Tuli tajuttoman paha mieli :´(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Miehellä on työ, jossa pitää AINA olla valmis lähtemään. Kymmenen minuutin varoitus ajalla voidaan soittaa töihin. Mitään ei voi suunnitella ja jos suunnittelee, niin aina menee mönkään. Usein on töissä 16h putkeen, eikä ikinä tiedä koska tulee. Yöllä lähtee ja seuraavana yönä tulee. Tänään lähti aamulla ja töistä sitte sanottiin, että ilta on vapaa. No neljältä mies sitte soitti, että joutuu taas lähtemään ajoon ja tulee vasta yöllä :( Olin taas ehtiny suunnitella meille mukavaa iltaa ja tuli sairaan paha mieli.

Nyt on sitte mies yritelly soittaa muutaman kerran, mutta en vaan oo pystyny vastaamaan, ku tiedän, että alan kumminki itkemään. Mä oon yrittäny miljoona kertaa puhua, että vaihtais työtä. Paikkaa se on vaihtanu monta kertaa, mutta tuolla alalla missään ei pahemmin noita lähtö- ja tuloaikoja tiedetä. Tänään vielä alkoi menkat, niin on muutenkin itku herkässä. Pitäis siivota ja lapset tappelee ja tekee kaiken mitä en saisi... Mä en jaksa enää :(

Rekkatyö, ja itte tykkää. Ei varmaankaan työajoista, mutta siitä, ettei tarvi yhdessä paikassa hommia tehdä, vaan saa liikkua. Ja tuola on nuo hommat kyllä ihan oudosti suunniteltu, ku ne sielä konttorillakin tietää vasta varttia ennen ku pitäis tavaraa lähteä ajamaan.

Mun mies on kans rekka kuski, vapaapäivät on etukäteen tiedossa ja koskaan ei tartte vapaapäivänä lähteä töihin. Työpäivä toki saattaa olla pitkä, mut sen kestää. Tuollaista, kun sun miehelläsi on, ei varmaan kenelläkään rekkakuskilla ole, eikä kukaan tuollasita suvaitsisi. Ehkä miehesi pitäis vain olla jämäkkä ja sanoa asiasta?

Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:
ei voi pitää paikkaansa, yksityisyrittäjänä tuo toki on mahdollista, mutta ei kenenkään palkkalistoilla. eiköhän miehes ole syytä katsoa sinne peiliin. ei voi olla pakko vapailta lähteä mihinkään.

Mutta toisaalta jos ei ole valmis hommiin lähtemään, ku sieltä soitetaan, niin ei oo töitäkään ja rahaa me silti tarvitaan, ja kun työaikoja ei oo mitenkään määritelty, ne on sillon ku on ajoa... Mutta nyt on ruvennu miettimään, että mieluummin mä haluan sen kestävämmän parisuhteen,ku rahaa. Tätä en ainakaan kauaa jaksa.

:hug:

minäki olin suunnitellu mukavaa perjantai-iltaa ku mies pääsi ajoissa töistä...syötiin just ja oli tarkotus lähtä kauppaan koko perheen voimin,vaan kuinkas ollakaan miehen kaveri soitti ja pyysi metälle ja mies ei harkinnu asiaa sekuntiakaan vaan lupas lähtä heti :headwall: |O
ite just kaato lasiin maitoo ja samalla tokas että oli viimenen maito,mutta silti hän ei kuulemma tienny että pitää lähtä kauppaan (vaikka siitä olin aijemmin sanonu) joten siks ei aatellu ettei vois lähtä...

muutenki elämänsä ekan kerran korotti mulle ääntä ja melkeen huutamalla kysy miksei hän sais metälle mennä,mulla tuli niin kyyneleet silmiin etten voinu sanoo mitään...onhan se ihan päivänselvää että mun suunnitelmat aina voi unohtaa jos tulee miehelle jotain parempaa tilalle :(

nytki oon ollu metsästyskauden alusta asti käytännössä yh ja tulen sitä olemaan sinne kauden loppuun asti...eniten tässä vituttaa se ettei mulla ole käytössä autoa,en siis pääse täältä mihinkään ku ei kaupungissa asuta! |O

Alkuperäinen kirjoittaja RokkiMakkara:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ja vielä se, että vaikka on koko ajan valmiudessa, niin rahaa ei siitä kumminkaan saa. Jos ne jotain maksais, niin sais maksaa aina kun se ei oo töissä.

Missä se on töissä, itänaapurissa? Ihan oikeesti ei oo laillista toimintaa.

Ihan tässä länsi-rannikolla :/ Mutta enpä mä sitä voi työpaikan vaihtoon pakottaa ja ei sen tuolakaan kannata lopettaa ennen ku on uus työpaikka. On sitte rekka taijoku muu, kunhan olis tarkemmat työajat.

saako miehesi edes ylityö korvausta? pitäisi saada hälytysraha, jos kymmenessä minuutissa pitää olla töissä. Ettekö voisi miehesi kanssa sopia, että ei aina menisi kun soitetaan? voisi sanoa vaikka jonkun tekosyyn jos ei halua sanoa ettei halua just sillon mennä, kyllä jokaisella on oikeus omaan elämään.
Kai hänellä nyt kuitenkin on jotenkin säännölliset työajat? siis tietää edes moneen meneen mikäkin päivä. Ymmärrän päivän venymisen, mutta ei sitä yleensä kotoo soitetta 10 minuutin varotus ajalla töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
ei voi pitää paikkaansa, yksityisyrittäjänä tuo toki on mahdollista, mutta ei kenenkään palkkalistoilla. eiköhän miehes ole syytä katsoa sinne peiliin. ei voi olla pakko vapailta lähteä mihinkään.

Mutta toisaalta jos ei ole valmis hommiin lähtemään, ku sieltä soitetaan, niin ei oo töitäkään ja rahaa me silti tarvitaan, ja kun työaikoja ei oo mitenkään määritelty, ne on sillon ku on ajoa... Mutta nyt on ruvennu miettimään, että mieluummin mä haluan sen kestävämmän parisuhteen,ku rahaa. Tätä en ainakaan kauaa jaksa.

Kai miehes on liitossa ja onhan sopimus kunnossa? Tuntuu nyt vähän siltäå että miestä pompotetaan. Taitaa olla tyyppiä ei osaa sanoa ei.

ei voi pitää paikkaansa, yksityisyrittäjänä tuo toki on mahdollista, mutta ei kenenkään palkkalistoilla.

Meillä on mies yks.yrittäjä,ja on siis pakko lähteä töihin,jotta sais perheelle leipää pöytään,vaikkei aina jaksaiskaan tms. Ei meilläkään pahemmin suunnitella useita viikkoja ennen mitään menoja,max.päivää ennen,suurinpiirtein.Pitkille lomille'ei voida'lähteä,sehän ois jo tilipussista pois...

Rekkatyö, ja itte tykkää. Ei varmaankaan työajoista, mutta siitä, ettei tarvi yhdessä paikassa hommia tehdä, vaan saa liikkua. Ja tuola on nuo hommat kyllä ihan oudosti suunniteltu, ku ne sielä konttorillakin tietää vasta varttia ennen ku pitäis tavaraa lähteä ajamaan.

Luin tuon aloituksen ja mietin heti, että onkohan kyseessä rekkakuski. Tuli niin mieleen ystäväni puheet (arvasitkin varmaan, että ystäväni mies oli rekkakuski).

Kyllä rekkakuskeillakin on oikeutensa, mutta ainakin ystäväni mies piti niin paljon työstään, että lähti, kun käsky kävi. Ja perhettä kohtaanhan se oli kiusallista.

Kyllä se välillä sanoo ei, mutta ku välillä on niin, että on päivän kotona ja sitte taas joku mieletön päivä, niin ei voi kieltäytyäkään töistä. Mutta ylitöistä kumminki maksetaan. Mitään säännöllisyyttä ei työajoissa ole, joskus harvoin voi tietää, että joskus aamulla pitää töihin. On sopimus ja kuuluu liittoon.

Ei voi edes olla totta, mies ihan just soitti ja nyt sitte olin jo sen verran rauhoittunu, että uskalsin vastata. No soitti vaan kertoakseen, että sille oli soitettu ja kysytty töihin venemoottoreiden korjaajaksi, työaika 8-16. Tänään oli tuolta rekkafirmasta lopettanu kaksi kuskia, eli tarkottais miehelle paljon paljon enemmän töitä... Olisko tää ollu joku enne :)

Alkuperäinen kirjoittaja TuiKKu:
ei voi pitää paikkaansa, yksityisyrittäjänä tuo toki on mahdollista, mutta ei kenenkään palkkalistoilla.

Meillä on mies yks.yrittäjä,ja on siis pakko lähteä töihin,jotta sais perheelle leipää pöytään,vaikkei aina jaksaiskaan tms. Ei meilläkään pahemmin suunnitella useita viikkoja ennen mitään menoja,max.päivää ennen,suurinpiirtein.Pitkille lomille'ei voida'lähteä,sehän ois jo tilipussista pois...
sitäpä mä juuri tarkoitin, että kun on yksiltyis yrittäjä, niin se kahdeksan tunnin työpäivä ei riitä alkuunkaan. niin se on tässä maataloudessakin. ja niitä säännöllisiä vapaa päiviä ja lomia ei ole. ei myöskään ylityökorvauksia tai yölisiä saatika vapaata, kun olet vaikka viikonkin päivystänyt poikivia lehmiä navetassa yöllä. vaikka kuinka on valvottu yö takana on ne seuraavan päivän työt tehtävä. mies tekee säännöllisesti keväästä syksyyn 15- 20 tuntisia päiviä. ja munkin töihin menee se 10 tuntia joka päivä

Alkuperäinen kirjoittaja TuiKKu:

sitäpä mä juuri tarkoitin, että kun on yksiltyis yrittäjä, niin se kahdeksan tunnin työpäivä ei riitä alkuunkaan. niin se on tässä maataloudessakin. ja niitä säännöllisiä vapaa päiviä ja lomia ei ole. ei myöskään ylityökorvauksia tai yölisiä saatika vapaata, kun olet vaikka viikonkin päivystänyt poikivia lehmiä navetassa yöllä. vaikka kuinka on valvottu yö takana on ne seuraavan päivän työt tehtävä. mies tekee säännöllisesti keväästä syksyyn 15- 20 tuntisia päiviä. ja munkin töihin menee se 10 tuntia joka päivä
Joo,tiedän millasta työtä teet,olen nimittäin itse lähtöisin'samoista piireistä'
:D Tässä ku isäntä on varpaillaan about 24/7,mut joskus se kyl sanoo,että pakko pitää ees yks ilta iha omaa aikaa,ja nyt varsinkin ku on toi vauvakin,tällä hetkellä 3.5kk :heart:

Rekkakuski saa ajaa 9 tuntia/vrk jonka jälkeen on pidettävä taukoa noin 10 tuntia jonka jälkeen saa taas ajaa sen 9 tuntia.
Jos ajaa ma-pe, ei viikonloppuna saa olla ajossa.
Tietenkin monet kuljetusliikkeet näitä lakeja kiertävät, mutta laitonta se kuitenkin on.

Ei voi edes olla totta, mies ihan just soitti ja nyt sitte olin jo sen verran rauhoittunu, että uskalsin vastata. No soitti vaan kertoakseen, että sille oli soitettu ja kysytty töihin venemoottoreiden korjaajaksi, työaika 8-16. Tänään oli tuolta rekkafirmasta lopettanu kaksi kuskia, eli tarkottais miehelle paljon paljon enemmän töitä... Olisko tää ollu joku enne :)

No suosittelen kyllä vaihtamaan työpaikkaa, jos oikeasti nykyinen on tuollainen!

Kannattaisi ehkä miehen olla aika tavalla jämäkämpi ja ottaa yhteyttä liittoon työajoista. Kyllä työnantajat voivat yrittää hyvinkin kiertää sopimuksia ja lakeja, työntekijän itsekin pitää tajuta pitää omia puoliaan.

Yhteistyössä