ja kasvatettuja :)[/QUOTE]

Hyvä kirjoitus!

"huh"
kuten jo sanoin... melkoinen eläjä :D ihan noin kommenteistaki päätellen. "en minä sitä sano,mutta kyllä minun tapani on se oikea. muut olette pilanneet muksunne." taidanpa poistua tonnes sohvalle halimaan ihanan pilalla olevaa mutta silti niin rakasta lastani joka ei tajua taaperoimetyksestä tai mistään vessaviesteistä mittään...:D hyvin se silti voi.

"rölli"
[QUOTE="vieras";26282459]Väitätkö sinä, että jos ei kasvata kuten sinä, niin vähättelee, manipuloi, lyö, alistaa, vähättelee? Ei juma*auta mitä paskaa!

Itse olen eri mieltä kasvatusmenetelmistäsi ja en kasvata oppiesi mukaan. Silti meidän lasta ei ole koskaan manipuloitu, alistettu, lyöty, vähätelty tms. Huh huh, ninaTT sua...[/QUOTE]

Rauhoitu hyvä ihminen. Eihän Nina niin väittänyt. Keksit sen ihan itse.
Jos sanoisin ettei mielestäni koiria saa potkia, moni olisi varmasti samaa mieltä. Sitten paikalle paukkaa sinunkaltainen mielensäpahoittaja huutamaan, että
"Väitätkö, että minä potkin koiria!!!"

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="ninaTT";26282454]No lapset nyt ovat suht miellyttämistahtoisia. Vaikka olisi kuinka paskamutsi niin aivan varmasti lapsi monenmonta kertaa elämässään kokee vahvaa tarvetta miellyttää tätä äitiään.

Ei lapsen hieno käytös ole niinkään mun erinomaisuuden ansiota, en vaan ole (vielä, kamalasti) tärvellyt sitä mitä kaikissa lapsissa mun mielestä on jo ihan luonnostaan. [/QUOTE]
Lapsella on kyllä luonnostaan halu olla mieliksi sille, jota hän rakastaa. Eli vanhemmilleen.

Siksi ihmettelenkin aika ajoin, mistä ja miksi tulee niitä lapsia, jotka ei koskaan tottele mitään, ja joiden kanssa ei voi mennä minnekään, kun ne ei osaa yhtään käyttäytyä, ja elämä niiden kanssa on yhtä helvettiä - ja tämä siis nimenomaan heidän vanhempiensa suusta. Tänäänkin tuli jo aamukymmeneltä valitusta siitä, kun ipanat on kamalia ja hyppii seinille. Missä meni pieleen? Jossain, ilmeisesti, jos elämä on sellaista.

Kyseenalaistaminen ja oman tahdon ilmaisukin on mun mielestä tervettä, mutta se ei ole, että tenava tosiaan on ihan "out of control" eikä tottele mitään koskaan, ei ota kuuleviin korviinsa kun äiti jotain sanoo. Onko EI-sanaa ja kieltoja käytetty liikaa, kun ne ei enää tehoa? Kyllä kiellot inflaation kärsii, jos niitä käytetään jatkuvasti, eikä anneta lapsen itsensä miettiä että mitä on järkevää tehdä & mitä taas ei.

"vieras"
[QUOTE="huh";26282522]kuten jo sanoin... melkoinen eläjä :D ihan noin kommenteistaki päätellen. "en minä sitä sano,mutta kyllä minun tapani on se oikea. muut olette pilanneet muksunne." taidanpa poistua tonnes sohvalle halimaan ihanan pilalla olevaa mutta silti niin rakasta lastani joka ei tajua taaperoimetyksestä tai mistään vessaviesteistä mittään...:D hyvin se silti voi.[/QUOTE]

:)

"hmm"
[QUOTE="ninaTT";26282498]En sanonut, että jos ei kasvata niin kuin minä. Se tuli sinun omasta päästäsi. Keksit sen. Tekaisit sen huvin ja urheilun vuoksi tai siksi, että et edes ymmärrä mitä luet! :) Suosittelen peruskoulun penkille palaamista jos et ymmärrä näin yksinkertaista suomenkieltä, jos tämä sinun äidinkielesi kuitenkin on.

Puhuin ihmiskuvasta, tavasta nähdä lapsi. En kasvatustavasta.[/QUOTE]

Kirjoitetaan erikseen: suomen kieli...

äiti -88
[QUOTE="vieras";26282506]Paras lapsuus lapsella on silloin, kun hänellä on elämässään tervepäiset ja rakastavat äiti ja isä. Siinä ei paljoa merkkaa pitkät imetykset, kantoliinat ja muut hörhöilyt.[/QUOTE]

Peesi, olen samaa mieltä. En silti väitä ettäkö kaikesta hörhöilyistä olisi lapselle VÄLTTÄMÄTTÄ haittaa (esim. pitkä imetys tai kantoliinat), mutta usein ne on ns. turhaa toimintaa. Fanaattisuus, oli asia mikä hyvänsä, taas on aina lähinnä pahasta.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26282506]Paras lapsuus lapsella on silloin, kun hänellä on elämässään tervepäiset ja rakastavat äiti ja isä. Siinä ei paljoa merkkaa pitkät imetykset, kantoliinat ja muut hörhöilyt.[/QUOTE]

Näin juuri :)

ok
Olen käsittänyt NinaTT:n puheista että hänellä on ollut kovin vaikea lapsuus, tai ainakin nuoruus, mielenterveysongelmia yms. Sen vuoksi on erittäin ymmärrettävää että haluaa oman lapsen kohdalla yrittää tehdä aivan toisin, ja innostuu tästä "vaihtoehtoisesta" tavasta olla ja kasvattaa.

"ninaTT"

Sitten voikin kysyä, että kuinka tervepäisiä tässä maassa keskimäärin ollaan, kun on kouluampumisia höger o vänster, joka neljäs nuori aikuinen jää saikulle masennuksen vuoksi, itsemurhaluvut ovat maailman korkeimpia...

Ja kyllä lapsissa valitettavasti näkyy terveyseroja jo taaperoiässä, eli ravitsemuksella ja läheisyydellä on vaikutusta sekä lapsen nykyisyyteen että tulevaisuuteenkin.

Lapsellani onneksi on nuo rakastavat äiti ja isä, tervepäisyys on ehkä kyseenalaista, mutta ei se niin selkeätä ole kovin monella muullakaan... :LOL:

phia
Lapsi on onnellinen kun hänen äitinsä ei tarvitse päteä lapsen kautta. Nina, sie et lukeudu noihin, valitan. Sen tiedän että sulla on ollut paska lapsuus. Mutta oma lapsesi ei ole terapialelu jonka kautta toteuttaa "sitä omaa menetettyä lapsuutta".

phia
Lapsi on onnellinen kun hänen äitinsä ei tarvitse päteä lapsen kautta. Nina, sie et lukeudu noihin, valitan. Sen tiedän että sulla on ollut paska lapsuus. Mutta oma lapsesi ei ole terapialelu jonka kautta toteuttaa "sitä omaa menetettyä lapsuutta".
lisään tähän - ääriväistöliike ei koskaan toimi. Ei koskaan. Siinä toistaan vaan samat virheet toisessa muodossa.

"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26282570]Sitten voikin kysyä, että kuinka tervepäisiä tässä maassa keskimäärin ollaan, kun on kouluampumisia höger o vänster, joka neljäs nuori aikuinen jää saikulle masennuksen vuoksi, itsemurhaluvut ovat maailman korkeimpia...

Ja kyllä lapsissa valitettavasti näkyy terveyseroja jo taaperoiässä, eli ravitsemuksella ja läheisyydellä on vaikutusta sekä lapsen nykyisyyteen että tulevaisuuteenkin.

Lapsellani onneksi on nuo rakastavat äiti ja isä, tervepäisyys on ehkä kyseenalaista, mutta ei se niin selkeätä ole kovin monella muullakaan... :LOL:[/QUOTE]

En pidä väkivaltaista miestä tervepäisenä, olet itse kertonut, että lapsesi isä on väkivaltainen, joten valitan, lapsesi isä ei minun mielestäni ole tervepäinen.

"ninaTT"
Sinä et minua tunne etkä tiedä millä minä päden tai olen pätemättä :) Ei mulla ole varsinaisesti paskaa lapsuutta ollut, en sanoisi niin. Rankka teini-ikä kylläkin. Ja ei, oma lapseni ei ole terapialelu - siksi en purakaan omaa paskaani häneen ja pyri kontrolloimaan ja manipuloimaan häntä vaan annan hänen olla oma itsensä, oman elämänsä päähenkilö. Tuen hänen isäsuhdettaan vaikken hänen isästään liiemmin pidä jne :)

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26282607]En pidä väkivaltaista miestä tervepäisenä, olet itse kertonut, että lapsesi isä on väkivaltainen, joten valitan, lapsesi isä ei minun mielestäni ole tervepäinen.[/QUOTE]

Aijaa :) Ei minunkaan mielestä. What's your point?

"vieras"
Miksi sinun pitää tuoda lapsesi julkisuuteen toistuvasti? Hän on vielä niin pieni, ettei ymmärrä, mutta voi esim. teininä olla sinulle vihainen, kun hänet julkisuuteen veit.

"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26282646]Miksi sinun pitää tuoda lapsesi julkisuuteen toistuvasti? Hän on vielä niin pieni, ettei ymmärrä, mutta voi esim. teininä olla sinulle vihainen, kun hänet julkisuuteen veit.[/QUOTE]

Voi olla, tai sitten hän voi olla yhtä hanakas kuin minä tarttumaan epäkohtiin ja tekemään asioille jotain :) Eihän sitä tiedä. Tunnen monia, nykyisin aikuisia, jotka ovat vanhempiensa ammattien tai luottamustoimien takia olleet jonkun verran esillä. En ole kuullut, että joskus alle kouluikäisenä lehdessä oleminen olisi ollut kovin vahingollista. Itsekin olin oman äitini kanssa jo teininä silloin tällöin jossakin jutussa, aiheena avioero ja eroperheet. En ole kokenut sitä mitenkään haitallisena, en tiedä miksi pitäisi. Lapsia kohdellaan suomen mediassa kuitenkin hyvin asiallisesti, eikä tuollainen "täyttöjuttuna"-oleminen mitään oikeaa julkisuutta tuo, ei meitä kukaan kadulla tunnista.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä