Tuli tuosta psykoosiketjusta mieleen, että alkaisitko seurustella ihmisen kanssa joka on sairastanut syövän.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voisin alkaa yhtälailla kuin psykoosin sairastaneenkin kanssa, jos suurta uusimisriskiä ei olisi kummallekkaan, syövälle tai psykoosille.
Vakavia sairauksia molemmat enkä osaa sanoa kumpi olisi pahempi.
Jos taas olisi, en tiedä..

Taannoin seurustelin miehen kanssa joka sairasti munuaissyöpää. Tai itse asiassa sairaus oli saatu hoidettua, mutta kävi aika tiuhaan kontrolleissa. Ne jännittivät minuakin aina kovasti. Vuoden verran oltiin kimpassa, mutta jokin uupui suhteessa ja päädyin jättämään miehen. Puolen vuoden päästä luin lehdestä hänen kuolinilmoituksensa. Oli jotenkin tosi pysäyttävä tilanne, kun mietin millaista olisi ollut jos suhteemme olisikin jatkunut ja olisin joutunut läpikäymään rakkaan syövän uusiutumisen ja kuoleman. Olin helpottunut, että sain siltä säästyä.

Jos vastaavanlainen tilanne tulisi joskus eteen ja tapaisin miehen jolla syöpätaustaa olisi, niin kyllä minua hirvittäisi sairauden uusiminen. En kuitenkaan usko että se olisi esteenä rakastumiselle.

Epäilen että en jos tiedän sen ennen seurustelun aloittamista. Syy lopettaa seurustelu pelkkä (aiempi)syöpä diagnoosi sen paremmin kuin psykoosi diagnoosi ei ehkä olisi.

Vastaan tähänkin, että riippuu tilanteesta. Jos aktiivisesti sairastaisi syöpää tai uusimisriski olisi suuri, niin en ehkä aloittaisi uutta suhdetta ko. Henkilöön, menettämisen pelko olisi liian suuri, voisi olla vaikea kiintyä, kun sairaus olisi ikäänkuin aika läsnä siinä. Ystävyyssuhde olisi eri asia. Toisaalta hankalaa ajatella, voihan syöpään sairastua kuka vaan milloin vaan, kuten psykoosiinkin, en minä jättäisi aviomiestäni syövän vuoksi, tuskin psykoosinkaan. Tietyllä tapaa psykoosi voisi olla parisuhteelle isompi kriisi kuin syöpä, koska mielen sairaudet voi olla niin käsittämättömiä, syöpä on somaattisena sairautena jollain tapaa helpoimpi käsittää, mutta sitten taas, molemmat vakavia sairauksia.. Ei kai näihin osaa vastata, kuin vasta sitten jos tilanne tulisi kohdalle.

Yhteistyössä