Tuli paska äiti fiilis eilen kun luin pääsiäismenu-ketjua

  • Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti
"pop"
[QUOTE="Mintus";26030532]Mä olen halunnut luoda lapsille tietyt perinteet eri juhlien viettoon, siinä samalla lapset kasvavat avoimiksi erilaisille ripille ja tottuvat uusiin makuihin. Mutta olen tehnyt juhlista myös lasten juhlia niin että heidänkin toiveitaan toteutetaan juhlan kunniaksi. Vaikka raha on ollut tiukassa olen koittanut aina jotain pientä kehitellä, mutta ilman muuta tärkeintä on yhdessä oleminen ja ajan antaminen perheelle ja lapsille.[/QUOTE]

Kuulostaa ihanalta, ja siltä että lapsille opetetaan ja annetaan niitä ihan oikeita asioita: aikaa ja taitoja, eikä rahaa ja tavaroita!
 
hii
onhan nuo kaupat tänään auki, joten voi ostaa huomiselle/maanantaille jotain jos haluaa?

esimerkkejä:
alkupaloja: parsaa, täytettyjä kananmunanpuolikkaita jne.
pääruokana: paistia/pihviä, vuohenjuusto/aura/valkosipuliperunoita/paahdetut kasvikset
jälkiruoka: rahkapiirakka/pasha
 
Minun tulee suunniteltua kaikkina juhlina minusta siihen juhlaan sopiva menu. Tosin en sinänsä ole ajatellut sen liittyvän äitiyteen, sillä tein sitä jo ennen lapsia. Vaikka nyt olen huomannut, että on kiva että lapsillakin on samoja perinteitä mitä itsellä on ollut, ja he odottavat jo tiettyjä juttuja tietyille juhlille. Jotenkin haluaa suojella lapsia siitä, että kaikki olisi samanlaista tasapaksua, ettei missään juhlassa ole juhlan tuntua. Ja toisaalta että oppivat syömään kunnon ruokaa einesmätön sijaan. Se ei sitten yhtään haitaa mitä muut tekevät, en siis tuumi mitään siitä ettei joku muu tee samalla tapaa kuin minä.

Vaikka pistihän se miettimään kun kävin kaupassa kiirastorstaina, minulla oli kärryssä hyviä kaloja monen kympin edestä, mämmiä, rahkaa, kermaa, sitruunoita ja sen sellaista, ja edellä oli äiti jolla oli kaksi lasta mukana ja heidän kärrynsä oli täynnä kokista, sipsiä, pakastepitsaa ja vaahtokarkkia ja sen sellaista. Perheissä on erilaiset tavat juhlistaa pyhiä, hän ehkä ajatteli että onhan meillä tylsät ruuat tulossa.
 
"vieras"
Meillä lapsuuden kodissa oli juhla-astiat, kattaukset, tosi herkulliset juhlaruuat sun muut aina juhlapyhinä.
Ja hirvee laittaminen, aamut meni vähintään siihen et niitä ruokia nykerrettiin kasaan, kattaukset ja sit taas niiden kaikkien kippojen ja kuppien tiskaaminen vei monta tuntia.
Nyt meillä on jouluna joulukoristeita, kuusi ja pipareita+kinkku ja pääsiäisenä pääsiäiskoristeet+pääsiäiskarkkeja, ruokapuoli ihan tavallista.
Meillä kylläkin sit käydään kirkossa(ollaan uskossa et käydään muutenkin) ja pääsiäisenä voidaan katsella elokuvaa Jeesuksen elämästä tms. Ollaan yhdessä, ulkoillaan , katsellaan elokuvia. Haluan et lapsille jää muistoja iloisesta yhdessöolosta, juhlapyhän oikeasta merkityksestä eikä kokkaamisesta ja tiskaamisesta ja siivoamisesta ja juhlapukineissa pönöttämisestä. Enkä usko että siksi olisin paska äiti.:)
 
Meillä ihan tavan ruokaa, tänään makkarakeittoa, sitä niin arkista.
En ota ruoasta paineita, teen sitä mikä maistuu. Sitten joskus minulla on aikaa perehtyä pääsiäisruokiin paremmin.
Ainut mikä pääsiäisestä meillä muistuttaa on mämmi, suklaamunat sekä koristeet.
 

Yhteistyössä